Gå til innhold

Varmepumpe og funksjonen DRY -kan noen forklare?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har skjønt at denne funksjonen har med luft-tørrheten i rommet. Men hva bør denne være innstillt på ? Den er innstillt på 22.0 nå, men er det riktig temp/tall? Skjønner ikke hva 22.0 har å si for lufttørrheten, om den bør stå lavere eller høyere?

Anonymkode: 19d18...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og gjør den rommet kaldere egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står det ikke noe i appen om hvilken prosent luftfuktighet det er i rommet nå?

Anonymkode: cbcdc...dc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det tallet viser til luftfuktigheten i rommet i prosent? 22% er ganske tørt. Det er ikke anbefalt tørrere luft enn 20% innendørs, for da føler vi det på kroppen i form av tørre slimhinner, tørr i nesen og halsen, og kanskje såre, tørre øyne. Pga oppvarming elektrisk og med ved inne om vinteren her i landet er luften innendørs i våre hjem på sitt tørreste om vinteren. Om sommeren står vinduer og dører åpne mer, og inneluften får samme luftfuktighet som ute, som gjerne er høyere pga varme (fordamper vann fra hav, vann, elver og innsjøer), tåke, regn, skyer.

Klipper inn dette fra nettet:

På sommeren ligger luftfuktigheten gjerne på rundt 50 prosent innendørs, men den bør ikke overstige 60 prosent. På vinteren er det anbefalt at luftfuktigheten ligger på mellom 20 og 40 prosent i oppholdsrom, og opp til 50 prosent i kjølige rom. Blir den over dette øker veksten av midd, bakterier, mugg og sopp.

Annet klipp:

Konklusjon riktig luftfuktighet

For å unngå mugg bør du holde fuktigheten under 60%, alle steder i boligen. For å unngå plager med tørr luft bør du holde fuktigheten over 30-40%.
Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Står det ikke noe i appen om hvilken prosent luftfuktighet det er i rommet nå?

Står ingenting. 22 opp eller ned er det jo jeg som styrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (13 minutter siden):

Jeg antar det tallet viser til luftfuktigheten i rommet i prosent? 22% er ganske tørt. Det er ikke anbefalt tørrere luft enn 20% innendørs, for da føler vi det på kroppen i form av tørre slimhinner, tørr i nesen og halsen, og kanskje såre, tørre øyne. Pga oppvarming elektrisk og med ved inne om vinteren her i landet er luften innendørs i våre hjem på sitt tørreste om vinteren. Om sommeren står vinduer og dører åpne mer, og inneluften får samme luftfuktighet som ute, som gjerne er høyere pga varme (fordamper vann fra hav, vann, elver og innsjøer), tåke, regn, skyer.

Klipper inn dette fra nettet:

På sommeren ligger luftfuktigheten gjerne på rundt 50 prosent innendørs, men den bør ikke overstige 60 prosent. På vinteren er det anbefalt at luftfuktigheten ligger på mellom 20 og 40 prosent i oppholdsrom, og opp til 50 prosent i kjølige rom. Blir den over dette øker veksten av midd, bakterier, mugg og sopp.

Annet klipp:

Konklusjon riktig luftfuktighet

For å unngå mugg bør du holde fuktigheten under 60%, alle steder i boligen. For å unngå plager med tørr luft bør du holde fuktigheten over 30-40%.

Ok, da trykker jeg den ned til 20.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, da trykker jeg den ned til 20.0.

Som sagt føles det veldig tørt. Du bør heller sikte deg inn på 30-40% som det står i klippet ovenfor. 

Du vil kunne risikere sår hals, sår neseslimhinne og tørre, såre øyne av så lav luftfuktighet som 20. Det er nok bedre å stille den litt høyere. Det føles mer behagelig for oss mennesker. Det er også ikke bra for møbler at det er FOR tørt, for da kan treverk tørke inn i en sånn grad at det begynner å slå sprekker. Møblene kan rett og slett bli ødelagte av for tørr luft, med andre ord. Inkludert kjøkkeninnredningen din og stuebordet! (hvis den er lagd av tre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (3 minutter siden):

Som sagt føles det veldig tørt. Du bør heller sikte deg inn på 30-40% som det står i klippet ovenfor. 

Du vil kunne risikere sår hals, sår neseslimhinne og tørre, såre øyne av så lav luftfuktighet som 20. Det er nok bedre å stille den litt høyere. Det føles mer behagelig for oss mennesker. Det er også ikke bra for møbler at det er FOR tørt, for da kan treverk tørke inn i en sånn grad at det begynner å slå sprekker. Møblene kan rett og slett bli ødelagte av for tørr luft, med andre ord. Inkludert kjøkkeninnredningen din og stuebordet! (hvis den er lagd av tre)

Jeg er så forvirret, tror ikke det er prosent altså.  For den går på bare opp til 30.0 hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er så forvirret, tror ikke det er prosent altså.  For den går på bare opp til 30.0 hos meg.

Aha... ja da er det nok ikke luftfuktighets-prosenten det er snakk om. Beklager. Da bør du nok ta frem bruksanvisningen, evt sjekke om den finnes på nett og lese den. Finne ut hva det tallet betyr.

PS! Er det temperatur? Grader?

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er gradene. Du må se i appen om det står %. 
Hvilken varmepumpe er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er gradene. Du må se i appen om det står %. 
Hvilken varmepumpe er det? 

Har ikke noe app for denne varmepumpen.  Jeg leier.

Står bare et displaypanel på kontrollen. Panasonic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anta at det er temperaturen du setter, det at varmepumpen er i DRY modus, betyr at den jobber på en slik måte at den avfukter luften så mye den kan, dette gjør den ved å la luften passere langsomt over kjøleflatene slik at mest mulig av fukten i luften kan kondensere. Det er derfor ikke sikert at dden klarer å kjøle ned rommet like effektivt.

Endret av Handerrefyren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...