Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2002 #1 Skrevet 12. november 2002 Er det for ungt å gifte seg når man er 19 år???
Gjest care Skrevet 12. november 2002 #2 Skrevet 12. november 2002 Er det for ungt å gifte seg når man er 19 år??? Siden du spør om dette, tror jeg du vet svaret selv.
lindus Skrevet 12. november 2002 #3 Skrevet 12. november 2002 Enig med "Care", siden du spør vet du nok svaret selv Men lykke til uansett :D
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 12. november 2002 #4 Skrevet 12. november 2002 Min mening: JA!!! Man bør være ferdig med utdannelse og prøvd livet litt før man går inn i ekteskapet. Den jeg trodde var min store kjærlighet som 19-åring, er absolutt ikke det i dag... Man forandrer seg mye i alderen 18-25 år, man blir mer moden, mye kan skje. Og hvorfor stresse? Man kan jo være samboere og prøve hvordan man fungerer sammen i et par år først.
koldbruna Skrevet 12. november 2002 #5 Skrevet 12. november 2002 Det må du jo avgjøre selv,giftet meg selv da jeg var 21. Er dere glade i hverandre og er sikker på at det blir dere to,synes jeg du skal gjøre det. klem fra koldbruna som fortsatt etter 6 års ekteskap er like forelsket i sin mann. 8)
Gjest *Perser* Skrevet 12. november 2002 #6 Skrevet 12. november 2002 det er jo ingen her som kan svare deg på det enn du selv! Lykke til med å finne ut om du er for ung eller ei MEN husk å bruke goooood tid
Montezuma Skrevet 12. november 2002 #7 Skrevet 12. november 2002 Det finnes vel ikke noe fasit svar på det........... men min erfaring er som følger: Fikk samboer og barn da jeg var 19, og bryllupsdatoen var selvsagt fastsatt! "Heldigvis" skar det seg før vi ble gift. Når jeg i sommer stod brud som 27 -åring, var det med helt andre følelser for mannen ved min side, enn det jeg hadde forrige gang. Denne gangen var det ekte og på ordentlig. Det trodde jeg selvsagt det var da jeg var 19 også, men har innsett i ettertid at jeg den gang ikke hadde peiling på hva kjærlighet, ekteskap og familieliv egentlig var! Vet ikke om mine erfaringer gjør deg noe klokere, men konklusjonen er i hvert fall at jeg vil råde de fleste til å vente............ Lykke til!
Gjest gjest 100 Skrevet 12. november 2002 #8 Skrevet 12. november 2002 Om du er for ung er det bare du som vet... Men hvis du ikke er sikker så skader det ikke å vente..? Selv giftet jeg meg 18 år gammel (han 20år), og den eneste grunnen var at vi elsket hverandre og var trygge på at vi var de rette for hverandre. Det kan høres litt naivt ut , men gjennom 5 år som kjærester lærer man mye om hverandre og seg selv,- og jeg var sikker i min sak.. Mange syntes vi var gale, men ikke familie og venner som kjente oss godt. Nå har vi to barn og har vært gift i 10 år, og vi angrer ikke selvom det også har vært tøffe tider. Lykke til med valget, husk at det varer livet ut..
EmmaK Skrevet 12. november 2002 #9 Skrevet 12. november 2002 Enig med gjest 100. Skal selv gifte meg til sommeren, og da er jeg "bare" 19. Men har vært sammen med min utkårede i 4 år, og vi har opplevd masse i sammen og ønsker å leve sammen. Vi har begge to utdannelser vi holder på med, og mange sier at bli nå iallefall ferdig med den, men tror ikke akkurat dette blir noe problem, ser heller på som en flott mulighet til å oppleve ting sammen og backe hverandre opp når det trengs. Men alle har jo forskjellisynspunkter på dette, og det er kun du som vet svaret! Bare ikke gjør noe du ikke mener helt 100%-ok? Har selv reflektert mye over mitt eget giftemål- om det virkelig er dette jeg vil, og om vi ikke kan vente noen år osv, men har funnet ut av at jeg/vi ønsker å gifte oss nå- og jeg ser på det som et privelegium at jeg har møtt min utkårede så tidlig, og gleder meg masse til alt vi har foran oss som mann og kone.
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2002 #10 Skrevet 12. november 2002 Jeg ville vente til jeg ble gammel nok til å gifte meg. Jeg ventet til jeg ble 23 og ble skilt etter et år.
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2002 #11 Skrevet 13. november 2002 jeg møtte min kjære da jeg var 19.. vi ble samboere da jeg var 21 og nå er jeg 23... og synes fortsatt ikke det haster med noe bryllup.. vi har begynt å snakke om det da.. og tar kanskje sikte på vinteren 2005/2006... og dette synes mine venner er vanvittig tidlig..
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2002 #12 Skrevet 13. november 2002 Da har du kanskje litt spesielle venner - hvis de syns det er "vanvittig" tidlig å gifte seg i 2005-2006 når du er 26-27 år....
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2002 #13 Skrevet 13. november 2002 Jeg giftet meg rett før jeg ble 24 - fordi det føltes riktig. Vi hadde vært samboere i 2 år, begge hadde trygge, stabile jobber og vi hadde kjøpt leilighet sammen. For meg var det viktig å vite at jeg kunne stå på min egne ben og ikke gifte meg fordi jeg var "avhengig" av mannen min. Det går ikke an å se alder isolert, det er så utrolig mange faktorer som spiller inn, ikke minst hvor moden man er som menneske. Alle er forskjellige og derfor syns jeg ikke det går an sammenligne seg med andre. Kjenner mennesker som har vært gift i 20 år og som møtte hverandre når de var 16 år - og som er like forelsket i dag. Det finnes ingen fasitsvar på hva som er riktig! Syns ihvertfall det er flott med to mennesker som har tro på kjærligheten og som velger hverandre - uansett alder.
gleder meg! Skrevet 13. november 2002 #14 Skrevet 13. november 2002 Det er ikke alderen som teller når en skal gifte seg! Det her er noe dere må finne ut av i fellesskap, og ikke "pushe på" med... Selv er jeg 21 og han 24 og vi skal gifte oss til sommeren! For oss er dette riktig tid!!! Dere får ha lykke til!!!
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2002 #15 Skrevet 13. november 2002 spesielle venner? ja det kan du banne på.. alle tiders jordnære, ærlige og til å stole på.. og de sier rett ut hva de mener.. :o heldigvis! å begynne å planlegge et bryllup i en alder av 23 er tidlig! i forhold til norsk gjennomsnitt er 26 tidlig for en brud også..! jeg synes det er viktig at begge er ferdig med utdannelse, at begge er økonomisk uavhengige, at begge har levd borte fra forledre noen år og blitt voksne selvstendige mennesker osv det å tenke på å gifte seg i når man er 19-20 det er spesielt det.. og ikke spes lurt, spør du meg..! en god alder for å begynne med seriøse forhold og kanskje bli samboer for første gang.. absolutt.. men giftemål? hva haster? i mitt hode er det å gifte seg noe man gjør når man har funnet den man vil bli gammel sammen med.. og derfor synes jeg at man skal tillate seg å bli voksen før man begynner å bli gammel sammen.. uansett; lykke til!
Anede Skrevet 13. november 2002 #16 Skrevet 13. november 2002 Vil bare si : KJÆRLIGHET HAR INGEN ALDER!!!! LYKKE TIL!
Gjest SofieS Skrevet 13. november 2002 #17 Skrevet 13. november 2002 Hei! Det var jeg som sendte inn det første innlegget. Føler selv at jeg er moden nok for å gifte meg, har vært sammen i mange år, og er virkleig trygg på han jeg skal gifte meg med. Har bodd for meg selv (alene på et ukjent sted ) de tre siste årene, pga utdannelse, så jeg kommer ikke rett fra mamma. Grunnen til at jeg lurte på om andre synes jeg er for ung, er at vi, eller i hovedsak jeg har møtt så utrolig mye motgang da jeg forteller at vi skal gifte oss. Min forlovede er 25, så det er ingen som synes at det er unaturlig st han gifter seg, helt til de hører hvor gammel jeg er. Men som sagt synes ikke jeg det er for tidlig, og for oss er samboerskap uaktuelt, så vi skal fortsatt gifte oss til sommeren. Men det er litt intressant å se på de forskjellige meningene. Synes forresten at du er ikke særlig ung når du gifter deg 26 år gammel?? Og hvorfor er alle så veldig på at bli nå for all del ferdig med utdannelsen- få deg en jobb osv. MAn kan da et et godt samliv selv om den ene fortsatt studerer? Og selvfølgelig ønsker jeg å være økonomisk uavhengig, men det er da ingen umulighet? Går jo an å jobbe utenom studiene som jeg har gjort de tre siste årene..
apple Skrevet 13. november 2002 #18 Skrevet 13. november 2002 Eg gifta meg i sommar, som 21-åring. Han er 22. Me gifta oss rett og slett fordi det var det rette for oss!!! Alle forhold er ulike, og me har eit forhold der me vart veldig fort trygge på kvarandre, og treivst utruleg godt i lag på ein heilt spesiell måte veldig fort. Me begynte faktisk å snakka om å gifta oss etter at me hadde vore saman i 4-5 månader! Men me innsåg at det ville vera lurt å gje det heile ein del meir tid enn det, så me forlova oss eitt år seinare. Nå har me vore gifte i 3 månader, og kjærastar i 3 år, og me vert sikrare og sikrare på at valget vårt er rett. Me er studentar begge to, og det å vera gift når ein studerer er heilt topp!! Me har jo dessutan kvart vårt studielån, så her er det ingen forsørgarsituasjon...
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2002 #19 Skrevet 14. november 2002 til alle "kjærlighet har ingen alder" svara; klart at det går ann å væra for ung!!! (vi er da vel alle i mot barne-bruder?) grensa for hva som er for ungt eller ei kan vi selvfølgelig ha ulikt syn på, men jeg tror da virkelig at vi alle er enige om at den finnes selv mener jeg at alt under 20 er en veldig dårlig idè (tennåringsbryllup) og burde kanskje ikke være lov ein gang..? det er jo 20 års grense på mange andre ting.. det å kjøpe sprit f.eks.. og jeg mener at det å gifte seg er en rimelig mye mer alvorlig sak! så mener jeg at når du er ca 22 begynner du å vite litt mer om hva du vil ha ut av livet.. så etter 22 ser jeg klart at de fleste er så vidt innenfor "klar for ekteskap" alderen ca ved 25 går det en ny grense.. når du er 25 har du ikke bare funnet ut en del om hva du vil ha ut av livet, men du har også kommet godt i gang med det osv. min konklusjon; *under 20; tragisk å gifte seg så tidlig *under 22; hva haster..? *under 25; "den siste ungdomstida.." tenk litt på det.. men følg hjertet *over 25; go for it
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2002 #20 Skrevet 14. november 2002 Personlig for min egen del så syntes jeg at 19 år er for ung - da tenker jeg på meg selv. Jeg var ikke klar for giftemål før jeg var 26 så noen av oss trenger litt mer tilvenningstid enn andre. Jeg har venninner som har giftet seg i en alder av 18-19 år og det har gått kjempebra. Uansett alder er giftemål noe man tenker grundig gjennom. Ønsker deg all lykke videre. Klem fra Mortitia og den lille knerten 10+5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå