AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Del Skrevet 4. juni 2024 Jeg har straks vært ferdig utdannet i et halvt år nå, men ikke funnet meg en jobb enda. Jeg har gått på tiltak hos Nav for å få økonomisk støtte, og er nå utplassert i praksis for å se om det kan bedre jobbmulighetene med noe relevant arbeidserfaring. Jeg søker jobb innen kommunikasjon, media og/eller markedsføring, og har to bachelorgrader. Nav har sett over både søknad og cv, og vi har hatt intervjutrening, og de hadde ingenting å si om det. Det eneste negative jeg får tilbakemelding om fra jobber er manglende jobberfaring, noe det ofte er vanskelig å gjøre noe med før noen gir meg sjansen. Jeg har ikke så mye i min portefølje, og lurer på hva som eventuelt kan være nyttig å ha der, og hvordan jeg eventuelt presenterer dette når jeg søker? Jeg lurer også på hvordan jeg skal få med at jeg er, og har vært, i praksis hos en bedrift gjennom Nav, uten at det høres ut som at jeg trenger arbeidstrening eller spesielt tilpasset stilling. Jeg kan nok også mest sannsynlig få lønnstilskudd, men jeg vet heller ikke her hvordan jeg kan formulere det slik at det ikke høres "negativt" ut. Har noen tips? Hvordan bør jeg best mulig presentere meg, og hva bør jeg ha med? Kjenner dette begynner å tære mye på humør i hverdagen, og jeg føler meg så håpløs. Anonymkode: 4d8b9...ca6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Del Skrevet 4. juni 2024 Hva er bachelorgradene dine i? Alle tre jeg kjenner som har utdannet seg innen markedsføring har måttet starte med noe helt annet etter studiene. Da av typen klesbutikk, kundesenter osv. Anonymkode: 7d58c...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Del Skrevet 4. juni 2024 Det virker som du gjør mye rett! et halvt år er ikke mye! Jeg har tidligere ansatt en med lønnstilskudd fra Nav ved siden av den andre ansettelsen fordi det går like raskt å lære opp to som én og vi var i en periode med mange prosjekter og trengte ekstra hender på dekk. Da hadde personen ringt og solgt inn sin motivasjon, og mer eller mindre sagt den kunne jobbe «gratis.» Det ordet klinger godt i en presset bransje… Ellers er det mange som får støtte av NAV til å komme seg i gang, som er helt supre folk, så ikke tenk for mye på formuleringene. Bare nevn kort at det er en mulighet. Andre jeg har ansatt i ditt fagfelt med lite erfaring har sendt lenke til en portefølje eller nettsted med arbeid fra studiene, eller laget en egen (privat) Instagram-konto for søknaden sin tilpasset min bedrift sin visuelle profil. Jeg jobber i en bedrift der vi liker å føle oss spesielle og at noen var så gira på oss at de gikk all in på den måten var sjarmerende. Lykke til! Anonymkode: 8d920...a8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #4 Del Skrevet 5. juni 2024 For markedsføring, så lag portofolier med fiktive kampanjer hvor du viser til markedsføringsegenskapene dine. Anonymkode: 3e4c1...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyeur Skrevet 5. juni 2024 #5 Del Skrevet 5. juni 2024 Få deg en jobb, uansett hvilken, mens du søker på relevante jobber. Å vise at man er villig til å jobbe, er superviktig, samt du unngår hull i cv'n. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #6 Del Skrevet 5. juni 2024 Søk alt av jobber, ikke bare innenfor det du er utdannet. Anonymkode: 361f9...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smeltemann Skrevet 5. juni 2024 #7 Del Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har straks vært ferdig utdannet i et halvt år nå, men ikke funnet meg en jobb enda. Jeg har gått på tiltak hos Nav for å få økonomisk støtte, og er nå utplassert i praksis for å se om det kan bedre jobbmulighetene med noe relevant arbeidserfaring. Jeg søker jobb innen kommunikasjon, media og/eller markedsføring, og har to bachelorgrader. Nav har sett over både søknad og cv, og vi har hatt intervjutrening, og de hadde ingenting å si om det. Det eneste negative jeg får tilbakemelding om fra jobber er manglende jobberfaring, noe det ofte er vanskelig å gjøre noe med før noen gir meg sjansen. Jeg har ikke så mye i min portefølje, og lurer på hva som eventuelt kan være nyttig å ha der, og hvordan jeg eventuelt presenterer dette når jeg søker? Jeg lurer også på hvordan jeg skal få med at jeg er, og har vært, i praksis hos en bedrift gjennom Nav, uten at det høres ut som at jeg trenger arbeidstrening eller spesielt tilpasset stilling. Jeg kan nok også mest sannsynlig få lønnstilskudd, men jeg vet heller ikke her hvordan jeg kan formulere det slik at det ikke høres "negativt" ut. Har noen tips? Hvordan bør jeg best mulig presentere meg, og hva bør jeg ha med? Kjenner dette begynner å tære mye på humør i hverdagen, og jeg føler meg så håpløs. Anonymkode: 4d8b9...ca6 Hva med å søke jobb i kassa på Rema? Så kan du søke ved siden av at du jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #8 Del Skrevet 5. juni 2024 Se om nav har jobbsøker hjelp der du bor? Anonymkode: 