AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Del Skrevet 4. juni 2024 Jeg jobber i en privat bedrift og lurer litt på dette med individuell lønnsjustering. hvor ofte er det vanlig å rykke opp i lønn pga ansiennitet. Den årlige lønnsøkningen på noen få prosenter skjer jo pga prisvekst mm. Jeg har aldri bedt om individuell lønnsjustering til tross for at jeg jobbet i samme bedrift i 6 år. Er ikke fagorganisert. Har jo mye mer erfaring i jobben nå enn jeg hadde når jeg begynte. Er dette noe jeg sånn generelt kan forvente å få. Tror jeg blir satt pris på. Vet ikke hva kollegaer med tilsvarende jobb tjener. synes det er veldig ubehagelig å be om høyere lønn. Anonymkode: b1773...48b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Del Skrevet 4. juni 2024 Hvert år her hos meg. Har gått fra 500k til 750k de siste 4 årene. Anonymkode: 4439e...66e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Del Skrevet 4. juni 2024 Vi har jevnlige medarbeidersamtaler mellom arbeidstager og leder, men en gang i året har vi en spesielt stor samtale der vi blant annet snakker om dette. Har ikke dere noe lignende? Anonymkode: 25b88...fcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 5. juni 2024 #4 Del Skrevet 5. juni 2024 Det er bare å ta opp med nærmeste leder. Man må gjerne forhandle lønn selv. Her i bedriften var lønnen lav, vi lagde et leven hele gjengen og nå har jeg økt 250k i lønn på 4år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Del Skrevet 5. juni 2024 Du må jo kreve lønnssamtale og forhandle lønn hvert år! Ingenting kommer av seg selv. Anonymkode: 55a09...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #6 Del Skrevet 5. juni 2024 Det er ingen regel for hva som er «vanlig». Noen stillinger har regulert dette i tariffavtaler, andre ikke. Jeg er i en stilling som er i lønnsstige, noen av mine kolleger i annen stillingskode er ikke det. Anonymkode: 910c0...187 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #7 Del Skrevet 5. juni 2024 De fleste av oss som ikke har lønnstrinn, har heller ikke noe fastsatt system der vi automatisk får økt lønn etter x års ansiennitet. Men de fleste har nok rett på en årlig lønnsavtale med nærmeste leder, der man snakker om hvilke endringer som har skjedd det seneste året, og hva man selv mener bør være grunn for lønnsøkning. Samtidig må man huske at leder er den som har ansvaret for at det ikke blir gjort ulovlig forskjellsbehandling. Og som må forholde seg til budsjetter og økonomi. Det kan derfor være at hvis din begrunnelse egentlig ikke er noe bedre enn kollegaens begrunnelse, så får ingen av dere noe ekstra. Hos oss MÅ leder gjennomføre disse samtalene i forbindelse med lønnsoppgjøret. Men de som ikke har et slikt system på plass, må be om det selv. Og det er selvfølgelig mulig å be om en slik samtale mellom lønnsoppgjørene, dersom man har en god grunn til det. Om du selv må be om samtale, bør du også være godt forberedt. Ha en klar formening om hvor mye lønnsøkning du burde få, og hvorfor bedriften skal betale deg dette. Oftere er det lettere å forhandle lønnsøkning når stillingen din endres, eller når du tar på deg nye oppgaver. Anonymkode: 33e1f...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå