AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Jeg har hatt psykiske utfordringer hele livet. Kronisk anspent, stive muskler. Har den siste tiden fått problemer med knærne, og lurer på om det kan ha noe med stive og anspente muskler å gjøre. Har vært til mange behandlere, fysioterapeuter osv. Gjør alt jeg bør gjøre, likevel blir det ikke bedre, heller gradvis værre uansett hva jeg gjør. Er ganske rådløs, så fortvilende. Er 39. Anonymkode: 137b2...645 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Skrevet 4. juni 2024 Ja, det blir stadig mer som gjør vondt her også, men samme hvor mye jeg spør etter mer utredning, så får jeg høre at det er de kroniske muskelspenningene som gjør det. Jeg får behandling i form av NSAIDs og fysioterapi, og det får en jo "samme hvilken diagnose en har", så jeg trenger kanskje ikke mer utredning? Lurer litt på om det kanskje er for tøft for kroppen å være anspent 24/7 slik at en får betennelser i ledd og muskler? Det som har kommet de siste årene er vonde ledd i hender og føtter, smerter hvis de blir kalde og det kjennes ut som om føttene har dovnet bort hele tiden. Knærne er greie, men hofteleddene er ømme både fram og bak. Har en fantastisk fysioterapeut, men jeg må bruke timene mine på å holde unna spenningshodepina, slik at det blir lite tid til noe annet. K47 (kronisk deprimert og GAD i 30 år) Anonymkode: 88671...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, det blir stadig mer som gjør vondt her også, men samme hvor mye jeg spør etter mer utredning, så får jeg høre at det er de kroniske muskelspenningene som gjør det. Jeg får behandling i form av NSAIDs og fysioterapi, og det får en jo "samme hvilken diagnose en har", så jeg trenger kanskje ikke mer utredning? Lurer litt på om det kanskje er for tøft for kroppen å være anspent 24/7 slik at en får betennelser i ledd og muskler? Det som har kommet de siste årene er vonde ledd i hender og føtter, smerter hvis de blir kalde og det kjennes ut som om føttene har dovnet bort hele tiden. Knærne er greie, men hofteleddene er ømme både fram og bak. Har en fantastisk fysioterapeut, men jeg må bruke timene mine på å holde unna spenningshodepina, slik at det blir lite tid til noe annet. K47 (kronisk deprimert og GAD i 30 år) Anonymkode: 88671...b2c Jeg har ruptur i menisken (har tatt mr), og de mener det er degenerativt/aldersforandringer. Har trent opp knærne, og fjernet en liten del av menisken i det ene. Har likevel noe verking i kneet, og nå har det andre kneet og blitt dårlig. Vet ikke hva annet jeg kan gjøre. Skulle sikkert brukt masse tusen på å få massert opp hele kroppen. Har lest at man kan ha ubalanse i muskulatur osv som kan skape problemer når man er så stram/mindre bevegelig. Har vært til så mange, men ingen har kunnskaper om dette. Anonymkode: 137b2...645
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 Bodde ei stund en plass med tilgang til psykomotorisk fysioterapeut. Hun hadde god kunnskap om linken mellom psyke og stram muskulatur i hvert fall. Behandling hos henne gikk på frikortet på lik linje med andre fysioterapeuter. Anonymkode: 88671...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Bodde ei stund en plass med tilgang til psykomotorisk fysioterapeut. Hun hadde god kunnskap om linken mellom psyke og stram muskulatur i hvert fall. Behandling hos henne gikk på frikortet på lik linje med andre fysioterapeuter. Anonymkode: 88671...b2c Skulle akkurat til å foreslå psykomotorisk fysioterapi! Anonymkode: a49fa...95a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #6 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bodde ei stund en plass med tilgang til psykomotorisk fysioterapeut. Hun hadde god kunnskap om linken mellom psyke og stram muskulatur i hvert fall. Behandling hos henne gikk på frikortet på lik linje med andre fysioterapeuter. Anonymkode: 88671...b2c Det hjalp meg veldig, når jeg ikke trodde jeg kunne gjøre mer, gjorde hun så psyken og kroppen ble koblet sammen. Følte at jeg tredte inn i kroppen min. Anonymkode: e971a...84c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #7 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har hatt psykiske utfordringer hele livet. Kronisk anspent, stive muskler. Har den siste tiden fått problemer med knærne, og lurer på om det kan ha noe med stive og anspente muskler å gjøre. Har vært til mange behandlere, fysioterapeuter osv. Gjør alt jeg bør gjøre, likevel blir det ikke bedre, heller gradvis værre uansett hva jeg gjør. Er ganske rådløs, så fortvilende. Er 39. Anonymkode: 137b2...645 Absolutt. Sjekk ut yoga nidra, vagus stimulering, annen guidet avslapning. Og bekymringsutsettelse. Anonymkode: 74eff...878 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #8 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bodde ei stund en plass med tilgang til psykomotorisk fysioterapeut. Hun hadde god kunnskap om linken mellom psyke og stram muskulatur i hvert fall. Behandling hos henne gikk på frikortet på lik linje med andre fysioterapeuter. Anonymkode: 88671...b2c Jeg gikk hos ei noen ganger. Det hjalp ikke meg. 😕 Anonymkode: 137b2...645
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #9 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt. Sjekk ut yoga nidra, vagus stimulering, annen guidet avslapning. Og bekymringsutsettelse. Anonymkode: 74eff...878 Når jeg skal gjøre avspenning, sovner jeg. Er ofte veldig trøtt pga psyken. Men skal sjekke ut de du nevnte. Har gjort yoga en del hjemme til youtube før, og likte det. Men nå kan jeg ikke sitte på huk (klarer ikke å bøye det ene kneet så mye), kan ikke stå på knærne i cat/cow f.eks pga vondt, og enkelte andre ting pga knærne. Har sett på videoer som er tilrettelagt for smerter i knær, men er deprimerende å ikke kunne gjøre vanlige ting. Jeg er langt fra overvektig og, så kneproblemer er ikke pga det. Anonymkode: 137b2...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå