Gå til innhold

En stor hund


NemeZyS

Anbefalte innlegg

NemeZyS

Jeg er ganske liten og ikke noe sterk i det hele tatt, men jeg har så lyst på en stor hund på 30-40 kilo. Jeg har funnet en hunderase som jeg tror passer for meg en briard. Jeg bor alene og da føler jeg meg tryggere å ha en stor hund kontra en som er mindre men samtidig så må jeg være sterk nok til at hunden ikke drar meg over ende om den da ser en katt eller noe annet. Jeg liker hunder med mye pels og store hunder og briard har også blitt brukt som en vakthund og selvfølgelig en gjeterhund. Vil at hunden skal være lettlært og jeg elsker å lære dem triks og å gå turer i skogen og ønsker å ha hunden løs. Ønsker også en hund som har minst mulig jaktinstinkt da jeg ikke jakter og vil ha hunden løs uten å bekymre meg for at jakten tar helt overhånd. Må jo ha kontroll på hunden. Jeg skal kun ha en hund og jeg har sett etter briard lenge men ser at oppdretterne har sjelden kull og jeg finner ingen briard valper. Er det en grunn til at briard er så sjelden og ikke passer for alle? Er det en vanskeligere hund enn gjennomsnittet å oppdra? Er den myk og lett å ha om å gjøre? Hadde kanskje vært vanskelig å holde styr på en 35 kilo stor energibunt som drar meg over ende siden den er en glad hund. Vil den hilse på alt eller alle og bjeffer briard mye siden det er en vakt og vokter hund? Det står også at briarden har ett hjerte av gull og det passer meg utmerket som en hund. Og at den er avbalansert i følge norsk kennel klubb sine sider. Jeg skal også stille ut hunden på hundeutstillinger. Er briard en energibunt? Finnes det noen andre hunderaser man kan sammenligne briarden med? Det står så lite om erfaringer og lite om briarden som familiehund generelt på Internett. Jeg skal jo ha hunden i mange år og vil være mest sikker på å velge riktig hunderase selv om de uansett har hver sin personlighet og oppførsel. Eneste jeg er usikker på er om jeg er fysisk sterk nok til å holde igjen en såpass stor hund da jeg ikke er noe sterk selv. Noen som kan komme med noe å kommentere på av det jeg skriver og gjerne erfaringer med store hunder til en liten dame. Jeg er veldig lav også. Det er bare det at briarden passer meg så bra ut i fra det jeg har lest men vil jo vite mest mulig. Trenger en hund som kan passe på meg da jeg ofte liker å gå tur om natta og synes det er ekkelt siden jeg er så mørkeredd og dame i tillegg som bor alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å passe på deg trenger du ikke noe større enn en elghund. 

Anonymkode: af5cf...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun møtt 1stk briard i livet mitt var en kollega som hadde den men var med på jobben i flere år. Gikk litt turer med den og den var rolig og fin og gå med. Kollega gikk som regel nesten alltid uten bånd for hund holdt seg ved siden av han.  Vet ikke hvordan den er med bjeffing siden den voktet ikke på jobb. Han var kosetet og fin. Kollegaen min likte rasen godt og har hatt en del forskjellige raser men det ble en briard igjen den møtte jeg ikke siden han byttet jobb. 

 

Men tror mitt beste tips på om du vil se flere hunder så sjekk om det er hundeutstilling i nærheten med rasen du har lyst til og se. Jeg var litt nyggerig på bearded collie og langhåret collie. Var veldig mange som ville vise frem rasen og latt og hilse på ETTER hunden var vist frem :) Fikk mye god informasjon og var i grunn ganske hyggelig og snakke med folk der. Fikk også sett flere gjetterhund raser og inntrykk av dem :)

Ente opp med en langhåret collie ble mer fordi de var mer tilgjenglig synes bearded collie også hadde en fin personlighet. 

Anonymkode: 1ee6a...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke stor og sterk, men går greit med en hund på 30 kg i hvert fall (Labrador). 

Anonymkode: 379f0...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briard er en sjelden rase i Norge, så det kan hende du må vente en stund på at et kull skal komme. Mulig du må reise langt også for å hente valpen, hvis oppdretter bor i et annet fylke eller annen landsdel enn deg. Sånn er det vanligvis med sjeldne hunderaser.

Men jeg tok en kikk på Briardklubbens hjemmesider, og iflg valpeformidlingen der, finnes det nå ett kull (født i april) hvor det fremdeles er ledige noen hannhund-valper. Noe for deg?  Kennelen som har kullet, holder til i Trondheim iflg oppdretters hjemmeside.

https://www.briardklubben.com/avl-og-oppdrett/valpeformidling

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonberger er jo en stor bamse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at selv om du kjøper Schaefer hund betyr ikke det at den vil beskytte deg om natten...da må du eventuelt gå på kurs med hunden for å lære den kommando etc.

Det at en hund går uten bånd krever mye trening...og dette kan alle hunder..men siden alle hunder har sin personlighet så kan en labrador være kjempe lett å få til å gå pent uten bånd..mens en annen labrador vil den kansje aldri kunne gå uten bånd. 

Og husk fra april til august er det båndtvang.. uansett.

Hvordan er det med pels da,? Vil du ha noe som krever mye stell..litt stell...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (32 minutter siden):

Leonberger er jo en stor bamse..

Og jeg har sett flere som sliter med å holde igjen sine leonbergere, særlig i unghundfasen.

Jeg syns det er lurt å tenke på hva du kan holde igjen, TS. Det er kjipt om treningen blir utsatt pga. et eller annet på veien, og så kan du ikke en gang gå tur med hunden din av frykt for at den drar deg over ende. 

Anonymkode: 5a313...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg har sett flere som sliter med å holde igjen sine leonbergere, særlig i unghundfasen.

Jeg syns det er lurt å tenke på hva du kan holde igjen, TS. Det er kjipt om treningen blir utsatt pga. et eller annet på veien, og så kan du ikke en gang gå tur med hunden din av frykt for at den drar deg over ende. 

Anonymkode: 5a313...0f5

En Samojed er mellomstor og fine hunder, robuste og mosjonsvillige..kan jo være en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå pent I bånd handler først og fremst om oppdragelse og trening, de fleste hunder kan lære det. Når det kommer til å ikke bli dratt overende om hunden plutselig vil jage noe, så handler det igjen om oppdragelse, trening og impulskontroll! Sistnevnte er viktig å trene på allerede fra valp og er en svært nyttig i forhold til all slags trening og omgang. Det samme gjelder å unngå å trigge jaktinstinkt, det bør man være veldig bevisst på allerede fra valpen kommer i hus. Mange feiler her, det er jo så søtt når den lille valpen jager fugler, men da er skaden allerede skjedd og jaktlysten trigget... 

Briard er flotte hunder. Sjekk ut hundeklubber og ulike forum for briard. De fleste rasebeskrivelser og eiere liker jo å si pene ting og skryte mest mulig av hunden sin, men prøv å få et overblikk over negative trekk. Det er viktig å vite hva man går til ;)

Anonymkode: b9938...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (2 timer siden):

Leonberger er jo en stor bamse..

Helt nydelig rase, men jeg har en venninne som eide en og hun slet veldig med å gå med den, selv etter utallige timer trening og kurs. Endte med at de kun gikk turer på øde steder eller sent om natta når det ikke var fare på å møte andre.

Anonymkode: 379f0...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man uvant så kan det være lurt å velge en litt mindre rase..man skal hanskes med det også, i 10 -12 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NemeZyS skrev (7 timer siden):

Jeg er ganske liten og ikke noe sterk i det hele tatt, men jeg har så lyst på en stor hund på 30-40 kilo. Jeg har funnet en hunderase som jeg tror passer for meg en briard. Jeg bor alene og da føler jeg meg tryggere å ha en stor hund kontra en som er mindre men samtidig så må jeg være sterk nok til at hunden ikke drar meg over ende om den da ser en katt eller noe annet. Jeg liker hunder med mye pels og store hunder og briard har også blitt brukt som en vakthund og selvfølgelig en gjeterhund. Vil at hunden skal være lettlært og jeg elsker å lære dem triks og å gå turer i skogen og ønsker å ha hunden løs. Ønsker også en hund som har minst mulig jaktinstinkt da jeg ikke jakter og vil ha hunden løs uten å bekymre meg for at jakten tar helt overhånd. Må jo ha kontroll på hunden. Jeg skal kun ha en hund og jeg har sett etter briard lenge men ser at oppdretterne har sjelden kull og jeg finner ingen briard valper. Er det en grunn til at briard er så sjelden og ikke passer for alle? Er det en vanskeligere hund enn gjennomsnittet å oppdra? Er den myk og lett å ha om å gjøre? Hadde kanskje vært vanskelig å holde styr på en 35 kilo stor energibunt som drar meg over ende siden den er en glad hund. Vil den hilse på alt eller alle og bjeffer briard mye siden det er en vakt og vokter hund? Det står også at briarden har ett hjerte av gull og det passer meg utmerket som en hund. Og at den er avbalansert i følge norsk kennel klubb sine sider. Jeg skal også stille ut hunden på hundeutstillinger. Er briard en energibunt? Finnes det noen andre hunderaser man kan sammenligne briarden med? Det står så lite om erfaringer og lite om briarden som familiehund generelt på Internett. Jeg skal jo ha hunden i mange år og vil være mest sikker på å velge riktig hunderase selv om de uansett har hver sin personlighet og oppførsel. Eneste jeg er usikker på er om jeg er fysisk sterk nok til å holde igjen en såpass stor hund da jeg ikke er noe sterk selv. Noen som kan komme med noe å kommentere på av det jeg skriver og gjerne erfaringer med store hunder til en liten dame. Jeg er veldig lav også. Det er bare det at briarden passer meg så bra ut i fra det jeg har lest men vil jo vite mest mulig. Trenger en hund som kan passe på meg da jeg ofte liker å gå tur om natta og synes det er ekkelt siden jeg er så mørkeredd og dame i tillegg som bor alene. 

Jeg har ikke noe godt inntrykk av briarden. Naboen har rasen og den bjeffer hele dagen og gjeter alt av biler  traktorer og alt som måtte røre seg. Mulig pelsen er krevende? Da de barberer den helt ned hver vår. 

Anonymkode: 2f2d2...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke briard rasen. Men jeg har en stor hund, en på 75 kg. Unghundtiden er verst, for hodet/sinnet er ungdom, men kroppen er stor som en voksen mann. Jeg har en ganske så lettlært og snill hund.

Jeg føler meg helt klart trygg med han hjemme og på tur. Han varsler om noen går inn på gårdsplassen, en mørk knurring med noen bjeff. Ingen går inn hit uten å være invitert. Og ingen kommer bort til oss når vi går tur. De kan stoppe opp og spørre noen spørsmål, på avstand. Noen kommer bort når de ser at han egentlig ikke bryr seg om dem og er helt rolig.

Det er helt vesentlig å lære en stor hund å gå pent i bånd. Min hund har aldri dratt meg over ende, men klart han kan om han vil. Han er mye sterkere enn meg. Han dro som ung, men har lært seg å gå pent, det var ikke så vanskelig egentlig.

Oppdragelse er viktig for alle hunder, men en stor hund har et mye større skadepotensiale enn små hunder. De biter hardere, hopper høyere, graver dype hull i naboens plen på et par minutter osv.

Anonymkode: 70329...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NemeZyS skrev (16 timer siden):

Jeg er ganske liten og ikke noe sterk i det hele tatt, men jeg har så lyst på en stor hund på 30-40 kilo. Jeg har funnet en hunderase som jeg tror passer for meg en briard. Jeg bor alene og da føler jeg meg tryggere å ha en stor hund kontra en som er mindre men samtidig så må jeg være sterk nok til at hunden ikke drar meg over ende om den da ser en katt eller noe annet. Jeg liker hunder med mye pels og store hunder og briard har også blitt brukt som en vakthund og selvfølgelig en gjeterhund. Vil at hunden skal være lettlært og jeg elsker å lære dem triks og å gå turer i skogen og ønsker å ha hunden løs. Ønsker også en hund som har minst mulig jaktinstinkt da jeg ikke jakter og vil ha hunden løs uten å bekymre meg for at jakten tar helt overhånd. Må jo ha kontroll på hunden. Jeg skal kun ha en hund og jeg har sett etter briard lenge men ser at oppdretterne har sjelden kull og jeg finner ingen briard valper. Er det en grunn til at briard er så sjelden og ikke passer for alle? Er det en vanskeligere hund enn gjennomsnittet å oppdra? Er den myk og lett å ha om å gjøre? Hadde kanskje vært vanskelig å holde styr på en 35 kilo stor energibunt som drar meg over ende siden den er en glad hund. Vil den hilse på alt eller alle og bjeffer briard mye siden det er en vakt og vokter hund? Det står også at briarden har ett hjerte av gull og det passer meg utmerket som en hund. Og at den er avbalansert i følge norsk kennel klubb sine sider. Jeg skal også stille ut hunden på hundeutstillinger. Er briard en energibunt? Finnes det noen andre hunderaser man kan sammenligne briarden med? Det står så lite om erfaringer og lite om briarden som familiehund generelt på Internett. Jeg skal jo ha hunden i mange år og vil være mest sikker på å velge riktig hunderase selv om de uansett har hver sin personlighet og oppførsel. Eneste jeg er usikker på er om jeg er fysisk sterk nok til å holde igjen en såpass stor hund da jeg ikke er noe sterk selv. Noen som kan komme med noe å kommentere på av det jeg skriver og gjerne erfaringer med store hunder til en liten dame. Jeg er veldig lav også. Det er bare det at briarden passer meg så bra ut i fra det jeg har lest men vil jo vite mest mulig. Trenger en hund som kan passe på meg da jeg ofte liker å gå tur om natta og synes det er ekkelt siden jeg er så mørkeredd og dame i tillegg som bor alene. 

Spam. Dette innlegget skrev jeg for mange år siden. Også dukker det opp her flere år senere.

Anonymkode: 50dac...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være store individuelle forskjeller innad i raser også.

Jeg har feks hatt 2 hunder av samme rase. Begge var ca 60kg.

Den ene var svært rolig, arbeidsvillig/treningsvillig og ville bare tusle ved min side. Andre hunder/dyr var uinteressant. Minimalt med vokterinstinkt og jakt viste den ikke hva var.

Noen år etterpå hadde jeg hund av samme rase og størrelse. Han var fullstendig bajas (som også var hans navn). Sterkt vokterinstinkt. Varslet på alt og alle. «Umulig» med båndtening og passering. Jaktet alt fra bussen og sparkesykler til ekorn og fugler.

Eneste de egentlig hadde av likheter var deres lojalitet og til en hver tid nær eier og at de var snille som lam mot alt og alle, samt at de elsket barn.

Anonymkode: 43a5a...950

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...