Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du tenkt om en kollega viste seg å være nevrodivergent?

Har nylig fått en autismediagnose. Er litt usikker på om jeg bør fortelle folk.

Tenker f.eks på jobb. Jeg har nådd et metningspunkt og sliter med å være i jobb. Er på vei tilbake fra langtidssykemelding, men trenger mye tilrettelegging.

Hvis jeg hadde vært din kollega, hadde du foretrukket å vite? Og hadde du sett annerledes på meg?

Helt ærlig?

Anonymkode: 97d50...cbf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, fortell. Ellers fører det bare til forviklinger og problemer.

Anonymkode: f2b07...382

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke autisme, men fikk ADHD-diagnosen for et par år siden. Jeg har sagt det til mine nærmeste kollegaer og "viser" også mine snåle og morsomme sider til de andre. Har vært frigjørende for meg. Og folk har tatt det pent. Har ikke noe imot å si at jeg har diagnosen, hvis vi skulle kommet inn på temaet. Har ikke levd over 30 år for så å skulle skjule en del av meg som jeg har slitt med, uten å selv vite det.

Syns du skal kjenne deg fri og føle deg akseptert.

Hilsen K33.

Anonymkode: 73752...5cc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fint å vite! Har ingen kolleger med autisme såvidt jeg vet, men et par har ADHD. De har begge valgt å fortelle det til utvalgte på jobb. Ble ikke overrasket da de sa det, og synes det var greit å få en "forklaring" på en del ting.

Anonymkode: 4fe3e...b31

AnonymBruker
Skrevet

... og for å legge til en ting. Hadde ikke sett annerledes på deg. Hadde vært en forklaring. Og at jeg evt. kunne bistått med å tilrettelegge.

Anonymkode: 73752...5cc

AnonymBruker
Skrevet

Enig at det er fint å være åpen! Jobba en gang med en som gikk autisme-diagnose. Var greit å vite for å forstå han bedre. Det hjalp på samarbeidet vårt.

Men vær litt obs på å ikke «bruke» diagnosen når det ikke er relevant. Min kollega skyldte på diagnosen etter ufin oppførsel som folk ikke trodde på at hadde noe med diagnosen å gjøre. Det likte ikke folk, og førte til at noen nok ble mindre forståelsesfulle.

Anonymkode: bcce0...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke stussa over det. Jeg har autismediagnose selv, det samme har mannen min, hans bror og min søster.
Alle er høyt fungerende og med lavt hjelpebehov. 3 av fire er i helt normalt arbeid, 1 av fire har gjennomført høyere utdanning og 1 av fire er ufør men da ikke grunnet autismediagnosen alene.

Anonymkode: f486c...b48

AnonymBruker
Skrevet

En kollega av meg er autist og har skjult det for mange utenom de nærmeste kollegaene og sjefen. Det at resten av kollegaene og kundene ikke vet at kollegaen har autisme gjør at de anser denne personen som uhøflig, brå og har lite tålmodighet. Det kan virkelig skjære seg og andre ville hatt mer takhøyde om de hadde visst om denne funksjonshemmingen. Jeg har også en ungdom med autisme og vi har vært klare på at alle i klassen og rundt skal vite om funksjonshemmingen. Det har spart ungdommen for mange situasjoner og andre rundt har forstått hvorfor hn er slik hn er. Åpenhet er viktig i mine øyne.

Anonymkode: 6cb6a...61d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt noe over det. Jobber på skole hvor det er mange på spekteret, så kanskje hadde jeg sett noen tegn fra før og tenkt «åja, det var sånn ja». Eneste som er slitsomt er de som bruker diagnoser for å sluntre unna ting de skulle gjort. Bedre å være ærlig på hva man vet man ikke kan, hva man trenger tilrettelegging på, og gjøre en innsats der man kan.

Anonymkode: 34c0e...c5e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...