Gå til innhold

Erfaringer med 16:8 og mistet mensen?

Anbefalte innlegg

Gjest Fairy95
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen har mistet mensen på grunn av 16:8? Jeg sluttet på p-piller i desember og har enda ikke fått mensen. Nå begynner jeg å lure på om det kan ha sammenheng med 16:8? Eller kanskje jeg bare må vente litt lenger før mensen er tilbake.

Kort om meg: slitt mange år med manisk kaloritelling og spiseforstyrrelse, og i desember klarte jeg endelig å slette kaloriapper etter ti år og startet med periodisk faste og ren mat (Marit Kolby inspirert). Jeg kan med hånden med hjertet si at jeg mentalt ikke har hatt det bedre enn nå, på så lenge jeg kan huske. Jeg spiser to store måltider om dagen og ofte et mellommåltid. Aner ikke hvor mye kalorier jeg får i meg. Vekt er 53,5 og jeg er 162 cm. Gått ned 1,5 kg siden desember, men vil si vekten er relativ stabil. 

Dere kvinner i fertil alder som faster, har dere regelmessig mensen? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo helt normalvektig så det høres helt usannsynlig ut at det har noe å gjøre med periodisk faste eller for lite kalorier.

Anonymkode: 1be69...d99

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har lurt på det samme, faktisk. Ganske nylig begynt med 14:10 og spiser tre måltider om dagen. Gått ned 1,5 kg og er 163 cm og 57,5 kg. Ammer en-to ganger daglig. Plutselig var mensen 16 dager forsinket og det har aldri noen gang skjedd meg før utenom ved graviditet.

Anonymkode: 12872...7d0

Gjest Luksusbia
Skrevet
Fairy95 skrev (9 minutter siden):

Hei!

Jeg lurer på om noen har mistet mensen på grunn av 16:8? Jeg sluttet på p-piller i desember og har enda ikke fått mensen. Nå begynner jeg å lure på om det kan ha sammenheng med 16:8? Eller kanskje jeg bare må vente litt lenger før mensen er tilbake.

Kort om meg: slitt mange år med manisk kaloritelling og spiseforstyrrelse, og i desember klarte jeg endelig å slette kaloriapper etter ti år og startet med periodisk faste og ren mat (Marit Kolby inspirert). Jeg kan med hånden med hjertet si at jeg mentalt ikke har hatt det bedre enn nå, på så lenge jeg kan huske. Jeg spiser to store måltider om dagen og ofte et mellommåltid. Aner ikke hvor mye kalorier jeg får i meg. Vekt er 53,5 og jeg er 162 cm. Gått ned 1,5 kg siden desember, men vil si vekten er relativ stabil. 

Det har sammenheng ja, når krimmen får for lite fettreservene vil ikke fruktbarhet og eggløsning være kroppen prioritet. Mensen er jo ett sikkert tegn på at kroppen ikke er påvirket av for lite mat/ drikke. Alle typer spisevegring kan gjøre at mensen forsvinner. Du vil oppleve at syklusen stabiliserer seg når kroppen er mer i energioverskudd

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er jo helt normalvektig så det høres helt usannsynlig ut at det har noe å gjøre med periodisk faste eller for lite kalorier.

Normalvektig forteller ikke noe om muskel/ fettsammensetning. 

AnonymBruker
Skrevet

Ved kostholdsendringer, dietter etc er ganske vanlig at man kan få problemer/utfordringer med syklusen. 

Kvinners syklus er for mange veldig sensitiv og påvirkes raskt av endringer i kroppen. For mye av et hormon, for lite av et annet kan også påvirke. 

Generelt sett når man slutter på prevensjon så kan det ta alt i fra 1-12 mnd før syklus starter opp naturlig - for de fleste går det raskere, men mange opplever at det tar lengre tid. 

Du kan eventuelt ta en runde med hormonprøver hos lege for å sjekke ståa i kroppen. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har lurt på det samme, faktisk. Ganske nylig begynt med 14:10 og spiser tre måltider om dagen. Gått ned 1,5 kg og er 163 cm og 57,5 kg. Ammer en-to ganger daglig. Plutselig var mensen 16 dager forsinket og det har aldri noen gang skjedd meg før utenom ved graviditet.

Selv om det skiller lite fra 16:8, så er 14:10 er ganske vanlig spisemønster. Tvilsomt  at det spisemønsteret er årsaken til at mensen er forsinket med 2 uker.. Helt normalt at syklus kan være ustabil etter graviditet, generelt endre seg etter graviditet. 

Anonymkode: 55fe6...652

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Luksusbia
Skrevet
Fairy95 skrev (13 minutter siden):

Hei!

Du skriver jo selv at kalorier og begrensing/ kontroll på mat og periodisk faste til tross for lite fett på kroppen? Dette er jo varsel fra kroppen om at du virkelig må legge på deg/ hvile nok

Skrevet
Fairy95 skrev (17 minutter siden):

Hei!

Eller så har overgangsalderen begynt. Det starter gjerne med syklusendringer. Plutselig 6 uker mellom her, så 3 uker mellom neste gang, så hopper det over 2 på rad.... starter ofte i slutten av 30årene. 

Jeg begynte med fasting da jeg var 36, og var i flere år ganske tynn. Fortsatt slank. Mistet aldri mensen, men for kanskje 4 år siden begynte syklusen å endre seg. Var da 42. 

Altså er det umulig å svare på spørsmålet ditt, annet enn kanskje, men kanskje ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du være gravid?

Anonymkode: d5552...985

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har litt over 20 i Bmi, og da kan hun ikke faste/ innta få kalorier lenge før hun blir undervektig. Går hun ned ti kilo mister hun kanskje mensen for alltis

Gjest Fairy95
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg skal gjøre et forsøk på å svare alle 😃

Lest at mensen kan forsvinne selv om man ikke er undervektig (søk opp lav energitilgjengelighet). Derfor jeg spør om erfaringer 🙏🏼

Interessant. Hadde jeg vært deg hadde jeg fulgt med på om mensen er regelmessig fremover eller ikke, ettersom mensen kan være litt uregelmessig den første tiden etter graviditet. 

Luksusbia skrev (1 time siden):

Det har sammenheng ja, når krimmen får for lite fettreservene vil ikke fruktbarhet og eggløsning være kroppen prioritet. Mensen er jo ett sikkert tegn på at kroppen ikke er påvirket av for lite mat/ drikke. Alle typer spisevegring kan gjøre at mensen forsvinner. Du vil oppleve at syklusen stabiliserer seg når kroppen er mer i energioverskudd

Men hvordan vet jeg om kroppen får for lite eller ikke når jeg ikke Teller kalorier? Følger sult og metthetssignaler vel og merke. Føles unaturlig å spise når jeg ikke er sulten? 

Normalvektig forteller ikke noe om muskel/ fettsammensetning. 

Løper 4-5 dager i uken og trener minimalt kroppsstyrke. Vil tro jeg har en helt vanlig muskel og fettsammensetning. Mer fett enn muskler 😂

Du skriver jo selv at kalorier og begrensing/ kontroll på mat og periodisk faste til tross for lite fett på kroppen? Dette er jo varsel fra kroppen om at du virkelig må legge på deg/ hvile nok

Har ikke skrevet at jeg har lite fett på kroppen? Er normalvektig og ser ikke skrapa ut på noen som helst måte😅Spiser store måltider når jeg først spiser og føler meg ikke sulten før jeg spiser. Som skrevet ovenfor følger jeg kroppens signaler og føler meg sunnere nå enn da jeg telte kalorier. 

klarinetta skrev (1 time siden):

Eller så har overgangsalderen begynt. Det starter gjerne med syklusendringer. Plutselig 6 uker mellom her, så 3 uker mellom neste gang, så hopper det over 2 på rad.... starter ofte i slutten av 30årene. 

Jeg begynte med fasting da jeg var 36, og var i flere år ganske tynn. Fortsatt slank. Mistet aldri mensen, men for kanskje 4 år siden begynte syklusen å endre seg. Var da 42. 

Altså er det umulig å svare på spørsmålet ditt, annet enn kanskje, men kanskje ikke. 

Er bare 29 år, så ingen overgangsalder enda🤭

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan du være gravid?

Anonymkode: d5552...985

Tatt test og ikke gravid🙏🏼

Luksusbia skrev (9 minutter siden):

Hun har litt over 20 i Bmi, og da kan hun ikke faste/ innta få kalorier lenge før hun blir undervektig. Går hun ned ti kilo mister hun kanskje mensen for alltis

Godt innenfor normalvektig og følger med på vekta, da jeg ikke ønsker under 20 i BMI for å være på den «sikre siden»🙏🏼

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at det er praksisen din nå og ikke årene med spiseforstyrrelser som har skylda?🤔

Anonymkode: 33e00...13d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ødelagt mye med flere år med spiseforstyrrelser, hadde sjekket opp med lege om du ikke allerede har gjort det? 

Anonymkode: 7f986...a2f

Gjest Luksusbia
Skrevet
Fairy95 skrev (1 time siden):

Takk for alle svar! Jeg skal gjøre et forsøk på å svare alle 😃

Lest at mensen kan forsvinne selv om man ikke er undervektig (søk opp lav energitilgjengelighet). Derfor jeg spør om erfaringer 🙏🏼

Interessant. Hadde jeg vært deg hadde jeg fulgt med på om mensen er regelmessig fremover eller ikke, ettersom mensen kan være litt uregelmessig den første tiden etter graviditet. 

Men hvordan vet jeg om kroppen får for lite eller ikke når jeg ikke Teller kalorier? Følger sult og metthetssignaler vel og merke. Føles unaturlig å spise når jeg ikke er sulten? 

Løper 4-5 dager i uken og trener minimalt kroppsstyrke. Vil tro jeg har en helt vanlig muskel og fettsammensetning. Mer fett enn muskler 😂

Har ikke skrevet at jeg har lite fett på kroppen? Er normalvektig og ser ikke skrapa ut på noen som helst måte😅Spiser store måltider når jeg først spiser og føler meg ikke sulten før jeg spiser. Som skrevet ovenfor følger jeg kroppens signaler og føler meg sunnere nå enn da jeg telte kalorier. 

Er bare 29 år, så ingen overgangsalder enda🤭

Tatt test og ikke gravid🙏🏼

Godt innenfor normalvektig og følger med på vekta, da jeg ikke ønsker under 20 i BMI for å være på den «sikre siden»🙏🏼

Hvis du virkelig har god helse, så spiser du ikke nok til å opprettholde fruktbarheten din

Gjest Fairy95
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan vet du at det er praksisen din nå og ikke årene med spiseforstyrrelser som har skylda?🤔

Godt poeng. Det vet jeg ikke. Jeg venter på svar på noen hormonprøver jeg har tatt. Men tipper de ikke kan se på hormonene hva som har gjort det slik, men heller status på nivåer per nå. Får spørre om det😊

Gjest Fairy95
Skrevet
Luksusbia skrev (9 timer siden):

Hvis du virkelig har god helse, så spiser du ikke nok til å opprettholde fruktbarheten din

Hm, ja. Kanskje jeg må prøve å øke inntaket.. eller innføre frokosten. Det siste er kjipt i så fall. Trives sånn med måten jeg spiser på! Men det viktigste er jo at kroppen fungerer selvsagt 🫶🏻

Gjest Fairy95
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fikk ødelagt mye med flere år med spiseforstyrrelser, hadde sjekket opp med lege om du ikke allerede har gjort det? 

Anonymkode: 7f986...a2f

Jeg venter på svar på noen hormonprøver jeg har tatt. Men tipper de ikke kan se på hormonene hva som har gjort det slik, men heller status på nivåer per nå. Får spørre om det😊

AnonymBruker
Skrevet
Fairy95 skrev (11 timer siden):

Er bare 29 år, så ingen overgangsalder enda

Ikke at jeg tror at du er i overgangsalderen, men bare for å ha det sagt, noen kan faktisk komme i overgangsalderen i 20-årene.

Selv kom jeg i overgangsalderen da jeg var 37, men hadde symptomer på overgangsalderen 10 år før dette (perimenopause).

Anonymkode: 376b7...d85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fairy95 skrev (7 minutter siden):

Godt poeng. Det vet jeg ikke. Jeg venter på svar på noen hormonprøver jeg har tatt. Men tipper de ikke kan se på hormonene hva som har gjort det slik, men heller status på nivåer per nå. Får spørre om det😊

Ja, jeg bare tenkte på det... hvis du aldri har opplevd normaltilstand uten prevensjon etter at du ble frisk fra SF. Så er det umulig å si om det skyldes 16:8.

Kan hende at du kan korte ned litt på fasten en periode og fokusere på næringsinntaket? Kanskje 14:10 eller noe?

AnonymBruker
Skrevet

Må bare si at for meg har periodisk faste vært utelukkende positivt for syklusen, men det skyldes motsatt problem og at jeg har PCOS. Kan skylde på 16:8 og kondisjonstrening for at jeg ble gravid uten medisiner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...