AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Hei. Har en gutt på 13.år, som den siste tiden har blitt så sint for alt. Bare jeg pustet feil, blir han irritert. Vi snakker mye sammen, og i går lurte han på om jeg ikke kunne hjelpe han med å ikke være så sint hele tiden, for alt.. Men hvordan gjør man det? Hva starter man med? Hadde det ikke vært for at sommerferien er rett rundt hjørnet hadde jeg tatt kontakt med Helsesykepleier. For å beskrive han litt: Han er er omgjengelig, godt likt gutt med mange venner. Han er faglig sterk, men dritt lei skolen. Driver med fritidsaktiviteter et par kvelder i uken, og de andre kveldene spiller han fotball eller «leker» med skolevenner rundt i nabolaget. Gamer litt også, så sosial på mange plan. Noen som har tips til hvordan jeg kan hjelpe han? Anonymkode: efd09...000
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Skrevet 4. juni 2024 Det ligger nok i tiden. Barn i dag er mer sinte,men det er jo det vi har lært dem, at det er lov til å være sint. Og at vi må bare stå i det. Anonymkode: 86115...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det ligger nok i tiden. Barn i dag er mer sinte,men det er jo det vi har lært dem, at det er lov til å være sint. Og at vi må bare stå i det. Anonymkode: 86115...a2e Hæ? Han ber jo om hjelp til hvordan takle sinne. Det er ikke jeg som har et problem med det, men gutten selv. Jeg tenker jo det er hormoner og slikt, men jeg lurer på hvordan jeg kan hjelpe han. Anonymkode: efd09...000
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #4 Skrevet 4. juni 2024 Det nytter ikke prøve fjerne det eller dempe det hvert fall, det blir ikke borte av det. La han få utløp for det! Hogge ved? Rive ned en garasje? Boksetime på treningsenteret? Løp en tur? Hva er hans tanker rundt dette og hvor det kommer fra? Anonymkode: 3a9b5...739 1
~white lady~ Skrevet 4. juni 2024 #5 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hæ? Han ber jo om hjelp til hvordan takle sinne. Det er ikke jeg som har et problem med det, men gutten selv. Jeg tenker jo det er hormoner og slikt, men jeg lurer på hvordan jeg kan hjelpe han. Anonymkode: efd09...000 Om det ikke er noe spesifikt som skyldes guttens sinne, så er det sannsynligvis hormonelt. Snakk om måter han kan uttrykke sinnet sitt på. At i steden for å la det gå utover andre, kan han hive seg på sykkelen og ta noen «sinte-runder» til han kjenner seg roligere. Å rope og slå i ei pute er også ok. Det er ikke farlig å være sint, men det er viktig med sunne og hensiktsmessige måter å håndtere det på. 2
GammelKaktus Skrevet 4. juni 2024 #6 Skrevet 4. juni 2024 Nå er de er i puberteten så er det jo ikke uvanlig at de kjenner på mer aggresjon, er jo normalt det når testosteron produksjonen øker. Ville heller forsikret han om at det er helt normalt å kjenne på økt aggresjon og irritasjon og han må bare lære å håndtere det. Virker som om din og fungerer godt ute og at det heller er hjemme han kjenner mer på det? Tror det er sånn for de fleste. Min gutt på samme alder som din liker trening og det funker greit for han så må din finne noe han kan gå ut aggresjonen sin på. Her har vi pratet mye om at jeg blir irritert rundt mensen og han fordi han er i puberteten, det er naturlig utvikling og så prøver vi så godt vi kan og forstå hverandre når irritasjonen tar overhånd. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #7 Skrevet 4. juni 2024 Kan det ha skjedd noe på skolen du ikke får med deg? Endring i vennedynamikken, et fag han ikke mestrer, en lærer han kommer skjevt ut med eller lignende? Anonymkode: 07c47...420
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #8 Skrevet 4. juni 2024 Helsesykepleier selv om sommeren er rett rundt hjørnet, så hvis han bærer på noe kan han gå det ut før ferien. Anonymkode: 07c47...420
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #9 Skrevet 4. juni 2024 Takk for mange svar! Så vidt jeg vet, så er det ikke noen endringer i hverken vennedynamikk eller fag. Han er drittlei skolen, men drar med et smil hver morgen. Han er ganske åpen og ærlig om ting som rører seg, og er ganske sikker på at det ikke har skjedd noe (men helt sikker kan man selvsagt ikke være). Vil ikke at han skal holde det inni seg, og snakker om at det er normalt når man har så mye hormoner, men at man må finne er konstruktiv måte å få det ut på, og han ber jo om hjelp til verktøy for hvordan håndtere sinnet han kjenner boble inni seg. Kanskje jeg skal ta kontakt med helsesykepleier uansett.. Anonymkode: efd09...000
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #10 Skrevet 4. juni 2024 Då bra at du vil hjelpe! Det er tøft å være tenåring, og ikke alle har gode verktøy for å håndtere følelsene som bobler i kroppen. Det finnes i alle fall ikke belegg for at det hjelper å få ut sinne gjennom «ufarlig» vold, som boksing etc. Da er det bedre å bruke tid på å snakke sammen. Men er det slik at han vil ha hjelp til å ikke reagere med å gjøre dumme ting når han er sint, eller med å dempe følelsen av sinne generelt? Sinne er jo en helt naturlig følelse, og ikke nødvendigvis et problem i seg selv. Det kan hjelpe med: - å validere følelsene hans - å gi mye positiv ferdback (ikke nødvendigvis på prestasjoner etc, men f.eks på hvor godt du liker han, hvor kjekt det er å snakke med han, hvor god han er på å ta seg av andre etc) - å snakke om hvordan han kjenner det i kroppen når han blir sint, og hvordan han kan ta tak i de følelsene før de blir for store (tidlige tegn på sinne) - vanlig fysisk aktivitet - flytte fokus: telle til ti, pusteøvelser, lytte til musikk han liker, video av søte valper osv - fjerne seg fra situasjonen om han blir for sint Du kan kanskje selv vurdere om han trenger noen andre å snakke med, eller om dette er «normalt» tenåringssinne, som han synes er vanskelig å takle Anonymkode: b5c64...b19 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #12 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Gi konsekvenser. Anonymkode: ed39c...0d9 for hva? For at ha spør meg om verktøy til å takle sinne han føler i kroppen? Det er jo ikke slik at han gjør noe mot meg eller andre. Han sier bare at det bobler inni han.. Anonymkode: efd09...000 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #13 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei. Har en gutt på 13.år, som den siste tiden har blitt så sint for alt. Bare jeg pustet feil, blir han irritert. Vi snakker mye sammen, og i går lurte han på om jeg ikke kunne hjelpe han med å ikke være så sint hele tiden, for alt.. Men hvordan gjør man det? Hva starter man med? Hadde det ikke vært for at sommerferien er rett rundt hjørnet hadde jeg tatt kontakt med Helsesykepleier. For å beskrive han litt: Han er er omgjengelig, godt likt gutt med mange venner. Han er faglig sterk, men dritt lei skolen. Driver med fritidsaktiviteter et par kvelder i uken, og de andre kveldene spiller han fotball eller «leker» med skolevenner rundt i nabolaget. Gamer litt også, så sosial på mange plan. Noen som har tips til hvordan jeg kan hjelpe han? Anonymkode: efd09...000 Du vet at tenåringer ikke er fullt utviklet i hjernen? De oppfører seg på " impuls"! Helt normalt! Når de er rundt 17 år roer de seg!!Du bør være r o l i g i samvær med han! Svare rolig! Anonymkode: 95d0e...f6f
Honey Dew Skrevet 4. juni 2024 #14 Skrevet 4. juni 2024 (endret) Feil Endret 4. juni 2024 av Honey Dew
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #15 Skrevet 4. juni 2024 Lær han om hvordan hjernen vår fungerer. Og lær han om følelser. vi leste nettopp en bok som heter Hjernehjelp som var veldig interessant. Jeg lærte også masse av den. Anonymkode: fa7bf...892 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #16 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vet at tenåringer ikke er fullt utviklet i hjernen? De oppfører seg på " impuls"! Helt normalt! Når de er rundt 17 år roer de seg!!Du bør være r o l i g i samvær med han! Svare rolig! Anonymkode: 95d0e...f6f Lurer på hvor gammel man må være for å klare å lese hovedinnlegget? Selv er jeg 31 år, og klarte det. Anonymkode: 2cf93...add 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #17 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du vet at tenåringer ikke er fullt utviklet i hjernen? De oppfører seg på " impuls"! Helt normalt! Når de er rundt 17 år roer de seg!!Du bør være r o l i g i samvær med han! Svare rolig! Anonymkode: 95d0e...f6f Fullstendig klar over at hjernen ikke er fult utviklet, og under ombygging i tenårene. Anonymkode: efd09...000
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #18 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lær han om hvordan hjernen vår fungerer. Og lær han om følelser. vi leste nettopp en bok som heter Hjernehjelp som var veldig interessant. Jeg lærte også masse av den. Anonymkode: fa7bf...892 Takk for et konkret tips! Den boken skal jeg sjekke ut. Anonymkode: efd09...000
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #19 Skrevet 5. juni 2024 Tenker at det beste du kan gjøre, er å være en person han kan snakke med. Snakk om situasjonen der han blir sint, etterpå når han er rolig. Hva var det som skjedde, og hvorfor ble han trigget. Det er jo kjempebra at han snakker med deg, og forteller hvordan han har det. Tenker at han kunne lært seg noen teknikker, feks pusteøvelser, forlate situasjonen han står i, eller andre mindfulness øvelser som hjelper han å takle det bedre. Han har begynt å produsere testosteron, så ikke rart han i en periode blir å være litt lettfyrt:) Anonymkode: 17a48...282
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå