AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Min eks og pappa til mitt barn skal betale en månedlig sum fastsatt av nav i barnebidrag. Dette valgte han for noen år tilbake å ikke gjøre, så barnebidraget blir gjort gjennom tvangstrekk. Så til problemstillingen. Ved tvangstrekk så pålegger Nav arbeidsgiver å trekke barnebidrag av lønn før lønn utbetales. Deretter skal arbeidsgiver betale dette til Nav. Arbeidsgiver trekker far barnebidraget men betaler det ikke videre til NAV. Gangen i det er ca slik: nav purrer på arbeidsgiver gjentatte ganger før de varsler rettslige skritt. Dette er en lang prosess, og ca 1 gang i året varsler NAV at de skal gå til rettsak mot arbeidsgiver. Når prosessen har kommet så langt, velger arbeidsgiver å betale inn en engangssum, akkurat nok til at rettsaken blir avblåst. Deretter begynner en ny runde med varslinger osv osv osv. Arbeidsgiver har slått seg konkurs en gang tidligere (ENK), driver nå AS. Er det noe jeg, eller Nav kan gjøre i denne situasjonen? Føles helt håpløst, og jeg er redd for at arbeidsgiver skal slå seg konkurs igjen men nå som AS, dvs pengene går tapt. Nav er vanskelig å forholde seg til, da man møter forskjellige saksbehandlere hver gang og ingen klarer å svare på problemstillingen. Anonymkode: ff3fe...b9d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Min eks og pappa til mitt barn skal betale en månedlig sum fastsatt av nav i barnebidrag. Dette valgte han for noen år tilbake å ikke gjøre, så barnebidraget blir gjort gjennom tvangstrekk. Så til problemstillingen. Ved tvangstrekk så pålegger Nav arbeidsgiver å trekke barnebidrag av lønn før lønn utbetales. Deretter skal arbeidsgiver betale dette til Nav. Arbeidsgiver trekker far barnebidraget men betaler det ikke videre til NAV. Gangen i det er ca slik: nav purrer på arbeidsgiver gjentatte ganger før de varsler rettslige skritt. Dette er en lang prosess, og ca 1 gang i året varsler NAV at de skal gå til rettsak mot arbeidsgiver. Når prosessen har kommet så langt, velger arbeidsgiver å betale inn en engangssum, akkurat nok til at rettsaken blir avblåst. Deretter begynner en ny runde med varslinger osv osv osv. Arbeidsgiver har slått seg konkurs en gang tidligere (ENK), driver nå AS. Er det noe jeg, eller Nav kan gjøre i denne situasjonen? Føles helt håpløst, og jeg er redd for at arbeidsgiver skal slå seg konkurs igjen men nå som AS, dvs pengene går tapt. Nav er vanskelig å forholde seg til, da man møter forskjellige saksbehandlere hver gang og ingen klarer å svare på problemstillingen. Anonymkode: ff3fe...b9d Nav trenger ikke varsle rettsak, men hvis arbeidsgiver ikke følger påleggtrekket så kan de varsle en utleggsbegjæring. Betaler ikke arbeidsgiver da går saken videre til namsfogden som krever inn beløpet av arbeidsgiver, gjelder da altså beløpet som er forfalt og ikke betalt og ikke fremtidige forfall. Hvis arbeidsgiver betaler ved varsel eller før namsfogden får avholdt saken så blir det ingen sak hos namsfogden. Du må forholde deg til nav og se om det er en mulighet for at dette kan løses bedre. Evt så må man jo evt bare la være å tenke på at det ikke kommer jevnlig så lenge det faktisk kommer til syvende å sist... Anonymkode: 5801f...0dc 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Skrevet 4. juni 2024 Det er jo en helt useriøs arbeidsgiver. Kan det være en kompis av eks som driver dette ASet, tidligere ENK, så det er avtalt spill? Anonymkode: 0c9eb...570
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #4 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er jo en helt useriøs arbeidsgiver. Kan det være en kompis av eks som driver dette ASet, tidligere ENK, så det er avtalt spill? Anonymkode: 0c9eb...570 Ja, de er nære venner. Ts Anonymkode: ff3fe...b9d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #5 Skrevet 4. juni 2024 Kontakt Arbeidstilsynet for her følger ikke denne bedriften loven vedr barnebidrag. Anonymkode: 834cf...830 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #6 Skrevet 4. juni 2024 50 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, de er nære venner. Ts Anonymkode: ff3fe...b9d Altså, for noe møkkafolk enkelte typer er ... Skjønner at du blir frustrert! ❤️ Anonymkode: 9faac...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #7 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kontakt Arbeidstilsynet for her følger ikke denne bedriften loven vedr barnebidrag. Anonymkode: 834cf...830 Arbeidstilsynet har ingenting med dette og gjøre. AS har i og for seg lov å ha rotete øknomistyring, men er jo synd for han/den/de som driver dette ASet at de tar på seg gjelden til en arbeider. Anonymkode: 5801f...0dc
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #8 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, de er nære venner. Ts Anonymkode: ff3fe...b9d Lær din x at om far betaler sitt bidrag gjennom lønnskontoret så blir det billigere for han da han slipper å skatte for bidraget men det teller likevel imot feriepenger Anonymkode: e8d52...280
Nattblomst Skrevet 4. juni 2024 #9 Skrevet 4. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lær din x at om far betaler sitt bidrag gjennom lønnskontoret så blir det billigere for han da han slipper å skatte for bidraget men det teller likevel imot feriepenger Anonymkode: e8d52... re 😅 Endret 4. juni 2024 av Nattblomst Feil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå