jegskriver Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Jeg har en mor som nå har fått diagnosen parkinson, og kan da ikke bo mesteparten av tiden hjemme med faren min, som er frisk og rask, så hun blir å bo på avlastning/eldresenteret fremover. De er gift og begge er pensjonister som bor på enebolig. Min mor er også under hjemmesykepleier. Hvordan blir den økonomiske biten i det her puslespillet? Hvem kan jeg evt. snakke med om det her som vet hvordan det her blir å fungere fremover? De har en felleskonto og har ingen problemer med å få betalt regninger og sånt, da flesteparten av regningene står på pappas navn uansett. Men hva skjer med pengene mamma får hver måned aka pensjonen fremover? Er det slik at kommunen "tar alt", eller? Grunnen til at jeg spør var fordi da farfar levde og ble såpass syk at han måtte være/bo på eldrehjemmet, så ble alle pengene til farfar borte... Vil det samme skje med min mor også, eller? Litt bekymret for min far hvis pengene hennes skulle plutselig "bli borte"... :/ Noen som vet noe om dette som kan fortelle meg hvordan det her fungerer, evt. fortelle meg hvem min far kan kontakte ang. det her da han er nærmeste pårørende til min mor?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Skrevet 4. juni 2024 Pensjonen til din mor vil fortsatt utbetales. Men hun vil nok måtte betale husleie i sin nye bolig, så dette blir jo «borte». Din far vil dermed få noe dårligere økonomi. Du må nesten snakke med dine foreldre, eller be om å få bli med dem i møte med nav, siden du ikke har krav på noe innsyn. Anonymkode: 49934...e07 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Skrevet 4. juni 2024 Det er kommunen som tar betaling for oppholdet. I min kommune gjør de det slik: De stipulerer på bakgrunn av inntekt og det trekkes automatisk fra trygdeutbetalingen hver måned. Året etter finregner de ut fra skattemeldingen, og man får en avregning utpå høsten. Hvor mye hun skal betale vet jeg ikke, det er vel sånn omtrent rundt 85 % av inntekten? Når man har en hjemmeboende partner vet jeg ikke hvordan det blir, det kan sikkert andre svare på 🙂 Anonymkode: ff04b...bf1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #4 Skrevet 4. juni 2024 Du kan snakke med en advokat og dere bør skrive fremtidsfullmakt. Jeg tror at hvis hun kommer på pleiehjem, går mesteparten av hennes pensjons inntekt til bo/opphold, pleie og mat. Verdien hennes i huset blir ikke berørt, men da må din far stå for utgiftene på felles bolig og sine egne utgifter. Dette er noe jeg ikke vet, men tror. Jeg ville kontaktet advokat og snakket med nav, sammen med dine foreldre, hvis dere vet nå at moren din blir så pleietrengende at hun må på sykehjem. Det blir jo hennes bopel da, så det er naturlig hun må betale for husly, pleie og mat der. Hvis hun har egen inntekt som pensjonist. Anonymkode: 49535...81e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #5 Skrevet 4. juni 2024 Her finner du endel informasjon og eksempler på utregninger: https://viover60.no/artikler/dette-ma-du-betale-for-en-sykehjemsplass/ Anonymkode: ff04b...bf1 1 2
jegskriver Skrevet 4. juni 2024 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2024 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er kommunen som tar betaling for oppholdet. I min kommune gjør de det slik: De stipulerer på bakgrunn av inntekt og det trekkes automatisk fra trygdeutbetalingen hver måned. Året etter finregner de ut fra skattemeldingen, og man får en avregning utpå høsten. Hvor mye hun skal betale vet jeg ikke, det er vel sånn omtrent rundt 85 % av inntekten? Når man har en hjemmeboende partner vet jeg ikke hvordan det blir, det kan sikkert andre svare på 🙂 Anonymkode: ff04b...bf1 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan snakke med en advokat og dere bør skrive fremtidsfullmakt. Jeg tror at hvis hun kommer på pleiehjem, går mesteparten av hennes pensjons inntekt til bo/opphold, pleie og mat. Verdien hennes i huset blir ikke berørt, men da må din far stå for utgiftene på felles bolig og sine egne utgifter. Dette er noe jeg ikke vet, men tror. Jeg ville kontaktet advokat og snakket med nav, sammen med dine foreldre, hvis dere vet nå at moren din blir så pleietrengende at hun må på sykehjem. Det blir jo hennes bopel da, så det er naturlig hun må betale for husly, pleie og mat der. Hvis hun har egen inntekt som pensjonist. Anonymkode: 49535...81e Ok, mange takk for svar. Ja, jeg spør for min far siden han ikke bruke PC/nettbrett. Men foruten leie for "boligen" sin, blir det ingenting til overs da, altså? Mamma er minstepensjonist. Men wow, 85%?!?! Så dvs. at hvis min mor får 24000kr utbetalt hver måned, så tar kommunen 20000kr av det?! :O Ai ai, da blir en vanskelig situasjon nærmere uutholdelig for min far som også har dårlig med inntekt... Så da hadde min far rett, altså; alle pengene blir å "forsvinne", ja... Vi skjønner jo at det går penger til husly, pleie og mat, men ok, da vet vi det iallfall. Ja, min mor er på videre utredning nå, så hun blir nok ikke å komme hjem med det første, for å si det slik... Så det er NAV vi bør ta en prat med om det her, ja... Da skal vi få snakket med de snarest! Takk for svar igjen! Endret 4. juni 2024 av jegskriver 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #7 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Pensjonen til din mor vil fortsatt utbetales. Men hun vil nok måtte betale husleie i sin nye bolig, så dette blir jo «borte». Din far vil dermed få noe dårligere økonomi. Du må nesten snakke med dine foreldre, eller be om å få bli med dem i møte med nav, siden du ikke har krav på noe innsyn. Anonymkode: 49934...e07 Dette har ingenting med nav å gjøre. Anonymkode: de6fc...7d1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #8 Skrevet 4. juni 2024 jegskriver skrev (1 minutt siden): Ok, mange takk for svar. Ja, jeg spør for min far siden han ikke bruke PC/nettbrett. Men foruten leie for "boligen" sin, blir det ingenting til overs da, altså? Mamma er minstepensjonist. Men wow, 85%?!?! Så dvs. at hvis min mor får 18000kr utbetalt hver måned, så tar kommunen 15000kr av det?! 😮 Ai ai, da blir en vanskelig situasjon nærmere uutholdelig for min far som også har dårlig med inntekt... Så da hadde min far rett, altså; alle pengene blir å "forsvinne", ja... Vi skjønner jo at det går penger til husly, pleie og mat, men ok, da vet vi det iallfall. Ja, min mor er på videre utredning nå, så hun blir nok ikke å komme hjem med det første, for å si det slik... Så det er NAV vi bør ta en prat med om det her, ja... Da skal vi få snakket med de snarest! Takk for svar igjen! Ikke nav. Det har ingenting med nav å gjøre. Anonymkode: de6fc...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #9 Skrevet 4. juni 2024 Vil din far kunne selge huset og få noe rimeligere å bo i, slik at han får færre kostnader til hverdagslig drift og fremtidig vedlikehold av bolig? Anonymkode: 49535...81e 2
jegskriver Skrevet 4. juni 2024 Forfatter #10 Skrevet 4. juni 2024 Jeg mente kommunen. Beklager. Jeg kjenner jeg ble fysisk kvalm nå, ja... Jeg liker at først får vi servert denne tragiske nyheten om at hu har blitt såpass dårlig etter 2-3 uker på sykehuset og etter x-antall undersøkelser, og nå forsvinner både hu hjemmefra samtidig som min far blir satt i en økonomisk knipe. DEN så jeg ikke komme, nei.... Men men, vi får bare gjøre det beste ut av det... 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #11 Skrevet 4. juni 2024 2 minutter siden, jegskriver said: Men wow, 85%?!?! Så dvs. at hvis min mor får 18000kr utbetalt hver måned, så tar kommunen 15000kr av det?! 😮 Ai ai, da blir en vanskelig situasjon nærmere uutholdelig for min far som også har dårlig med inntekt... Så da hadde min far rett, altså; alle pengene blir å "forsvinne", ja... Vi skjønner jo at det går penger til husly, pleie og mat, men ok, da vet vi det iallfall. Takk for svar igjen! Det kan hende hun får et fradrag ettersom hun har en hjemmeboende partner. Det bør du sjekke opp og følge med på. Anonymkode: ff04b...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #12 Skrevet 4. juni 2024 Hvis hun skal ha permanent plass på sykehjem, så kan ta kommunen 85% av hennes pensjon, men det gis noe fradrag om man har hjemneboende ektefelle. Hvis det er snakk om avlastning i perioder, så må det også betales for, men det er ikke like dyrt. Din far vil uansett få dårligere økonomi, da han lå blir mer eller mindre alene om utgiftene. Du skriver at din farfars penger ble borte, men det kan ikke stemme. Kommunen har lov til ta betalt av pensjon, renteinntekter og lignende, men kan ikke ta bankinnskudd, aksjer, hytter eller hus. Anonymkode: 2cc7d...c81 3
Snublefot62 Skrevet 4. juni 2024 #13 Skrevet 4. juni 2024 Det er to ting som og bør tenkes på ASAP - testamente og fremtidsfullmakt (mellom begge to). Dette bør på plass før hun regnes som ikke samtykkekompetent. Det gjelder og han. Når det gjelder det økonomiske i dag bør dere snakke med kommunen. Det kan og være ting en kan søke om støtte til/fritak for som de skal ha oversikten på. Men ja, den som er gjenboende i felles bolig vil få en tøffere økonomisk hverdag. Det kan derfor og være lurt å tenke på å selge eneboligen og kjøpe seg en nyere og rimeligere leilighet. Både for å redusere riskoen for utgifter og vedlikehold men og for å kanskje bo mer sentrumsnært. Kanskje leiligheten til og med kan være nærmere ektefellen og dermed øke livskvaliteten for begge to. 1 1
jegskriver Skrevet 4. juni 2024 Forfatter #14 Skrevet 4. juni 2024 Just now, AnonymBruker said: Hvis hun skal ha permanent plass på sykehjem, så kan ta kommunen 85% av hennes pensjon, men det gis noe fradrag om man har hjemneboende ektefelle. Hvis det er snakk om avlastning i perioder, så må det også betales for, men det er ikke like dyrt. Din far vil uansett få dårligere økonomi, da han lå blir mer eller mindre alene om utgiftene. Du skriver at din farfars penger ble borte, men det kan ikke stemme. Kommunen har lov til ta betalt av pensjon, renteinntekter og lignende, men kan ikke ta bankinnskudd, aksjer, hytter eller hus. Anonymkode: 2cc7d...c81 Du vet, sånn er det når man tilhører den fattige delen av landets befolkning... Han hadde intet sånt. Var kun pensjonen han hadde, slik jeg forstod det. Ja, vi er nok innforstått med at det blir dårligere økonomi, men jeg får høre hva kommunen har å si om saken før jeg evt. kreperer... 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #15 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil din far kunne selge huset og få noe rimeligere å bo i, slik at han får færre kostnader til hverdagslig drift og fremtidig vedlikehold av bolig? Anonymkode: 49535...81e Når min bestefar ble syk og måtte på "heimen" solgte hun huset og kjøpte en liten leilighet. Jeg vet ikke hva det økonomiske innebar, men de brukte advokater og jeg mener å huske bestefar overførte hele huset til henne, før han ble for syk til å ikke være ansvarlig for egen økonomi lengre, så hun satt igjen med nok verdier til å kjøpe noe mindre for seg selv etter salget. Anonymkode: 49535...81e
jegskriver Skrevet 4. juni 2024 Forfatter #16 Skrevet 4. juni 2024 Just now, Snublefot62 said: Det er to ting som og bør tenkes på ASAP - testamente og fremtidsfullmakt (mellom begge to). Dette bør på plass før hun regnes som ikke samtykkekompetent. Det gjelder og han. Når det gjelder det økonomiske i dag bør dere snakke med kommunen. Det kan og være ting en kan søke om støtte til/fritak for som de skal ha oversikten på. Men ja, den som er gjenboende i felles bolig vil få en tøffere økonomisk hverdag. Det kan derfor og være lurt å tenke på å selge eneboligen og kjøpe seg en nyere og rimeligere leilighet. Både for å redusere riskoen for utgifter og vedlikehold men og for å kanskje bo mer sentrumsnært. Kanskje leiligheten til og med kan være nærmere ektefellen og dermed øke livskvaliteten for begge to. Huset dems er allerede sentrumsnært og huset er fra 60-tallet en gang... Jeg får nok belage meg på å snart ha 2 syke foreldre å forholde meg til da, dessverre... Dette er barndomshjemmet til mamma, og hvis pappa blir tvunget til å flytte ut, så tror jeg det er game over for hans del, da han sliter med såpass mye fra før av. Jeg får heller ta en prat med kommunen i morgen for å se hva det blir til. 1
jegskriver Skrevet 4. juni 2024 Forfatter #17 Skrevet 4. juni 2024 Just now, AnonymBruker said: Når min bestefar ble syk og måtte på "heimen" solgte hun huset og kjøpte en liten leilighet. Jeg vet ikke hva det økonomiske innebar, men de brukte advokater og jeg mener å huske bestefar overførte hele huset til henne, før han ble for syk til å ikke være ansvarlig for egen økonomi lengre, så hun satt igjen med nok verdier til å kjøpe noe mindre for seg selv etter salget. Anonymkode: 49535...81e Nå er det jo slik at huset og det aller meste av lån og sånt står på pappas navn, hvis det har noe å si på saken... Mamma har bare noen få regninger og et mindre lån (under 50k) å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #18 Skrevet 4. juni 2024 jegskriver skrev (10 minutter siden): Jeg mente kommunen. Beklager. Jeg kjenner jeg ble fysisk kvalm nå, ja... Jeg liker at først får vi servert denne tragiske nyheten om at hu har blitt såpass dårlig etter 2-3 uker på sykehuset og etter x-antall undersøkelser, og nå forsvinner både hu hjemmefra samtidig som min far blir satt i en økonomisk knipe. DEN så jeg ikke komme, nei.... Men men, vi får bare gjøre det beste ut av det... Hvis din far blir satt i økonomisk knipe av å ikke få hele pensjonen til din mor inn på konto, så er det noe dere burde planlagt for for lenge siden. Den ene dør jo normalt før den andre i et forhold, og hun kan jo i teorien stryke med i morgen og ikke bringe noe inntekt til husholdet i det hele tatt. Når det er sagt er det mange med parkinson, også i alvorlig form, som bor hjemme lenge. Hjemmesykepleie, hjemmehjelp og hjelpemidler gjør det mulig å bo hjemme lenge etter diagnosen er satt. Det er ikke sånn at det å få parkinsondiagnose er ensbetydende med å skli rett inn på fastplass på et sykehjem. Anonymkode: 301c2...587 1
Snublefot62 Skrevet 4. juni 2024 #19 Skrevet 4. juni 2024 jegskriver skrev (3 minutter siden): Huset dems er allerede sentrumsnært og huset er fra 60-tallet en gang... Jeg får nok belage meg på å snart ha 2 syke foreldre å forholde meg til da, dessverre... Dette er barndomshjemmet til mamma, og hvis pappa blir tvunget til å flytte ut, så tror jeg det er game over for hans del, da han sliter med såpass mye fra før av. Jeg får heller ta en prat med kommunen i morgen for å se hva det blir til. Det er dessverre en realitet mange må forholde seg til. Og dersom han allerede sliter med en del bør testament og fremtidsfullmakt være på dagsorden asap. Det blir bare vanskeligere og vanskeligere jo lengre dere venter. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #20 Skrevet 4. juni 2024 Faren min fikk langt under 85% betaling, for moren min skulle ikke komme dårligere ut enn om hun var blitt enke. Anonymkode: aef83...cd1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå