Gå til innhold

Spm til dere som har vært på preikestolen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nasjonal standard? Det finnes ikke noen nasjonal standard for klassifisering av turer. Turene på ut.no legges ut av mange ulike parter som har fått tildelt denne funksjonen av ut.no, og parten er selv ansvarlig for det de legger ut. Vanskelighetsgraden blir derfor satt ut i fra en lokal skjønnsmessig vurdering, og klassifiseringene blir derfor kun veiledende.

Anonymkode: ac0d0...364

Jo det finnes: https://www.merkehandboka.no/wp-content/uploads/2023/04/DNT_Merkehandbok_2019.pdf

Det er ikke et NS-direktiv (Nasjonal Standard) eller noe man er pålagt å følge. Men veldig mange turgrupper og organisasjoner prøver å følge samme standard så en kommuniserer ut det samme til publikum. Derav nasjonal standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (15 minutter siden):

Jo det finnes: https://www.merkehandboka.no/wp-content/uploads/2023/04/DNT_Merkehandbok_2019.pdf

Det er ikke et NS-direktiv (Nasjonal Standard) eller noe man er pålagt å følge. Men veldig mange turgrupper og organisasjoner prøver å følge samme standard så en kommuniserer ut det samme til publikum. Derav nasjonal standard.

Hvis du ser på veiledningen for denne klassifiseringen, så ser du at kravene for de ulike nivåene er svært romslige og i stor grad basert på personlig skjønn. Med andre ord kan klassifiseringen aldri bli noe bedre enn veiledende, og to turer av lik vanskelighetsgrad kan i realiteten være veldig ulike. 

Den er som du sier ikke en NS-direktiv, men den fungerer som en nasjonal standard (i alle fall i følge de som har laget den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ser på veiledningen for denne klassifiseringen, så ser du at kravene for de ulike nivåene er svært romslige og i stor grad basert på personlig skjønn. Med andre ord kan klassifiseringen aldri bli noe bedre enn veiledende, og to turer av lik vanskelighetsgrad kan i realiteten være veldig ulike. 

Den er som du sier ikke en NS-direktiv, men den fungerer som en nasjonal standard (i alle fall i følge de som har laget den).

Jeg har aldri sagt at standarden ikke er romslig. Derimot har jeg og kommentert dette med objektivitet og ulikt utgangspunkt.

Du kommenterte at det ikke er noen nasjonal standard. Noe det i praksis er. Innholdet kan alltids diskutere men det var ikke det du kritiserte. Så jeg er litt usikker på hva du vil frem til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at standarden ikke er romslig. Derimot har jeg og kommentert dette med objektivitet og ulikt utgangspunkt.

Du kommenterte at det ikke er noen nasjonal standard. Noe det i praksis er. Innholdet kan alltids diskutere men det var ikke det du kritiserte. Så jeg er litt usikker på hva du vil frem til...

Det ér ikke en nasjonal standard, det fungerer som en. Hvem som helst kan i prinsippet lage en «nasjonal standard» for noe ut i fra de kriteriene du her legger til grunn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det ér ikke en nasjonal standard, det fungerer som en. Hvem som helst kan i prinsippet lage en «nasjonal standard» for noe ut i fra de kriteriene du her legger til grunn. 

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

a8280922-8513-43ee-85f8-95f3a7958ffe.thumb.webp.3353bfd45ffa23a3ad2fb7154be41c96.webp

Anonymkode: 61c44...bae

Å hjelp, jeg holder nesten på å svime av bare av se på dette bildet. Se på de to helt til venstre i bildet! Damen ser ut til å kunne ramle utfor hvert sekund. Jeg fatter ikke at folk tør å holde på slik rett på kanten. 

Anonymkode: 95705...7a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det må ha skjedd her siden han ble funnet i ei kløft 100-150m fra toppen. Ser ikke ut som det smaleste partiet akkurat over kløfta?20240607_080604.thumb.jpg.bde64364c455762b188c82a7a6023b8a.jpg

Anonymkode: 9bd96...0a7

Tror det er en del av hvor jeg valgte å gå bak steinen. Hadde med hund, og ville ikke unødvendig nærme kanten. Gikk heller ikke langt ut på selve Preikestolen for var så mye folk.

Det er en ganske trygg tur om man følger med på hvor man setter beina. Men uhell kan skje desverre.

Anonymkode: 05ec0...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...