AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #21 Skrevet 7. juni 2024 svartkatt skrev (14 timer siden): Er det oversized klær som er for store når dere må gå ned i størrelse hos HM?? Det lurer jeg på også, om det bare er folk som ikke helt vet hvordan klærne skal sitte. For klærne på HM er virkelig ikke flere størrelser større enn andre steder, det er bare en helt absurd påstand. Anonymkode: a5c1a...67a 9 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #22 Skrevet 7. juni 2024 kaiturid skrev (14 timer siden): Var på HM i dag og gikk forbi noe som lignet barneklær. Str xxs...det hadde de veldig mye av☹️ så da skal vi vel bli mindre da helst.. Hvorfor mener du at det er greit å kalle klær for tynne mennesker for barneklær, egentlig? Skjønner du ikke at det er nedsettende? Anonymkode: a5c1a...67a 4 1
kaiturid Skrevet 7. juni 2024 #23 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor mener du at det er greit å kalle klær for tynne mennesker for barneklær, egentlig? Skjønner du ikke at det er nedsettende? Anonymkode: a5c1a...67a Veier 50 kg selv..hadde du mer å si? 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #24 Skrevet 7. juni 2024 kaiturid skrev (4 minutter siden): Veier 50 kg selv..hadde du mer å si? Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: a5c1a...67a 8 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #25 Skrevet 7. juni 2024 svartkatt skrev (14 timer siden): Er det oversized klær som er for store når dere må gå ned i størrelse hos HM?? Helt vanlige t-skjorter, gensre etc. Anonymkode: ff758...786
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #26 Skrevet 7. juni 2024 Hver gang jeg går forbi H&M ser jeg bare tenåringsjenter der inne. Klart H&M satser størst på det markedet og har mest klær til dem. Anonymkode: 3b8c1...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #27 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det lurer jeg på også, om det bare er folk som ikke helt vet hvordan klærne skal sitte. For klærne på HM er virkelig ikke flere størrelser større enn andre steder, det er bare en helt absurd påstand. Anonymkode: a5c1a...67a Sammenlignet med BikBok, VeroModa, Urban Outfitters etc. så er klærne på HM helt klart mye større Anonymkode: ff758...786 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #28 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 18.38): XS er en M hos H&M. Syns de lager digre klær. Trenger ikke stormote lenger, når de "vanlige" størrelsene har gått opp flere cm. Anonymkode: 5a468...f61 Sa spikeren. Anonymkode: 354ab...36b 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #29 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sa spikeren. Anonymkode: 354ab...36b I dagen samfunn skal ikke det så mye til for å bli kaldt dette. Vanity sizing har tatt helt av og en kan se det tydelig om en går inn i noen vintage butikker hvordan en str M var før kontra nå. En trenger slettes ikke være spiker for å bruke en str XS i dag i mange butikker, som i mange tilfeller var en str M før. En trenger bare ikke bære så veldig stor. Anonymkode: 475cf...dbc 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #30 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sa spikeren. Anonymkode: 354ab...36b Er 167 cm og veier 54 kg. Helt normal altså. Svømmer i en vanlig t-skjorte, blazer, genser, bukse i small hos H&M. Anonymkode: 5a468...f61 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #31 Skrevet 7. juni 2024 Enig med mange her. Handler mye på nettbutikken til HM. Klærne er store i størrelsen. Vil si at en M på HM er L. Anonymkode: 1541a...62b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #32 Skrevet 7. juni 2024 For å svare på spørsmålet ts faktisk stiller, ja, store størrelser fases ut og det har de gjort i mange år. Tidligere hadde de stativ for plus size i de fleste butikkene, dette har de gått bort ifra for å nå ha store størrelser nesten utelukkende på nett. Dette er ikke en spekulasjon eller synsing om størrelsene, dette er deres egen uttalte foretningsmodell. Andre kjeder følger etter. Anonymkode: 219f5...8af 2 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #33 Skrevet 7. juni 2024 Oversize er i vinden nå, så mange av klærne er store i størrelsen på H&M ja. Men det pleier å stå at varen er i oversized fit. Jeans opplever jeg heller som små i størrelsen hos H&M. Men ja, de virker å ha kuttet ut stormoten. Kjipt synes jeg som er en XL. Anonymkode: c4874...3dc 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #34 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Oversize er i vinden nå, så mange av klærne er store i størrelsen på H&M ja. Men det pleier å stå at varen er i oversized fit. Jeans opplever jeg heller som små i størrelsen hos H&M. Men ja, de virker å ha kuttet ut stormoten. Kjipt synes jeg som er en XL. Anonymkode: c4874...3dc Klærne til HM går jo fra xs til xxl? I bukser går de opp til str. 56 Anonymkode: 5a468...f61 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #35 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 18.38): XS er en M hos H&M. Syns de lager digre klær. Trenger ikke stormote lenger, når de "vanlige" størrelsene har gått opp flere cm. Anonymkode: 5a468...f61 Det kommer veldig an på plagget. Jeg har feks en bukse i str 42 fra H&M. Jeg har en BMI på 21… Anonymkode: 59fda...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #36 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): I dagen samfunn skal ikke det så mye til for å bli kaldt dette. Vanity sizing har tatt helt av og en kan se det tydelig om en går inn i noen vintage butikker hvordan en str M var før kontra nå. En trenger slettes ikke være spiker for å bruke en str XS i dag i mange butikker, som i mange tilfeller var en str M før. En trenger bare ikke bære så veldig stor. Anonymkode: 475cf...dbc Er du klar over hva takhøyden og høyden på ei inngangsdør var før i tiden? https://www.forskning.no/medisin-barn-og-ungdom-demografi/mye-hoyere-enn-1800-tallsmannen/612884 https://www.nrk.no/sorlandet/norske-menn-aldri-raget-hoyere_-har-passert-181-cm-1.16608343 Slutt å få det til å høres ut som at «før i tiden» var «riktig størrelse» og dagens mennesker er «feil størrelse». Å sammenligne størrelser med størrelsen på mennesker for x- antall år siden når levealder var lavere, de hadde dårligere kost (jepp: du leste riktig: DÅRLIGERE).. - gjør at å dra en slik sammenligning er meningsløs. Da kan du like gjerne argumentere for at i asiatiske størrelser er en L det samme som europeisk størrelse S. Skal man ha en reell vurdering av hva som er en «riktig» størrelse S,M,L osv.. - må man se på dagens menneske (hvor de kommer fra) - og vurdere derfra. Til TS: Har inntrykket av at H&M retter seg mot er yngre publikum, dette også mtp pris. De fleste kvinner over 30+ bruker nok penger på litt mer kvalitetsklær, men også der kan størrelser variere. Noen merker velger nok å være små i størrelsen fordi de ønsker å markere at de er rettet mot en «slankere» målgruppe, og andre merker gjør motsatte. Personlig synes jeg dette er helt greit, og jeg synes det er fint at de som opererer med «mindre» størrelser og de som opererer med «større» ikke nødvengivis «flagger» at de enten er for en større eller smalere kjøpergruppe. Det er fint å kunne ha et utvalg av butikker med klær som passer til de aller fleste. Det er jo det viktigste. Anonymkode: 2afdf...dd3 5 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #37 Skrevet 7. juni 2024 Nå er det evigheter siden jeg handla på hm, syntes ikke de har fine klær der og jeg syntes klærne har rar form. Typisk at bukser er kjempe smale i livet og skikkelig brede i lårene. Eller så er gensere brede og korte med lange armer. Størrelse messig så skal de vel være ganske normale. En bekjent som jobber der sier at størrelsene er sånn: Xxs=30 Xs=32/34 S=36/38 M=40/42 L=44/46 Xl=48/50 Etter disse størrelsene så begynner plus size. Anonymkode: 88bf8...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #38 Skrevet 7. juni 2024 Bare jeg som prøver klærne først og driter en lang marsj i hva slags bokstavkombinasjon det står på lappen? Anonymkode: 3b8c1...b6b 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #39 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du klar over hva takhøyden og høyden på ei inngangsdør var før i tiden? https://www.forskning.no/medisin-barn-og-ungdom-demografi/mye-hoyere-enn-1800-tallsmannen/612884 https://www.nrk.no/sorlandet/norske-menn-aldri-raget-hoyere_-har-passert-181-cm-1.16608343 Slutt å få det til å høres ut som at «før i tiden» var «riktig størrelse» og dagens mennesker er «feil størrelse». Å sammenligne størrelser med størrelsen på mennesker for x- antall år siden når levealder var lavere, de hadde dårligere kost (jepp: du leste riktig: DÅRLIGERE).. - gjør at å dra en slik sammenligning er meningsløs. Da kan du like gjerne argumentere for at i asiatiske størrelser er en L det samme som europeisk størrelse S. Skal man ha en reell vurdering av hva som er en «riktig» størrelse S,M,L osv.. - må man se på dagens menneske (hvor de kommer fra) - og vurdere derfra. Til TS: Har inntrykket av at H&M retter seg mot er yngre publikum, dette også mtp pris. De fleste kvinner over 30+ bruker nok penger på litt mer kvalitetsklær, men også der kan størrelser variere. Noen merker velger nok å være små i størrelsen fordi de ønsker å markere at de er rettet mot en «slankere» målgruppe, og andre merker gjør motsatte. Personlig synes jeg dette er helt greit, og jeg synes det er fint at de som opererer med «mindre» størrelser og de som opererer med «større» ikke nødvengivis «flagger» at de enten er for en større eller smalere kjøpergruppe. Det er fint å kunne ha et utvalg av butikker med klær som passer til de aller fleste. Det er jo det viktigste. Anonymkode: 2afdf...dd3 Det er snakk om for bare 30 år siden, ikke på 1700 tallet🙄 Og er kostholdet så mye bedre i dag med ultraprosert mat overalt, 3 for 2 boller på tilbud overalt, MC Donald mat over alt, smultringer og fried mat overalt? Med lørdagsgodt hele uken osv. Vi er blitt et feit folkeslag uansett hvordan du vrir og vender på det. Det er ikke sunt. Og spesielt ikke når dette er normalen. BMI har gått oppover og oppover og det har ingenting med hvor høy en inngangsdør var før i tiden Anonymkode: 475cf...dbc 3 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #40 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Klærne til HM går jo fra xs til xxl? I bukser går de opp til str. 56 Anonymkode: 5a468...f61 På nettet ja, men du finner ikke lenger plus size i butikk. Før var det egne stativer/egen krok med kun plus size, men de er borte. Der er klær i XL, men de tar gjerne inn få plagg. Anonymkode: c4874...3dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå