Gå til innhold

For ung??

Gjest anonym

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjære Rabalder

Utrolig hyggelig å høre at du har ombestemt deg og nå mener at det ER en grensealder for når du er "for ung" til å gifte deg..

Da er jeg spent på å høre hvor den ligger.. I din mening er den altså et sted mellom 12 og 19, så nå er jeg spent på å høre nøyaktig hvor..

selv mener jeg som sagt at nedre grense er 22-23, men at man gjerne kan vente lenger..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 19 og skal gifte meg, tenker ikke så mye på at jeg er ung, vi har bodd sammen i drøyt tre og halvt år da vi gifter oss, vi har fått og mistet et barn sammen. jeg har fullført skole og er nå lærling, så jeg ser ikke hvorfor ikke. Det er jo greit og ikke haste, men noen her på KG skal jo være så forsiktige at jeg lurer på om enkelte har super lim i rompa. (hehe)

Skrevet

You live and learn!!!

Når man er 20 har man langt mer erfaring enn da man var 16, og ser selv hvordan man har modnet. Det samme er faktisk tilfelle fra man er 20 til man blir feks. 25. Men det er selvsagt vanskelig å se før man har kommet dit.

De fleste synes selv at man er voksen i en alder av 19. Dersom man i tillegg er sikker på at man har funnet mannen i sitt liv, mener man vel at man er klar til å gifte seg.

Desverre for mange vil det vise seg at det hadde vært klokt å vente.

Fatter virkelig ikke hva som haster sånn!!! :roll:

Skrevet

Jeg har sett voksne folk rundt 30 begge to, hvert sammen noen år fått barn, så gifta seg, det har gått kanskje et snaut år og så skillsmisse. Hmmm, trodde man hadde lært når man var så gammel, kanskje ikke bare alderen som har noe og si??

Skrevet

Tror neppe noen mener at det BARE er alderen som har noe å si (men siden jeg antar at Linemor er en intelligent dame, så skjønner hun nok det).

Hvis man vil kan man finne både gode og dårlig eksempler i alle "kategorier", men det endrer ikke mitt syn på denne saken.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er 17 år og kommer til å gifte meg med min, nå 27 år gamle, kjæreste når jeg har fullført vgs. Jeg ser ikke noe hensikt i spørre på KG (eller et annet sted) om det er riktig eller ikke, da det er noe jeg kan bekrefte helt på egenhånd.

Såpass har jeg forstått at man kan hente mange gode råd av de "eldres" erfaring, men skal jeg i det hele tatt tenke på å inngå ekteskap, er det noe jeg må avgjøre selv(og selvsagt sammen min kjære).

Jeg vet at det er riktig for meg. Alle er forskjellige. Det nytter ikke å skjære alle over en kam, det høres bare dumt ut. (Som for eksempel at "en grense for å gifte seg bør være 22-23", etter min mening tyder slike holdninger på uvitenhet)

Forøvrig er det enkelte tenåringer som viser langt større modenhet og ansvar en enkelte "ungdom" i 20- årene. Merk ENKELTE.

Poenget mitt er at man ikke behøver en bekreftelse fra andre enn seg selv om at noe er riktig. Ofte er ikke de du mått få svar fra kvalifiserte til å gi deg gode råd.

Men for all del: din tanke er fri!

Skrevet

Eg er 21 år, og eg gifta meg i sommar (mannen min er 22). Me gifta oss ikkje fordi me følte oss vaksne nok eller fordi me var så superforelska eller fordi me synest at bryllaup er kult eller fordi me følte oss spesielt modne, men rett og slett fordi me elskar kvarandre. Tanken om å gifta oss kom heilt naturleg til oss begge to, faktisk ganske tidleg i forholdet. Ingen av oss var spesielt desperate etter å gifta oss, men me utvikla eit forhold som var så fantastisk at me berre visste at det var oss to. Eg har hatt forhold før, veldig gode forhold, og tenkt at det kanskje kunne verta oss to, at eg hadde lyst å gifta meg med han eg var saman med, men at det var langt igjen, at forholdet måtte utvikla seg ganske mykje meir før den tid. Men dette forholdet er annleis. Det oppdaga me ganske fort. Velde likevel å venta ei stund før me forlova oss, for å verta skikkeleg godt kjente med kvarandre først, og berre for å vera heilt sikre.

Eg veit ikkje kva meir eg skal sei, men eg har aldri tenkt at eg var for ung til å gifta meg. Eg kunne aldri ha gifta meg då eg var 19, men det er jo mest fordi eg nettopp hadde møtt mannen min då, ikkje fordi eg var for ung. Eg har vennar som gifta seg då dei var 19, og det går heilt bra med dei. Det er jo ingen her som kjenner forhistoriane til folk godt nok til å sei om dei er klare for å gifta seg eller ikkje.

Lukke til i ekteskapet til alle som vel å gifta seg, uansett kor gamle dei er!!

Skrevet

Kjæresten min og jeg har vært sammen i over to år nå og skal flytte sammen neste høst når jeg er ferdig med å studere. Jeg vet at han har veldig lyst til å fri til meg, men jeg har sagt at vi må ihvertfall ha bodd sammen en liten stund først.

Jeg er 22 år nå og selv om vi kanskje gifter oss om to år, så betyr jo ikke det at livet "stopper" opp. Vi har snakka om å vente med unger en god stund etter at vi har gifta oss. Selv om vi er gift så er det ingenting som stopper oss i å dra på byen og å ha det morro. Jeg kan selvfølgelig ikke rote med andre gutter eller noe sånt noe, men det har jeg jo ikke gjort de siste to og et halvt åra, og jeg ser ikke på det som et savn.

Forskjellen mellom å være samboere eller ektepar er ikke SÅ store, så lenge det ikke er noen unger inne i bildet (som man jo kan ha når man er samboere). Jeg ser på ekteskap som et troskapsløfte, men levestilen blir ikke så forandra.

Gjest sexysadie
Skrevet
Jeg er 17 år og kommer til å gifte meg med min, nå 27 år gamle, kjæreste når jeg har fullført vgs. Jeg ser ikke noe hensikt i spørre på KG (eller et annet sted) om det er riktig eller ikke, da det er noe jeg kan bekrefte helt på egenhånd.

Såpass har jeg forstått at man kan hente mange gode råd av de "eldres" erfaring, men skal jeg i det hele tatt tenke på å inngå ekteskap, er det noe jeg må avgjøre selv(og selvsagt sammen min kjære).

Jeg vet at det er riktig for meg. Alle er forskjellige. Det nytter ikke å skjære alle over en kam, det høres bare dumt ut. (Som for eksempel at "en grense for å gifte seg bør være 22-23", etter min mening tyder slike holdninger på uvitenhet)

Forøvrig er det enkelte tenåringer som viser langt større modenhet og ansvar en enkelte "ungdom" i 20- årene. Merk ENKELTE.

Poenget mitt er at man ikke behøver en bekreftelse fra andre enn seg selv om at noe er riktig. Ofte er ikke de du mått få svar fra kvalifiserte til å gi deg gode råd.

Men for all del: din tanke er fri!

Bare gift deg du vennen!Men kom ikke til dette forumet og klage når de rosenrøde skyene har forduftet og du ingen ungdomstid har hatt!

Skrevet

jeg er så lei av folk som sier at er du under 22-23 så er du for ung, du er ikke voksen nok o.l..

Jeg skal si dere en ting jeg, at jeg er nok mer voksen en de fleste av dere her inne!!!

Selv om jeg "bare" er 20 år gammel, så har jeg opplevd så utrolig mye i livet mitt, at jeg ble veldig fort voksen! Som 17 åring så jeg ingen glede i å gå ut å feste og herje.. jeg var mer voksen og moden enn alle vennene mine. Dere kan ikke ta alle under en kam!

Ja, det finnes de som er fryktelig umodne, men de finnes ikke bare som 18-20 åringer, men som 25,26,27,28,29++++

ALLE utvikles forskjellig! Noen tidligere enn andre, andre ennå tidligere pga ting som skjer i livet(som meg) og noen kjempe sent!

Ikke døm andre og sett dem i bås når dere ikke kjenner de!!!!

Dere vet ingenting om dem!

Håper dere kan ta til dere disse ordene, og slutte å dømme folk!

Klem

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare gift deg du vennen!Men kom ikke til dette forumet og klage når de rosenrøde skyene har forduftet og du ingen ungdomstid har hatt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med deg Anede!

Her inne skjæres det tydeligvis ofte "over en kam"

Skrevet
Enig med deg Anede!

Her inne skjæres det tydeligvis ofte "over en kam"

Ville bare skyte inn at selvom de fleste kommenterer dette, snakker man jo veldig generelt i slike diskusjoner... Det finnes jo heller ingen regel uten unntak.

Selv prøver jeg å generalisere litt i slike diskusjoner, men naturligvis finnes det enkelte 17-åringer som er like voksene som 25-åringer og omvendt...

Skrevet

Det kan sikkert se ut som om mange av oss her inne drar alle over en kam. MEN jeg er ganske sikker på at vi alle vet at ikke alle mennesker er like. Uansett hvilken alder de har.

Som jeg skrev litt tidligere, så finnes det alltid enkelt-eksempler man kan trekke frem for å underbygge sitt eget syn:

"jeg kjenner noen som giftet seg da de var 35 men de skilte seg likevel"

"jeg giftet meg da jeg var 19 og er lykkelig gift etter 20 år" o.s.v.

SELVSAGT er det noen som lykkes selv om de gifter seg tidlig. Like selvsagt er det at noen ikke gjør det selv om de gifter seg sent.

Det jeg mener er basert på mine egne erfaringer, og observasjoner.

Det betyr jo selvsagt ikke at det jeg mener er det eneste rette. Men etter å ha rukket å bli 31 år, og lagt både en del forhold og andre opplevelser bak meg, så mener jeg bestemt at de aller fleste vil være tjent med å vente med å gifte seg.

..og tro meg: Det handler slett ikke bare om at man liker å fly på byen eller ikke.

Er man reflektert og moden så skjønner man at dette er nyansert, og at man kan være uenige på GENERELT grunnlag. Det er ingen grunn til å ta seg nær av dette, selv om man selv har valgt annerledes enn majoriteten her inne.

Gjest sexysadie
Skrevet
jeg er så lei av folk som sier at er du under 22-23 så er du for ung, du er ikke voksen nok o.l..

Jeg skal si dere en ting jeg, at jeg er nok mer voksen en de fleste av dere her inne!!!

"Voksent sagt"

Gjest Anonymous
Skrevet

Til Sexysadie

Anede skrev:

"Voksent sagt"

ja, for det var jo så farlig å si!!!

Kom heller med konstruktive kommentarer!

Til Augustbrud 02

Jeg kom bare med et eks , og det ble drikkingen..

Så klart er det andre ting som teller mer på om en er voksen eller ikke.

Og jeg tar meg ikke nær av diss diskusjonene, men jeg blir bare litt irritert over folk som tar alle under en kam!

For det finnes mange av oss som er mer voksne og modne enn 25-30 åringer, det vet jeg! Har møtt så mange barsnlige 30 åringer.

Dere må også skjønne at jeg ikke gidder å sitte å høre på at noen kjører totalt over unge mennesker som skal gifte seg, da sier jeg ifra!

Klem

Skrevet

Jeg begynner å bli lei av de som ikke er istand til å diskutere på generelt grunnlag, og lese LITT mellom linjene!

Hvis du leser litt nøyere, så ser du at de fleste ikke drar alle over en kam. Når man diskuterer på GENERELT grunnlag, kan man ikke belyse absolutt alle varianter av forhold og modenhet vs. alder.

Det skjønner sikkert du også.

Jeg dømmer ingen for de valgene de tar. Jeg forbeholder meg bare retten til å si hva MIN erfaring tilsier er det beste. Drt må man jo tåle å høre uten å bli støtt!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Denne diskusjonen har nesten utviklet seg til rene "Ricky Lake parodien".

Diskusjoner hvor unge jenter på 16-17 år sier de er voksne for alderen og ønsker seg barn. Det er helt høl i huet spør du meg. Barn bør ikke få barn. Det samme er det når det gjelder ekteskap. Si meg en ting, dere voksne på forumet som er ca 20 år gamle - hvor lenge har dere bodd hjemmefra? Har dere noen gang forsørget en familie?? Vet dere hva det innebærer å gifte seg?

Skjønner at det er mange "bedrevitere" her inne. Og om de unge ønsker å prøve og feile - la de få lov til det. Men da ønsker jeg også et forum som heter "Gift som tenåring, skilt før voksen".

Man er ikke voksen i en alder av 22, 23 år. Uansett hvor moden man er for alderen, men jeg skjønner jo at de på 22 ikke er helt enig i det. De vil jo alltid være bedrevitere på sin aldersgruppe, selv om vi som er mye eldre også har vært der.

Gjest ikke innlogget -Anede
Skrevet

Ja, så klart det går ann å diskutere generelt , men det er noen som kommer med frekke kommentarer ( som siste gjest her) som kan såre andre og det synes jeg er helt unødvendig!!!

Selv om en kanskje er imot at unge gifter seg, så trenger en ikke å si det slik, en kan si det på en ordentlig måte. Som mange andre her inne har gjort!

Og jo: det finnes mange 20 årineg som er voksne, og også mange som er sinnsykt barnslige! Alle er forskjellige! og som sagt så har jeg opplevd mye i livet mitt som har gjort meg mer voksen enn de på min alder, og dette gjelder nok sikkert andre også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...