AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Hei, Vi har en gutt på 14 år i hus som strever noe voldsomt om dagen. Overgangen fra barne-til ungdomsskolen har vært utfordrende, og vi ser en endring i utfordrende atferd som eskalerer. Han utredes nå på BUP og vi vil med tiden få både hjelp og veiledning på hvordan vi skal forholde oss til denne atferden. Men vi er rimelig rådville og strever med å finne en god balanse på å møte gutten med kjærlighet, men også settte grenser og følge dette opp. Her er et eksempel på typisk atferd: Guttungen stjeler 500 kr fra sin lillebror på 3 år og bruker disse på godteri og energidrikk i løpet av en dag (impulskontroll=0). Blir oppdaget, og han unnskylder dette og sier han har kjempedårlig samvittighet. Han forteller selv at han skal gjøre husarbeid for å betale tilbake. Når jeg da ringer han etter skolen og spør når han tenker seg hjem for å jobbe som avtalt, sier han at det må skje senere. Når jeg spør om et konkret tidspunkt så svarer han typ det seneste han kan, og jeg sier at han må komme hjem til middag. Senere får jeg melding om at han ikke skal ha middag, og når jeg da ringer opp og sier han må komme hjem så legger han på. Han unnlater da å svare på telefon og kommer ikke hjem. Typisk atferd når han da returnerer hjem er å gå på rommet, steller seg ikke, pusser ikke tenner osv, for så å sovne. Om vi forteller han at det må han, så er svaret "dere kan ikke tvinge meg". Dette er et typisk scenario. Han gjør noe han absolutt ikke skal, forteller at han angrer, for så å ikke gidde å ta konsekvensen. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: e711f...513
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå