Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har nylig fått barn nummer to, som er under 8 uker gammel og holder meg mye oppe om nettene (som jeg tar alene). Han har de siste årene blitt gal etter å spille golf, og sier at han ideelt sett ønsker å spille 2-3 ganger i uka nå som det er sesong. Golf tar minimum 2,5 timer og han vil helst «varme opp» i forkant, men legger opp til å spille etter leggetid for eldstemann - men da blir jeg alene igjen med minsten. I dag sa jeg at jeg 1) trenger mer søvn og 2) vil være mindre alene med babyen på kveldstid, hvorpå han svarte at «jeg godt kunne begynne å begrense golfspillingen hvis jeg vil ha en misfornøyd og gretten kjæreste». Hvor mye tid bruker/brukte deres partnere på sin hobby i samme livsfase? For meg er det fortsatt unntakstilstand, men for han er det golfsesong. Føler at jeg får 0 igjen for å ta nettene alene. Hva er rimelig fordeling av nettene med to barn og mor i permisjon?

Anonymkode: 1411a...c49

• Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, vi har bare ett barn, men jeg hadde KLIKKET I VINKEL om mannen skulle ut 2-3 ganger i uka uansett alder på ungen hvis jeg var prega av lite søvn.  Jeg tenker at hver forelder bør få én kveld i uka hver, resten går til familien. Og hvis det er ordentlig unntakstilstand med lite søvn og slitenhet, så bør han kutte helt en periode.  Din «frikveld» bør nødvendigvis ikke starte her og nå, hvis det stort sett går i amming og lite søvn, men sånn på sikt. 

Anonymkode: 8dd8a...19b

• Liker 14
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva faen for slags trussel er det han kommer med?? Han skal godt roe ned om du bare godtar en sur og gretten kjæreste? Fyf… 

Anonymkode: 83380...4ba

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne nok funnet på svare at "nei, jeg ønsker ikke en sur og gretten kjæreste, men vi kan prøve seperat bosted og 50-50 delt samvær, hvis golfen er så viktig"

Anonymkode: 40a00...056

• Liker 14
  • Nyttig 27
AnonymBruker
Skrevet

Oj. Her var det enda en forelder som ikke har fått med seg at når man får barn, så betyr det at man må sette noen andres behov foran sine egne. Hobbyer havner langt ned på lista over viktige prioriteringer når man har to små barn!

For en egoist. Tipper du ikke får brukt så mye tid på dine hobbyer heller for tiden, TS? Hva tenker han om det? Du skal ta vare på barna hver kveld mens han er ute å golfer? 

2-3 kvelder med golf hver uke er urimelig å be om. Synes du er raus hvis du gir ham en. 

Anonymkode: 7d067...ea5

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hahaha, vi har bare ett barn, men jeg hadde KLIKKET I VINKEL om mannen skulle ut 2-3 ganger i uka uansett alder på ungen hvis jeg var prega av lite søvn.  Jeg tenker at hver forelder bør få én kveld i uka hver, resten går til familien. Og hvis det er ordentlig unntakstilstand med lite søvn og slitenhet, så bør han kutte helt en periode.  Din «frikveld» bør nødvendigvis ikke starte her og nå, hvis det stort sett går i amming og lite søvn, men sånn på sikt. 

Anonymkode: 8dd8a...19b

TS her. Altså, sommeren i forfjor spilte han nesten golf daglig. Føler seriøst at jeg har blitt hjernevaska når det gjelder hvor mye hobbytid man kan forvente. Og jeg må si at det er kjipt at jeg hver bidige sommerkveld med fint vær kommer til å tenke at han heller har lyst til å golfe enn å være med meg. Golfsesongen er «så kort» i det ene øyeblikket (når han snakker om at han «kun» kommer til å kunne spille i helgene når høsten kommer og det blir tidlig mørkt - tenk, BARE to ganger i uka), men seriøst 6 mnd lang (mai-oktober) når han forklarer at golfmedlemskapet ikke egentlig er sååå dyrt. Han har spilt lørdag, søndag og skal spille igjen i dag.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva faen for slags trussel er det han kommer med?? Han skal godt roe ned om du bare godtar en sur og gretten kjæreste? Fyf… 

Anonymkode: 83380...4ba

Ja, jeg sa at det var en råtten trussel, men det var han ikke enig i. Jeg sa at hvis han faktisk MENTE at rekkefølgen var «1. barna, 2. meg, 3. golf», så var det sykt motstridende å si at han kom til å bli sur hvis mitt ve og vel kom i veien for maksimal golftid liksom.

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahahaha. Okei men han tror ikke du blir litegranne gretten og misfornøyd av å ha babyen alene HELE TIDEN?

Skjønner at det er sesong og at golf er livet og alt det der, men akkurat nå er det faktisk mindre viktig. Om han spiller én gang i uka så er det raust i den fasen dere er i nå :) 

Anonymkode: 703e1...b96

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kunne nok funnet på svare at "nei, jeg ønsker ikke en sur og gretten kjæreste, men vi kan prøve seperat bosted og 50-50 delt samvær, hvis golfen er så viktig"

TS her. Jeg mister ærlig talt litt motet når dette er holdningen hans i vår hittil mest krevende livsfase. Får klump i magen av å tenke på at han kommer til å ville bort hjemmefra hver forbanna kveld med fint vær i all evighet. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oj. Her var det enda en forelder som ikke har fått med seg at når man får barn, så betyr det at man må sette noen andres behov foran sine egne. Hobbyer havner langt ned på lista over viktige prioriteringer når man har to små barn!

For en egoist. Tipper du ikke får brukt så mye tid på dine hobbyer heller for tiden, TS? Hva tenker han om det? Du skal ta vare på barna hver kveld mens han er ute å golfer? 

2-3 kvelder med golf hver uke er urimelig å be om. Synes du er raus hvis du gir ham en. 

Anonymkode: 7d067...ea5

Det er det - han er veldig «på» når det gjelder at jeg også skal få trent f. eks., og på dette med raushet. Men det er jo ingen tvil om hvem som får mest ut av den uforbeholdne stilen der… og det er faen meg stor forskjell på mammatrening (60 minutters gruppetimer) og 2,5 timers (minst!) golfrunder. Altså på lørdag (hadde barnevakt til eldste) så dro han for å spille kl 12, men det lynte så han måtte dra hjem igjen (litta snartur innom golfshoppen bare, så han var ikke hjemme før det var gått over 2 t likevel) - også dro han pinadø meg tilbake på kvelden for å spille mens det var opphold.

Det skal nevnes at faren hans også spiller golf og mora ikke setter noen begrensninger (men så er de også i en annen livsfase), så jeg føler at samboer ikke har et normalt perspektiv på hva som er innafor å forvente.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han spiller to kvelder i uka, er han jo med deg 5 kvelder i uka. Hvor mye avlaster han deg de kveldene? Tar han baby mens du får gjort noe annet? Hvis han ikke faktisk tar babyen, men bare sitter og ser på at du ammer og bysser og styrer, så skjønner han vel ikke hvor belastende og slitsomt det er.

Anonymkode: 3c8bd...1f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For en trussel og komme med. Skal du være borte 2-3 timer flere kvelder i uken også da?

Her er min mann veldig opptatt at fotball og overivrig på Fantasy Premier League + tippeligaen. Skal se på kampene til favorittlaget 1-2 ganger i uken. Høre på masse podcaster ang dette som han MÅ høre på før diverse frister og bruker kveldene på å sitte å lese om dette, chatte med andre om dette og lage egne analyser… Han mener jeg trener mye, men det er ca 1 time 3-4 ganger i uken ETTER begge barna er i seng. Mens alle hans «hobby-ting» er jo f.eks kl 16 en lørdag, kl 12 en søndag. Og generelt veldig opptatt med å følge med på dette på tlf gjennom hele dagen. 
Denne hobbyen har bare tatt seg mer og mer opp de siste årene, og han ser på dette som egentid som er deilig. Men når man heller vil bruke fredagskvelden på å høre på podcaster om fanrasy-uttak og gjøre egne analyser om et spill enn å tilbringe tid med meg, kan man jo lure..

sorry kupping av tråd med ang min mann, men kan kjenne med igjen i frustrasjonen.

Anonymkode: c26ad...6e8

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hahahaha. Okei men han tror ikke du blir litegranne gretten og misfornøyd av å ha babyen alene HELE TIDEN?

Skjønner at det er sesong og at golf er livet og alt det der, men akkurat nå er det faktisk mindre viktig. Om han spiller én gang i uka så er det raust i den fasen dere er i nå :) 

Anonymkode: 703e1...b96

Jeg har ikke babyen alene hele tiden altså, men i denne perioden med kveldsuro så har det vært killing. Og i går var han sent ute på kvelden så jeg fikk begge kidsa i senga for legging kl 20 - det gikk heldigvis bra men hadde minste klikka i vinkel sånn som de andre nettene så hadde legging av eldste blitt umulig - og idag sa han faen meg at «en unge på hver arm, er DET så gærent nå?». fytti grisen ass.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis han spiller to kvelder i uka, er han jo med deg 5 kvelder i uka. Hvor mye avlaster han deg de kveldene? Tar han baby mens du får gjort noe annet? Hvis han ikke faktisk tar babyen, men bare sitter og ser på at du ammer og bysser og styrer, så skjønner han vel ikke hvor belastende og slitsomt det er.

Anonymkode: 3c8bd...1f3

Han tar babyen sånn at jeg kan legge meg kl 20🥴 så jeg lever et veldig nøkternt liv for tida - som jeg også føler at man kan forvente med en knøttliten baby i hus.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For en trussel og komme med. Skal du være borte 2-3 timer flere kvelder i uken også da?

Her er min mann veldig opptatt at fotball og overivrig på Fantasy Premier League + tippeligaen. Skal se på kampene til favorittlaget 1-2 ganger i uken. Høre på masse podcaster ang dette som han MÅ høre på før diverse frister og bruker kveldene på å sitte å lese om dette, chatte med andre om dette og lage egne analyser… Han mener jeg trener mye, men det er ca 1 time 3-4 ganger i uken ETTER begge barna er i seng. Mens alle hans «hobby-ting» er jo f.eks kl 16 en lørdag, kl 12 en søndag. Og generelt veldig opptatt med å følge med på dette på tlf gjennom hele dagen. 
Denne hobbyen har bare tatt seg mer og mer opp de siste årene, og han ser på dette som egentid som er deilig. Men når man heller vil bruke fredagskvelden på å høre på podcaster om fanrasy-uttak og gjøre egne analyser om et spill enn å tilbringe tid med meg, kan man jo lure..

sorry kupping av tråd med ang min mann, men kan kjenne med igjen i frustrasjonen.

Anonymkode: c26ad...6e8

Fytti faen jeg skjønner din frustrasjon SÅ godt! Amen! det er jo akkurat samme situasjon. jeg er i utgsngspunktet ikke noen sportsfan og samboer sier at golf ikke tar så stor plass i livet mitt fordi han gjør det etter sengetid, men fy søren det er så mye golf i monitor ass. hundre planer i løpet av uka og nytt utstyr og køller i familiebilen og prat hver gang vi er hos svigers. gud så lei man blir.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt. Han bruker omtrent 0 tid på seg selv og hobbyer, hender av og til at han går ut for å ta en kaffe eller noe men er det på helg så tar han gjerne med barnet…

Men hvorfor i all verden velger du å få flere barn med en som tydeligvis ikke er interessert i familielivet?  

Anonymkode: c68eb...84f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å svare på spørsmålet ditt. Han bruker omtrent 0 tid på seg selv og hobbyer, hender av og til at han går ut for å ta en kaffe eller noe men er det på helg så tar han gjerne med barnet…

Men hvorfor i all verden velger du å få flere barn med en som tydeligvis ikke er interessert i familielivet?  

Anonymkode: c68eb...84f

Skjønner at du spør om det - det merkelige er bare at han er en superdedikert far og veldig god til å bidra i hjemmet. Han elsker å være pappa! MEN jeg syns faktisk ikke at det funker å være 100 % påskrudd mens du er hjemme hvis du skal være borte hver eneste kveld med oppholdsvær fram til septemper! Er dere enige?

Til syvende og sist er det jeg og parforholdet vårt som lider, ikke barna (bortsett fra når vi krangler om dette, sånn som i dag). Selv jeg har begynt å prioritere egentid når vi har barnepass fordi han er så jævlig god til det og jeg ikke vil sitte som en tulling og ha mest lyst til å tilbringe tid sammen. Forrige gang vi fikk barn mista vi nesten hverandre i et forsøk på å ha nok egentid. Føler han er på vei inn i samme greie nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare veldig rart at menn får barn og forventer å leve som om de ikke har like mye ansvar for barna sine som mor. 

Anonymkode: 76cd5...2b3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare veldig rart at menn får barn og forventer å leve som om de ikke har like mye ansvar for barna sine som mor. 

Anonymkode: 76cd5...2b3

Enig. For han er det sånn at hvis jeg likevel skal være hjemme, så kan vel han dra ut. For da «koster det meg liksom ingenting». men det koster jo å ikke få noen kvelder sammen i lengden.

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er så enkelt som at dere skal ha like mye hobbytid.

At han tar ungene så du får sove er ikke hobbytid... Du skal kunne gå ut å være med venner, finne på voksenting uten barna, akkurat like mye som han gjør. Vil han ut 2-3 dager i uka, da skal han også sitte hjemme alene med begge ungene 2-3 dager i uka.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det er så enkelt som at dere skal ha like mye hobbytid.

At han tar ungene så du får sove er ikke hobbytid... Du skal kunne gå ut å være med venner, finne på voksenting uten barna, akkurat like mye som han gjør. Vil han ut 2-3 dager i uka, da skal han også sitte hjemme alene med begge ungene 2-3 dager i uka.

Søvn har liksom blitt min hobby da🥴 Nei, jeg er helt enig. Takk for støtten.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søvn har liksom blitt min hobby da🥴 Nei, jeg er helt enig. Takk for støtten.

Søvn er ett basisbehov, som han burde ha omtanke og omsorg nok til å sørge for at du får dekket så godt som mulig.

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...