Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid med termin om 2 mnd, og vi har begynt å tenke på sparing. Vi ønsker å ha en sparekonto/evt fond for baby, men tenker samt at det kan være lurt å ha en konto vi sparer på til framtidige utgifter som feks regulering/konfirmasjon/førerkort. Hvordan har folk løst dette og hvor mye sparer dere i mnd?

Anonymkode: bcbcd...12c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sparer 400 kr i mnd til datteren min. 

Anonymkode: 8d24c...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Setter barnetrygden på sparekonto hver mnd. Trekker i tillegg et beløp hver mnd som settes inn i fond. Barnet har også en sparekonto som besteforeldre kan sette inn penger på. Den står også på oss foreldre. Burde sikkert gjøre noe mer ut av barnetrygd-pengene for nå står de liksom bare på konto, men bruker av de når vi skal handle inn noe dyrt som ny bilstol feks 

Anonymkode: 8a2bc...014

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg er gravid med termin om 2 mnd, og vi har begynt å tenke på sparing. Vi ønsker å ha en sparekonto/evt fond for baby, men tenker samt at det kan være lurt å ha en konto vi sparer på til framtidige utgifter som feks regulering/konfirmasjon/førerkort. Hvordan har folk løst dette og hvor mye sparer dere i mnd?

Har begge deler.. 

1 konto til potensielle utgifter, 1 konto som sparing. Setter vekk sum tilsvarende barnetrygden til barna. 

Anonymkode: fcd14...97f

AnonymBruker
Skrevet

Har både fond og vanlig sparekonto. Sparer fast barnetrygden hver måned, samt beløp fra bursdager etc. 

Anonymkode: 82250...bfa

AnonymBruker
Skrevet

Sparer barnetrygden på en konto som er til store utgifter som feks bilstol, sykkel, ski, navnefest, konfirmasjon osv.

Sparer 300 på høyrentekonto. 
Besteforeldre sparer også. 

Anonymkode: 816bf...309

Skrevet

Sparer 5000kr per måned i globalt indeksfond og har 30 000 stående på en konto for typ uforutsette eller dyre barneting. Dette er for 2 barn, en på 1 og en på straks 4.

AnonymBruker
Skrevet

Min mann sparer 500 i mnd til barnet, samt alt av bursdagspenger, dåpspenger osv nå når barnet enda er så lite. Barnet har også ett fond 

Anonymkode: 96fa2...fda

Skrevet

Fint med sparing! Vil bare tipse deg om at du ikke må spare mer til baby nr 1 enn at du har råd til å spare tilsvarende til nr 2 og 3 osv. Selv var jeg litt overivrig når det gjaldt sparing for første barn 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Ikke spar i barnets navn. Og da kan man jo løse problemet til spegel med å ha én konto, som deles likt på barna.

Anonymkode: 782d6...cbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en aksjesparekonto (i mitt navn) til hvert av barna. Barnetrygd og eventuelle bursdags- og dåpspenger går inn dit og investeres i globalt indeksfond. 

Vi er ganske privilegerte, så ytterligere sparing til konfirmasjon, førerkort etc trenger vi ikke utenom den sparingen vi allerede har i bank/fond/aksjer.

Anonymkode: db414...36d

Skrevet

Spar selv, så har dere råd til utgifter for barnet og eventuelt egenkapital senere. Skjønner ikke hvorfor man skal spare på egen konto til barnet. Men opprett en konto i ditt navn der du kan spare gaver barnet får av andre.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Spar selv, så har dere råd til utgifter for barnet og eventuelt egenkapital senere. Skjønner ikke hvorfor man skal spare på egen konto til barnet. Men opprett en konto i ditt navn der du kan spare gaver barnet får av andre.

Selv om man sparer TIL barnet/barna- så betyr jo ikke det at dette er penger som barnet skal fysisk få tilgang til. Det kan brukes til hva som helst TIL barnet/barna.. 

Så lenge man sparer til barnet/barna i eget navn så vil det jo alltid være penger som foreldre disponerer fullt ut. 

Her spares det i fond i våre navn - men fondene er personlig merket til hver av barna. Det betyr ikke at barna får disse pengene over i sitt navn automatisk på noe tidspunkt. Vi bestemmer over pengene. 

Barnas bursdagspenger etc settes på en separat konto som barna får disponere penger fra. 

Så det er jo ikke noe problem om man sparer til hver av barna eller en random annen sparekonto i foreldres navn. 

Anonymkode: fcd14...97f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at om du tenker bruke pengene på konfirmasjon og slikt så kan du ikke spare dem i barnas navn, for da blir det barnas penger og du kan ikke disponere dem fritt :)

Vi har bare en vanlig barnekonto til vårt barn der vi setter inn bursdagsgaver og slikt. Ikke stor familie så fikk ikke så mye penger til navnefest at det var noe å sette i fond så det er bare en vanlig konto som hun kan få disponere når hun blir eldre. Ut over det så sparer vi bare selv jeg og mannen, han har mer fond og aksjer jeg har fond og vanlig sparekonto, og øremerker ikke de sparepengene til noe. De er til oss selv/familien/barnet/hus/hva enn vi trenger i fremtiden.

Barnet er så lite ennå at å spare til konfirmasjon og førerkort kan vi vente med. Vi begynner nok å spare til det 1-2 år før om vi ser det er nødvendig eller bare øremerker noen av pengene vi da allerede har spart sånn generelt.

Anonymkode: 710d1...377

AnonymBruker
Skrevet

Tannregulering/ konf og andre dyre utgifter tar vi fra vår vanlige sparekonto. Vi sparer ikke spesifikt til slikt på en separat konto som er øremerket barnet, vi sparer til oss generelt på den samme sparekontoen som alt annet.

Vi setter inn 1000 kr i fond hver mnd i fond, i vårt navn, det har vi gjort siden vi begynte å få barnetrygd. Dette er jo våre penger, det er bare oppi hodene våre at dette fondet er tiltenkt barnet. Så får vi se hvordan det blir, vi kommer nok til å gi barnet en sum når det skal kjøpe bolig. Dette vet ikke barnet noe om enda, det er jo våre penger helt til vi bestemmer oss for å gi dem til barnet.

Bursdagsgaver og andre små gaver barnet får, settes på en sparekonto i barnets navn. Fint for dem å kunne følge med og se hvordan pengene vokser osv, det er fin læring.

Anonymkode: 02f09...0ab

AnonymBruker
Skrevet

Barnetrygd i fond til barna hvor også bursdagspenger + penger fra dåp har gått inn.

Anonymkode: ea8bd...bf8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bare husk at om du tenker bruke pengene på konfirmasjon og slikt så kan du ikke spare dem i barnas navn, for da blir det barnas penger og du kan ikke disponere dem fritt :)

Vi har bare en vanlig barnekonto til vårt barn der vi setter inn bursdagsgaver og slikt. Ikke stor familie så fikk ikke så mye penger til navnefest at det var noe å sette i fond så det er bare en vanlig konto som hun kan få disponere når hun blir eldre. Ut over det så sparer vi bare selv jeg og mannen, han har mer fond og aksjer jeg har fond og vanlig sparekonto, og øremerker ikke de sparepengene til noe. De er til oss selv/familien/barnet/hus/hva enn vi trenger i fremtiden.

Barnet er så lite ennå at å spare til konfirmasjon og førerkort kan vi vente med. Vi begynner nok å spare til det 1-2 år før om vi ser det er nødvendig eller bare øremerker noen av pengene vi da allerede har spart sånn generelt.

Anonymkode: 710d1...377

Mener selvfølgelig å ha en sparekonto til barnet og en som er vår der vi sparer til feks konf. Barnet skal selvfølgelig ikke betale for egen konf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

VI har en aksjesparekonto i mitt navn som er sparing til vår sønn. Vi setter inn 1000 kr i mnd, og så setter vi også inn penger fra dåp eller andre anledninger der. Vi skiller mellom pengene som er gave, «hans penger», og pengene fra oss som vi i større grad kommer til å disponere over selv. Planen er at han skal få alt, men ikke før han er voksen nok til å håndtere det, dvs. ikke når han er 18 år og ville blåst alle pengene på en bil.

Anonymkode: 0839b...af5

AnonymBruker
Skrevet

Barna har en vanlig sparekonto i sitt navn, der er det satt inn litt penger fra for eksempel bursdagsgaver o.l. Vi sparer fast 500kr i måneden i et fond som står i mitt navn, nøyaktig hva disse pengene skal gå til er ikke bestemt. De har også et fond hver i eget navn hvor besteforeldre setter inn litt penger nå og da. 

Anonymkode: ed31e...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...