Gå til innhold

For ung??

Gjest anonym

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei !

Dette er det vel ingen fasitsvar på , alle er vi jo så forskjellige.

Jeg giftet meg selv når jeg var 19 år, rett etter russefeiringen og trodde t det var det rikitige .

Vi hadde vært sammen i neste fire år og jeg følte meg så voksen......trodde jeg.

Det gikk ikke lange tiden før jeg skjønte at dette var helt feil. Vennene rundt meg var opptatt med studier, reising, flørting,turer på byen-alt det en ungdomstid skal inneholde.

Der satt jeg med hus og ektemann-det ble helt feil !

Vi holdt sammen i 3 år, så pakket jeg snippesken og dro til Oslo.

Raste fra meg, og tror det var sunt !

Nå skal jeg gifte meg i mai i en alder av 31 og føler meg klar til å dele resten av livet med han som er kjæresten min nå. Det er ikke til å stikke under en stol at man vokser litt fra 19 til 30!

Ingen formaning, men bare en erfaring jeg ville dele med deg !

Du må uansett gjørde det du føler og har man bestemt seg så hører man vel ikke på andre alikevel.

Lykke til, men tenk deg godt om !!!!!!

klæmziz :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En erfaring til:

Min søster traff (eks)mannen sin da hun var 14. De holdt sammen i mange år, delte mange gleder og sorger, og "alle" sa at de var som skapt for hverandre.

Da hun var 20, følte min søster og (eks)sviger seg veeeeldig voksne, og de begynte å planlegge bryllup. De giftet seg da hun var 21 og han nesten 23. Fem år etter var de skillt!

Sånn er det med den saken.

Men for all del, lykke til, det trenger dere! :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

relativt generell enighet om at det skal mye til for at det skal være en god idè å gifte seg i en alder av 19!

og når du blir litt eldre selv og ser tilbake.. så demrer det nok.. :)

Skrevet

hei!

jeg er selv 21 og kjæresten/ forloveden min er 27.

Jeg forstår at mange kan mene at å gifte seg tidlig er for dumt... men her inne på KG kjenner man ikke til bakgrunnen til folk, og kjenner ikke til hvorfor de mener at de er perfekte for hverandre.

Det er alltid mange meninger om ting, og man kan høre på råd etc, men ofte vil man gjøre det selv før man finner ut om hvor vidt rådene var gode/dårlige!

Jeg tror også at det foregår en modningsprosess mellom man er 20-30 år, men selv når man er 50 kan man tro man finner den rette og plutselig er man skilt noen år senere. så selvom man "venter" med å gifte seg til man er "moden" nok når man er 30år kan du/dere ta feil!?! :-?

Folk har veldig mange forskjellige meninger om hvorfor de gifter seg, og hvorfor de venter eller ikke venter...

Det er litt skremmende hvor dømmende "eldre" damer er overfor yngere mennesker...

For som sagt tidligere har alder ikke så altfor mye å si, hvis man kjenner seg selv og man er villig til å jobbe med et forhold resten av livet! Det er noe man må gjøre uansett om man er 20-30 eller 50!?!

:wink:

Gjest sexysadie
Skrevet
Er det for ungt å gifte seg når man er 19 år???

Spør heller : Er d dumt å gifte seg når man er 19 år??

Ja d er jævlig dumt!!!

Skrevet

Karveloke: klart det er vanskelig å vite noe om bakgrunnen til folk og svarene man får her på KG blir jo deretter. Og ja folk er forskjellige og noen er mer modne enn andre. Men når man spør sånn på generelt grunnlag om det er for ungt å gifte seg når man er 19 år, så vil jeg være enig med de fleste her at ja det er veldig ungt..

Jeg forlovet meg når jeg var 19. Jeg og typen hadde vært sammen i tre år og hadde det fint. Så traff jeg han jeg skal gifte meg med og måtte bare bryte med forloveden. Så da vil jeg si at etter egen erfaring er det altfor ungt å gifte seg når man er 19 år. Nå er jeg 24, snart 25 år og føler at forholdet med min kommende mann er langt mer solid og reflektert :ler: enn forholdet med eksen selv om det da føltes veldig ok.

Til anonym: lykke til uansett hva dere velger å gjøre :D

Skrevet

meta: er enig med deg i det- men svaret ditt var skrevet mer reflektert enn hva andre gjør, fordi du også nevnte hvorfor du mener det! :)

og det at det var for ungt på GENERELT grunnlag det vil jeg nok si meg enig i...

Skrevet

Det er veldig individuelt når man føler man er gammel nok til å gifte seg. Jeg synes ikke det er for ungt eller dumt å gifte seg når man er 19, om man bare er sikker på at det er det man vil. Er ikke vi liksom "voksne" når vi er 18?

Når jeg selv var 19 år hadde jeg vært sammen med samboeren min i ett år og alt var rosenrødt, men et par år etter kom tvilen.....Jeg følte at jeg ikke hadde rasa fra meg da. Selv om vi har vært samboere siden jeg var 18 har han heldigvis gitt meg frie tøyler til å rase ivei gjennom livet :ler:

Jeg hadde fortsatt litt av det der ustabile tenårings "forelska i en ny hver uke" tingen da jeg var 18 - 19, så selv om jeg holdt sammen med sambo hadde jeg så absolutt øya åpne for andre.... Nå har jeg vokst av meg det der for leeeenge siden og fått meg jobb - mens jeg venter på at jeg finner ut hva jeg vil utdanne meg til.....(så jeg tror egentlig ikke det er så nøye om man gifter seg før eller etter endt utdanning)

Når vi gifter oss er jeg 26 og han 34. Det er sånn passende for oss. Hadde vi derimot fått spørsmål om barn nå hadde jeg for min del sagt at jeg syntes det var for tidlig. Synes 25 er for ungt for unger - for min del.

Tror dette får være opp til hver enkelt jeg.....

Skrevet

Etter min mening er du ALTFOR ung... :sjokk:

I min "ungdom" hadde jeg flere lange forhold,og i ett par av dem ble det vurdert ekteskap.

Heldigvis ble det aldri noe av,for det hadde garantert ikke vart!

Det tok meg mange år og bli moden for et ekteskap,og nå i en alder av 35 år er jeg nygift.. :blunke:

Ikke forhast deg på dette området,du har jo hele livet forran deg. :lol:

:kul: Ismen :kul:

Skrevet

Jeg er vel en av de "eldre" damene her inne jeg da ;-) , og jeg mener at det er for ungt å gifte seg når man er 19 år.

Det betyr ikke at jeg dømmer noen, men jeg snakker ut fra eget erfaringsgrunnlag gjennom mitt 31 årige liv, samt hva jeg faktisk har sett blandt venner og familie.

I likhet med andre her har jeg i ung alder hatt langvarige og seriøse forhold. En tidligere kjæreste var jeg sammen med fra jeg var 17 til jeg var 23. Både ekteskap og samboerskap var et tema, og det er ingen tvil om at jeg ØNSKET begge deler da. MEN jeg var veldig bevisst på at jeg ønsket å bygge opp mitt eget liv, før jeg ønsket å dele hele hverdagen min med en annen. Selvsagt var det INGEN motsetning i å leve slik og være sammen med den jeg var glad i (da ;-)). Vi hadde faktisk et godt og sterkt forhold i mesteparten av de 6 årene vi var sammen.

Meeeen, man utvikler seg gjerne mye i denne alderen. Det samme gjorde vi, og det endte med at vi gikk fra hverandre.

Hva hvis jeg hadde giftet meg med min tidligere kjæreste den gangen? Jeg følte jo at det var RIKTIG da, men valgte heldigvis likevel å vente. Hadde vi giftet oss, ville jeg GARANTERT vært skilt i en alder av 23.

Jeg forstår rett og slett ikke at man i så ung alder ikke kan være fornøyd med å være kjærester. Ekteskap kan vel komme senere????

Man har ingen garantier uansett når man gifter seg, men det er en kjennsgjerning at man er sterkere rustet til et så stort skritt når man har fått noen år på baken (og gjerne noen forhold bak seg). Det er selvsagt forskjellig fra person til person, så ingen behøver å føle seg angrepet av mitt innlegg. Jeg dømmer som sagt ikke dere som gifter dere unge.

Spørsmålet i denne tråden var om det er for ungt å gifte seg når man er 19. Mitt svar er JA, for de aller fleste er det det. Vent noen år, og nyt tilværelsen som kjærestepar. Det haster vel ikke sånn?

JA det er riktig at kjærlighet ikke har noen alder. Men kjærlighet er da vitterlig ikke synonymt med ekteskap?????????????????????

Skrevet

Tja, hva skal jeg si? Er selv snart 19, og vil ikke gifte meg.

Ville det kanskje en liten periode for et års tid siden, men det gikk fort over.

Joda, jeg venter barn med samboeren min og vi har det kjempebra sammen, så det blir nok oss, men GIFTE oss?... Nei.

Men du velger helt selv! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vinga, jeg bare må svare på innlegget ditt, men dette handler ikke om deg personlig.

Jeg må si jeg synes det er litt rart når mange synes det er mer "alvorlig" å gifte seg enn å få barn. Folk synes de er voksne nok til å få barn, men ikke voksne nok til å gifte seg.

Vel, jeg skal ikke spore av debatten her med dette, men jeg synes det er verdt noen tanker.

Ellers synes jeg det er for ungt å gifte seg når man er 19. Selv er jeg 26 og veldig glad jeg ikke giftet meg for 7 år siden.

Jeg skjønner ikke hvorfor det haster slik. Dersom forholdet deres holder, blir det et like bra bryllup om f. eks tre år.

Lykke til uansett.

Skrevet

Jeg må si jeg synes det er litt rart når mange synes det er mer "alvorlig" å gifte seg enn å få barn. Folk synes de er voksne nok til å få barn, men ikke voksne nok til å gifte seg.  

Jeg synes det er mer alvorlig å få barn enn å gifte seg. Vårt barn var ikke planlagt.

Jeg trenger ikke å være gift med sambo for å vite at han elsker meg- det betyr ikke noe for meg å være gift, tror jeg. (Har jo aldri prøvd, hehe)

Å gifte seg eller ikke- det er et personlig valg...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen Vinga.

Jeg mente absolutt ikke at man må være gift for å få barn. Jeg vet heller ikke om jeg kommer til å være gift før jeg eventuelt får barn.

Skrevet

Jeg gifta meg da jeg var 19 og fikk to nydelige gutter, vi var gift i 9 år som jeg aldri ville vært foruten.

Skilt kan man bli om man er 19 eller 30 osv. det er altid en sjanse å ta, men prøver man ikke å ta noen sjanser vil livet bli KJEDELIG!!

Lykke til og få et langt og lykkelig ekteskap!!!!

Hilsen roffe

Skrevet

Hei

Hva framtiden bringer er det ingen som kan forutse.(da hadde kansje ikke skilsmissestattestikken vært så høy :sjarmor: )

Viss du er klar for å gifte deg, så gjør det!

Det viktigste er å ha tro på kjærligheten og ekteskapet. Du kommer langt med det. Livet stopper ikke selv om man gifter seg.

Selv giftet jeg meg når jeg var 19, fire dager før hadde jeg mistet jobben. Fikk barn året etter. Skal ikke påstå at det bare har vært en dans på roser, men det er ikke noen ekteskap.

Etter snart 14 år, er jeg fortsatt lykkelig gift!

Så stå på, og lykke til!!! :D

Lisen

Gjest Anonymous
Skrevet

Når man føler at man virkelig er der man har lengtet etter å være i livet, og når man kjenner i sitt hjerte at man rett og slett har møtt han som er helt perfekt for en, han som man har ventet på så lenge... Da er det ikke for tidlig å gifte seg. Uansett alder. Det har vel litt mere med modenhet og erfaring å gjøre. Det står ingen plasser at man ikke skal få kunne ha nok livserfaring på dette til å kunne finne ut av slike ting før man er 25. Selv er jeg 21, og har ingen planer om å gifte meg før jeg er 23 - minst. Men hvis hjertet sier ifra om hva som er rett, så vet man at det er rett.

Jeg hadde aldri kunnet giftet meg i en alder av 19. Men da hadde ikke jeg heller den livserfaringen som jeg sitter med over 2 år senere. Uten å gå inn på hvilke erfaringer. Og selv om litt over 2 år ikke er så voldsomt lenge. Man kan oppleve mye på kort tid. Uansett alder. Men det er da man lærer om seg selv, og man lærer å takle livet bedre. Heligvis ingen fasitsvar på noe av dette. Svaret ligger inni oss selv...

Gjest Anonymous
Skrevet
Da er det ikke for tidlig å gifte seg. Uansett alder.

denne påstanden er det vel ingen som kan stå for!?!

klart at det er mulig å være for ung til å gifte seg!!

du kan hende mener at denne grensen går ca ved 12 år.. ikke vet jeg..

jeg mener at den går ved ca 22-23

uansett så er vi vel enige om at den grensen finnes..

vi er vel enige om at barn er for unge til å gifte seg.. vi er bare ikke enige om når denne overgangen aldersmessig er

Gjest Anonymous
Skrevet

Å hallo........... I rest my case........ Mente vel ikke at man kan gifte seg som 12-åring vell!!!!!!! Herregud da........ *oppgitt* Her forstår man tydeligvis det man vil forstå......

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt det store oppstyret det er rundt å gifte seg jeg. For meg personlig har det aldri vært et mål å gifte meg. Forlove meg vil jeg gjærne, men jeg er en slik person som godt kan "bryte" tradisjonen med forlovelse også giftemål innen den og den tid jeg :roll:

For eksempel......................når kjendiser finner hverandre og blir kjærestepar får man den ene dagen høre den stor nyheten om disse turtelduene som er sååååååå forelsket. Og et par dager etter begynner spekulasjonene om de snart skal gifte seg og om baby er på gang :o

Husker ikke hvem som sa det her, men er virkelig kjærlighet synonymt med ekteskap???? Er det slik at om man er dønn forelska i noen så bare måååå man gifte seg med dem??

For da har visst ikke jeg hvert forelska ennda jeg :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...