Gå til innhold

Barnebidrag og tvangstrekk, arbeidsgiver som ikke betaler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eks og pappa til mitt barn skal betale en månedlig sum fastsatt av nav i barnebidrag. Dette valgte han for noen år tilbake å ikke gjøre, så barnebidraget blir gjort gjennom tvangstrekk. 

Så til problemstillingen. Ved tvangstrekk så pålegger Nav arbeidsgiver å trekke barnebidrag av lønn før lønn utbetales. Deretter skal arbeidsgiver betale dette til Nav. 

Arbeidsgiver trekker far barnebidraget men betaler det ikke videre til NAV. Gangen i det er ca slik: nav purrer på arbeidsgiver gjentatte ganger før de varsler rettslige skritt.

Dette er en lang prosess, og ca 1 gang i året varsler NAV at de skal gå til rettsak mot arbeidsgiver. Når prosessen har kommet så langt, velger arbeidsgiver å betale inn en engangssum, akkurat nok til at rettsaken blir avblåst. 

Deretter begynner en ny runde med varslinger osv osv osv. 

Arbeidsgiver har slått seg konkurs en gang tidligere (ENK), driver nå AS. 

Er det noe jeg, eller Nav kan gjøre i denne situasjonen? Føles helt håpløst, og jeg er redd for at arbeidsgiver skal slå seg konkurs igjen men nå som AS, dvs pengene går tapt. Nav er vanskelig å forholde seg til, da man møter forskjellige saksbehandlere hver gang og ingen klarer å svare på problemstillingen. 

Anonymkode: ff3fe...b9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Min eks og pappa til mitt barn skal betale en månedlig sum fastsatt av nav i barnebidrag. Dette valgte han for noen år tilbake å ikke gjøre, så barnebidraget blir gjort gjennom tvangstrekk. 

Så til problemstillingen. Ved tvangstrekk så pålegger Nav arbeidsgiver å trekke barnebidrag av lønn før lønn utbetales. Deretter skal arbeidsgiver betale dette til Nav. 

Arbeidsgiver trekker far barnebidraget men betaler det ikke videre til NAV. Gangen i det er ca slik: nav purrer på arbeidsgiver gjentatte ganger før de varsler rettslige skritt.

Dette er en lang prosess, og ca 1 gang i året varsler NAV at de skal gå til rettsak mot arbeidsgiver. Når prosessen har kommet så langt, velger arbeidsgiver å betale inn en engangssum, akkurat nok til at rettsaken blir avblåst. 

Deretter begynner en ny runde med varslinger osv osv osv. 

Arbeidsgiver har slått seg konkurs en gang tidligere (ENK), driver nå AS. 

Er det noe jeg, eller Nav kan gjøre i denne situasjonen? Føles helt håpløst, og jeg er redd for at arbeidsgiver skal slå seg konkurs igjen men nå som AS, dvs pengene går tapt. Nav er vanskelig å forholde seg til, da man møter forskjellige saksbehandlere hver gang og ingen klarer å svare på problemstillingen. 

Nav trenger ikke varsle rettsak, men hvis arbeidsgiver ikke følger påleggtrekket så kan de varsle en utleggsbegjæring. Betaler ikke arbeidsgiver da går saken videre til namsfogden som krever inn beløpet av arbeidsgiver, gjelder da altså beløpet som er forfalt og ikke betalt og ikke fremtidige forfall. Hvis arbeidsgiver betaler ved varsel eller før namsfogden får avholdt saken så blir det ingen sak hos namsfogden.

Du må forholde deg til nav og se om det er en mulighet for at dette kan løses bedre. Evt så må man jo evt bare la være å tenke på at det ikke kommer jevnlig så lenge det faktisk kommer til syvende å sist...

Anonymkode: 5801f...0dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en helt useriøs arbeidsgiver. Kan det være en kompis av eks som driver dette ASet, tidligere ENK, så det er avtalt spill?

Anonymkode: 0c9eb...570

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo en helt useriøs arbeidsgiver. Kan det være en kompis av eks som driver dette ASet, tidligere ENK, så det er avtalt spill?

Anonymkode: 0c9eb...570

Ja, de er nære venner.  Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt Arbeidstilsynet for her følger ikke denne bedriften loven vedr barnebidrag. 

Anonymkode: 834cf...830

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, for noe møkkafolk enkelte typer er ... Skjønner at du blir frustrert! ❤️

Anonymkode: 9faac...0ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kontakt Arbeidstilsynet for her følger ikke denne bedriften loven vedr barnebidrag. 

Anonymkode: 834cf...830

Arbeidstilsynet har ingenting med dette og gjøre. AS har i og for seg lov å ha rotete øknomistyring, men er jo synd for han/den/de som driver dette ASet at de tar på seg gjelden til en arbeider. 

Anonymkode: 5801f...0dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lær din x at om far betaler sitt bidrag gjennom lønnskontoret så blir det billigere for han da han slipper å skatte for bidraget men det teller likevel imot feriepenger 

Anonymkode: e8d52...280

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lær din x at om far betaler sitt bidrag gjennom lønnskontoret så blir det billigere for han da han slipper å skatte for bidraget men det teller likevel imot feriepenger 

Anonymkode: e8d52...

re 😅

Endret av Nattblomst
Feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...