Gå til innhold

Har tatt Botox uten å vite at jeg var gravid. Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier. Fant ut at jeg var gravid i dag, men tok Botox i forrige uke, liten dose. Er det veldig ille? Prøvde ikke å bli gravid, men tror vi skal beholde.

Anonymkode: d43ec...e2b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Botulinumtoksin A injiseres intramuskulært og utøver sin effekt lokalt i muskulaturen, og det forventes ikke målbare mengder systemisk. Derfor er det heller ikke mulig å gjennomføre tradisjonelle farmakokinetiske studier for legemidlet (1). Botulinumtoksin A er et stort protein med høy molekylvekt. Det er derfor ikke forventet passasje over placenta hos gravide eller til morsmelk hos ammende, og det er heller ikke registrert påvirkning av foster eller diebarn (2-4).

Det finnes lite data på bruk av botulinumtoksin A i svangerskap og til ammende. Botulinumtoksin A bør derfor kun benyttes hos gravide og ammende når det anses medisinsk nødvendig og det ikke finnes andre tilfredsstillende behandlinger. Bruk på kosmetisk indikasjon frarådes.

https://svelic.se/utredning/?id=3-12875

Det betyr altså at det sannsynligvis går bra.

Anonymkode: 155d2...53a

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint. Behandlingen er lokal, og det er svært lite sannsynlig at det overføres til fosteret, men her opererer man med føre-var-prinsippet. Jeg vet om folk med alvorlig migrene som har fått fortsette med botoxbehandling i svangerskapet. 

Anonymkode: 15eaa...b04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk botox pga migrene, og ungen er foreløpig som den skal. Det er som nevnt føre var som gjelder, så det går mest sannsynlig helt fint :)

Anonymkode: a9bac...9cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...