62090...c49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #9 Del Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Se om nav har jobbsøker hjelp der du bor? Anonymkode: 62090...c49 Veiledning og kan lese gjennom mener jeg og hjelpe deg med CV og øve på intervju. Anonymkode: 62090...c49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #10 Del Skrevet 5. juni 2024 Det er ikke bare bare å få seg en jobb i kassa…. Det er faktisk vanskelig I dag. Og spesielt for en med to bachelorgrader som åpenbart ikke ønsker den jobben. Men ja, enig i at du må søke på et større utvalg i arbeid, men da arbeid som krever bachelor. Og så hadde jeg ikke nevnt NAV hverken på CV eller intervju. Fordommene er der. Jeg hadde søkt meg inn i en STOR bedrift, hvor det er stor utskifting av personale og hvor det er mulig å avansere. For eksempel hotellkjeder.» Jeg er kjempemotivert for denne rollen som resepsjonist men jeg ønsker også etter hvert å stige i gradene og jeg skjønner at det er mulig hos dere grunnet blabla». Nå kreves som regel ikke bachelor som resepsjonist men tenker hvis du har en utdanning i kommunikasjon så skader det ikke. Anonymkode: 5f857...613 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #11 Del Skrevet 5. juni 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Veiledning og kan lese gjennom mener jeg og hjelpe deg med CV og øve på intervju. Anonymkode: 62090...c49 Les HI før du svarer. Anonymkode: 5f857...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #12 Del Skrevet 5. juni 2024 Flere er inne på at du ikke bør være kresen i starten, men ta hva som helst av jobb. Finn deg en jobb som ikke krever mye utdanning, som vikar i barnehage/skole, jobb i hjemmetjenesten i kommunen, sommerjobb i parkvesenet, jobb i butikk. Hva som helst, egentlig. Om ikke jobben er relevant for det du driver med, er det en erfaring, du unngår hull i CV'en, du tjener penger, du får forhåpentligvis en god attest og blir kjent med folk som kan gi deg gode referanser, og sist med ikke minst, det at du faktisk har en jobb viser at du kan brukes til noe og at noen vil ha deg som ansatt, og det er en bra ting for potensielle nye arbeidsgivere. Det er fort å bli litt skeptisk til å ansette folk som har vært arbeidssøkende i årevis uten å få napp. Anonymkode: 5209f...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #13 Del Skrevet 5. juni 2024 Få deg en jobb uansett hva det er. Da får du arbeidserfaring. Også søker du mer relevante jobber samtidig. Anonymkode: ca82c...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #14 Del Skrevet 5. juni 2024 Yrkesvalget ditt er mettet. Så vil tro det er like lett å få noen med mer erfaring. Så her tror jeg du først og fremst bør søke en jobb. Hva som helst. Og fortsette å søke innen det du er utdannet til. Har du via studiene dine tilegnet deg en nisje og spesial kompetanse som ikke alle andre også har, bør du påpeke dette tydelig i jobbsøknaden din. Evnt ta noen tileggskurs. Uansett så har du lettere for å få jobb når du er i jobb. Kan du ta to jobber en periode. Ser det bra ut på cv din. For da ser de at du prioriterer å jobbe. Du kan jo også kontakte en bedrift å be om et møte. Og spørre hva skal til for at du i fremtiden kan få jobb hos dem. Om det ikke umiddelbart fører til jobb. Så har du iallefall vist interesse for dem, og de vil huske deg bedre ved senere vurdering av ansettelser Anonymkode: ff391...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #15 Del Skrevet 5. juni 2024 Altså, jeg har mastergrad, og jobba et år i barnehage før jeg fikk noe som var sånn noenlunde relevant. Mislikte det sterkt, men penger må man jo ha 😅 Anonymkode: 7c300...893 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #16 Del Skrevet 5. juni 2024 Tusen takk for alle svar! Jeg har bachelor i pedagogikk, og medier- og kommunikasjon, samt en del emner fra lærerskolen. Har også tatt kurs innen digital markedsføring. Har ellers jobbet som fotograf for meg selv en del år, og har en god portefølje der. Utenom det så jobber jeg med å skrive bok. Jeg søker på mange ulike jobber, men føler det er vanskelig. På for eksempel Finn føler jeg de fleste enten søker senior ditt eller datt med 10 års arbeidserfaring, eller deltidsarbeid uten noen utdanning. Sommersesongen er nok heller ikke den letteste tiden å søke jobb, da mange snart går inn i ferie og ikke tenker på å ansette noen. Jeg har jobbet i barnehage før, og har ekstremt lite lyst til å gå tilbake. Det samme gjelder også helsetjenester. Jeg vet at jeg bør søke på de jobbene også, men jeg er så redd for at jeg virkelig kommer til å mistrives så mye at jeg har ventet litt med å søke på dem. Bør kanskje revurdere nå, for hverdagen med "Nav-lønn", og generelt følelsen av å være arbeidsledig tærer på. Jeg var så ambisiøs og klar for jobb etter jul, lite visste jeg at det ville være vanskelig og ta tid. Får bare krysse fingrene for veien videre. Igjen, tusen takk for alle gode svar! TS Anonymkode: 4d8b9...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå