Gå til innhold

Kan man bli bedre bare etter 10 dager i behandling hos psykolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kombinert med å spise variert og ofte, gå turer hver dag, og ta iskald dusj hver dag, så merker jeg at jeg begynner å slippe de skumle tankene mer og mer. Men går det virkelig så fort? Jeg er bare redd for en tilbakefall

Anonymkode: 72369...b81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er vel med om andre har opplevd det samme. ts

Skrevet

redd for tilbakefall ja..det kan fort bli angst for angsten , invalidiserende.man kan ikke tillate seg å tenke slik..hvis jeg skulle gå rundt å tenke på at beina kan svikte under meg så vil jeg ikke våge å gå ut mer. jeg må bare ta det som det kommer.. 10 innleggelser på 4 år, uansett må jeg bare lukke angsten ute.

AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig så er det mulig. 

Har man en psykolog man matcher med, er åpen om utformingene sine. Tar i mot hjelpemidlene man får og jobber selv på privaten. 

Anonymkode: e2178...68f

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig. I perioder kan man ha store fremskritt og i andre perioder kan det kjennes ut som det står stille. På veien til bedring hender det at man tar to skritt frem og ett tilbake. Ikke vær redd hvis det skjer, ikke la det skremme deg om du får et lite tilbakefall. Det skjer med mange, men det betyr ikke at du er tilbake til start eller at du ikke blir frisk, langt i fra! En dårlig dag eller uke tar ikke fra deg fremgangen du har hatt. Bare stå på videre.

Anonymkode: c9a5b...89f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke en gang startet med ordentlig behandling enda, men har følt mye bedring og hjelp av et kurs i regi av dps, så jeg tror absolutt man kan oppleve rask bedring. Klaffer det med behandler, riktig behandlingsmetode og et åpent sinn så kan mye skje på kort tid. 

Anonymkode: 6aa5c...c70

Skrevet

Umulig er det ikke men jeg ville ikke konkludert etter 10 dager at nå var du frisk og ikke trenger behandling mer.

Den varige endringen tar tid. Men at du merker en forbedring etter 10 dager allerede er jo kjempepositivt.

• Liker 1
Skrevet

Har du fått til psykolog i 10 uker, en gang i uken, eller er det 10 dager siden du begynte hos psykolog?

At du merker bedring er jo kjempebra, og det at du har fokus på å gjøre tiltak selv enda bedre. Personlig tror jeg det veldig vanskelig å bli særlig bedre uansett hvor lenge du går til psykolog, hvis du ikke samtidig gjør endringer selv.

Spørs jo hva som feiler deg, hvor lenge du har vært syk og hvordan livet ditt er ellers, har du vært syk/dårlig og hatt nedsatt funksjonsevne lenge vil det helt sikkert gå litt opp og ned, men det vet du sikkert alt om fra før. 

Jeg har blitt dårligere de gangene jeg har begynt i behandling, mens for andre er det helt motsatt.

AnonymBruker
Skrevet
Menchit skrev (3 timer siden):

Har du fått til psykolog i 10 uker, en gang i uken, eller er det 10 dager siden du begynte hos psykolog?

At du merker bedring er jo kjempebra, og det at du har fokus på å gjøre tiltak selv enda bedre. Personlig tror jeg det veldig vanskelig å bli særlig bedre uansett hvor lenge du går til psykolog, hvis du ikke samtidig gjør endringer selv.

Spørs jo hva som feiler deg, hvor lenge du har vært syk og hvordan livet ditt er ellers, har du vært syk/dårlig og hatt nedsatt funksjonsevne lenge vil det helt sikkert gå litt opp og ned, men det vet du sikkert alt om fra før. 

Jeg har blitt dårligere de gangene jeg har begynt i behandling, mens for andre er det helt motsatt.

Jeg har gått til psykolog i 9 uker ca. For ca. 10 dager siden, fikk jeg noen teknikker. Resten har vi bare kartlagt mine problemer. Men sannheten er at jeg ikke har brukt de teknikkene omtrent. Jeg har vært borte fra jobb siden jul fordi jeg har blitt dårlig av å være der. Men begynner å bli klar snart. Jeg har bare startet med ordentlige rutiner, spise, sove, aktivitet, og enkelte småting jeg har begynt med som er bra for helsa. Og det har gjort at jeg har fått mer energi, og har hatt mindre stress og angst. Jeg har klart å slappe mer av. Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har gått til psykolog i 9 uker ca. For ca. 10 dager siden, fikk jeg noen teknikker. Resten har vi bare kartlagt mine problemer. Men sannheten er at jeg ikke har brukt de teknikkene omtrent. Jeg har vært borte fra jobb siden jul fordi jeg har blitt dårlig av å være der. Men begynner å bli klar snart. Jeg har bare startet med ordentlige rutiner, spise, sove, aktivitet, og enkelte småting jeg har begynt med som er bra for helsa. Og det har gjort at jeg har fått mer energi, og har hatt mindre stress og angst. Jeg har klart å slappe mer av. Ts.

Nettopp, og da har du hatt overskudd til å gjøre teknikkene også. Det er utrolig bra jobba ts!

Er overbevist om at det å ha det helt basic som søvn, mat aktivitet, relasjoner noenlunde på plass er avgjørende for for om behandling fungerer eller ikke for veldig mange. Deriblant meg selv, jobber fremdeles med disse tingene mes jeg venter på behandlingen skal starte, jeg har holdt på i flere år, og er langt fra på plass, synes du har vært kjempeflink lenge.

Skrevet

Tvilsomt.

AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (16 minutter siden):

Tvilsomt.

Så mye kan skyldes i at jeg har rutiner på søvn, mat, aktivitet og klarer å hvile tilstrekkelig? For jeg har egentlig ikke brukt teknikkene fra psykologen så mye. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så mye kan skyldes i at jeg har rutiner på søvn, mat, aktivitet og klarer å hvile tilstrekkelig? For jeg har egentlig ikke brukt teknikkene fra psykologen så mye. ts

Rent overordnet, uten å kjenne til dine behov og sykdom, så er det en grunn til at det er veldig fokus på folkehelse og samfunnshelse som kanskje det viktigste en bør fokusere på for å redusere sykefravær, langtidssykdom og lignende i samfunnet som en helhet.

Og i dette ligger det god og nok søvn, jobb/fritid balanse, riktig kosthold, nok aktivitet og nok hvile. Og klarer en å treffe flest mulig av disse så reduserer man risikoen for blant annet dårlig helse og psykologiske utfordringer hos veldig mange.

Ikke alle, men veldig mange.

Så jeg tenker det ikke er noe overraskende med det du skriver at du føler du får det bedre ut fra bedre søvn, bedre mat, rett aktivitet og tilstrekkelig hvile. Det er nesten en forutsetning uansett for å leve et godt liv. Og dersom du da ikke ser behovet for psykolog så kan du jo vurdere å kutte i behovet der?

Skrevet

Det er kanskje snakk om ti timer, men i realiteten er det mye som skjer i hodet ditt mellom hver time. Så å si ti dager blir helt feil. 

Det er klart det er mulig, men det er viktig å huske på at man fortsetter med det man lærer, nye rutiner osv som hjelper. Og ikke dropper alt for å gjøre alt som før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Rent overordnet, uten å kjenne til dine behov og sykdom, så er det en grunn til at det er veldig fokus på folkehelse og samfunnshelse som kanskje det viktigste en bør fokusere på for å redusere sykefravær, langtidssykdom og lignende i samfunnet som en helhet.

Og i dette ligger det god og nok søvn, jobb/fritid balanse, riktig kosthold, nok aktivitet og nok hvile. Og klarer en å treffe flest mulig av disse så reduserer man risikoen for blant annet dårlig helse og psykologiske utfordringer hos veldig mange.

Ikke alle, men veldig mange.

Så jeg tenker det ikke er noe overraskende med det du skriver at du føler du får det bedre ut fra bedre søvn, bedre mat, rett aktivitet og tilstrekkelig hvile. Det er nesten en forutsetning uansett for å leve et godt liv. Og dersom du da ikke ser behovet for psykolog så kan du jo vurdere å kutte i behovet der?

Forstår. jeg skal kutte behovet etter jeg kommer ut i arbeid igjen. Jeg har vært langtidssykemeldt, og skal bruke den støtten jeg har frem til jeg står på egne bein i arbeidsplassen også. Men planen nå er å gradvis trappe ned psykologen. ts

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (1 minutt siden):

Det er kanskje snakk om ti timer, men i realiteten er det mye som skjer i hodet ditt mellom hver time. Så å si ti dager blir helt feil. 

Det er klart det er mulig, men det er viktig å huske på at man fortsetter med det man lærer, nye rutiner osv som hjelper. Og ikke dropper alt for å gjøre alt som før.

Heldigvis vil jeg ikke leve som før. Jeg var alt for hard mot meg selv. Og skal fortsette med disse rutinene og ikke legge hele livet mitt i jobben. Slik jeg gjorde før. Og ser hvor viktig disse rutinene og disse sunne tinga jeg gjør er. Så jeg skal ikke tilbake som før. Ikke rart jeg ble sliten og fikk angst. ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kombinert med å spise variert og ofte, gå turer hver dag, og ta iskald dusj hver dag, så merker jeg at jeg begynner å slippe de skumle tankene mer og mer. Men går det virkelig så fort? Jeg er bare redd for en tilbakefall

Du gjør de riktige tingene ser det ut til. Kalde bad har vist seg å være effektivt mot depresjon. Det samme et gåturer, da helst i skog. 

Anonymkode: 5a49b...f84

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har funnet noe som funker for deg, og ja, jeg tror absolutt ikke alle trenger lenger behandlingstid enn ti ganger. 

Det viktige nå, er at du opprettholder livsstilsendringa og ikke viker fra den en eneste dag. Fortsett å gå til psykologen ei stund, for å hjelpe til med motivasjon og balanse i hverdagen. Det tar lang tid å gjøre livsstilsendring til en rutine og vane, og først når det er en vane og noe du gjør "uten å tenke", så er du klar for å avslutte hos psykologen. 

Anonymkode: 07f9e...1fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...