AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Hei! litt bakgrunn først: jeg er bonusmor til en på 9år. Moren hans er vegetarianer og har ført dette videre til han… han spiser ingenting av kjøtt eller fisk og moren sier det er fordi man skal være snill med dyrene og ikke spise de, noe han siterer henne på. Dette irriterer meg grønn, men jeg og samboeren min lager tilpasset mat og alt til han. Noe dobbelt moralsk er det i og med at han elsker våre vafler med egg og melk mer enn moren sine, men han tørr ikke si at han spiser det hos oss. Han spiser også godteri som det synger etter noe som det er gelatin i og derav dyrebein… så det er noe veldig merkelig i det hele… men over til casen: I byen vår kommer det om noen dager et Cirkus, og han jeg er bonusmor til har lyst til å dra. Jeg og samboeren min sa at vi skulle tenke på det, men han fortsatte og mase. I øyeblikkets hete liret jeg ut av meg «du som er så opptatt av dyr og dyrvelferd det blir jo litt rart og dra på Cirkus hvor dyr ikke blir behandlet så bra?» å alle i bilen ble stille. Men gud hvor jeg angret etterpå at jeg sa det… nå føler jeg meg som verdens værste menneske og vurdere å kjøpe billetter likevel fordi jeg fikk så dårlig samvittighet… eller tror dere han begynte å tenke litt over det? Det her er noen dager siden så alt er fint mellom alle og ingen dårlig stemning, er bare jeg som overtenker… Anonymkode: 2b4cd...e97
Anononyma Skrevet 4. juni 2024 #2 Skrevet 4. juni 2024 (endret) 1. Du sier han er vegetarianer, vegetarianere spiser oftest både egg og drikker melk. Gelatin og f.eks fargestoffene i non-stop er også ok. Dersom han er veganer er derimot ikke dette innafor da veganere ikke innbefatter seg med noe som kommer fra dyr. 2. Hva slags sirkus er det snakk om? Såvidt meg bekjent har sirkusene i Norge sluttet med dyrehold som plager dyr? Mulig noen av de har hester og hunder, men dyrene holdes etter god dyrevelferd. Det som var problematisk med sirkusene var jo neddopede elefanter, løver, tigre og andre eksotiske dyr som ikke hadde det bra. Det er det slutt på. Fortell gutten at du angrer på det du sa, at du har undersøkt litt og at det du sa rett og slett var feil (for det var det). Deretter tilbyr du han å gå på sirkus. Endret 4. juni 2024 av Anononyma 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Skrevet 4. juni 2024 Det er ikke dyr på sirkus så du burde be om unnskyldning. Anonymkode: 78f34...6f6 1
Granskudd Skrevet 4. juni 2024 #4 Skrevet 4. juni 2024 Jeg tenker at det du sa var både rett og riktig, ikke at det har noen sammenheng med å være vegetarianer, men ingen dyr - ingen - har godt av å være med i sirkus! Følg med på når cirque du soleil kommer til Norge neste gang og kjøp billetter til det i stedet (eller tilsvarende)! MYE hyggeligere både for folk og dyr! 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #5 Skrevet 4. juni 2024 Anononyma skrev (1 minutt siden): 1. Du sier han er vegetarianer, vegetarianere spiser oftest både egg og drikker melk. Gelatin og f.eks fargestoffene i non-stop er også ok. Dersom han er veganer er derimot ikke dette innafor da veganere ikke innbefatter seg med noe som kommer fra dyr. 2. Hva slags sirkus er det snakk om? Såvidt meg bekjent har sirkusene i Norge sluttet med dyrehold som plager dyr? Mulig noen av de har hester og hunder, men dyrene holdes etter god dyrevelferd. Det som var problematisk med sirkusene var jo neddopede elefanter, løver, tigre og andre eksotiske dyr som ikke hadde det bra. Det er det slutt på. Fortell gutten at du angrer på det du sa, at du har undersøkt litt og at det du sa rett og slett var feil (for det var det). Deretter tilbyr du han å gå på sirkus. Beklager her var jeg litt for rask, men mente selvfølgelig veganer. Så det sto på hjemmesiden til cirkuset at de hadde ponnyer, hester og hunder. Anonymkode: 2b4cd...e97
Anononyma Skrevet 4. juni 2024 #6 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Beklager her var jeg litt for rask, men mente selvfølgelig veganer. Så det sto på hjemmesiden til cirkuset at de hadde ponnyer, hester og hunder. Anonymkode: 2b4cd...e97 Hvis han er veganer stiller saken seg helt annerledes tenker likevel du bør beklage deg og sette deg ned med han, forklare at en del sirkus har dyr og sette spørsmålstegn ved om dette er noe han som veganer ønsker å støtte. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #7 Skrevet 4. juni 2024 Jeg tenker at det er bra at gutten begynner å ta egne valg og ikke bare dilter etter mammans ord. Vil han han vafler med egg og melk er det supert, vil han se på dyr er det greit også. Han er 9 og da skjer det mye i utviklingen. Si heller at det er bar at han vil ta selvstendige valg og at det er en av de tingene som gjør han til en unik person. Anonymkode: dbd72...27a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #8 Skrevet 4. juni 2024 La faren bestemme? Og han er ni. Det virker på meg at du forventer veldig mye refleksjon fra han over det ene og det andre. For meg var en slik kommentar du hadde i bilen en kommentar som passer en som er reelt voksen nok til å ta egne valg uten å kopiere et forbilde. En niåring er ikke så voksen. Anonymkode: 20978...649 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #9 Skrevet 4. juni 2024 Lite dyr på sirkus nå om dagen. Elefanter og løver er i hvert fall ikke lov lenger heldigvis. Vegetarianere spiser også egg og melk. Anonymkode: 2587c...b53
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #10 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager her var jeg litt for rask, men mente selvfølgelig veganer. Så det sto på hjemmesiden til cirkuset at de hadde ponnyer, hester og hunder. Anonymkode: 2b4cd...e97 Aha. Jeg ville ikke automatisk gå ut fra at dyrene blir behandlet dårlig. Greit å være skeptisk men ... Anonymkode: 2587c...b53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå