Anonym15 Skrevet 3. juni 2024 #1 Skrevet 3. juni 2024 Hei Skal reise til USA for første gang, og er ikke særlig reisevant. Jeg har fått ESTA godkjent og printet ut, og fylt ut APIS med passnummer og adressen jeg skal bo på samt navn etc. Da skal jeg vel være good ? I tillegg, har jeg en Ø i etternavnet mitt. Nederst på passet mitt der det kan skannes, er Ø erstattet med OE. Det står også OE på ESTA godkjennelsen. Men på flybilletten min var Ø erstattet med kun O, og selvom SAS kunderservice sa dette skulle gå bra, valgte jeg å endre navnet på billetten også så det sto OE istedenfor kun O. Blir det riktig? Trenger jeg printe ut noe mer enn ESTA? Takk på forhånd for svar :)
Anonym15 Skrevet 3. juni 2024 Forfatter #2 Skrevet 3. juni 2024 Og, hvor nøye er de på at adressen er skrevet inn korrekt? Synes det var litt vanskelig å vite eksakt hvordan den skulle fylles inn.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #3 Skrevet 4. juni 2024 Du trenger ikke printe ut ESTA eller noe annet. Så lenge du har søkt om og fått godkjent ESTA, reiser du helt vanlig. Den skal ikke vises noe sted. Det med Ø går helt sikkert fint. Det med adresse går også helt sikkert fint så lenge du ikke har skrevet noe helt merkelig. Få med hotellnavn, gate og ZIP code, så er det null stress. Anonymkode: 1a698...c83
Anonym15 Skrevet 4. juni 2024 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du trenger ikke printe ut ESTA eller noe annet. Så lenge du har søkt om og fått godkjent ESTA, reiser du helt vanlig. Den skal ikke vises noe sted. Det med Ø går helt sikkert fint. Det med adresse går også helt sikkert fint så lenge du ikke har skrevet noe helt merkelig. Få med hotellnavn, gate og ZIP code, så er det null stress. Anonymkode: 1a698...c83 Takk for svar! Er en privat adresse, men har fått med gate, zip code og husnr. Så takk! Men en ting jeg så når jeg gikk over ESTA søknaden, var at under kontaktinformasjon la jeg inn adressen min i Norge, med gatenr, by og region etc. Men jeg glemte post nr. Er dette krise? Fikk den godkjent etter noen timer uansett, men bare lurer.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #5 Skrevet 4. juni 2024 23 minutter siden, Anonym15 said: Takk for svar! Er en privat adresse, men har fått med gate, zip code og husnr. Så takk! Men en ting jeg så når jeg gikk over ESTA søknaden, var at under kontaktinformasjon la jeg inn adressen min i Norge, med gatenr, by og region etc. Men jeg glemte post nr. Er dette krise? Fikk den godkjent etter noen timer uansett, men bare lurer. Det har sikkert ingenting å si, men om du skal bo på privat adresse, kan det være du få litt flere spørsmål enn de som bor på hotell, spesielt om du skal besøke en kjæreste eller noe. Du kan oppdatere adressen du skal bo på i USA etter godkjent ESTA forresten Anonymkode: 1a698...c83
Anonym15 Skrevet 4. juni 2024 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det har sikkert ingenting å si, men om du skal bo på privat adresse, kan det være du få litt flere spørsmål enn de som bor på hotell, spesielt om du skal besøke en kjæreste eller noe. Du kan oppdatere adressen du skal bo på i USA etter godkjent ESTA forresten Anonymkode: 1a698...c83 Takk! Ja, har lagt den inn på søknaden i ettertid. Men nå tenker jeg på adressen jeg bor på i Norge under kontaktinformasjonen min, der jeg glemte det norske postnr. Men er kanskje ikke så nøye. Jeg reiser sammen med kjæresten og skal besøke familien hans. Uff merker jeg er så nervøs for den grense/passkontrollen, hører så mange skrekkhistorier 😅
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #7 Skrevet 4. juni 2024 3 hours ago, Anonym15 said: Takk! Ja, har lagt den inn på søknaden i ettertid. Men nå tenker jeg på adressen jeg bor på i Norge under kontaktinformasjonen min, der jeg glemte det norske postnr. Men er kanskje ikke så nøye. Jeg reiser sammen med kjæresten og skal besøke familien hans. Uff merker jeg er så nervøs for den grense/passkontrollen, hører så mange skrekkhistorier 😅 Det er ikke noe problem. Jeg har vært seks ganger i USA og bare møtt skikkelig hyggelige folk i passkontrollen. Fikk utelivstips i New Orleans en gang 😂 Ikke tenk på det med postnummeret, det blir ikke et problem. Anonymkode: 1a698...c83
Anonym15 Skrevet 4. juni 2024 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke noe problem. Jeg har vært seks ganger i USA og bare møtt skikkelig hyggelige folk i passkontrollen. Fikk utelivstips i New Orleans en gang 😂 Ikke tenk på det med postnummeret, det blir ikke et problem. Anonymkode: 1a698...c83 Takk for svar! Men hva er det de eksakt gjør i passkontrollen? Er det en skranke man møter til og må vise passet?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #9 Skrevet 5. juni 2024 4 hours ago, Anonym15 said: Takk for svar! Men hva er det de eksakt gjør i passkontrollen? Er det en skranke man møter til og må vise passet? Ja, de ser på passet ditt, scanner det, tar fingeravtrykkene dine og tar et bilde av deg, så kan det være de stiller noen spørsmål om hva du skal i USA, hvor lenge du skal være der, jeg har blitt spurt om jobben min et par ganger. De kan også be om bevis på hvor du skal overnatte og bevis på at du har nok penger til å brødfø deg selv hele turen, men jeg har aldri blitt spurt om dette, og det er ganske uvanlig når man er norsk (indiske venner blir spurt HVER gang). Det pleier ikke å ta mer enn noen minutter. Noen ganger er det lang kø i passkontrollen for utlendinger (har venta to timer før), noen steder er det en automat hvor du fyller ut alle disse tingene istedenfor en person. Det spørs hvor du lander. Anonymkode: 1a698...c83
Anonym15 Skrevet 5. juni 2024 Forfatter #10 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, de ser på passet ditt, scanner det, tar fingeravtrykkene dine og tar et bilde av deg, så kan det være de stiller noen spørsmål om hva du skal i USA, hvor lenge du skal være der, jeg har blitt spurt om jobben min et par ganger. De kan også be om bevis på hvor du skal overnatte og bevis på at du har nok penger til å brødfø deg selv hele turen, men jeg har aldri blitt spurt om dette, og det er ganske uvanlig når man er norsk (indiske venner blir spurt HVER gang). Det pleier ikke å ta mer enn noen minutter. Noen ganger er det lang kø i passkontrollen for utlendinger (har venta to timer før), noen steder er det en automat hvor du fyller ut alle disse tingene istedenfor en person. Det spørs hvor du lander. Anonymkode: 1a698...c83 Tusen takk for utfyllende svar! Merker jeg overtenker det mye nå, men hvordan beviser man hvor man skal bo om man ikke bor på hotell? Og burde man ta ut noe kontanter å ha med seg?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #11 Skrevet 5. juni 2024 1 hour ago, Anonym15 said: Tusen takk for utfyllende svar! Merker jeg overtenker det mye nå, men hvordan beviser man hvor man skal bo om man ikke bor på hotell? Og burde man ta ut noe kontanter å ha med seg? Nei, trenger absolutt ikke kontanter for å komme inn i landet, men lurt å skaffe seg Wise-kort og ha kontanter på seg til tips mens man er der, men det kan man også ta ut av minibank der borte. Nå har jeg aldri bodd hos folk i USA, men om de virkelig er skeptiske, kanskje de ber deg ringe dem så de kan bekrefte at du skal bo hos dem? Jeg har aldri opplevd spørsmål om overnatting. Bare ikke lyv, uansett hva det er. Vær ærlig om alt de spør om. Noen folk lyver om rare ting når de blir nervøse og vikler seg inn i mye styr. Så folk som fikk problemer i Australia fordi de av merkelige grunner løy om hvilket land de reiste fra. Anonymkode: 1a698...c83
Anonym15 Skrevet 5. juni 2024 Forfatter #12 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, trenger absolutt ikke kontanter for å komme inn i landet, men lurt å skaffe seg Wise-kort og ha kontanter på seg til tips mens man er der, men det kan man også ta ut av minibank der borte. Nå har jeg aldri bodd hos folk i USA, men om de virkelig er skeptiske, kanskje de ber deg ringe dem så de kan bekrefte at du skal bo hos dem? Jeg har aldri opplevd spørsmål om overnatting. Bare ikke lyv, uansett hva det er. Vær ærlig om alt de spør om. Noen folk lyver om rare ting når de blir nervøse og vikler seg inn i mye styr. Så folk som fikk problemer i Australia fordi de av merkelige grunner løy om hvilket land de reiste fra. Anonymkode: 1a698...c83 Tusen takk! Ble mye roligere av dette, satser på at det går fint da 😀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå