Gå til innhold

Hvordan gjøre det godt igjen etter for mye inntak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt gode uker i matveien hvor jeg som skal ned i vekt har spist innenfor gitte kalorier og holdt meg til 16:8. 

I går ble det for lite mat innenfor de 8 timene, så da de var over skjønte jeg at jeg måtte spise noe for å klare å sove om kvelden. Men da jeg først spiste noe fornuftig og proteinrikt, var det som jeg ikke tenkte og plutselig satt jeg der med is og sjokolade. Ble irritert over meg selv, men i dag skulle jeg starte med blanke ark.

Så starter fridagen med at yngste av tre har sine siste dager i barnehagen før skolestart til høsten, å vi tenkte vi skulle ha en rolig morgen sammen. Barnet foreslo pannekaker. Tror dere jeg kunne stå over? Jeg skulle ha ventet til 11 med å spise, men der ble det pannekaker før kl 09. 
 

Sååå irritert på meg selv. Og det er jo ikke mat jeg er mett lenge av, så jeg kommer til å overstige noe voldsomt til slutt i kveld av kalorier også. Hva gjør dere ved slike anledninger?

Anonymkode: 1d680...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at gjort er gjort og spist er spist og går tilbake til den opprinnelige matplanen min. Det du beskriver her høres ikke alt for gæli ut. Husk at 1 kg fett tilsvarer litt over 7000 kalorier, mye av det man ser på vekta etter litt utskeielser er stort sett vannvekt. 

Det viktigste er det du gjør mest av! Hvis du mesteparten av tiden er påpasselig og ligger i underskudd, så vil ikke en utskeielse i ny og ne ha sååå mye å si. Det er viktig å ikke straffe seg selv så hardt og falle inn i tankemønsteret "nå har jeg uansett ødelagt denne dagen så da kan jeg like godt spise litt mer godteri" eller "jeg skeiet ut så mye i dag, at jeg bare kan gi opp hele uka". Sett strek over det som ble gjort og spist og ta opp den sunne tråden igjen.

Anonymkode: 11e4f...926

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du skrev er veldig vesentlig. Takk for påminnelsen. Får fortsette i rett spor fra nå av. Ts

Anonymkode: 1d680...753

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet skjer tenker jeg! Du må ikke være så streng med deg selv. Ja, kjipt etterpå når man både er mett, kvalm og får dårlig samvittighet. Men sånn vil det være innimellom tenker jeg. Kunsten er å tenke at spist er spist, og ikke gi faan og fråtse fordi man har skeiet ut. Kom deg inn på rett spor igjen. Det skjedde og kommer mest sannsynlig til å skje igjen, men det går helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har behov for å "straffe" deg selv etter en utskeielse, så anbefaler jeg å gå eller jogge i en time eller to. Så har du iallefall forbrent det ekstra inntaket (om det bare var en is, noen få biter og en pannekake det var snakk om da...). 

Anonymkode: c2268...a89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter som vanlig uten å straffe, skrenke inn eller "gjøre opp." 

Anonymkode: 74b6c...34c

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Fortsetter som vanlig uten å straffe, skrenke inn eller "gjøre opp." 

Anonymkode: 74b6c...34c

Dette.

Anonymkode: 117ec...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hey ts. Jeg vet hemmeligheten å gå ned i vekt, i hvertfall funket det for meg og mange andre. Når du spiser for mye kalorier en dag, så tenker du slik. Sukk nå har jeg spist for mye så nå er alt ødelagt, nå kan jeg gi opp og fortsette å spise osv. Men det er da du tenker feil. Det du må tenke da er at jeg spiste for mye i dag, men ingenting er ødelagt. I morgen fortsetter jeg på det samme og lar ikke dagen i dag ødelegge for meg. Dette må du fokusere på og da vil du klare det. 

Anonymkode: e798f...6ef

Jeg har hørt en sammenligning med bilkjøring en gang: det blir bare en liten omvei men du kommer til mål. Skal du kjøre fra A til B, men du kjørte deg bort litt på veien/tok av feil, så må du inn på rett kurs igjen og så kommer du frem til B. Sammenlignet med at A er startvekt og B er ønsket sluttvekt. Du kommer frem, men gjelder å ikke gi opp og kjøre tilbake til A.

Anonymkode: b5607...656

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger alle sammen! Jeg gjorde som dere sa, fortsatte med gode vaner dagene etterpå. Resultatet ble at jeg gikk ned mer enn forventet den uka, sikkert litt fordi jeg var forsiktig i matveien dagene etterpå, men jeg sultet ikke 😄 ts

Anonymkode: 1d680...753

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det går helt fint det der. Reagerte litt når jeg leste tittel "hvordan gjøre det godt igjen etter for mye inntak" fordi det hørtes dessverre litt ut som tankegangen ofte blir med spiseforstyrrelser som bulimi. Hvor man skal prøve å "fikse" at man har spist for mye enten ved å faste dagen etterpå, ta lakserende midler eller trene hardt for å kompensere. Så vær litt forsiktig så du ikke havner i tanker som det.

Anonymkode: 7f7bc...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi må tilate oss å ha "sprekker" så lenge de er få. Jeg hadde en real sprekk i går. En pakke med kjeks. Har gått ned 10 kg, har vel hatt en sprekk pr mnd. Husk, vi må kose oss også, bare ikke hver dag 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...