Gå til innhold

Hvordan vet man hvor man skal bo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke så god råd og får nei til mellomfinansiering. Nå vil jeg flytte men da må jeg selge før jeg kjøper. Etter jeg da har solgt har jeg maks en måned på meg til å finne nytt siden det ofte er tre måneder før man overtar bolig. Jeg synes det er så viktig å finne ett sted der man vil bo og sånne forhastninger bare pga. økonomi tærer på hele meg. Hvordan gjør dere andre det da? Vil ikke forhaste meg enda en gang da jeg har gjort dette fire ganger før. Og hvordan vet man at man kommer til å trives bedre på nytt sted enn der en bodde før?

Anonymkode: a7f83...606

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leie? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Airbnb kan være en mellomløsning. Også et lager til tingene sine. 

Men, man kan sette overtakelse flere måneder fram i tid.  En måned er kort overtakelsestid. 

Anonymkode: ed756...2ad

• Nyttig 1
Skrevet

For de fleste henger jo hvor man vil bo sammen med hvorfor man flytter, enten det handler om nærhet til jobb/skole/familie, ønske om mer/mindre plass, livsendringer eller andre ønsker eller behov. Om man vil trives vet man ikke før man har prøvd, men når man har bodd noen steder har man gjerne noen tanker om egne preferanser og hva som er viktig.  

Skriv en prioritert liste over ønsker og behov, så har du noe å ta utgangspunkt i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (43 minutter siden):

Leie? 

Ingen som vil leie ut til en som skal kun leie en måned eller to. De fleste vil ha langtidsleie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Airbnb kan være en mellomløsning. Også et lager til tingene sine. 

Men, man kan sette overtakelse flere måneder fram i tid.  En måned er kort overtakelsestid. 

Anonymkode: ed756...2ad

Men man må som regel godta det høyeste budet og hvis de som er med på budrunden ønsker feks. To måneder overtagelse så sliter man. Det som skjedde her. Ingen som var intressert i overtagelse lang tid fremover.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også godkjenne et bud med 6 mnd. overtakelse. Da vil du ha litt tid å finne en ny plass.

Anonymkode: 44df0...145

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Men man må som regel godta det høyeste budet og hvis de som er med på budrunden ønsker feks. To måneder overtagelse så sliter man. Det som skjedde her. Ingen som var intressert i overtagelse lang tid fremover.

Man kan godta bud nr. 2, 3 og 4 på listen også, hvis det passer deg best. 

Du kan forutsette så mange måneder med overtagelse du vil, men det bør være klart før du legger ut boligen for salg. Etter budaksept er det som regel for seint å endre overtagelse. 

Du kan leie lagerplass og mellomlagre møbler mens du bor på en sofa, langtidsopphold på hotell osv. Mange studentboliger står tomme i sommermånedene, så fremleie til deg kan være en mulighet. Mange måter å være kreativ på. 

Det er avogtil folk som aksepterer korttidsleie på 3-6 mnd også mens du leter etter ny bolig. 

AnonymBruker
Skrevet

Leie er jo svaret her.

Gjorde det selv, null stress det. Eneste ulempen er at det blir en ekstra runde med flytting og vasking, men sånn er det jo bare. Da vet du hvor mye du har å putte inn i ny bolig etter salg, og kan bruke den tida du trenger på å finne ny bolig. 

Jeg solgte, og leide meg en sokkelleilighet mens jeg var på boligjakt. Fortalte ikke det til utleier selvsagt, de har jo ikke noe med hvor lenge jeg tenker å leie (selv om jeg skjønner at de vil ha langtidsleie så klart). Så lenge du ikke binder deg for et år av gangen, så går det bra. 

Jeg hadde tenkt å bruke god tid, leie 7-8 måneder i hvert fall. Men så dukket drømmeleiligheten opp etter bare to måneder 🤷‍♀️. Litt kjipt å si opp leien så fort, da huseier var veldig hyggelig og nok ble litt skuffet, men men. 

Anonymkode: c7da8...3fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (12 timer siden):

Man kan godta bud nr. 2, 3 og 4 på listen også, hvis det passer deg best. 

Du kan forutsette så mange måneder med overtagelse du vil, men det bør være klart før du legger ut boligen for salg. Etter budaksept er det som regel for seint å endre overtagelse. 

Du kan leie lagerplass og mellomlagre møbler mens du bor på en sofa, langtidsopphold på hotell osv. Mange studentboliger står tomme i sommermånedene, så fremleie til deg kan være en mulighet. Mange måter å være kreativ på. 

Det er avogtil folk som aksepterer korttidsleie på 3-6 mnd også mens du leter etter ny bolig. 

Ikke når bud nr. 2 og 3 på listen vil ha akkurat samme overtaksdato med kun 2 måneder frem i tid. Det var ikke flere med på budgivninga enn de 3. Da kan man ikke velge nummer 4.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du kan også godkjenne et bud med 6 mnd. overtakelse. Da vil du ha litt tid å finne en ny plass.

Anonymkode: 44df0...145

Var ingen som ville ha mere enn 2 måneder overtakelse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Leie er jo svaret her.

Gjorde det selv, null stress det. Eneste ulempen er at det blir en ekstra runde med flytting og vasking, men sånn er det jo bare. Da vet du hvor mye du har å putte inn i ny bolig etter salg, og kan bruke den tida du trenger på å finne ny bolig. 

Jeg solgte, og leide meg en sokkelleilighet mens jeg var på boligjakt. Fortalte ikke det til utleier selvsagt, de har jo ikke noe med hvor lenge jeg tenker å leie (selv om jeg skjønner at de vil ha langtidsleie så klart). Så lenge du ikke binder deg for et år av gangen, så går det bra. 

Jeg hadde tenkt å bruke god tid, leie 7-8 måneder i hvert fall. Men så dukket drømmeleiligheten opp etter bare to måneder 🤷‍♀️. Litt kjipt å si opp leien så fort, da huseier var veldig hyggelig og nok ble litt skuffet, men men. 

Men utleieren spør jo etter kun langtidsleie. Da kan jeg ikke si ja også vet at jeg at det kun blir kort tid. Da lyver jeg jo og det har jeg ikke samvittighet til.

Skrevet

Har du noen bekjente du kan bo hos midlertidig så er jo det en mulighet-

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (7 minutter siden):

Har du noen bekjente du kan bo hos midlertidig så er jo det en mulighet-

Jeg har ingen dessverre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ingen som vil leie ut til en som skal kun leie en måned eller to. De fleste vil ha langtidsleie.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men utleieren spør jo etter kun langtidsleie. Da kan jeg ikke si ja også vet at jeg at det kun blir kort tid. Da lyver jeg jo og det har jeg ikke samvittighet til.

Har du sjekket? Leiemarkedet idag retter seg mot flere ulike behov.

Her i byen er det flere som spesialiserer seg på korttidsutleie, til firmaer som har oppdrag her, folk som vil tilbringe noen sommermåneder her eller liknende.

Anonymkode: 3f634...55a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på dette selv. Vi vil nok få mellomfinansiering, men tør ikke. Plutselig kan man stå der med to boliger over lengre tid. Flere hus her i området sto leeeeenge uten å bli solgt da renta gikk opp. Og den går vel ikke fryktelig mye ned med det første. Så vi vurderer å leie. Finne et sted som ikke har langtidsleie. Og leie et lager ved siden av. Selge noen store møbler som det ikke er så nøye med. Blir jo ekstra styr men. 

Det med å vite hvor man kan trives er ikke så lett. Vi flyttet til en by der vi ikke kjenner noen da jeg sleit med å få jobb. Vi har ikke fått noe særlig bekjente her. Det blir sosiale happenings med jobb i så fall. Nå trives vi godt i vårt eget selskap da. Det hjelper mye på. Men kjenner andre som aldri kunne tenkt seg å gjøre som oss, for de trenger å ha familie og venner i nærheten. Det spørs hvordan du er som person.

Anonymkode: 3a79f...bc2

AnonymBruker
Skrevet

Bor du i et område hvor det er studenter kan det være noen fremleier hybel/leiligheten sin i perioder, Både ved ferier, utveksling og praksis andre steder enn studiestedet

Anonymkode: 13a5c...482

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tror ikke dette er noe stort problem altså. Hva er langtidsleie? Spør de spesifikt hvor lenge du har tenkt å bo der?
Med mindre det er kontraktfestet at man leier for et år, så har utleier lite å gjøre med hvor lenge du har tenkt å bo eller når du sier opp. Du vet jo ikke selv hvor lenge du har tenkt å leie, det kan jo hende det blir et år om en aktuell bolig ikke dukker opp. Og selv om du hadde vært en leietager med all intensjon om å bo lenge, så kan livet skje, og du blir nødt til å flytte av en eller annen grunn. Det er slikt som skjer, og en risiko man har som utleier. Med mindre du faktisk binder deg for en viss tid fremover, er det uproblematisk å si opp.

Her i området er det også flere utleiere som nettopp går for korttidsleie. Jeg vurderte selv et leilighetshotell med kontrakter på månedsbasis, noe særlig dyrere enn ordinær utleie var det heller ikke. 

Men om det er et veldig stort hinder for deg, så får du heller bare innfinne deg med å være stuck i den boligen du har da.  

AnonymBruker
Skrevet

Det koster også mye med flytting. Flyttevask, flyttebil og inn med alle møbler. Pluss ett stort lagerrom. Og flyttevask, flyttebil igjen. Og inn med møbler. Henting av møbler på lagerrom. Og til dette må man leie folk. Ikke alle har råd til det.

Skrevet (endret)
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det koster også mye med flytting. Flyttevask, flyttebil og inn med alle møbler. Pluss ett stort lagerrom. Og flyttevask, flyttebil igjen. Og inn med møbler. Henting av møbler på lagerrom. Og til dette må man leie folk. Ikke alle har råd til det.

Nei, men da har du jo egentlig låst døra for flytteprosjektet ditt. Skaff deg bedre lønn og mer oppsparte midler, så får du mellomfinansiering så du slipper det plagsomme og umulige leiemarkedet i en overgangsperiode. 

Og siden du ikke har så god råd, hvorfor skal du leie inn folk til å vaske, flytte møbler osv? 

Endret av newman01
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...