AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #1 Del Skrevet 3. juni 2024 Hei, Er det noen som vet noe om dette? Jeg er 34 år og akkurat ferdig utdannet sykepleier med en årslønn på 540 000. Samboeren min er 44 og har gjeldsordning på tredje året - og fast jobb. Rådgiveren hans hos Nav sa at han kunne søke startlån i Husbanken så fort han var ferdig med ett år med ordningen. Han følte at dette var tidlig, men ønsker å søke nå. Han har et barn fra før og vi har ett felles barn. Jeg er ikke økonomisk vanskeligstilt pr definisjon, men som familie er vi det fordi han ikke får lån i vanlig bank. Er det noen som har erfaring med lån i Husbanken? Er det kun den ene som får lån - og kan ha ha lån der og jeg i en vanlig bank? Er det sannsynlig at vi får lån siden jeg ikke har gjeldsordning og "alt på stell"? Tar imot innspill med takk Anonymkode: fbaae...fc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #2 Del Skrevet 3. juni 2024 Hvordan har din mann tenkt å betale sin del av startlånet når han allerede har gjeldsordning ? Eller har du råd til å betale alt alene på det nye lånet ? Anonymkode: d1831...cbf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #3 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan har din mann tenkt å betale sin del av startlånet når han allerede har gjeldsordning ? Eller har du råd til å betale alt alene på det nye lånet ? Anonymkode: d1831...cbf Tror du man lever på 0 kr når man har gjeldsordning..? Vi hadde ikke vurdert det hvis han ikke kunne betalt sin del. TS Anonymkode: fbaae...fc4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #4 Del Skrevet 3. juni 2024 Har søkt startlån med gjeldsordning, fikk til svar at iogmed har betalingsanmerkning og lite til overs for å betjene lånet vil ikke få innvilget startlån. Er Ikke krav til egenkapital men man skal kunne betjene lånet med inntil 9% rente. Mulig man kan posisjonerer seg bedre ved å ha høyest mulig boutgifter i rimelighetens grenser, før man søker Anonymkode: 2ee35...9b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #5 Del Skrevet 3. juni 2024 Min samboer hadde gjeldsordning når vi søkte husbanken om lån. Han hadde da igjen 1 år av nedbetalingsplanen. Han hadde to barn og jeg hadde 1 barn. Vi fikk fullfinansiering. Jeg hadde kun studielån som gjeld, og ingen egenkapital. Anonymkode: 908af...6b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #6 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min samboer hadde gjeldsordning når vi søkte husbanken om lån. Han hadde da igjen 1 år av nedbetalingsplanen. Han hadde to barn og jeg hadde 1 barn. Vi fikk fullfinansiering. Jeg hadde kun studielån som gjeld, og ingen egenkapital. Anonymkode: 908af...6b5 Takk for svar! Hadde du fast jobb og normal økonomi uten kredittgjeld osv? Anonymkode: fbaae...fc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #7 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Hadde du fast jobb og normal økonomi uten kredittgjeld osv? Anonymkode: fbaae...fc4 Ja, vi hadde begge fast jobb - i 100% stillinger😊 2 år etterpå fikk vi felles barn og trengte noe større. Da var han ferdig med gjeldsordningen og vi fikk lån i vår lokale sparebank. Anonymkode: 908af...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #8 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, vi hadde begge fast jobb - i 100% stillinger😊 2 år etterpå fikk vi felles barn og trengte noe større. Da var han ferdig med gjeldsordningen og vi fikk lån i vår lokale sparebank. Anonymkode: 908af...6b5 Normal økonomi, ingen kredittgjeld eller annen gjeld. Anonymkode: 908af...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #9 Del Skrevet 3. juni 2024 Sikker på at du ønsker å ta lån og kjøpe med en som har såpass dårlig økonomistyring at han må ha gjeldsordning for å klare å gjøre opp for seg? Anonymkode: fc912...544 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #10 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Sikker på at du ønsker å ta lån og kjøpe med en som har såpass dårlig økonomistyring at han må ha gjeldsordning for å klare å gjøre opp for seg? Anonymkode: fc912...544 Jeg ventet på denne kommentaren - nesten overrasket over at den ikke kom før 😆 Ja, det er jeg helt sikker på AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja, vi hadde begge fast jobb - i 100% stillinger😊 2 år etterpå fikk vi felles barn og trengte noe større. Da var han ferdig med gjeldsordningen og vi fikk lån i vår lokale sparebank. Anonymkode: 908af...6b5 Takk for svar, da vet jeg at det er mulig i hvert fall - selvom det sikkert er individuelt ☺️ Anonymkode: fbaae...fc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #11 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei, Er det noen som vet noe om dette? Jeg er 34 år og akkurat ferdig utdannet sykepleier med en årslønn på 540 000. Samboeren min er 44 og har gjeldsordning på tredje året - og fast jobb. Rådgiveren hans hos Nav sa at han kunne søke startlån i Husbanken så fort han var ferdig med ett år med ordningen. Han følte at dette var tidlig, men ønsker å søke nå. Han har et barn fra før og vi har ett felles barn. Jeg er ikke økonomisk vanskeligstilt pr definisjon, men som familie er vi det fordi han ikke får lån i vanlig bank. Er det noen som har erfaring med lån i Husbanken? Er det kun den ene som får lån - og kan ha ha lån der og jeg i en vanlig bank? Er det sannsynlig at vi får lån siden jeg ikke har gjeldsordning og "alt på stell"? Tar imot innspill med takk Anonymkode: fbaae...fc4 Det høres veldig rart ut at dere kan få startlån med tanke på at du er i fast jobb med en grei lønn. Anonymkode: 65fc0...e05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #12 Del Skrevet 4. juni 2024 Han kan få startlån med gjeldsordning. Hele husholdningen sin samlede inntekt vil bli lagt til grunn for hvor mye han kan få. Hvis dere skal søke startlån sammen, så må begge ha så lav inntekt at ingen av dere får lån i vanlig bank. Anonymkode: 509ec...954 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 10. juni 2024 #13 Del Skrevet 10. juni 2024 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.6.2024 den 22.41): Sikker på at du ønsker å ta lån og kjøpe med en som har såpass dårlig økonomistyring at han må ha gjeldsordning for å klare å gjøre opp for seg? Anonymkode: fc912...544 Alle mennesker er ikke perfekte, man gjør feil og dårlig valg i livet. At han har fått gjeldsordning og får livet sitt på stell viser at han tar ansvar for valgene han har gjort. Synes det er teit av deg å komme med denne kommentaren når du ikke kjenner til hele historien. Jeg ble ferdig med gjeldsordning for 2 år siden og jeg var flink med økonomien min. Ble sammen med feil person og dessverre stolte jeg veldig på han og han fikk se bank id koden min. Han tok opp masse kredittkort i mitt navn og kjøpte ting på avbetaling. Jeg prøvde å anmelde det, og fikk beskjed at når jeg signerte avtalen i banken så står det klart at det ikke skal deles med noen. Jeg endte opp med å bli veldig deprimert pga dette og prøvde å ta mitt eget liv. Det var 2 år hvor jeg ga blaffen i alt og bare kastet regningen som kom. Til en dag jeg sa til meg selv at sånn her vil jeg ikke leve. Å få gjeldsordning er ikke en lett sak, du må først bevise at du har prøvd alt. Jeg lot til og med Nav forvalte økonomien min en stund. Jeg skaffet meg total oversikt over inntekt og forbruk. Skaffet meg ekstra jobb og betalte alt jeg kunne. Dro til en gjeldsrådgiver og ba om veiledning for gjelden sank jo ikke uansett hva jeg gjorde. Hun sa at jeg betalte bare renter og kommer til å ta evighet å bli kvitt gjelden. Så jeg fikk anbefalt gjeldsordning, når jeg møt min nåværende samboer så var jeg åpen og ærlig fra dag 1. At sånn her er økonomien min nå og han valgte meg for det. Nå har jeg greid å lage meg en bufferkonto med 3 månedslønn, har stålkontroll på økonomien. Sparer i fond og har alt på stell. Dette ble lang post, men poenget var at det er ikke alltid man er drit økonomisk fordi man havner der… ting skjer i livet. Kjenner en som var økonom som måtte tvang selge huset sitt. Anonymkode: 114e5...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.6.2024 den 19.41): Hei, Er det noen som vet noe om dette? Jeg er 34 år og akkurat ferdig utdannet sykepleier med en årslønn på 540 000. Samboeren min er 44 og har gjeldsordning på tredje året - og fast jobb. Rådgiveren hans hos Nav sa at han kunne søke startlån i Husbanken så fort han var ferdig med ett år med ordningen. Han følte at dette var tidlig, men ønsker å søke nå. Han har et barn fra før og vi har ett felles barn. Jeg er ikke økonomisk vanskeligstilt pr definisjon, men som familie er vi det fordi han ikke får lån i vanlig bank. Er det noen som har erfaring med lån i Husbanken? Er det kun den ene som får lån - og kan ha ha lån der og jeg i en vanlig bank? Er det sannsynlig at vi får lån siden jeg ikke har gjeldsordning og "alt på stell"? Tar imot innspill med takk Anonymkode: fbaae...fc4 Samlet felles gjeld og lønn i kombinasjon med reglene i kommunen dere bor i, avgjør om dere kan få kommunalt lån. Les på kommunens nettsider, eller oppgi kommune for link. Anonymkode: 11142...a82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå