Gå til innhold

Borettslaget vil spraye ugresset og forstår ikke at insektene dør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

styret i borettslaget er manisk opptatt av plenklipping og ugressgift. De begynner med plenklipping rett etter påske, og sprayer hver minste løvetann med gift.

De har null forståelse for at pollinatorene dør. De synes No Mow May er en vits.

Jeg sitter i styret selv, men de bare rister på hodet av sånne som meg.

Hvordan kan jeg nå gjennom til disse menneskene?

Og hva er rette veien å gå for å gjøre det bedre neste år? bør jeg spørre hva de andre medlemmene mener? altså de som ikke sitter i styret? det er vel ikke akkurat en årsmøtesak?

Anonymkode: a706d...d90

  • Liker 6
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sykt. Du får sende dem en link om info, hvordan man ser at bestanden av insekt har kraftig redusert seg bare på få år og at dette er svært problematisk.

Her får løvetanna gro og gresset klippes ikke før det er veldig høyt. 

Anonymkode: 98425...c7e

  • Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at deres egoisme og fantasier om pen hage vil føre til død og miljøproblemer. Spill på samvittighet og barn/ barnebarn. Kom med mange argumenter som de ikke kan misforstå

  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen, ts. Borettslaget ditt kan teppelegge hele sin tomt med dødelig giftig spray året rundt og det vil ikke være i nærheten å påføre insektene skade tilsvarende en helt vanlig bonde gjør i løpet av året. Faktisk er det knapt tenkelig at borettslaget kan utgjøre like stor skade i sitt levetid som en bonde utgjør på en sesong. :) 

Ønsker du gjøre en forskjell? Supert. Men du gjør ikke det ved å henge deg opp i bagateller. Fokuser på «det store bildet». 

Anonymkode: 46aaa...ba1

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pust med magen, ts. Borettslaget ditt kan teppelegge hele sin tomt med dødelig giftig spray året rundt og det vil ikke være i nærheten å påføre insektene skade tilsvarende en helt vanlig bonde gjør i løpet av året. Faktisk er det knapt tenkelig at borettslaget kan utgjøre like stor skade i sitt levetid som en bonde utgjør på en sesong. :) 

Ønsker du gjøre en forskjell? Supert. Men du gjør ikke det ved å henge deg opp i bagateller. Fokuser på «det store bildet». 

Anonymkode: 46aaa...ba1

Ingen kan fokusere på det store bildet, hva mener du det er godt for? Alle må gjøre det de kan for seg selv. Hadde alle gjort det de kunne så hadde vi ikke trengt å se det store bildet.

  • Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av ugresset har masse næring. Løvetann også, særlig roten. Skvallerkål kan bli en sunn suppe. Jeg kunne ikke bodd i et sameie. Heldigvis har jeg hage og her trives masse insekter, fugler, rådyr mm. Ikke noe plager meg, det gir masse glede. Litt luking er ‘mindfullness’. Huff for et styre. Det redder nok ikke verden, men å komme litt ‘nærmere naturen’ kan noen og enhver trenge i disse tider..  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Humas skrev (12 minutter siden):

Mye av ugresset har masse næring. Løvetann også, særlig roten. Skvallerkål kan bli en sunn suppe. Jeg kunne ikke bodd i et sameie. Heldigvis har jeg hage og her trives masse insekter, fugler, rådyr mm. Ikke noe plager meg, det gir masse glede. Litt luking er ‘mindfullness’. Huff for et styre. Det redder nok ikke verden, men å komme litt ‘nærmere naturen’ kan noen og enhver trenge i disse tider..  

ok, men nå bor jeg altså, i likhet med veldig mange andre mennesker her i landet, i et sameie som rår over ganske store plener.

Og fordelen med å være med, er jo at har en sjanse til å påvirke. Hvis alle som bor i borettslag eller er med i en velforening, hadde et litt ansvarlig forhold til dette, så kunne jo mye natur vært reddet.

Jeg synes det er verd å ha en samtale om hvordan vi kan få det til.

Anonymkode: a706d...d90

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Pust med magen, ts. Borettslaget ditt kan teppelegge hele sin tomt med dødelig giftig spray året rundt og det vil ikke være i nærheten å påføre insektene skade tilsvarende en helt vanlig bonde gjør i løpet av året. Faktisk er det knapt tenkelig at borettslaget kan utgjøre like stor skade i sitt levetid som en bonde utgjør på en sesong. :) 

Ønsker du gjøre en forskjell? Supert. Men du gjør ikke det ved å henge deg opp i bagateller. Fokuser på «det store bildet». 

Anonymkode: 46aaa...ba1

Vær ytterst forsiktig med dine påstander, du kunne bli anmeldt! Jeg var selv "en helt vanlig bonde". Langs mine jorder er det 15 store bikuber med mange hundre tusen bier som koser seg og samler mange kilo honning hvert år. Slike bigårder finnes over hele landet. Lurer på hvordan disse overlever dine tanker om Norske bønder? Eller svaler, for eksempel. Opptil 8-10 svalepar har sitt hjem inne i låve og under tak. Synes du skulle google hvor mange insekter ei svale fanger i løpet av en sommer.. dere har kanskje ikke svaler i deres asfalterte borettslag? Oppsøk en bondegård du, og lær deg litt om livet ute i naturen!

Anonymkode: 3bf62...eee

  • Liker 6
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (17 timer siden):

Si at deres egoisme og fantasier om pen hage vil føre til død og miljøproblemer. Spill på samvittighet og barn/ barnebarn. Kom med mange argumenter som de ikke kan misforstå

Men det er jo selve kjernen med det store problemet det er å bo i et stort borettslag. Disse "egoistene" dere snakker om sier sikkert det samme om dere. At folk har forskjellige meninger og interesser burde du ha lært for lenge siden. At noen syntes en fin plen skal være uten ugress/løvetann er det garantert mange som er enige om. Blir like store miljøproblemer med masse løvetann, hva når de er ut-blomstret og de enorme svermene av frø som svever rundt. Vi kan ikke ha alt av alt overalt, hvordan kan man dyrke gulrøtter i en løvetann-åker? Det går ikke.

Anonymkode: 3bf62...eee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Pust med magen, ts. Borettslaget ditt kan teppelegge hele sin tomt med dødelig giftig spray året rundt og det vil ikke være i nærheten å påføre insektene skade tilsvarende en helt vanlig bonde gjør i løpet av året. Faktisk er det knapt tenkelig at borettslaget kan utgjøre like stor skade i sitt levetid som en bonde utgjør på en sesong. :) 

Ønsker du gjøre en forskjell? Supert. Men du gjør ikke det ved å henge deg opp i bagateller. Fokuser på «det store bildet». 

Anonymkode: 46aaa...ba1

Det hver enkelt av oss gjør vil faktisk være helt avgjørende for hvordan det går med verden fremover. Hvis alle tenker at det jeg gjør er bare en bagatell, hvordan tror du det går da?

Anonymkode: bd1db...cc4

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til mitt borettslag, du skal få kjøpe mitt rekkehus! For her er naboene så late at dem gidder ikke å klippe plen, eller holde fellesarealer i orden.

Det gror ned, men det var visst bra for innsektene..

Anonymkode: fbc21...4db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men det er jo selve kjernen med det store problemet det er å bo i et stort borettslag. Disse "egoistene" dere snakker om sier sikkert det samme om dere. At folk har forskjellige meninger og interesser burde du ha lært for lenge siden. At noen syntes en fin plen skal være uten ugress/løvetann er det garantert mange som er enige om. Blir like store miljøproblemer med masse løvetann, hva når de er ut-blomstret og de enorme svermene av frø som svever rundt. Vi kan ikke ha alt av alt overalt, hvordan kan man dyrke gulrøtter i en løvetann-åker? Det går ikke.

Anonymkode: 3bf62...eee

Hvordan er det et "miljø problem" med løvetann? Løvetann er da ikke skadelig for miljøet? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

styret i borettslaget er manisk opptatt av plenklipping og ugressgift. De begynner med plenklipping rett etter påske, og sprayer hver minste løvetann med gift.

De har null forståelse for at pollinatorene dør. De synes No Mow May er en vits.

Jeg sitter i styret selv, men de bare rister på hodet av sånne som meg.

Hvordan kan jeg nå gjennom til disse menneskene?

Og hva er rette veien å gå for å gjøre det bedre neste år? bør jeg spørre hva de andre medlemmene mener? altså de som ikke sitter i styret? det er vel ikke akkurat en årsmøtesak?

Anonymkode: a706d...d90

Jeg kan jo forstå at man ønsker å ha det pent og ryddig rundt seg, men kanskje det kan kombineres? Dere har jo litt plenarealer, så kanskje dere kan sette av noe av plenen til blomstereng? Da tenker jeg ikke bare å la være å klippe gresset der, men ta bort gresset og så en blomsterfrøblanding som inneholder mange ulike blomster i mange farger og som blomstrer på ulike tider av sommeren. Det kan bli skikkelig fint. Utforming og størrelse på en slik blomstereng kan tilpasses i det uendelige. En firkant, en stripe langs husene, eller hva som helst. 

På denne måten kan dere både holde det fint og ryddig ved å fjerne ugress og klippe plenen samtidig som dere har en fargerik blomstereng som pynter opp. Her kan barna flette seg blomsterkranser eller ta med en bukett inn til mor samtidig som pollinerende insekter kan fråtse i blomster.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (53 minutter siden):

Hvordan er det et "miljø problem" med løvetann? Løvetann er da ikke skadelig for miljøet? 

Har man en hage der man vil dyrke f.eks. gulrøtter, er absolutt løvetann et miljøproblem. Er det en fotballbane er det også et miljøproblem. Hva med flotte parker i store byer? Tror ikke de vil ha løvetann der heller. Når vi snakker om et miljø, så menes det så klart i denne settingen og ikke som et miljøproblem som eksos fra biler.

Anonymkode: 3bf62...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endten får du melde deg inn i styret så du kan ta litt kontroll. 

Eller så får du flytte i hus med hage og ha din egen blomstereng. 

Jeg blir gal av alt ugress selv og har klart å fått meg en grønn fin gress matte som jeg er fornøyd med. Kunne ikke brydd meg mindre om hva andre sier.. 

Anonymkode: 9a582...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

styret i borettslaget er manisk opptatt av plenklipping og ugressgift. De begynner med plenklipping rett etter påske, og sprayer hver minste løvetann med gift.

De har null forståelse for at pollinatorene dør. De synes No Mow May er en vits.

Jeg sitter i styret selv, men de bare rister på hodet av sånne som meg.

Hvordan kan jeg nå gjennom til disse menneskene?

Og hva er rette veien å gå for å gjøre det bedre neste år? bør jeg spørre hva de andre medlemmene mener? altså de som ikke sitter i styret? det er vel ikke akkurat en årsmøtesak?

Anonymkode: a706d...d90

Det er bare å jobbe for å få dem byttet ut en etter en. Regner med dere har valg til styret jevnlig. 

Anonymkode: 7ff71...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det at bønder sprøyter mye og ikke gir rom for insekter er dessverre nødvendig for at det skal bli produsert nok mat til en stadig økende befolkning. Vanlige hageeiere og borettslagseiere kan derimot velge å gjøre sine områder mer insektsvennlige. Dette blir viktigere og viktigere ettersom det er så få områder igjen der insektene får leve. 

Jeg tror ikke du får styremedlemmene til å skifte mening, men kanskje du kan få noen andre til å stille og bli med på å stemme dem ut?

Anonymkode: 46a7a...146

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bidra på andre måter. Du kan spise beitedyr som har beitet, gjerne regenerativt hvis du får tak i. Det er noe av det beste du kan gjøre for insektene og klimaet. Og holde deg unna grønnsaker og sånt som kommer fra åkerdrift. Åker er noe av det mest skadelige for insektene og klimaet. Vi trenger flere beitedyr ute på beite!

https://www.sabima.no/blomster-og-bier-vil-ha-dyr-pa-beite/

Sacred+Cow+Infographic+P+Ethics+2.6-01.p

Anonymkode: d6127...d39

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det til Mattilsynet eller noe, ikke forum

Anonymkode: e89d6...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan bidra på andre måter. Du kan spise beitedyr som har beitet, gjerne regenerativt hvis du får tak i. Det er noe av det beste du kan gjøre for insektene og klimaet. Og holde deg unna grønnsaker og sånt som kommer fra åkerdrift. Åker er noe av det mest skadelige for insektene og klimaet. Vi trenger flere beitedyr ute på beite!

https://www.sabima.no/blomster-og-bier-vil-ha-dyr-pa-beite/

Sacred+Cow+Infographic+P+Ethics+2.6-01.p

Anonymkode: d6127...d39

Mange beiteområder sprøytes også, slik at det skal bli mer gress og mindre andre planter. Dessuten tar det opp enorme arealer, mye større enn de som brukes til grønnsaksdyrking. 

Anonymkode: 46a7a...146

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...