AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #1 Skrevet 3. juni 2024 Se vedlagt link: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=355340774 Denne dukket opp i en annonse på en nettavis, pleier egentlig ikke trykke på slikt, men reagerte veldig på at dette kan kalles en enebolig. Enig at den er kjedet, men det er jo ingen skille mellom naboen ved siden av, dvs en tomannsbolig. Det gjentas mange ganger at dette er en enebolig, så den er jo mest sannsynlig registrert som det. Ikke noe eiendomsmegler "lyver" om. Eller? Anonymkode: 15601...7c5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #2 Skrevet 3. juni 2024 Det der er vel en tomannsbolig, mener nå jeg. Anonymkode: cf8c3...08b 9
MariaIsabel Skrevet 3. juni 2024 #3 Skrevet 3. juni 2024 Har vært borti at hus som er festet sammen likevel er klassifisert som enebolig. Vet ikke reglene rundt det, men det er vel enkelt og greit slik at om det en gang, av en eller annen grunn, gikk igjennom registrering som enebolig, så er det det. 1
Gjest jegerrinne Skrevet 3. juni 2024 #4 Skrevet 3. juni 2024 Ser nå ut som flere 2 mannsboliger på rad med garasje i mellom
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #5 Skrevet 3. juni 2024 Trodde det var rekkehus. Men har faktisk sett flere og flere kaller det kjedet enebolig. Anonymkode: fe8b0...ee8 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #6 Skrevet 3. juni 2024 De skal i prinsippet være festet sammen med garasje el. Disse det ut til å være "kjedet tomannsbolig", dvs at flere tomannsboliger er festet sammen med garasje mellom. Anonymkode: 5b745...0dc 10 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #7 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De skal i prinsippet være festet sammen med garasje el. Disse det ut til å være "kjedet tomannsbolig", dvs at flere tomannsboliger er festet sammen med garasje mellom. Anonymkode: 5b745...0dc Enig, dette er kjedede tomannsboliger, ikke kjedede eneboliger… Anonymkode: 443e5...2b7 6
-venter- Skrevet 3. juni 2024 #8 Skrevet 3. juni 2024 Du kan sjekke på seeiendom.no hva boligen er registrert som om du er interessert.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 Semi Detached house som det heter i England. Anonymkode: a646e...a74 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 Tomannsbolig. Men grøss og gru, den ene hagen er full av EN ENORM trampoline. Jeg ville nødig vært naboen på andre sida som liksom skal sitte og slappe av i hagen sin 😜 Anonymkode: 88350...48b 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #11 Skrevet 4. juni 2024 I matrikkelen er huset registrert med koden 133 kjedet bolig, inkl. atriumhus. Her er det bare en misforståelse, eventuelt villedende markedsføring fra megler. Kjedet bolig er bare et annet ord for rekkehus. Kjedet enebolig er ikke et begrep rent bygningsteknisk. En enebolig kan ikke være «kjedet», da er det ikke lenger en enebolig. At mange velger å beskrive boligene sine som kjedet enebolig er en annen sak, men det er ikke riktig. Utklippene er hentet fra Regjeringens Grad av utnytting og SSB’s veiledning for bygningstype. Hilsen juristen på byggesakskontoret. Anonymkode: 6e57a...7cf 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #12 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hilsen juristen på byggesakskontoret. Du tar feil. Bygget er ikke kjedet med mellombygg. Det er et hus delt i to med en garasje på hver side, altså en tomannsbolig. Anonymkode: 88350...48b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #13 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du tar feil. Bygget er ikke kjedet med mellombygg. Det er et hus delt i to med en garasje på hver side, altså en tomannsbolig. Anonymkode: 88350...48b Jeg tar ikke feil. Jeg sier bare hva som står i matrikkelen, dvs. hva bygningen er registrert oppført som. Selv om bygningen i midten tydelig ser ut som en tomannsbolig, fremgår det klart av situasjonskartet at den er koblet til nabobygningen med en garasje. Det er også mulig at enhetens garasje på høyre side også er koblet til en bolig, uten at jeg har sjekket det nærmere. Det ville vært feil å skrive tomannsbolig, fordi bygningen er koblet til naboen på venstre side med en garasje. Det er også feil med rekkehus på grunn av nevnte garasje. Riktig føring er kjedet bolig, til tross for at deler av boligene henger sammen med mer enn en garasje. Anonymkode: 6e57a...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #14 Skrevet 4. juni 2024 Helt åpenbart en kjedet bolig, knyttet sammen med garasje. Til tross for at boligen inneholder to enheter. At megler imidlertid kan holde visning i dette huset og fremholde at det er en enebolig er imidlertid spinnvilt. Anonymkode: 6e57a...7cf 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #15 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tomannsbolig. Men grøss og gru, den ene hagen er full av EN ENORM trampoline. Jeg ville nødig vært naboen på andre sida som liksom skal sitte og slappe av i hagen sin 😜 Anonymkode: 88350...48b Det er den hagen som er til salgs, så jeg tipper nabolaget gleder seg 😉 Anonymkode: 7f608...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #16 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt åpenbart en kjedet bolig, knyttet sammen med garasje. Til tross for at boligen inneholder to enheter. At megler imidlertid kan holde visning i dette huset og fremholde at det er en enebolig er imidlertid spinnvilt. Anonymkode: 6e57a...7cf Helt enig i at dette er veldig villedende. En ting er "eneboligene" hvor det så vidt er en garasje mellom, men disse har vegg i vegg i tillegg. Heldigvis så synes det godt på forsidebildet, men om man søker etter en enebolig i søkefeltet, så synes jeg det blir feil at denne får være der... Kjedet bolig, som er nevnt over her, synes jeg er mer passende. Tomannsbolig synes jeg også kan brukes. IKKE enebolig! Anonymkode: 15601...7c5
Hulderen Skrevet 4. juni 2024 #17 Skrevet 4. juni 2024 Det er mer som er merkelig. Det står at det er to garasjer til boligen. Men garasjen ved siden av, må jo høre til nabo-tomannsboligen? Dette ser ut til å være en megler som har gjort en elendig jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #18 Skrevet 5. juni 2024 Hulderen skrev (22 timer siden): Det er mer som er merkelig. Det står at det er to garasjer til boligen. Men garasjen ved siden av, må jo høre til nabo-tomannsboligen? Dette ser ut til å være en megler som har gjort en elendig jobb. Det er to garasjer i høyden. Hvis du ser på bildet fra inngangspartiet er det garasjeport på den siden også, i etasjen over garasjeporten på bildet du har lagt ved. Anonymkode: 7f608...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #19 Skrevet 5. juni 2024 Brakker heter det.Ser jo lite koselig ut spør du meg. Anonymkode: feb77...ae0
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #20 Skrevet 5. juni 2024 På kjedet enebolig skal det være vindu, eller mulighet for vindu på alle yttervegger. Enten ved at de er hektet sammen av garasje på begge sider slik at de er fri vegg over, eller ved at boligene er forskjøvet i forhold til hverandre slik at halve veggen er fri fra bakken og opp. Når boligene henger sammen på 100% av den ene veggen som på annonsen over er det tomannsbolig. Anonymkode: f64a3...fc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå