Mayer Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 (endret) Bytte den store eneboligen/leiligheten i en mindre leilighet? Redusere stillingen, jobbe deltid, hoppe delvis av hamsterhjulet? Reisr mer, trene oftere, være mermed venner/familie, stresse mindre, stå opp når du vil, legge deg når du vil? Noen som har gjort det? Endret 4. juni 2024 av Mayer 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Skrevet 4. juni 2024 Jeg visste alltid at det var det jeg ønsket, så falt meg aldri inn å slenge meg på en 8-16 jobb eller oppgradere bolig selv om vi hadde råd. Jobber medleverturnus og bor i en leilighet. Ikke bra for døgnrytmen, men velding fint for lykkenivået. Hamsterhjulet er ikke for alle. Anonymkode: d5970...bd3 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Skrevet 4. juni 2024 Bytte enebolig med leilighet, vel, leiligheter koster omtrent like mye her. Redusere stillingen = mindre penger. Billigere bolig og redusert stilling ville krevd at jeg flyttet langt vekk fra familie og venner. Mindre lønn ville betydd mindre reising. Jobber turnus, så jeg er allerede døgnvill. Anonymkode: 92584...99c 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #4 Skrevet 4. juni 2024 Det enkle liv er det jeg lever nå. 80% stilling, pr nå 3 mill i bolig og 200 000 i lån. Shopper ikke, lengter ikke. Jeg er tilfreds med hverdagen. Eier et småbruk på si som jeg bruker som hytte. Jeg kjøper det jeg trenger og thats it. Ikke stor familie men god familie. Anonymkode: 701d8...6e0 3 1 2
Gjest Luksusbia Skrevet 4. juni 2024 #5 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bytte enebolig med leilighet, vel, leiligheter koster omtrent like mye her. Redusere stillingen = mindre penger. Billigere bolig og redusert stilling ville krevd at jeg flyttet langt vekk fra familie og venner. Mindre lønn ville betydd mindre reising. Jobber turnus, så jeg er allerede døgnvill. Anonymkode: 92584...99c Leiligheter i Oslo er veldig mye dyrere enn enebolig. Var litt omvendt da jeg var yngre? Reising og turnus var fint da jeg var ung. Ts beskriver det gode liv for meg. Neste gang jeg skal flytte håper jeg å kunne selge/ gi bort mye. Minimalisme ftw
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #6 Skrevet 4. juni 2024 Nei. Bodd leilighet i mange år, før vi kjøpte hus for 4 år siden. Stortrives selv om det stadig er noe å gjøre. Men deilig å ha egen hage og ikke tenke over at man må være stille på natten fordi man kan plage naboene. jobber natt, så har i grunn mye fri, så ingen hamsterhjul sånn sett. Men jeg trives veldig godt på jobb, så gleder meg til å gå på jobb. Tjener bra og har et godt liv med mann og tre barn. Anonymkode: 65b25...949 1 1
Portia Catonis Skrevet 4. juni 2024 #7 Skrevet 4. juni 2024 Jeg synes bruken av ordet «hamsterhjul» er veldig misvisende. Hvis noen har sett en hamster løpe i hjul, så er det en aktivitet som ikke produserer noe annet resultat enn løping for løpingens skyld. Jeg er på jobb for å tjene penger, for å være sosial og for å utvikle meg selv som menneske. Bedriften jeg jobber i skaper verdier, og bidrar til at samfunnet går rundt. Jeg ser ikke på jobben som noe «hamsterhjul» på noen som helst måte. Noen synes kanskje jobben deres er dørgende kjedelig, eller tar for mye energi, og derfor kommer hamsteren inn. Til disse folkene vil jeg si: Bytt jobb. Andre forveksler kanskje ordet hamsterhjul med den berømte tidsklemma, men det er noe annet. Det er en klemme man setter seg selv i når man får barn og disse skal underholdes 24/7. Tilbake til spørsmålet: Nei, jeg kunne ikke tenke meg å jobbe redusert for å sitte hjemme på ræv i en kjip leilighet og spise knekkebrød. Det er ikke et enklere liv, det er bare et latere liv. Det enkle liv for meg er å være på hytta uten strøm og vann, fyre i peisen, lage mat fra bunnen og gå lange turer. For å finansiere det enkle livet må jeg jobbe 100%, og det gjør jeg uten å klage. 9 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #8 Skrevet 4. juni 2024 Portia Catonis skrev (55 minutter siden): Jeg synes bruken av ordet «hamsterhjul» er veldig misvisende. Hvis noen har sett en hamster løpe i hjul, så er det en aktivitet som ikke produserer noe annet resultat enn løping for løpingens skyld. Jeg er på jobb for å tjene penger, for å være sosial og for å utvikle meg selv som menneske. Bedriften jeg jobber i skaper verdier, og bidrar til at samfunnet går rundt. Jeg ser ikke på jobben som noe «hamsterhjul» på noen som helst måte. Noen synes kanskje jobben deres er dørgende kjedelig, eller tar for mye energi, og derfor kommer hamsteren inn. Til disse folkene vil jeg si: Bytt jobb. Andre forveksler kanskje ordet hamsterhjul med den berømte tidsklemma, men det er noe annet. Det er en klemme man setter seg selv i når man får barn og disse skal underholdes 24/7. Tilbake til spørsmålet: Nei, jeg kunne ikke tenke meg å jobbe redusert for å sitte hjemme på ræv i en kjip leilighet og spise knekkebrød. Det er ikke et enklere liv, det er bare et latere liv. Det enkle liv for meg er å være på hytta uten strøm og vann, fyre i peisen, lage mat fra bunnen og gå lange turer. For å finansiere det enkle livet må jeg jobbe 100%, og det gjør jeg uten å klage. Når ble det sagt at det enklere livet måtte være å sitte på ræv hjemme? Det er vel det stikk motsatte som menes her, altså større frihet til andre aktiviteter. Anonymkode: 4737e...a25 5
Portia Catonis Skrevet 4. juni 2024 #9 Skrevet 4. juni 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: Når ble det sagt at det enklere livet måtte være å sitte på ræv hjemme? Det er vel det stikk motsatte som menes her, altså større frihet til andre aktiviteter. Anonymkode: 4737e...a25 Man må gjøre noe som ikke koster penger i hvert fall… For meg hadde redusert stilling medført at jeg måtte gi opp min dyre hobby, samt reising som jeg er veldig glad i. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #10 Skrevet 4. juni 2024 Mayer skrev (6 timer siden): Bytte den store eneboligen/leiligheten i en mindre leilighet? Redusere stillingen, jobbe deltid, hoppe delvis av hamsterhjulet? Reisr mer, trene oftere, være mermed venner/familie, stresse mindre, stå opp når du vil, legge deg når du vil? Noen som har gjort det? Et enklere liv ja, men å reiser eller skifte leilighet er ikke et enklere liv for meg. Ikke jobbe, bare stelle hjemme og i hagen, ha bedre tid til venner og ikke minst sove så mye jeg trenger ; det er et enklere liv for meg. Anonymkode: c92a1...39e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #11 Skrevet 4. juni 2024 Portia Catonis skrev (4 minutter siden): Man må gjøre noe som ikke koster penger i hvert fall… For meg hadde redusert stilling medført at jeg måtte gi opp min dyre hobby, samt reising som jeg er veldig glad i. Ikke nødvendigvis, en kan bo billigere. Anonymkode: 4737e...a25 1
Portia Catonis Skrevet 4. juni 2024 #12 Skrevet 4. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke nødvendigvis, en kan bo billigere. Anonymkode: 4737e...a25 Jeg bor meget billig og enkelt fra før, så da måtte jeg evt flyttet i telt.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #13 Skrevet 4. juni 2024 Nei, jeg drømmer ikke om det. Jeg liker livet mitt sånn det er liker å bo i hus, liker å jobbe, liker tanken på at vi har god økonomi fordi vi begge prioriterer karriere i tillegg til familie😊 Anonymkode: 87b71...770 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #14 Skrevet 4. juni 2024 Trives på jobb og trives der jeg bor så får vi se hva fremtiden bringer, Er en liten drøm og kunne jobbe redusert ettervært for å dyrke egne intresser, men fremtiden er uforutsigbart så vi får se hva som skjer. Anonymkode: f3243...e91
Servicetekniker Skrevet 4. juni 2024 #15 Skrevet 4. juni 2024 Flyttet på en helårscamping ved sjøen for 9 år siden. Har 35 kvm ca med spikertelt og vogna. Betaler 1500 kr mnd + strøm. Bruker penger på bil og ferier istedet. Nei jeg er ikke en fattig mann ,valgte og bo enkelt. Årslønn på ca 750 000. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #16 Skrevet 4. juni 2024 Portia Catonis skrev (2 timer siden): Jeg bor meget billig og enkelt fra før, så da måtte jeg evt flyttet i telt. Jeg snakker generelt. Anonymkode: 4737e...a25
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #17 Skrevet 4. juni 2024 Ja, stadig vekk. Men så kom muligheten rekende på ei fjøl og da ble det veldig skremmende. Vi valgte å bli i hamsterhjulet og eneboligen vår. Anonymkode: 6af82...c9d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #18 Skrevet 4. juni 2024 Jeg har ønsket det lenge og har endelig fått det. Eneste er at jeg gjerne skulle hatt litt større kjøkken og stue. Har nå ett lite hus i sentrum, 2 min fra butikker og alt jeg trenger. Jeg har stor bakgård som er på vei til å bli beplantet. Anonymkode: c2d58...59c 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #19 Skrevet 4. juni 2024 Ikke egentlig, bor på et småbruk med hester og sauer. Stå opp når jeg vil, og reising er ikke noe som hadde gitt meg mye glede. Trives i stabil jobb med økonomi som støtter dyre-interessen. Anonymkode: d431d...b17 1
Mayer Skrevet 4. juni 2024 Forfatter #20 Skrevet 4. juni 2024 (endret) Portia Catonis skrev (10 timer siden): Jeg synes bruken av ordet «hamsterhjul» er veldig misvisende. Hvis noen har sett en hamster løpe i hjul, så er det en aktivitet som ikke produserer noe annet resultat enn løping for løpingens skyld. Jeg er på jobb for å tjene penger, for å være sosial og for å utvikle meg selv som menneske. Bedriften jeg jobber i skaper verdier, og bidrar til at samfunnet går rundt. Jeg ser ikke på jobben som noe «hamsterhjul» på noen som helst måte. Noen synes kanskje jobben deres er dørgende kjedelig, eller tar for mye energi, og derfor kommer hamsteren inn. Til disse folkene vil jeg si: Bytt jobb. Andre forveksler kanskje ordet hamsterhjul med den berømte tidsklemma, men det er noe annet. Det er en klemme man setter seg selv i når man får barn og disse skal underholdes 24/7. Tilbake til spørsmålet: Nei, jeg kunne ikke tenke meg å jobbe redusert for å sitte hjemme på ræv i en kjip leilighet og spise knekkebrød. Det er ikke et enklere liv, det er bare et latere liv. Det enkle liv for meg er å være på hytta uten strøm og vann, fyre i peisen, lage mat fra bunnen og gå lange turer. For å finansiere det enkle livet må jeg jobbe 100%, og det gjør jeg uten å klage. Veldig godt reflektert. Men vil påpeke noe i siste avsnitt hvor jeg synes du fremstiller det litt svart-hvitt. Det er ikke slik at man enten jobber 100%+++, eller at man sier opp hele stillingen og lever på knekkebrød og et passivt liv. Man kan jo gå litt ned, slik at man ikke selger like mye av fritiden til en arbeidsgiver. Jeg synes å ofre 5 dager i uka frem til man er 67 kanskje ikke er verdt det, med mindre man har en drømmejobb da.Det er jo masse man kan fylle fritiden med. Trene oftere/bedre, reise til varmere strøk flere ganger i året (trenger ikke være så dyrt), være med venner, familie, stelle huset, slappe av og hente seg inn med serier/gaming, lese bøker, dra på hytta. Husk også at mange har fysisk krevende yrker, slik at det å jobbe mindre vil føre til mindre fare for kroppsslitasjer og vondter på sikt. Endret 4. juni 2024 av Mayer 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå