Gå til innhold

Kommentarer fra fremmede om mitt valg av klær på baby


Anonymjente94

Anbefalte innlegg

Har en baby på 8 uker som de siste ukene har slitt med luft i magen og dermed vært en del urolig / grått. Dette har ført til at vi har holdt oss mye hjemme. De siste 5 dagene føler jeg hun har vært mye bedre, og vært stort sett blid og fornøyd og bare sutret litt ved trøtthet o.l. 
Min samboer ba oss ut på middag i dag for å være hyggelig, sikkert for å ville gjøre noe koselig sammen etter noen litt slitsomme uker. Jeg betvilte det litt, men sa greit - vi prøver - siden hun virker så mye bedre. 
 

Når vi kommer til restauranten og setter oss ned, begynner baby å gråte. Jeg prøver å bysse henne, og der tar ikke engang 1 min før servitøren kommer. En voksen asiatisk dame. Hun starter hele serveringen med å stå å se på meg og baby, og kommenterer at jeg kanskje burde kle av henne fordi hun sikkert er varm. Jeg svarer at det er nok fordi hun begynner å bli litt trøtt. Hun fortsetter med å påstå at hun er varm og har på for mye klær. Hun hadde kun på en tynn langermet body, og en bomullsbokse og sokker. Jeg syns absolutt ikke hun hadde på for mye klær. Jeg fikk jo heller ikke sjansen til å roe henne ned før servitøren begynte å kommentere og påstå. Vi kjente vi ble forbanna og bare dro derfra. 
 

hadde dere også reagert på dette? Syns det var høyst frekt og unødvendig.. føler det var er stikk mot mine valg som mor og hva jeg velger å kle min baby i…. 
som førstegangsmor og etter en litt urolig periode er jeg kanskje litt sensitiv for slike ting, overreagerte jeg??? 
Hadde hun på for mye klær? Jeg selv syns ikke det var noe særlig varmt og jeg syns ikke babyen min kjentes for varm ut.. 

det var det førstegangs besøket ute, ikke særlig hyggelig 🥲

mvh nybakt førstegangs mamma.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vedkommende forsøkte bare å være til hjelp, ts. 

Du velger hvordan du tolker andre. Du kan dermed velge å tolke dem i verste mening. Og ende opp med å velge (ja, det er et valg, og det er ditt valg) å føle deg fornærma eller støtt tilnærmet konstant.

Eller du kan velge å oppføre deg raust mot andre mennesker, og dermed velge å tolke dem som velmenende, men klønete etc. Som mer trolig er sannheten, og som samtidig sikrer at du ikke i utide føler deg støtt eller fornærma. 

Velg med omhu, ts. Dine valg er nemlig det første eksempelet på sosialisering ditt barn får. Og å være barn av en eller to forelder som ikke velger å sosialisere godt er en konstant oppoverbakke.

Og, du? Husk at følelser er ekte. Og at det ikke gjør dem sanne. Faktasjekk følelsene dine. Og juster adferd deretter.

Anonymkode: 9a9eb...e17

  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vedkommende forsøkte bare å være til hjelp, ts. 

Du velger hvordan du tolker andre. Du kan dermed velge å tolke dem i verste mening. Og ende opp med å velge (ja, det er et valg, og det er ditt valg) å føle deg fornærma eller støtt tilnærmet konstant.

Eller du kan velge å oppføre deg raust mot andre mennesker, og dermed velge å tolke dem som velmenende, men klønete etc. Som mer trolig er sannheten, og som samtidig sikrer at du ikke i utide føler deg støtt eller fornærma. 

Velg med omhu, ts. Dine valg er nemlig det første eksempelet på sosialisering ditt barn får. Og å være barn av en eller to forelder som ikke velger å sosialisere godt er en konstant oppoverbakke.

Og, du? Husk at følelser er ekte. Og at det ikke gjør dem sanne. Faktasjekk følelsene dine. Og juster adferd deretter.

Anonymkode: 9a9eb...e17

For et flott svar! Slik skulle flere ha tenkt!  Og jeg er helt enig. 
 

Om babyen var for varm kan ikke vi vite, men jeg tror ikke servitøren mente noe vondt. Som skrevet over virker det som hensikten var god, men at rådet kanskje ikke ble så godt mottatt. Man er så hormonell i den perioden også at det er ikke så lett ❤️ det går nok bedre neste gang dere drar ut. 

Anonymkode: 506fb...fce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vedkommende forsøkte bare å være til hjelp, ts. 

Du velger hvordan du tolker andre. Du kan dermed velge å tolke dem i verste mening. Og ende opp med å velge (ja, det er et valg, og det er ditt valg) å føle deg fornærma eller støtt tilnærmet konstant.

Eller du kan velge å oppføre deg raust mot andre mennesker, og dermed velge å tolke dem som velmenende, men klønete etc. Som mer trolig er sannheten, og som samtidig sikrer at du ikke i utide føler deg støtt eller fornærma. 

Velg med omhu, ts. Dine valg er nemlig det første eksempelet på sosialisering ditt barn får. Og å være barn av en eller to forelder som ikke velger å sosialisere godt er en konstant oppoverbakke.

Og, du? Husk at følelser er ekte. Og at det ikke gjør dem sanne. Faktasjekk følelsene dine. Og juster adferd deretter.

Anonymkode: 9a9eb...e17

Takk, var kanskje akuratt et slikt  svar jeg trengte 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For et flott svar! Slik skulle flere ha tenkt!  Og jeg er helt enig. 
 

Om babyen var for varm kan ikke vi vite, men jeg tror ikke servitøren mente noe vondt. Som skrevet over virker det som hensikten var god, men at rådet kanskje ikke ble så godt mottatt. Man er så hormonell i den perioden også at det er ikke så lett ❤️ det går nok bedre neste gang dere drar ut. 

Anonymkode: 506fb...fce

Ja. Jeg skal heller si takk for rådet neste gang. Det var jo ikke det værste man kunne hørt 🙈🩷 Fryktet at hormoner og mindre søvn spilte en trille🫠

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre lykke neste gang  :) det er dessverre ikke alltid at utflukter klaffer helt. Håper at babyen din fortsetter bedringen, så kommer det nok flere muligheter  :)

Anonymkode: a4cda...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bedre lykke neste gang  :) det er dessverre ikke alltid at utflukter klaffer helt. Håper at babyen din fortsetter bedringen, så kommer det nok flere muligheter  :)

Anonymkode: a4cda...882

Takk for det 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir veldig sensitiv for slike kommentarer de første ukene og spesielt når man er sliten! Man må bare forsøke å ikke la det gå inn på seg, de som sier det mener det jo svært sjeldent vondt! De mener nok enten å være hjelpsomme eller så er det bare fordi de føler de må si et eller annet. I denne situasjonen må du bare nikke og smile og vite at du vet hvorfor baby gråt og stole på deg selv. (Andre ganger er det kanskje kommentarer som stemmer, men om man får det og selv vet det så er det like irriterende :P Men unødvendig å bli lei seg over)

 

Anonymkode: d064b...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vedkommende forsøkte bare å være til hjelp, ts. 

Du velger hvordan du tolker andre. Du kan dermed velge å tolke dem i verste mening. Og ende opp med å velge (ja, det er et valg, og det er ditt valg) å føle deg fornærma eller støtt tilnærmet konstant.

Eller du kan velge å oppføre deg raust mot andre mennesker, og dermed velge å tolke dem som velmenende, men klønete etc. Som mer trolig er sannheten, og som samtidig sikrer at du ikke i utide føler deg støtt eller fornærma. 

Velg med omhu, ts. Dine valg er nemlig det første eksempelet på sosialisering ditt barn får. Og å være barn av en eller to forelder som ikke velger å sosialisere godt er en konstant oppoverbakke.

Og, du? Husk at følelser er ekte. Og at det ikke gjør dem sanne. Faktasjekk følelsene dine. Og juster adferd deretter.

Anonymkode: 9a9eb...e17

Støtter opp under denne 👍 Virkelig spikeren på hodet. 

Anonymkode: 741b6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var frekkere å bare dra derfra.

Anonymkode: b9866...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Man blir veldig sensitiv for slike kommentarer de første ukene og spesielt når man er sliten! Man må bare forsøke å ikke la det gå inn på seg, de som sier det mener det jo svært sjeldent vondt! De mener nok enten å være hjelpsomme eller så er det bare fordi de føler de må si et eller annet. I denne situasjonen må du bare nikke og smile og vite at du vet hvorfor baby gråt og stole på deg selv. (Andre ganger er det kanskje kommentarer som stemmer, men om man får det og selv vet det så er det like irriterende :P Men unødvendig å bli lei seg over)

 

Anonymkode: d064b...708

🩷🙏🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det også kan være en kulturell greie. Nå vet jeg hvor i Asia servitøren var fra, men etter å ha feriert en del i forskjellige asiatiske land, har jeg opplevd at de flere steder generelt har en mye lavere terskel for å kommentere andres utseende, klær, vekt etc. Det blir ikke ansett som uhøflig på samme måte som her. Personlig hadde jeg ikke giddet å ta meg nær av det, men forstår godt at du er litt ekstra hormonell og sensitiv som nybakt mamma ❤️ 

Anonymkode: e051c...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fortsatt godt at ei i barselgruppen min kommenterte at min eldste som baby hadde på for lite klær på første barseltreff, da babyene var 4 uker. Det var på denne tiden av året, og hennes baby hadde langermet, tynn bomullsbody og bukse, mens min kun hadde en kortermet bomullsbody (holdt henne unna direkte sollys). Jeg ble skikkelig satt ut, lei meg, fornærmet og alt mulig. 

Nå er disse babyene snart klare for skole, og den andre moren og jeg er venninner. Og jeg tenker at ingen av oss hadde kledd babyen rett eller feil. Man har litt slingringsmonn, og babyer er litt ulike også. Vi var forøvrig litt uenige om bekleding gjennom hele babytiden hun og jeg, men vi lærte oss å være enige om å være uenige etter hvert. Og som ingen av barna våre har lidd noen nød. Men hennes liker å ha på seg mer klær enn min nå som de i større grad er med og velger selv også. 

I hvert fall, denne damen på restauranten forsøkte å hjelpe, som andre sier. Det ble litt klønete, men intensjonen hennes var at babyen skulle ha det bra, og dere ha et fint restaurantbesøk. Samtidig så skjønner jeg veldig godt reaksjonen din, pga. situasjonen. Første tur ut som nybakt mamma, og gjerne ganske redd for at noe skal gå galt eller noe skal bli feil. Du gjorde ikke feil ❤️ Selv om min baby sikkert hadde vært lettere kledd på akkurat samme dag på samme restaurant, og det heller ikke var feil. 

Anonymkode: 86bea...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes jo veldig varmt ut med langermet body og bommulsbukse i tillegg bleie på, hvis dere bor på Østlandet nå. 

Anonymkode: 86a78...ce0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er i minoriteten her. Hadde blitt irritert om fremmende folk bare kom bort å påsto ting mens jeg prøvde å roe ned barnet mitt. Hørtes ikke ut som at barnet hadde på seg mye klær en gang 

Anonymkode: a7f1a...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hørtes jo veldig varmt ut med langermet body og bommulsbukse i tillegg bleie på, hvis dere bor på Østlandet nå. 

Anonymkode: 86a78...ce0

«Østlandet» er ganske stort da. Hos oss var det skikkelig sur vind i går, hadde ikke hatt en baby i bare en kortermet body feks. 

Anonymkode: 7d8e9...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, AnonymBruker said:

«Østlandet» er ganske stort da. Hos oss var det skikkelig sur vind i går, hadde ikke hatt en baby i bare en kortermet body feks. 

Anonymkode: 7d8e9...15c

men hvis de var inne på en restaurant og hun holdt baby som gråt kan det fort bli varmt for baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Tror jeg er i minoriteten her. Hadde blitt irritert om fremmende folk bare kom bort å påsto ting mens jeg prøvde å roe ned barnet mitt. Hørtes ikke ut som at barnet hadde på seg mye klær en gang 

Anonymkode: a7f1a...d57

Servitøren må jo nesten få lov til å komme bort til bordet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må desverre bare venne deg til det. Smil og si takk, men hun har det fint, det er ikke derfor hun gråter. Ikke diskuter, og snu ryggen til om du må. Har ikke tall på hvor mange kjente og ukjente har kommentert på hvordan jeg kler babyen. Min baby er kjempe varm og blir klam og svett av ingenting.. Du kjenner barnet best! Ignorer alle andre og stol på din egen vurdering!  😊

Anonymkode: b20d2...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettu,  mødre er fantastiske med hverandre 🤩! Ta til deg tips, prøv deg litt frem. Kan være babyen faktisk var for varm😚. Pga de klarer ikke regulere seg selv. Men mye luft og. Vi har møtt mange nydelige mødre også på tog reiser. Som har hjulpet lille og meg. Jeg tar til meg det. Idag møtre vi verdens flotteste mor som ansatt på McDonald's fordi vi gjemte oss unna litt regn og lille fikk leke og juice og jeg en kaffe ! Fantastiske! ( Jeg har fem barn og fortsatt overveldet over alle barns ulike atferd er ). Lykke til med lille og grattis ♥️🤩. Gidder ikke si nyt tiden, for det er bare ræv innimellom 🤣🤣🤣

Anonymkode: dff90...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...