Gå til innhold

Splitter nye boliger med utdaterte interiørvalg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser stadig prospekter for splitter nye boliger og hytter, hvor utbygger har valgt ukurrante løsninger, sannsynligvis for å spare penger, men som gjør at det som er nytt ser "gammelt" og umoderne ut. Jeg er spesielt opptatt av bad (jobber med det) og får helt vondt av å se mosaikkfliser og fliser i små formater i steden for fliser i 60x60 cm (som er dagens standard), toalettkasse i stedenfor at sisternen er innfelt i vegg og (grøss) hvitt baderomsmøbel, som absolutt ingen privatpersoner kjøper. (Har ikke solgt ETT hvitt møbel de fire siste årene.) Det er så trist å se at splitter nye boliger selges med bad som ser ut som det er 15-20 år gammelt eller renovert når de faktisk er helt nye. Trist at utbyggere, som ofte er lite interiørinteresserte menn, ikke ser verdien i å legge noen tusenlapper ekstra i å selge boliger som ser moderne ut.  For for en utbygger, som får alt til rabatterte priser, ER det kun noen tusenlapper ekstra i å få et moderne utseende bad kontra et bad med gammeldagseløsninger og umoderne flisstørrelser. Legg på 20 laken i skikkelig bad og få minst 50 ekstra for det ved salg. Lett.

Anonymkode: 22071...c08

• Liker 17
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så greit da kan du bruke fantasien din til å dekorere selv.

Skal de kjøpe ny interiør for å please kjøper?

Anonymkode: a17d2...d23

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror knapt jeg kjenner noen som ønsker et tidsriktig interiør. De fleste har sin egen stil og liker i tillegg det klassiske og tidløse. 

Moteriktige interiører går av moten og viser mangel på personlig smak, mens personlige og klassiske interiører kan vare leeeeenge.

Anonymkode: dc3a6...89a

• Liker 32
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det lureste er å velge klassisk, altså det motsatte av trendy. Man skal leve med badet i 25–30 år. Viktig å tenke på økonomiens utvikling fremover, og at man ikke vil pusse opp bad og kjøkken like hyppig som nordmenn har gjort siste 20 årene. 

Anonymkode: b9e4b...234

• Liker 22
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at det er kjedelig, rimelig basisinteriør i prospektet er at folk skal betale ekstra (mye) for å få de normale 60x60-flisene og det standard 2024 baderomsmøbelet.

Det er fordi de tjener mer penger på det. Så rart at du ikke vet det, om du jobber med salg?

Anonymkode: 50de2...f35

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen til at det er kjedelig, rimelig basisinteriør i prospektet er at folk skal betale ekstra (mye) for å få de normale 60x60-flisene og det standard 2024 baderomsmøbelet.

Det er fordi de tjener mer penger på det. Så rart at du ikke vet det, om du jobber med salg?

Anonymkode: 50de2...f35

Som sagt, de ville kunne tatt vesentlig mer betalt dersom en så enkel ting som tidsriktige flisstørrelser var på plass. Å få et tidsriktig bad og ikke et bad som ser ut som det er fra år 2000 med 30x30-fliser og mosaikk koster maks 20000 lapper ekstra for en proffaktør, noe de lett tjener inn på totalprisen. Jeg kjenner bransjen svært godt, så dette vet jeg.

De som gjør som jeg beskriver over, tjener mest penger. De som selger nye boliger med utdatert interiør, er de som går konkurs i disse tider hvor konkurransen er tøff. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det lureste er å velge klassisk, altså det motsatte av trendy. Man skal leve med badet i 25–30 år. Viktig å tenke på økonomiens utvikling fremover, og at man ikke vil pusse opp bad og kjøkken like hyppig som nordmenn har gjort siste 20 årene. 

Anonymkode: b9e4b...234

30x30-fliser kan ikke betraktes som klassisk i den forstand, de produseres knapt nok lenger. Unntaket er de mønstrede som etterlikner gammel stil. Det er nettopp langsiktighet som gjør at man burde velge den flisstørrelsen som er standard i dag, nemlig 60x60. Det går mot stadig større flisformater, 60x120 og 120x120 selger bedre enn 30x30. Verden går fremover, det handler ikke bare om mote når det gjelder flisformater, det handler vel så mye om produksjon.

Men for all del, hvis man virkelig ønsker at badet skal se 20 år gammelt, kjør på.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bygde hus nå, og kjøpte 30x60 fliser på gulv, mosaikk i dusj og 20x30 på vegger. Kun fordi det var disse jeg ville ha. Er jeg umoderne når jeg i tillegg valgte hvit vask? 

Anonymkode: d1b9f...69e

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også nettopp pusset opp bad, og valgte hvitt interiør og mosaikk i dusjen fordi vi syntes det var penest og mest tidløs. Har riktignok 60x60-flis på gulv og vegger, men har krom (og ikke svart, som er så trendy nå) på alle detaljer, fordi det kommer en dag (og antakelig ganske snart, siden svarte detaljer har vært i vinden ganske lenge nå) der svarte detaljer er VELDIG ut. Mens krom har vært brukt på bad «til alle tider» - og er dermed mye mer tidløst og smart å velge på et bad vi regner med vi skal ha i 20-30 år.

Ang. baderomsmøbler, så synes jeg forøvrig det er mer merkelig at folk velger noe ANNET enn hvitt…! Fy f så stygt jeg synes det er med baderomsmøbler i eik eller svart, beige eller grått, og for ikke å snakke om de som velger grønt, fersken etc 😅😅

Anonymkode: a221b...aef

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har også nettopp pusset opp bad, og valgte hvitt interiør og mosaikk i dusjen fordi vi syntes det var penest og mest tidløs. Har riktignok 60x60-flis på gulv og vegger, men har krom (og ikke svart, som er så trendy nå) på alle detaljer, fordi det kommer en dag (og antakelig ganske snart, siden svarte detaljer har vært i vinden ganske lenge nå) der svarte detaljer er VELDIG ut. Mens krom har vært brukt på bad «til alle tider» - og er dermed mye mer tidløst og smart å velge på et bad vi regner med vi skal ha i 20-30 år.

Ang. baderomsmøbler, så synes jeg forøvrig det er mer merkelig at folk velger noe ANNET enn hvitt…! Fy f så stygt jeg synes det er med baderomsmøbler i eik eller svart, beige eller grått, og for ikke å snakke om de som velger grønt, fersken etc 😅😅

Krom blir in nå :)

Du hadde sikkert ikke likt badet vårt. Hehe. Vi valgte beige 120x60-fliser, valnøtt-fronter, svart kran og blått tak. 

Anonymkode: 54a67...c85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Usj. Vi hadde hvit baderomsinnredning i forrige hus, et nå ca 15 år gammelt ferdighus (som forøvrig også hadde hvite 30x30 fliser på vegger) kjøpt brukt. Det ble så mye finere da det ble skiftet til slette, grå fronter. Finnes ikke noe kjedeligere enn hvit innredning og hvite fliser! Jeg hadde ikke giddet å renovere et hvitt bad (for flere hundre tusen) bare for å få andre fliser/innredning dersom det ellers fungerte godt, men det er nok en del andre som ville gjort det... 

Det eneste jeg grøsser over i hus, er de som er pusset opp "kjempemoderne" med enkelte typer/farger/motiver av baderomsplater på veggene. Det ser så billig ut! 🤢

Anonymkode: bf089...d60

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts; om ting virkelig går så fort ut av mote som du påstår, så er det virkelig en god grunn til å velge nøytralt og "kjedelig" ; f.eks hvitt. Så kan man sette sitt preg på det med tilbehør?Uansett er det vel varierende smak ute og går? Jeg vil ha et hjem, og ikke et hus som ser ut som venterommet hos legen eller en eller annen upersonlig utstilling som "alle" har..

Anonymkode: 386d1...6f3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ha et hjem, og ikke et hus som ser ut som venterommet hos legen eller en eller annen upersonlig utstilling som "alle" har..

Da er vel nettopp hvitt på hvitt det man bør unngå? :fnise:

Anonymkode: 36f3f...37b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kritthvitt bad.

Det skal se rent og upersonlig ut.

Folk som vil ha farger på badet, er de som ikke vasker nok.

Anonymkode: 8fcf0...43d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Usj. Vi hadde hvit baderomsinnredning i forrige hus, et nå ca 15 år gammelt ferdighus (som forøvrig også hadde hvite 30x30 fliser på vegger) kjøpt brukt. Det ble så mye finere da det ble skiftet til slette, grå fronter. Finnes ikke noe kjedeligere enn hvit innredning og hvite fliser! Jeg hadde ikke giddet å renovere et hvitt bad (for flere hundre tusen) bare for å få andre fliser/innredning dersom det ellers fungerte godt, men det er nok en del andre som ville gjort det... 

Det eneste jeg grøsser over i hus, er de som er pusset opp "kjempemoderne" med enkelte typer/farger/motiver av baderomsplater på veggene. Det ser så billig ut! 🤢

Bare sånn at alt blir rett (meg du siterte i innlegget ditt)- vi har ikke hvite fliser, vi har lys beige fliser i naturstein (dvs med litt naturlig «spill»).

Vi har heller ikke pusset opp et bad som fungerte godt - vi ble tvunget til å pusse opp pga massiv oversvømmelse. 

Det er jo supert for dere at dere trives med  grå fronter - personlig synes jeg grått interiør generelt er deprimerende. Vi ville absolutt ikke ha det, selv om det hadde blitt billigere enn det hvite interiøret vi valgte pga kampanjetilbud på innredning med grå fronter. Men det er viktig for oss å ha et bad vi trives i og kan leve med i mange år fremover 😊

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med å legge 120x60 fliser med jevnt lag lim under og fall mot sluk.

Anonymkode: 6c7d5...d07

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

For noen av oss er det viktigere at ting funker enn at det er fancy og moteriktig. Da jeg pusset opp kjøkkenet i 2004 valgte jeg eikekjøkken som ikke var trendy i det hele tatt, det var kirsebær og bøk som var inn og som "alle" kjøkkenkonsulenten anbefalte for en ung sjel. Eikekjøkkenet er fremdeles lekkert og helt i tråd med tiden, det er ikke kirsebærkjøkken som jeg ikke vet om noen som har valgt de siste 15 årene. Jeg pusset også opp bad i 2004, grått gulv og hvit flis som den gangen var ett nytt utrykk, men det fungerer faktisk helt fint enda. Selv om du som er i bransjen mener ting er utrendy og at man bør gå for noe annet, så er det ikke sånn at folk skal velge dere selgerne mener er trendy. Det er ingenting galt med å ha en annet uttrykk på badet enn det du som selger syns er in. Jeg driter i hva andre måtte syns er fint, jeg kjøper det jeg liker best selv. Nå skla jeg pusse opp ett annet bad, her blir det belegg på gulvet og veggplater, ikke en flis i sikte. Helt sikkert utrendy, men jeg liker det, og det er det viktigste.   

Anonymkode: c5417...094

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bare sånn at alt blir rett (meg du siterte i innlegget ditt)- vi har ikke hvite fliser, vi har lys beige fliser i naturstein (dvs med litt naturlig «spill»).

Vi har heller ikke pusset opp et bad som fungerte godt - vi ble tvunget til å pusse opp pga massiv oversvømmelse. 

Det er jo supert for dere at dere trives med  grå fronter - personlig synes jeg grått interiør generelt er deprimerende. Vi ville absolutt ikke ha det, selv om det hadde blitt billigere enn det hvite interiøret vi valgte pga kampanjetilbud på innredning med grå fronter. Men det er viktig for oss å ha et bad vi trives i og kan leve med i mange år fremover 😊

Skjønte det, men jeg ville uansett ikke valgt hvit innredning - og der tror jeg mange er enig med meg. På samme måte som at veldig mange ikke ville valgt hvit kjøkkeninnredning (eller hvite vegger overalt). 

Jeg liker heller ikke grått interiør generelt, som feks hus hvor "alle" veggene er malt i en eller flere grå nyanser. Enig med deg i at det er deprimerende 😅 Men grå fronter på badet, kombinert med hvite veggfliser, mørkere gulvfliser, samt farger fra planter, fargerike håndklær et cetera ga rett og slett en utrolig billig oppgradering av badet, som gjorde at det så mye mer moderne og innbydende ut bare med den lille endringen. (De hvite frontene som var der hadde forøvrig svellet opp/sprukket litt allerede før vi flyttet inn, så det ble nødvendig å skifte dem uansett.) Hvitt er som regel også det billigste man kan velge, og det vet folk... i tillegg til at det ofte gir assosiasjoner til i institusjoner og arbeidsplasser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har sorte toalett på hytta, og er det en ting jeg kan garantere er det at det aldri kommer sorte toalett i huset vårt! Hver eneste lille dråpe som spretter opp når man trekker ned synes, alt av støv synes, og det er generelt bare et slit å holde rent😅

skjønner også godt at utbyggere velger nøytrale løsninger når de skal selge leiligheter som ikke er forhåndssolgt. Det er vanskelig å treffe en bred kjøpegruppe om man innreder i typisk instagramstil

Anonymkode: 7c015...457

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi bygget hus for et par år siden og oppgraderte alt, unntatt badene. Bad betyr rett og slett ikke så mye for meg. Derfor har vi 30x60 fliser på veggene (hvite) mørkt gulv og mosaikk i dusjen. Har ikke hvit innredning, da, men ellers ser badet helt nøytralt ut. Og akkurat det har vært helt greit.

Dessverre må vi nå rive alle badene og bygge dem på nytt. Har vurdert å velge en annen stil, siden jeg nå har muligheten, men blir liksom ikke fenget av dagens mote. Gigantiske fliser er sikkert råflott på større bad, men på bad som er ca 6 kvadratmeter ser det bare rart ut! Og hvordan gjør man det med fall i dusjen? Vi ønsker ikke å få feil fall, da dette er en av grunnene til at vi må rive. og den hylla over sisterne er jo suprrpraktisk! Den kommer jeg til å beholde uansett.

TS, hva vil du anbefale med, som passer på forholdsvis små bad?

Anonymkode: aa93f...ff9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...