AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 I dag målte jeg 120 på 81 hos jordmor. Jeg har alltid hatt lavere blodtrykk, og jordmor stusset litt på at det hadde stedet såpass. Det har vært en del lavere tidligere i svangerskapet, og nå steget til litt over normalen. Ikke nok til at jordmor ville følge det opp. Skulle visst være en del høyere før man mistenkte svangerskapsforgiftning.. Noen andre gravide som har lett forhøyet blodtrykk på slutten av svangerskapet? Anonymkode: 1b177...aa2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Skrevet 4. juni 2024 Mitt har lagt på 138/76 siden uke 32 - er nå i uke 38, helt normalt før det. Det blir ikke fulgt opp noe annet enn på vanlige kontroller heller - ikke mistanke om svangerskapsforgiftning. Anonymkode: e710b...b58
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Skrevet 4. juni 2024 Hos noen vil blodtrykket stige litt i svangerskapet. 120/81 er ikke behandlingskrevende, verken for svangerskaps hypertensjon eller preeklampsi. Neste gang be jordmor ta 3 blodtrykk av deg når du har lagt en stund på en benk, stryk det første og regn gjennomsnittet av de to gjenværende. Bare en liten gåtur+ ¨å sitte kan få det til å stige. Anonymkode: 8a4f1...b95
Anononyma Skrevet 4. juni 2024 #4 Skrevet 4. juni 2024 Lå på over 130 over 80 de siste ukene. De fulgte med med litt hyppigere kontroller, men fødsel på termin og ingen svangerskapsforgiftning
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 Jeg hadde lett forhøyet blodtrykk på siste kontroll og jeg fikk svangerskapsforgiftning etter fødsel. Måtte være på barsel i 5 dager pga det. Måtte også gå til fastlege flere ganger i uken i ukene etter fødsel for å passe på at leververdiene sank Anonymkode: 55f3d...a60
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #6 Skrevet 5. juni 2024 Hadde lett/moderat forhøyet på slutten av begge mine svangerskap uten at noe var galt 😊 Fikk beskjed om at det var veldig vanlig mot slutten. Bare være obs på formen, om man føler seg dårlig, får hodepine som ikke går over og/eller synsforstyrrelser, da skal man ha lav terskel for å ta kontakt med føden. Anonymkode: 6c2fd...152
Marimma Skrevet 5. juni 2024 #7 Skrevet 5. juni 2024 (endret) Blodtrykket går tilbake mot normalen de siste ukene før termin, det er ikke et tegn på sykdom. Du har ikke et lett forhøyet blodtrykk, du har et normalt blodtrykk. Endret 5. juni 2024 av Marimma 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #8 Skrevet 5. juni 2024 Marimma skrev (Akkurat nå): Blodtrykket går tilbake mot normalen de siste ukene før termin, det er ikke et tegn på sykdom. Blodtrykket går ikke alltid tilbake til normalen de siste ukene før termin nei... Hos de fleste blir blodtrykket noe høyere før termin - uten at det nødvendigvis er noe å bekymre seg over og er tegn på sykdom. Anonymkode: e710b...b58
Marimma Skrevet 5. juni 2024 #9 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Blodtrykket går ikke alltid tilbake til normalen de siste ukene før termin nei... Hos de fleste blir blodtrykket noe høyere før termin - uten at det nødvendigvis er noe å bekymre seg over og er tegn på sykdom. Anonymkode: e710b...b58 Jeg sa ikke at det gjør det hos alle, men at det gjør det. Les f.eks denne: https://indremedisineren.no/2023/05/hoyt-blodtrykk-i-svangerskap-diagnose-oppfolging-og-behandling/
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #10 Skrevet 5. juni 2024 Marimma skrev (30 minutter siden): Jeg sa ikke at det gjør det hos alle, men at det gjør det. Les f.eks denne: https://indremedisineren.no/2023/05/hoyt-blodtrykk-i-svangerskap-diagnose-oppfolging-og-behandling/ Nei du skrev : Blodtrykket går tilbake til normalen de siste ukene før termin. Ikke om det gjaldt noen, eller deg eller mange. Da blir det en generell påstand. Anonymkode: e710b...b58
Marimma Skrevet 5. juni 2024 #11 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei du skrev : Blodtrykket går tilbake til normalen de siste ukene før termin. Ikke om det gjaldt noen, eller deg eller mange. Da blir det en generell påstand. Anonymkode: e710b...b58 Er du her bare for å krangle? «Blodtrykket når sitt bunnivå rundt uke 18/19, for så å øke i tredje trimester. Ved termin er blodtrykket normalisert til utgangstrykket fra før graviditet (2, 4).» Selvsagt finnes det ulike individuelle variasjoner, men ts har et helt normalt blodtrykk, at det har vært lavere tidligere er også normalt. Kanskje jordmoren hennes ikke kan fysiologien godt nok og derfor ble overrasket.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #12 Skrevet 5. juni 2024 Marimma skrev (14 minutter siden): Er du her bare for å krangle? «Blodtrykket når sitt bunnivå rundt uke 18/19, for så å øke i tredje trimester. Ved termin er blodtrykket normalisert til utgangstrykket fra før graviditet (2, 4).» Selvsagt finnes det ulike individuelle variasjoner, men ts har et helt normalt blodtrykk, at det har vært lavere tidligere er også normalt. Kanskje jordmoren hennes ikke kan fysiologien godt nok og derfor ble overrasket. Ts spør regelrett om noen har erfaring med lett forhøyet blodtrykk på slutten av svangerskapet Og får av andre tim svar at ja - og det er normalt. Mens ditt svar sier med en enkel påstand at det ikke er og at det synker de siste ukene før termin - som er rake motsetningen av hva TS opplever. For at du så linker til din påstand etter kommentar som påpeker at det ikke er sånn for alle.. Uke 38 er i slutten av svangerskapet - Og helt normalt med noe forhøyet blodtrykk uten at det er et sykdomstegn. Anonymkode: e710b...b58
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #13 Skrevet 6. juni 2024 Takker for svar! Nå har jeg målt på ny hos lege, og blodtrykket er tilbake på normalt nivå igjen (110/75). Anonymkode: 1b177...aa2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #14 Skrevet 6. juni 2024 Jeg lå på over 130/140 på 90 da jeg hadde symptomer på svangerskapsforgiftning. Og for meg så var det svangerskapsforgiftning. De sa til meg at undertrykket var det de så mest på, Og var det 90 eller mer så var det forhøyet. Ditt høres helt normalt ut. Anonymkode: 1f385...7ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå