AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Del Skrevet 4. juni 2024 I flere år har jeg gått og hatt en rar magefølelse på at noe er galt med kroppen min. Noe som gjør at jeg kommer til å slite med å få barn. Denne følelsen har jeg hatt lenge, før jeg møtte min samboer. Men klarer liksom ikke å skille mellom om dette er reelt, eller bare en frykt. Jeg har alltid ønsket barn veldig sterkt, men vært redd for å ikke få den muligheten. At tiden skulle løpe fra meg. Så kanskje det bare er psyken min som tuller med meg? Etter at jeg fylte 30, begynte jeg å få veldig sterke eggløsningssmerter. Av typen må bare legge meg i senga eller på gulvet. Klarer knapt og snakke eller tenke. Kaldsvetter, vrir meg i smerte, slår i veggen, kjenner på en følelse av å måtte kaste opp. Det er ikke alltid så ille, men de få gangene det skjer så setter det en støkk i meg. Denne smerten varer maks 3 minutter, og så er alt helt fint. Kanskje bare litt øm. Leser på nett at det vistnok ikke er uvanlig med slike smerter under EL, men fortsatt.... har andre kvinner det slik? Opplever også å få lignende smerter når jeg må slippe luft. Men hovedsaklig på morgenen. Jeg regner med at det er fordi jeg kanskje har avføring i tarmen, da. Samme krampe-aktige smerte og igjen blir jeg liggende å vri meg i senga eller massere meg på buken. Så forsvinner smerten like kjapt som den kom, når jeg får ut luften. Disse smertene har ingen sammenheng med noe. Hverken hvor jeg er i syklusen eller om jeg har hard eller løs avføring. Synes det er helt tilfeldig. Men allikevel skummelt. Har disse smertene nesten hver dag, eller flere ganger i uken. Jeg begynte å mistenke endometriose, men jeg har ingen andre symptomer. Dro til fertilitetsklinikk bare for å sjekke om alt så greit ut. Der fikk jeg påvist veldig lav amh/afc for min alder (36) og ble kastet inn i IVF karusellen omtrent med en gang. Hadde en afc på 6 og en amh på 3.3pmol. Hele veien har jeg følt at ingen kan svare meg, på om smertene mine er normale, eller om det er noe galt. Det er som om ingen egentlig lytter? Jeg spør meg selv hvor fornuftig det er, å gå igjennom IVF, å sette inn dyrebare blastocyster, for så at det skal gå galt - fordi noe er galt med kroppen min? Hva om jeg har en betennelse, som skaper et utrivelig miljø for et embryo? Hadde akkurat min første spontanabort. Klarte å bli gravid på egenhånd på vårt 5 naturlige forsøk, men mistet ved 4+6 uker. Igjen, føler jeg at dette bare er enda en bekreftelse på at noe er galt. Først smertene, så min kjempelave amh, så en spontanabort. Er alt sammen bare tilfeldig? Lave eggreserver er vistnok ikke uvanlig. Smerter er vistnok ikke uvanlig. Spontanabort er vistnok ikke uvanlig. Men klarer allikevel ikke riste av meg følelsen av at noe er galt? Har bestilt time til fastlegen, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal formulere meg enda. Nå lurer jeg bare på om andre kvinner har opplevd det jeg har opplevd? Eller hvordan ville du tenkt, hvis du var i min situasjon? Anonymkode: 4f6e8...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 4. juni 2024 #2 Del Skrevet 4. juni 2024 Kan det være at du rett og slett har angst?.det høres ut som du går og spenner deg hele tiden og bare tenker at ting er galt og ting vil gå galt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Del Skrevet 4. juni 2024 Jeg vil ikke ha barn, men før jeg skjønte at jeg ikke ønsker (biologiske) barn, så hadde jeg alltid en magefølelse om at jeg ikke kunne få barn, det gnagde alltid i underbevisstheten at om jeg ønsket å få biologiske barn, så ville det bli vanskelig. Det viste seg at jeg hadde alvorlig endometriose med blant annet endometriose på eggstokk og den ene egglederen. Endometriose kan ikke påvises ved en gynekologisk undersøkelse med ultralyd, du må inn til laparoskopi. Jeg tok mange ultralydundersøkelser. uten hint til endometriose, og da jeg lå på operasjonsbordet så hadde jeg som sagt alvorlig endometriose på eggstokk, eggleder, blære, tarm og bekkenet. Anonymkode: 1921d...622 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #4 Del Skrevet 4. juni 2024 Lav AMH i seg selv er jo nok til at det tar lengre tid / er vanskeligere å bli gravid - så du har egentlig et godt svar på problemet ditt bare der Jeg har også veldig sterke eggløsningssmerter og har derfor vært til lapraskopi, men de fant ingenting og jeg fikk høre at noen bare er uheldige 😅 Ville vurdert en utredning hos feks Hausken hvis du er veldig bekymret. Anonymkode: e4234...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #5 Del Skrevet 4. juni 2024 Fastlegen har ikke så mye dybdekunnskap. Bortkastet tid. Bruk 1200 kr på en time hos privat gynekolog, så får du noen svar med en gang og vet veien videre. Utifra det jeg leser, så har du lav smerteterskel, hvis du vrir deg og slår i veggen av forstoppelse og eggløsning som du vet skal vare i et par minutter. Du har blitt gravid lett, men mister som så å si 33% av oss gjør. Men dette viser bare at du ikke har noen problemer med å bli gravid. Hilsen ei som er helt frisk og fikk barn etter 16. og 11. forsøk og mistet 3 ganger. Anonymkode: 274e0...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #6 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Fastlegen har ikke så mye dybdekunnskap. Bortkastet tid. Bruk 1200 kr på en time hos privat gynekolog, så får du noen svar med en gang og vet veien videre. Utifra det jeg leser, så har du lav smerteterskel, hvis du vrir deg og slår i veggen av forstoppelse og eggløsning som du vet skal vare i et par minutter. Du har blitt gravid lett, men mister som så å si 33% av oss gjør. Men dette viser bare at du ikke har noen problemer med å bli gravid. Hilsen ei som er helt frisk og fikk barn etter 16. og 11. forsøk og mistet 3 ganger. Anonymkode: 274e0...3e2 For en idiotisk kommentar. Jeg har endometriose, min eggløsning kan være ekstremt smertefull og disse smertene kan vare i langt mer enn et par minutter. Om du er helt frisk så tenker jeg at du skal være forsiktig med å uttale deg om smerter du aldri har kjent til. Anonymkode: 1921d...622 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #7 Del Skrevet 4. juni 2024 Jeg har hatt det veldig likt som deg. Jeg har alltid hatt "på følelsen" at jeg ikke kunne få barn. Delvis stammet nok den følelsen fra at jeg hadde alvorlige spiseforstyrrelser som ungdom, mistet mensen over flere år den gangen og følte jeg hadde ødelagt kroppen. Men da vi begynte å prøve å få barn, hadde jeg vært frisk i 10 år, og hadde regelmessige sykluser. Jeg hadde sterke menssmerter, og sterke eggløsningsmerter. Ut i fra hva både legen og venninner har sagt, er det ikke vanlig med veldig sterke eggløsningssmerter, men det trenger ikke være unormalt. Ganske mange kan kjenne det vagt. Utredningen viste lav AMH for alderen. Endometriose ble jeg aldri utredet for. De så ikke noe galt på innvendig ultralyd, men så vidt jeg har forstått må en ha kikkehullsoperasjon for å sjekkes ut ordentlig for det, og det var det aldri noe snakk om. Jeg mistenker at jeg har endometriose i mild grad. Problemer med å bli gravid er jo også et symptom. Men IVF var løsningen for oss, vi har to barn nå. Og jeg har satt inn hormonspiral etter svangerskapene, som gjør at jeg ikke har smerter mer. Anonymkode: eedfa...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #8 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I flere år har jeg gått og hatt en rar magefølelse på at noe er galt med kroppen min. Noe som gjør at jeg kommer til å slite med å få barn. Denne følelsen har jeg hatt lenge, før jeg møtte min samboer. Men klarer liksom ikke å skille mellom om dette er reelt, eller bare en frykt. Jeg har alltid ønsket barn veldig sterkt, men vært redd for å ikke få den muligheten. At tiden skulle løpe fra meg. Så kanskje det bare er psyken min som tuller med meg? Etter at jeg fylte 30, begynte jeg å få veldig sterke eggløsningssmerter. Av typen må bare legge meg i senga eller på gulvet. Klarer knapt og snakke eller tenke. Kaldsvetter, vrir meg i smerte, slår i veggen, kjenner på en følelse av å måtte kaste opp. Det er ikke alltid så ille, men de få gangene det skjer så setter det en støkk i meg. Denne smerten varer maks 3 minutter, og så er alt helt fint. Kanskje bare litt øm. Leser på nett at det vistnok ikke er uvanlig med slike smerter under EL, men fortsatt.... har andre kvinner det slik? Opplever også å få lignende smerter når jeg må slippe luft. Men hovedsaklig på morgenen. Jeg regner med at det er fordi jeg kanskje har avføring i tarmen, da. Samme krampe-aktige smerte og igjen blir jeg liggende å vri meg i senga eller massere meg på buken. Så forsvinner smerten like kjapt som den kom, når jeg får ut luften. Disse smertene har ingen sammenheng med noe. Hverken hvor jeg er i syklusen eller om jeg har hard eller løs avføring. Synes det er helt tilfeldig. Men allikevel skummelt. Har disse smertene nesten hver dag, eller flere ganger i uken. Jeg begynte å mistenke endometriose, men jeg har ingen andre symptomer. Dro til fertilitetsklinikk bare for å sjekke om alt så greit ut. Der fikk jeg påvist veldig lav amh/afc for min alder (36) og ble kastet inn i IVF karusellen omtrent med en gang. Hadde en afc på 6 og en amh på 3.3pmol. Hele veien har jeg følt at ingen kan svare meg, på om smertene mine er normale, eller om det er noe galt. Det er som om ingen egentlig lytter? Jeg spør meg selv hvor fornuftig det er, å gå igjennom IVF, å sette inn dyrebare blastocyster, for så at det skal gå galt - fordi noe er galt med kroppen min? Hva om jeg har en betennelse, som skaper et utrivelig miljø for et embryo? Hadde akkurat min første spontanabort. Klarte å bli gravid på egenhånd på vårt 5 naturlige forsøk, men mistet ved 4+6 uker. Igjen, føler jeg at dette bare er enda en bekreftelse på at noe er galt. Først smertene, så min kjempelave amh, så en spontanabort. Er alt sammen bare tilfeldig? Lave eggreserver er vistnok ikke uvanlig. Smerter er vistnok ikke uvanlig. Spontanabort er vistnok ikke uvanlig. Men klarer allikevel ikke riste av meg følelsen av at noe er galt? Har bestilt time til fastlegen, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal formulere meg enda. Nå lurer jeg bare på om andre kvinner har opplevd det jeg har opplevd? Eller hvordan ville du tenkt, hvis du var i min situasjon? Anonymkode: 4f6e8...cce Dette var som å lese om meg selv! Kjenner meg igjen i tankene om at jeg kommer til å få problemer med å bli gravid. Har alltid tenkt dette, selv om jeg tidligere ikke engang har ønsket barn (det var i mange år min største frykt). Men nå derimot ønsker jeg barn veldig sterkt, men "føler" på meg at det ikke kan gå. Kjenner meg også igjen i de smertene du beskriver om morgenen. Og ikke nok med det, jeg ble gravid på vår 5 prøveperiode, og mistet ved 4+6! Vi er nå henvist til utredning, men akkurat den tanken om en betennelses-tilstand har slått meg og. Som du ser har jeg ingen svar, bare måtte kommentere når jeg så hvor likt alt var. Gi gjerne en oppdatering her hvis du får flere svar av helsepersonell. Og lykke til, føler med deg. Anonymkode: 135df...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #9 Del Skrevet 5. juni 2024 Takk for svar alle sammen. Hadde egentlig ikke forventet at noen ville lese det lange innlegget mitt, også var det veldig fint å høre at andre kvinner har hatt den samme rare magefølelsen. Bare for å svare på noen av kommentarene: - Har jeg angst? Jeg har antageligvis en c-ptsd diagnose, etter en langvarig og enormt påkjennende situasjon for lang tid siden. Jeg ser spor av irrasjonell angst i min hverdag - og det er akkurat dette som gjør at jeg er usikker på om denne frykten er reel eller ekte. Ja, jeg spenner meg - men det er hode og nakke som det går utover. Jeg tror ikke at det er angsten som skaper smertene i underlivet, da det har en tydelig sammenheng med EL og luft/avføring - ikke min psykiske tilstand. Jeg kan t.o.m våkne av smerter på natten når jeg sover. Du har et poeng - det kan godt være angsten min som gjør at jeg bekymrer meg litt mye? Men smertene i underlivet tror jeg er som følge av noe annet. - Om lav AMH: Både min lege, og studier fra en bok jeg har liggende, viser at lav AMH ikke påvirker kvinners fertilitet. Tvert i mot, viser noen studier at kvinner med lav AMH har ørlite lettere for å bli gravid enn dem med høy AMH. At lav AMH blir forbundet med vansker med å bli gravid, har nok mer å gjøre med at AMH faller naturlig jo eldre en kvinne blir. Lav AMH kan også være tegn på endometriose, eller noe annet galt, som kan påvirke ens fertilitet. Men tallet i seg selv, betyr ikke så mye. Heldigvis(?). - Lav smerteterskel: Tro meg, dette er også noe jeg har tenkt på. Jeg er enig i at å få så sterke smerter av EL og luft høres skikkelig rart ut! Men, jeg vil allikevel tørre å påstå at jeg har en helt normal smerteterskel. Etter å ha fått rotfylling, trukket tenner, slått meg, forstuet foten, revet opp huden og blitt sydd. Føler jeg aldri at jeg har hatt noen unormal smertereaksjon. Egentlig synes jeg at min smertetoleranse har vært god, bare på alt annet enn underlivet mitt! Da jeg var på siste egguttak, og legen gikk inn kjedeveggen og inn i eggstokkene med nål - opplevde jeg ingen smerte på høyre eggstokk. På venstre eggstokk, gjorde det sinnsykt vondt. 8/10. Det er på venstre side jeg får vondt under EL, som igjen bare bekrefter en mistanke om at noe er galt på den siden. TS Anonymkode: 4f6e8...cce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #10 Del Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du har blitt gravid lett, men mister som så å si 33% av oss gjør. Men dette viser bare at du ikke har noen problemer med å bli gravid. Anonymkode: 274e0...3e2 33% av kvinner mister? Har du en studie du kan linke til som forteller mer om det tallet? Synes det hørtes litt høyt. Senest i går leste jeg en studie fra Norge der den generelle spontanabortraten var på 12-14%. TS Anonymkode: 4f6e8...cce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå