Gå til innhold

Noen som har fått påvist celleforandringer i skjoldbruskkjertelen før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

I desember 2022 oppdaget jeg en kul på halsen min. Den var "liten" men irriterende.  Jeg kontaktet ikke lege før etter noen måneder da jeg tenkte det bare var en forstørret lymfeknute.  Fikk bekreftet ganske raskt av lege at det ikke var det. Fastlegen sendte meg til ultralydundersøkelse i april 2023 og fikk påvist flere "knuter" på skjoldbruskkjertelen.  Alle blodprøver viser at jeg har normale verdier av stoffskifte. 

Fikk så beskjed om at jeg måtte til endokrin-kirurg for å ta vevsprøver. Fikk beskjed om at det ikke skulle ta mer enn et par måneder, og at jeg skulle ha time innen juli 2023. Jeg fikk ikke time før i oktober 2023 etter mye purring på sykehuset. I mellomtiden har kulen så vokst og har begynt å bli irriterende. Den plager meg når jeg ligger på sofaen, eller i visse vinkler når jeg skal sove. Jeg kan ikke lenger ha på meg høyhalsede gensere da det er irriterende ( jeg elsker høyhalsede klær), og det gjør meg litt trist. 

Fikk beskjed etter vevsprøvene i oktober at den ene kulen hadde celleforandringer og måtte derfor tilbake om 7 mnd for å ta nye prøver. 
Kan meddele at jeg egentlig skulle ha vært på oppfølging i mai, men måtte på nytt purre på ny time slik at de får tatt nye prøver av kulen. Fikk til slutt time i slutten av juni. 

Er det noen som har vært borte i dette før? Kan ikke finne noe som helst andre steder om dette?  Kan det bli kreft? Er det noen som har noen gode råd og tips? 

De nevnte ved sist møte at operasjon kunne bli aktuelt uansett da den plager meg. Men da må jeg mest sannsynlig ta stoffskifte-medisin resten av livet. Kjenner det er uaktuelt for litt "plager" som jeg kan leve med.  Hva er deres erfaringer? Hilsen engstelig sjel

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
natj skrev (7 minutter siden):

Hei! 

I desember 2022 oppdaget jeg en kul på halsen min. Den var "liten" men irriterende.  Jeg kontaktet ikke lege før etter noen måneder da jeg tenkte det bare var en forstørret lymfeknute.  Fikk bekreftet ganske raskt av lege at det ikke var det. Fastlegen sendte meg til ultralydundersøkelse i april 2023 og fikk påvist flere "knuter" på skjoldbruskkjertelen.  Alle blodprøver viser at jeg har normale verdier av stoffskifte. 

Fikk så beskjed om at jeg måtte til endokrin-kirurg for å ta vevsprøver. Fikk beskjed om at det ikke skulle ta mer enn et par måneder, og at jeg skulle ha time innen juli 2023. Jeg fikk ikke time før i oktober 2023 etter mye purring på sykehuset. I mellomtiden har kulen så vokst og har begynt å bli irriterende. Den plager meg når jeg ligger på sofaen, eller i visse vinkler når jeg skal sove. Jeg kan ikke lenger ha på meg høyhalsede gensere da det er irriterende ( jeg elsker høyhalsede klær), og det gjør meg litt trist. 

Fikk beskjed etter vevsprøvene i oktober at den ene kulen hadde celleforandringer og måtte derfor tilbake om 7 mnd for å ta nye prøver. 
Kan meddele at jeg egentlig skulle ha vært på oppfølging i mai, men måtte på nytt purre på ny time slik at de får tatt nye prøver av kulen. Fikk til slutt time i slutten av juni. 

Er det noen som har vært borte i dette før? Kan ikke finne noe som helst andre steder om dette?  Kan det bli kreft? Er det noen som har noen gode råd og tips? 

De nevnte ved sist møte at operasjon kunne bli aktuelt uansett da den plager meg. Men da må jeg mest sannsynlig ta stoffskifte-medisin resten av livet. Kjenner det er uaktuelt for litt "plager" som jeg kan leve med.  Hva er deres erfaringer? Hilsen engstelig sjel

Folk flest lever greit på Thyroxin tilskudd/tabletter både med og uten kjertelen. Så det bør også du klare når alternativet er betydelig verre. (Om du har en skjoldkjertel som ikke fungerer eller en som er fjernet så er behandlingen lik, tilskudd av Thyroxin. (Medisinnavn: Levaxin M.fl.)

Anonymkode: 380cf...4af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med de ønsker å undersøke om celleendringene er ondartede. Enten finner de ut at de er det, eller så finner de ut at det er en godartet knute. Hvis knuten er godartet velger du selv om du vil operere eller ikke. Da trenger du vel heller ikke fjerne hele kjertelen, men bare knuten, og da klarer du å produsere stoffskiftehormon selv. Hvis det viser seg å være forstadier til kreft, bør du absolutt velge å operere og ta tilskudd av Levaxin (tyroksin) resten av livet. De fleste finner greit sin dose og lever et godt liv med tilskudd av Levaxin.

Anonymkode: 731b9...b8a

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Det er egentlig ingenting å bekymre seg over. I verst tenkelige tilfelle er det kreft, men skjoldbruskkjertelkreft er veldig langsomt og lite aggressivt. Lite sjanse for spredning og det holder som regel med kirurgi for å fjerne. Svulstene kan imiderltid vokse og bli plagsomme, så jeg ville absolutt latt legene fjerne den dersom de anbefaler det. 

Levaxin (det het tidligere Thyroxin) er billig medisin som fungerer godt. Man tar noen blodprøver for å sikre at man treffer riktig dosering, så er det ingen bivirkninger. 

Jeg hadde ikke mistet nattesøvnen over dette ❤️ 

Anonymkode: 82f98...966

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Levaxin (det het tidligere Thyroxin) er billig medisin som fungerer godt.

Anonymkode: 82f98...966

Tyroksin er navnet på stoffskiftehormonet som skjoldbruskkjertelen produserer. Den syntetiske utgaven av hormonet, levotyroksin, selges under navnet Levaxin og Euthyrox.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lever med en mann som er født uten skjoldbruskkjertel, levaxin og kontrollprøver jevnlig gjør det uproblematisk. To på jobb har fjernet den etter plager, lever godt med medisin. 

Anonymkode: b4aab...f2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kreft. Går fint etter operasjonen (2 år siden)

Min søster hadde mye større svulst, men det var ikke kreft i hennes.

Anonymkode: d50ab...7d8

AnonymBruker
Skrevet

Operasjonen er mer komplisert og større risiko om den vokser seg for stor, så ikke insister på å vente mef operasjon om de anbefaler det. Dette er de gode på å vurdere. Stor pågang og lang ventetid de fleste steder dessverre. Om du behøver ta deler eller hele avgjør de da, er du hendig klarer resterende kjertel produsere nok hormoner til at du slipper medisin. Du overnatter en natt etter operasjonen så sykmeldt en uke eller to- fin form men vær rolig pga blødningsfaren. 
 Mange bruker inntil et år på å justere medisindoser dersom de må på medisin flr de finner optimal dose for fungering. 
  Det er hocedsakelig tre kreftformer som går igjen i skjoldbukskjertelen, to med ok prognose og en veldig agresiv med ca 500 tilfeller i året så lytt til legen og følg opp. 

lykke til💜

Anonymkode: b68da...6bc

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei! Kan oppdatere med en hyggelig og en "lei" oppdatering.

Heldigvis var det ikke noe kreft eller celleforandringer denne gangen. Men kjertelen er fortsatt stor. Så stor at legen anbefalte meg å fjerne halve kjertelen (ca 7 cm stor)

Ble henvist til operasjon etter konsultasjonen i juni. Fikk da beskjed om at det var lang ventetid og kunne ikke forvente operasjon før om et års tid. 

Men! Jeg ble ringt opp for noen dager siden og får operasjon allerede i oktober! Så det er bra. Gruer meg masse , men  blir godt å få fjernet den irriterende klumpen i halsen. Er det noen som har noen gode tips på hvordan jeg bør forberede meg?

Takk for støtten her😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 22.36):

Tyroksin er navnet på stoffskiftehormonet som skjoldbruskkjertelen produserer. Den syntetiske utgaven av hormonet, levotyroksin, selges under navnet Levaxin og Euthyrox.

Flisespikkeri, virkestoffet i medisinene er Thyroxin, medisinnavnet er flere enn dem du lister opp. Før du belærer andre, bør du lære selv. 

Skrevet
natj skrev (38 minutter siden):

Hei! Kan oppdatere med en hyggelig og en "lei" oppdatering.

Heldigvis var det ikke noe kreft eller celleforandringer denne gangen. Men kjertelen er fortsatt stor. Så stor at legen anbefalte meg å fjerne halve kjertelen (ca 7 cm stor)

Ble henvist til operasjon etter konsultasjonen i juni. Fikk da beskjed om at det var lang ventetid og kunne ikke forvente operasjon før om et års tid. 

Men! Jeg ble ringt opp for noen dager siden og får operasjon allerede i oktober! Så det er bra. Gruer meg masse , men  blir godt å få fjernet den irriterende klumpen i halsen. Er det noen som har noen gode tips på hvordan jeg bør forberede meg?

Takk for støtten her😊

Det går så fint, så. Men naturligvis er der en usikkerhet og en psykisk påkjenning med alle operasjoner i narkose. 
Lykke til og oppdater gjerne tråden når du er operert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...