Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hva kan man få av bortebostipend/ vanelig stipend og studielån når man er lærling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som lærling har du vel en liten lønn du kan leve av? Studielån er så vanvittig surt å betale, så jeg ville for alt i verden unngått å ta det opp om jeg hadde noe valg. Fikk akkurat første innbetaling her, over 4000 kroner. Og sånn skal det være i 25 år fremover...

Gjest Fruktfat
Skrevet

ja, det får du om du ikke tjener over en viss sum i året. som jeg ikke husker hva er.

Skrevet

Jeg tror du får 32000 i borteboerstipend hvis du ikke bor hjemme hos foreldrene dine. Lån kan du jo alltids få, men det er sure penger å betale ned hvis du ikke trenger lån. Du får jo tross alt en liten inntekt ved siden av stipendet, så jeg tror nok du skal klare deg uten lån..

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

det er jo ikke akkurat mye du tjener da!

da jeg var lærling hadde jeg 5600 BRUTTO i mnd, det er ikke mye å betale husleie og leve for det... (er riktignok 7år siden)

men om du får stipend kan det jo være greit å klare seg uten lån. (men heller studielån enn annet lån! om du skal ta lappen, f.eks)

Endret av Fruktfat
Skrevet

man kan få borteboerstipend, men da må man ha en dokumentert grunn for at man ikke kan bo hjemme hos foreldrene. borteboerstipendet er uavhengig av lærlinglønn så vidt jeg veit..

Skrevet

men grunnstipendet og læremiddelstipendet av avhengig av inntekten din.

Skrevet
det er jo ikke akkurat mye du tjener da!

da jeg var lærling hadde jeg 5600 BRUTTO i mnd, det er ikke mye å betale husleie og leve for det... (er riktignok 7år siden)

men om du får stipend kan det jo være greit å klare seg uten lån. (men heller studielån enn annet lån! om du skal ta lappen, f.eks)

Jeg synes ikke akkurat det er så veldig lite. Da jeg gikk på videregående hadde jeg 3100 kr i måneden å leve for, det skulle dekke alle utgifter (husleie, strøm, mat, aktiviteter, hjemreise osv).. Jeg greide meg da jeg, men jeg måtte lære å leve med at jeg ikke kune leve som en dronning.. Sånn er det å være under utdanning gitt...

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg synes ikke akkurat det er så veldig lite. Da jeg gikk på videregående hadde jeg 3100 kr i måneden å leve for, det skulle dekke alle utgifter (husleie, strøm, mat, aktiviteter, hjemreise osv).. Jeg greide meg da jeg, men jeg måtte lære å leve med at jeg ikke kune leve som en dronning.. Sånn er det å være under utdanning gitt...

joda, men du hadde mulighet til å ta deg en jobb i tillegg til skolen. ;)

jeg hadde 2800 å leve for i mnd da jeg gikk vdg (borteboerstipend), og med 1800 i husleie levde jeg ikke fett! så jeg vet hvordan det er , tvil ikke på det.

da jeg begynte som lærling hadde jeg pendleutgifter i tillegg, og man har litt andre krav til klær og utseende i en jobb enn når man sitter på skolen.. og det koster penger!

uansett hvordan man vrir og vender på det er ikke 5600 brutto i mnd mye.

ellers er det adonia skriver korrekt.

Skrevet

takker for svar. er det at jeg er blitt ganske gammel, bor hjemme foreløpig men vil veldig gjerne flytte ut når jeg blir lærling. vet at ikke lærlinlønnen er høy, derfor jeg lurte på om man fikk stipend osv.

Skrevet

Jeg fikk borteboerstipend på ca 3000 i mnd da jeg var lærling (tok fagprøven for ca 3 mnd siden). Det stipendet er uavhengig av inntekt, men grunnstipend og læremiddelstipend blir vurdert etter inntekt.

Og man må ikke ha noen dokumentert grunn for ikke å bo hjemme, men du må bo en viss avstand fra foreldrene dine.

Skrevet

Får man stipend hvis man er lærlig og har barn? Jeg bor sammen med samboer og 2 små barn og kunne tenke meg å bli lærling til høsten. Men som sagt 5-6000 er ikke mye å leve av, spesielt når lån og husleie er på 3600 kr hver i mnd :( Hvis man får tilbud om lån på , la oss si 80 000, må man ta det eller kan man be om mindre lån?? Er grønn på dette :)

Skrevet

"Iselilja Innlegget er lagt til I dag, 14:33

Jeg fikk borteboerstipend på ca 3000 i mnd da jeg var lærling (tok fagprøven for ca 3 mnd siden). Det stipendet er uavhengig av inntekt, men grunnstipend og læremiddelstipend blir vurdert etter inntekt.

Og man må ikke ha noen dokumentert grunn for ikke å bo hjemme, men du må bo en viss avstand fra foreldrene dine. "

Hvor langt unna foreldrene må man bo?

Skrevet

Jeg tror at "lærestedet" må ligge så langt unna at det er pendletid på 3 timer hver vei unna foreldrehjemmet eller 40 km en vei.. Så om du flytter inn i nabohuset er vel revnede likegylding.. Broren min flytta iallefall ikke så veldig nærme lærestedet sitt da han var lærling og han fikk fullt stipend han.. Men de skjekker vel ikke foreldrene sin adresse, det er vel folkeregisteradressa som ikke skal samsvare med hybeladresse, er det ikke? For jeg vet om folk som har eid leiligheta si og hatt folkeregisteradresse i den og ikke fått stipend fordi de ikke var borteboere...

Du kan be om lån inntil 80 000 kr, det vil si at du kan få mindre, siden du kan føre på ønsket beløp selv, f.eks 60 000 kr..

Skrevet
Jeg tror at "lærestedet" må ligge så langt unna at det er pendletid på 3 timer hver vei unna foreldrehjemmet eller 40 km en vei.. Så om du flytter inn i nabohuset er vel revnede likegylding.. Broren min flytta iallefall ikke så veldig nærme lærestedet sitt da han var lærling og han fikk fullt stipend han.. Men de skjekker vel ikke foreldrene sin adresse, det er vel folkeregisteradressa som ikke skal samsvare med hybeladresse, er det ikke? For jeg vet om folk som har eid leiligheta si og hatt folkeregisteradresse i den og ikke fått stipend fordi de ikke var borteboere...

Jeg har bodd på min folkeregistrerte adresse under hele læretiden og fått borteboerstipend. Det er avstanden til foreldrene som teller.

Skrevet

Min bror flytta jo til nabobygda for å få stipend som lærling og han fikk det jo, og han bodde vel 5 minutters kjøring unna foreldrene mine kontra 1 times bilkjøring unna lærestedet, så jeg vet ikke helt jeg..

Det som var viktig for han siden vi ikke har gateadresser var at han bodde i en annen bygd enn folkeregisteradressa si, hvis ikke kunne han bare flytta til bestemor i nabohuset, så det ble sånn:

Folkeregisteradresse eksempel: Bergøy 9999 Kommune

Hybeladresseadresse eksempel: Bergset 9999 Kommune

Eksen min bodde i by og han fikk stipend da han flytta til nabohuset fordi lærestedet lå så og så langt unna foreldrehjemmet...

Så da er det forskjellig fra lokalkontor til lokalkontor tydeligvis..

Skrevet

Det var rart.. Det skal jo være like regler.. Men fikk han stipend etter reglene for videregående opplæring eller annen utdanning? Kanskje det har noe å si?

Skrevet
Det var rart.. Det skal jo være like regler.. Men fikk han stipend etter reglene for videregående opplæring eller annen utdanning? Kanskje det har noe å si?

Jeg og synes det er litt rart, men siden de fleste jeg kjenner har fått det etter den utregninga så tenke jeg at det var det som var normalt, så derfor er det veldig mange som jeg kjenner som egentlig bor hjemme mens som har hybeladresse hos venner og sånn.. Dessuten var det ei på videregående som bodde hjemme hos faren sin, men hadde folkeregisteradresse hos mora si og derfor fikk hun borteboerstipend, så det var slik jeg gikk ut i fra at de ikke skjekka foreldreadressene...

Skrevet
Dessuten var det ei på videregående som bodde hjemme hos faren sin, men hadde folkeregisteradresse hos mora si og derfor fikk hun borteboerstipend, så det var slik jeg gikk ut i fra at de ikke skjekka foreldreadressene...

Man blir vel bedt om å skrive adr til foreldrene når man søker? Sånn var det ihvertfall sist jeg søkte (høsten 05).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...