Iceglow Skrevet 12. februar 2006 #1 Skrevet 12. februar 2006 Det er en sterilisert hunnkatt, som snart er tre år. Det gikk hull på noe i går, hvor det kom ut forholdsvis mye vannaktig væske med noe blod. Vi ser ikke hvor kilden er, men hun har ikke gitt uttrykk for at hun har vært øm der det plutselig ble vått, og har generelt virket "bare litt pjusk". Det er ingen ubehagelig lukt, og det har ikke kommet mer væske i ut dag. Hun gir ikke utrykk for smerter. Hun har hatt feber (antar vi, vi har ikke målt henne, men hun har variert sterkt i temperatur når vi tar i henne, noe som ikke er normalt for henne), hun har nå trolig normal temperatur. Labbene har og hatt en noe lysere farge enn normalt. De er nå også normalisert seg. Hun virker noe kvikkere i humøret i dag enn det hun har vært tidligere. Hun har vært litt uggen fra onsdag eller torsdag (en episode med oppkast), men virket som hun var i brukbar form fram til fredags kveld, eller lørdags morgen. Da er det for sent å ringe veterinær her. Det som uroer er at hun har hele tiden drukket mye, og spist lite. Hun spiser nå noe våtfor. Vi skal ringe veterinær i morgen, men er det noen som vet hva dette kan være? Hva kan egentlig en vanlig "bondeveterinær" finne ut? Kan nyreproblemer og diabetes sjekkes på et vanlig veterinærkontor på bygda?
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #2 Skrevet 12. februar 2006 Jeg VET ikke, men vil tro at om hun har vært dårlig og kanskje hatt feber er det ikke så veldig rart om hun har vært tørst, selv om hun ikke har hatt lyst på mat. Jeg er ikke helt sikker på hvordan de sjekker for nyreproblemer (Blodprøve?) eller diabetes (blodprøve eller blodsukkermåling) men vil egentlig tro at en "bondeveterinær" i det minste har utstyr nok til å ta prøver, selv om hun kanskje ikke har lab og røngtenapparat.
Iceglow Skrevet 12. februar 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2006 Jeg VET ikke, men vil tro at om hun har vært dårlig og kanskje hatt feber er det ikke så veldig rart om hun har vært tørst, selv om hun ikke har hatt lyst på mat. ← Ja, det er de tankene jeg sirkler rundt, men klart jeg blir urolig når hun er slapp og daff i kroppen. Litt beroligende å høre det er andre som tenker det kan være noe i den retning. Så takk skal du ha for det Jeg er ikke helt sikker på hvordan de sjekker for nyreproblemer (Blodprøve?) eller diabetes (blodprøve eller blodsukkermåling) men vil egentlig tro at en "bondeveterinær" i det minste har utstyr nok til å ta prøver, selv om hun kanskje ikke har lab og røngtenapparat. ← Antar diabetes er blod eller urinprøve, så den håper og tror jeg at vi får tatt her. Nyrene er jeg mer i tvil på pga at det eneste jeg husker blir brukt er røntgen for å se etter steiner, og jeg vet at han ikke har slikt utstyr. Men hun tisser i jevnt og fint tempo, så det er ikke noen stopp der et sted. Får håpe vi slipper å utsette katten for mer stress enn den nesten timelange turen vi må ta for å komme til den nærmeste veterinæren. Stakkars pus, og stakkars matmor, vet ikke helt hvem som har det verst jeg…
monikabrx Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Dyr som plutselig begynner å drikke mye, kan vere syke. Følg med, gå til vet om det vedvarer. Det kan fx vere sukkersyke.
Iceglow Skrevet 20. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 20. februar 2006 Tenkte jeg i høflighetens navn burde oppdatere dere Vi ringte til dyrlegen, som ville se det an, han antok det var noe tull med væskebalansen pga at hun nettopp hadde vært syk. Var egentlig det vi antok, så som sagt så gjort. Dagen etter gikk drikkefrekvensen ned, og hun begynte å leke sisten med de andre kattene Så alt er vel med både katt og matmor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå