Gå til innhold

Barn med ADHD- hvordan går det med dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har selv en datter på 14 som nå skal utredes. Trenger å høre at dette ikke er verdens undergang. Er redd og lei meg. Første som ryker for henne er militærtjeneste, som hun har så lyst til. Hun elsker fart og spenning. Er dårlig til å sitte i ro og til å konsentrere seg. Er ellers ei jente med stort nettverk og masse ressurser. Scorer dårlig på selvregulering og konsentrasjon.

Anonymkode: 63932...5e2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har selv en datter på 14 som nå skal utredes. Trenger å høre at dette ikke er verdens undergang. Er redd og lei meg. Første som ryker for henne er militærtjeneste, som hun har så lyst til. Hun elsker fart og spenning. Er dårlig til å sitte i ro og til å konsentrere seg. Er ellers ei jente med stort nettverk og masse ressurser. Scorer dårlig på selvregulering og konsentrasjon.

Det er ikke verdens undergang. Og hun kan fortsatt delta i militæret. Nå er det slik at det blir individuell vurdering ? 

og utrolig bra at hun får utredning og medisiner i så ung alder. Da lærer hun også selvregulering og slipper mange store kriser i livet som hadde oppstått uten medisinen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis at militære rykker nye regler.

Her så gikk det mye bedre på skolen faglig da ho fikk medisiner.  

Anonymkode: 804be...b37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jessic_a skrev (2 minutter siden):

Det er ikke verdens undergang. Og hun kan fortsatt delta i militæret. Nå er det slik at det blir individuell vurdering ? 

og utrolig bra at hun får utredning og medisiner i så ung alder. Da lærer hun også selvregulering og slipper mange store kriser i livet som hadde oppstått uten medisinen. 

Datter her fikk brev fra forsvaret om at hun ikke kvalifiserer til militæret og at hun dermed kunne planlegge utdannelse uten å måtte planlegge for militæret. Brevet kom automatisk nå i vår, litt etter at hun var fylt 18 år. Det er kanskje mulig å søke seg inn uansett?

Utover det så klarer både hun og meg oss fint i hverdagen, sånn stort sett. 

Anonymkode: f65b8...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er mor til 3 gutter hvorav 2 har adhd. Mannen min har også adhd.

Nr.1 så kan du fint gå førstegangstjeneste om hun har forutsetninger for det :)

Med rett tilrettelegging og oppfølging.  Å forstå sine egene vansker og lære seg verktøy. Det er alfa omega. Eldstemann går på universitetet nå.  Har hatt hatt venner og kjæreste.. reist. Holdt på med fritidsaktiviteter som har gitt litt "kikk "Han har også i utgangspunktet de vansker du beskriver.  Så det kan gå helt fint 🫶 medisiner hjelper mange men ikke alle. Man kan få gjort mye med kost, søvn og rutiner også. 

Lykke til ❤️ der kanskje blir noen kamper. Men!!  Det er masse håp og muligheter!

Anonymkode: 355ea...e97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.adhdnorge.no/artikkel/doktorgrad---om-utfall-av-adhd-i-ung-voksen-alder
han her har forsket på nettopp det, så et foredrag fra han for litt siden. Det går bra med de fleste, iq ser ut til å ha en del å si for hvordan det går riktignok.

Har selv adhd. Har fullført en master, jobbet fullt siden studiene, har to barn osv. Lever et normalt liv. Jeg ble utredet først som 18-åring, skulle ønske jeg ble plukket opp tidligere

Anonymkode: e0c64...098

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kjenner en lege, en advokat og en suksessfull forfatter med ADHD. Jeg kjenner også en som er ufør pga ADHD, en som sitter i fengsel etter å ha fucket opp alle utdannelser og jobber han har hatt pga manglende impulskontroll, og en som er på vei til ufør pga ADHD og kronisk depresjon. De fleste jeg kjenner med ADHD er vanlige mennesker med vanlig jobb og familie, men som enten har litt dårlige fokus eller litt mye energi. 

Så dette kan gå helt fint, eller det kan bli tøft, eller det kan gå til helvete.

Anonymkode: 1a854...c88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift med en med adhd. Hele slekta hans er full med folk med adhd. De er ressurssterke og flotte folk hele gjengen :) 

Anonymkode: bc8dd...6eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv ADHD uoppmerksom type, og jeg har, og har hatt, en haug av andre ADHD'ere i omgangskretsen gjennom årene.

Fellestrekk for dem det går best for, er at de har lært seg følelsesregulering. Ikke undervurder den jobben! Den vil hjelpe henne med alle andre deler av livet, fordi dysfunksjonell følelsesregulering har så stor påvirkning på impulskontrollen. Så øv på alle verktøy i den kategorien, så vil andre ting falle lettere på plass.

Personlig ser jeg på ADHD som en styrke, og jeg elsker hvordan hjernen min fungerer. Jeg er ikke medisinert heller, men jeg har måtte implementert mange forskjellige verktøy i hverdagen. Jeg jobber hele tiden med å forbedre meg selv og mine symptomer, for å øke livskvaliteten. Ikke bare for meg, men også for de som lever sammen med meg.

Jeg tror også det kan være viktig å lære henne å tracke syklusen sin, fordi det er bevist at kvinner på spekteret er langt mer påvirket av ADHD symptomer i lutealfasen av syklusen. Dette fordi estrogennivået synker og det gjør også dopaminproduksjonen. Det forårsaker ofte til høyere sinne, tristhet eller impulsive avgjørelser. Det øker derav sjansen for overspising, overscrolling, eller annen avhengighetsskapende oppførsel. Det hjelper veldig å være bevist på det i forkant, at snart havner jeg i den fasen og må.være obs på hvordan jeg føler meg/hvilke valg jeg tar.

Hpper dette hjelper ❤️

Anonymkode: 03d3c...87c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke, min sønn er yngre men har nettopp fått diagnosen adhd, din datter kan få legeerklæring å være med i militæret(om sånt virker for henne) ingen med adhd er like

Anonymkode: 500eb...fb6

AnonymBruker
Skrevet

Ser masse svar om at det går fint med adhd i militæret, er det faktisk noen av disse som har kommet inn i militæret med adhd , eller er det bare tullete sympati svar?

Anonymkode: f8ad8...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har ADHD og er en fantastisk fin fyr. Han fikk ikke diagnosen før i voksen alder, og det kostet han dessverre høyere utdanning (uoppmerksom type, taklet ikke studier på universitet). Men han har fått god jobb og nå som han går på medisiner har han også endelig fått overskudd og god søvn. Hans største styrke er at han har enorm kapasitet når han syns noe er gøy, og kan holde på i timesvis uten stopp. Veldig populært i arbeidslivet. 😛 

Som partner er det litt utfordrende å vite om han faktisk følger med i blant. Jeg har lært at han ikke kan se på mobilen og få med seg en beskjed samtidig. Og han må skrive ned alt han skal huske, så han har masse påminnelser på telefonen. Det kan også være utfordrende for han å gå i gang med kjedelige ting, men hans teknikk er å gjøre det med en gang han våkner (f. eks husarbeid i helgene). Utenom dette er det ikke noe særlig annerledes. 

Nå venter vi barn som har en sannsynlighet for å arve ADHD. Jeg er ikke bekymret for det.

Anonymkode: a707d...62a

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datter her fikk brev fra forsvaret om at hun ikke kvalifiserer til militæret og at hun dermed kunne planlegge utdannelse uten å måtte planlegge for militæret. Brevet kom automatisk nå i vår, litt etter at hun var fylt 18 år. Det er kanskje mulig å søke seg inn uansett?

Utover det så klarer både hun og meg oss fint i hverdagen, sånn stort sett. 

Anonymkode: f65b8...1c0

Ja en kan kreve individuell avgjørelse

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser masse svar om at det går fint med adhd i militæret, er det faktisk noen av disse som har kommet inn i militæret med adhd , eller er det bare tullete sympati svar?

Anonymkode: f8ad8...5a3

Er tante til en med adhd som akurat er ferdig.  Krevde individuell behandling  fikk og kom dermed inn. 

Anonymkode: 804be...b37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun kan fint gå i militæret. Det var bare tidligere man ikke fikk det med adhd. Men alle blir jo vurdert på forhånd. 

Adhd kan være en stor resurs. Så dette er jo ikke verdens undergang. Når det høres ut som hun klarer seg helt fint i dag. 

Men ved en diagnose,  vil man lettere forstå evnt utfordringer og finne løsninger på det.  Ikke på alt. Men på det meste. 

Har to med adhd.  Og de er helt forskjellige.  Der den ene er veldig sosial og den andre ikke. 

Har selv adhd og for meg gar det vært en superkraft med noen utfordringer 

Anonymkode: cad67...dad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker sønnens ADHD. Den gjør han kreativ, energisk og arbeidssom når det er noe som interesserer han. Tror det er mye takke være ADHD"en at han har hatt mega-suksess i den kreative veien han har gått skolemessig.

Hadde det vært en pille som kurerte ADHD permanent hadde jeg aldri gitt den til han. Tror ikke han ville tatt den heller da han nå liker så mye av det ADHD gjør med en.

Anonymkode: d4022...ece

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 17 og har den uoppmerksomme typen. Altså "snill og stille og gjør lite utav seg." Men fremstår drømmende, fjern, lat og for noen litt dum. 

Gjennom utredningen fikk hun hvertfall bekreftet at hun ikke er noen av delene, hun bare mangler konsentrasjon - dvs hjernen produserer ikke dopamin i timene på skolen. 

Hun bekymrer seg veldig for fremtiden, for hun vil så gjerne, men opplever å ikke få til. Har såvidt startet på medisinutprøving, men det er ILLE at barn skal puttes på amfetamin etc for å bli firkanta skattebetalere. Men hun har ikke noe valg, hun sliter seg fullstendig it, sover hver dag etter skolen og har knapt sosialt liv. Det har pågått siden 2016, endelig har hun fått svar.

Mente ikke å kuppe tråden din. Er bare litt i samme båt, selv om jentene våre synes å være i hver sin ende av hyperaktiv-skalaen. ❤️ Masse lykke til til dere 

Anonymkode: 1adae...ba0

• Hjerte 1
Skrevet

Vår sønn ble kalt inn til militæret selv om han har adhd. Søster som ikke har det fikk brev om at hun ikke ville bli kalt inn. 

Det går veldig veldig bra med ham. Straks ferdig utdannet, og har gjort det utrolig bra på skolen fra ungdomsskolen. Før det fikk jeg klump i magen hver gang skolen ringte, og de ringte OFTE. 😅

Jeg har adhd selv, og fungerer utmerket med det for det meste. Det er mest som å ha en ekstra indre motor på mange måter. Litt for kraftig ekstra motor innimellom, men man kan lære seg å ta seg i det. For min sønn er det mest slik også nå. Han får, som mor, gjort veldig mye. Det krever noe selvdisiplin, men... ja det gjør det sikkert å ikke ha det også. Har ikke erfaring med å ikke ha det. 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Nå ble jeg veldig glad for fine historier ❤️ Datteren min er sosial og har mange nære, fine vennskap. Hun er ekstremt flink i idrett på et høyt nivå. Hun er kreativ, morsom og full av initiativ. Noen ganger er hun rasende. Innimellom går batteriet flatt og hun kan sove i timesvis midt på dagen. Og på skolen beskriver lærerne at hun ikke følger med og finner på alt mulig annet. Dette gjør selvsagt at hun får dårligere karakterer enn ønskelig, til tross for at hun virker til å ha gode evner. Jeg håper at evt. medisinering kan hjelpe henne å kontrollere følelser og øke konsentrasjon, men at hun fortsetter å være det fyrverkeriet hun er ❤️

hi

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...