Gå til innhold

Lege ved yrkesskade uansett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt nysgjerrig. Ble utsatt for en voldelig/ utagerende episode like før jeg dro hjem fra jobb i dag. Har hatt smerter i ryggen siden dette skjedde. Kjenner det uansett stilling, men ikke høyt på smerteskalaen. Ville ikke oppsøkt lege dersom dette hadde skjedd utenfor arbeidstid. Googlet litt, og ble stressa da jeg leste at man må oppsøke lege umiddelbart. Kan jeg risikere at det ikke blir gyldig skademelding fordi jeg ikke har oppsøkt lege? Kan eventuelt ringe fastlege i morgen. Synes legevakt er dramatisk og unødvendig med tanke på hvordan jeg føler meg. Har ikke vært i denne situasjonen før. 

Anonymkode: 540aa...4fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Litt nysgjerrig. Ble utsatt for en voldelig/ utagerende episode like før jeg dro hjem fra jobb i dag. Har hatt smerter i ryggen siden dette skjedde. Kjenner det uansett stilling, men ikke høyt på smerteskalaen. Ville ikke oppsøkt lege dersom dette hadde skjedd utenfor arbeidstid. Googlet litt, og ble stressa da jeg leste at man må oppsøke lege umiddelbart. Kan jeg risikere at det ikke blir gyldig skademelding fordi jeg ikke har oppsøkt lege? Kan eventuelt ringe fastlege i morgen. Synes legevakt er dramatisk og unødvendig med tanke på hvordan jeg føler meg. Har ikke vært i denne situasjonen før. 

Viktig å registrere sånt gjennom jobb kort tid etter hendelsen, finn ut hvordan du gjør det på din arbeidsplass. Blir litt som at man kan få igjen på forsikringen hvis man melder bulk på bilen umiddelbart. Men hjelper ikke å komme 1 år etter når bilen er mer ødelagt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig viktig at skaden dokumenteres av lege snarest mulig, enten legevakt eller fastlege. Uten legedokumentasjon på at dette har skjedd i jobbsammenheng, vil det neppe bli godkjent som yrkesskade, og det kan bli umulig å få utbetalinger fra forsikringer, f.eks.. Det samme gjelder ved alle andre uhell, også privat. Det gjelder også små skader som kanskje går over av seg selv, fordi det kan komme senskader, plager og problemer, både fysiske og psykiske, måneder og år etter en slik hendelse, men uten legedokumentasjon tilknyttet tidspunktet hvor skaden oppstod, har du ingen dokumentasjon å vise til forsikringsselskap eller andre senere, dersom det blir problemer i etterkant.

Anonymkode: e690c...bf1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Jeg har nok veldig høy terskel for å gå til lege, men akkurat dette ønsket jeg å dokumentere. Jeg ringer fastlegen i morgen, og håper at det holder :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det må du selvfølgelig gjøre. Hvis det skulle vise seg at du får noen varige men av dette, vil du ikke komme noen vei senere hvis du ikke har en legeerklæring. 

AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo ikke få godkjent yrkesskade dersom du ikke har en skade.

Anonymkode: 3de42...402

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det holder fint at du kontakter lege i morgen og får det registrert da. Men registreringen er viktig hvis dette skulle vise seg at er noe du får varige men / blir uføretrygdet av.

Hilsen meg som er 50 % invalid og 100 % ufør av yrkessykdom.

Anonymkode: 0f2bd...c7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...