Gå til innhold

Reaksjon på vaksine - bør jeg gå til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok påfyll av kikhoste (m.fl) vaksine onsdag forrige uke.

Det er fortsatt rødt, klør og litt hovent (sikkert verre fordi jeg avogtil klør på det) på stikkstedet. Merket er litt mindre enn håndflaten min.

Bør jeg gå til fastlegen, eller er dette bare vanlig bivirkning som vil gå over? Jeg skal reise på ferie til utlandet om ti dager og er derfor litt ekstra usikker.

Det gjør ikke vondt eller sprer seg, så i utgangspunktet tenker jeg det er unødvendig å gå til lege.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var meg så ville jeg nok gått innom på legekontoret, vist det til helsesekretærene/sykepleierne og spurt hva de synes. Ikke fordi jeg tror du trenger helsehjelp med dette nå, men fordi det kan være greit å få en vurdering med tanke på om det er trygt for deg å få denne eller andre vaksiner senere.

Anonymkode: 34b82...e57

• Nyttig 3
Skrevet

Ring fastlegen og spør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man bør alltid gå til lege ved bivirkninger av vaksiner, om ikke annet for å få det dokumentert i journalen og at legen sender bivirkningsmelding. Hvis du skulle være så uheldig å få langtidsplager og søker erstatning fra NPE, vil kravet automatisk bli avvist hvis du ikke oppsøkte lege med en gang.

Anonymkode: c65e1...24d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Man bør alltid gå til lege ved bivirkninger av vaksiner, om ikke annet for å få det dokumentert i journalen og at legen sender bivirkningsmelding. Hvis du skulle være så uheldig å få langtidsplager og søker erstatning fra NPE, vil kravet automatisk bli avvist hvis du ikke oppsøkte lege med en gang.

Anonymkode: c65e1...24d

Feil. Mange bivirkninger er helt vanlige og om alle skulle løpt til legen så fort de fikk en vanlig bivirkning ville ikke legen hatt tid til noen andre pasienter.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/nyttig-om/bivirkninger

«Hva gjør du dersom du får bivirkninger?

Dersom du lurer på om symptomene du opplever kan være en bivirkning av de legemidlene du bruker, så kan du benytte Felleskatalogens bivirkningssøk for å undersøke en eventuell sammenheng. Dersom du får symptomer eller bivirkninger som er veldig plagsomme, som føles alvorlige eller som ikke er nevnt i pakningsvedlegget/bivirkningssøket, så bør du oppsøke lege eller apotek. Dere kan da sammen finne ut hvordan dette bør håndteres.»

Anonymkode: 2d2ae...267

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
slush01 skrev (På 4.6.2024 den 8.30):

Jeg tok påfyll av kikhoste (m.fl) vaksine onsdag forrige uke.

Det er fortsatt rødt, klør og litt hovent (sikkert verre fordi jeg avogtil klør på det) på stikkstedet. Merket er litt mindre enn håndflaten min.

Bør jeg gå til fastlegen, eller er dette bare vanlig bivirkning som vil gå over? Jeg skal reise på ferie til utlandet om ti dager og er derfor litt ekstra usikker.

Det gjør ikke vondt eller sprer seg, så i utgangspunktet tenker jeg det er unødvendig å gå til lege.

Nei du trenger ikke å oppsøke noe lege. Dette er en helt vanlig bivirkning.

https://www.helsenorge.no/vaksinasjon/barnevaksinasjonsprogrammet/vaksine-mot-difteri-stivkrampe-kikhoste-og-poliomyelitt/

«Rødhet, hevelse og smerter på stikkstedet forekommer hos opptil 1 av 10 etter vaksinasjon, og kan vare i flere dager»

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var helt vanlig med hevelse ved stikksted ved ca alle vaksiner. Og at noen vaksiner har kortvarig hevelse, mens andre varer noget lengre.

Men for all del, det er jo bare å spørre legekontoret så får du en helsefaglig vurdering foretatt av kyndig personell på om det må tilsees av lege.

Anonymkode: fb94e...bdb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei du trenger ikke å oppsøke noe lege. Dette er en helt vanlig bivirkning.

https://www.helsenorge.no/vaksinasjon/barnevaksinasjonsprogrammet/vaksine-mot-difteri-stivkrampe-kikhoste-og-poliomyelitt/

«Rødhet, hevelse og smerter på stikkstedet forekommer hos opptil 1 av 10 etter vaksinasjon, og kan vare i flere dager»

Det er ikke vanlig å få rødhet og hevelse som er på størrelse med håndflaten, nei. TS burde få en vurdering på om det er trygt for henne å ta vaksiner i fremtiden.

Skrevet

Bivirkningene ga seg etter akkurat en uke. Så da satt det nok bare litt lenger i enn de vanlige 2-3 dagene som er beskrevet som vanlig bivirkninger. Men jeg skal nevne det for legen neste gang jeg er der, hvis det bør journalføres.

AnonymBruker
Skrevet
slush01 skrev (1 time siden):

Bivirkningene ga seg etter akkurat en uke. Så da satt det nok bare litt lenger i enn de vanlige 2-3 dagene som er beskrevet som vanlig bivirkninger. Men jeg skal nevne det for legen neste gang jeg er der, hvis det bør journalføres.

Det står at det kan vare i flere dager. Og en uke er ikke unaturlig. Og nei normale bivirkninger trenger man ikke og journalføre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det står at det kan vare i flere dager. Og en uke er ikke unaturlig. Og nei normale bivirkninger trenger man ikke og journalføre

Det TS fikk var ikke en normal reaksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...