AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #1 Skrevet 3. juni 2024 I begynnelsen av mai ble det tatt først celleprøve hos fastlegen pga mye smerter, samtidig haste henvist til sykehuset på gynekologen. Der fikk jeg time 3 dager etter. Der ble det tatt ny celleprøve av livmorhalsen og av slimhinner i livmoren. Da prater de om at de vil jeg skulle prøve hormonspiral for plaggene. Noe jeg ikke har så lyst til etter sist jeg prøvde. Da fikk jeg mye smerter intens kløe inne i skjedden. Fikk brev om at prøva fra livmorslimhinnen var bra. Så ringer de fra sykehuset i dag å sier jeg må inn å ta ny celle prøver . Fikk time om 14 dager. Spurte om noe var galt siden det blir 3 celleprøve på knapt 1.5mnd. Ho ville ikke svare. Bare at jeg måtte ta og timen var satt opp. Kjenner jeg fikk skikkelig klump i magen av det Anonymkode: dbcd9...eef
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #2 Skrevet 3. juni 2024 Den som ringer har ikke lov til å si noe. Ikke engang at prøvene er negative og at du er helt frisk. Så ikke la deg skremme av at den personen ikke sa noe. Det høres ut som at de følger opp nøye og passer på at ikke noe utvikler seg. Nettopp for at du skal slippe å bekymre deg. Anonymkode: 1e206...685 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #3 Skrevet 3. juni 2024 Trenger ikke å være noe galt. Jeg har måtte ta ny prøve pga de ikke fikk tatt ut nok materiale. Ble ok prøve 3.gangen. Anonymkode: af368...db0 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #4 Skrevet 3. juni 2024 Kan være så enkelt som at prøven ikke var analyserbar. Dersom det hadde vært noe alvorlig galt hadde du kommet inn lenge før 14 dager. Men om du mister nattesøvnen over dette ville jeg ringt dem og bedt om å få snakke med legen. Anonymkode: 3c30a...807 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #5 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Den som ringer har ikke lov til å si noe. Ikke engang at prøvene er negative og at du er helt frisk. Så ikke la deg skremme av at den personen ikke sa noe. Det høres ut som at de følger opp nøye og passer på at ikke noe utvikler seg. Nettopp for at du skal slippe å bekymre deg. Anonymkode: 1e206...685 Men det at prøven er negativ, ikke ble tatt ordentlig etc er informasjon vedrørende ts sin helse. Opplysninger som tilhører henne, og ikke kan holdes tilbake under noen som helst slags omstendigheter. Den har ts selvsagt rett til å be om. Og få utlevert. Og en praktiserende lege med normalt god forstand skulle ha lagt ut denne informasjonen på plattformen vedkommende benytter til pasientdialog. Ts: kontakt din fastlege og be om samtlige journalopplysninger utlevert. Har ikke spesialist sendt slike? Kontakt vedkommende og be om dem utlevert øyeblikkelig. Ts: jeg ville også ha gått et annet sted. Dersom en lege mener seg å kunne anbefale spiral basert på medisinsk forskning så ville hen selvsagt gitt deg lenker til denne forskningen så du kunne lese i ro og mak og ta et opplyst valg etter en medisinsk og faglig vurdering og gjerne etter t du hr søkt en second-opinion. For hva hen mener eller ei er litt irrelevant så lenge det finnes så forsvinnende lite forskning på området. Så da anbefaler leger basert på «synsing fra pasienter». Som medisinsk er å anse som kjærringråd. Og som enhver god lege omtaler i dertil passende ordlag. Og neste gang du er hos en lege så gjør du hen ettertrykkelig oppmerksom på at du skal ha en kopi av alt som vedgår deg. Anonymkode: 0bb74...dd2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #6 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Den som ringer har ikke lov til å si noe. Ikke engang at prøvene er negative og at du er helt frisk. Så ikke la deg skremme av at den personen ikke sa noe. Det høres ut som at de følger opp nøye og passer på at ikke noe utvikler seg. Nettopp for at du skal slippe å bekymre deg. Anonymkode: 1e206...685 Trodde nå at en hadde krav å vite hva som står. Er jo min helse det er prat om. Får ringe fastlegen å høre om de har fått noe svar. Kjenner i hvertfall bare på en uro. Syns bare det er spesielt at de vil ha prøve nr 3 Anonymkode: dbcd9...eef
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #7 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Trodde nå at en hadde krav å vite hva som står. Er jo min helse det er prat om. Får ringe fastlegen å høre om de har fått noe svar. Kjenner i hvertfall bare på en uro. Syns bare det er spesielt at de vil ha prøve nr 3 Anonymkode: dbcd9...eef Har du sjekket om epikrisene dine ligger på helsenorge.no? Er ikke alle regioner som har tilgang, så det kommer an på hvor du bor. Men om du bor i riktig region så skal du finne epikrisene der inne. Anonymkode: acdb9...23a
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #8 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du sjekket om epikrisene dine ligger på helsenorge.no? Er ikke alle regioner som har tilgang, så det kommer an på hvor du bor. Men om du bor i riktig region så skal du finne epikrisene der inne. Anonymkode: acdb9...23a Nei ligger ikke Står kun om at slimhinner intet funn Anonymkode: dbcd9...eef
Fighter83 Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I begynnelsen av mai ble det tatt først celleprøve hos fastlegen pga mye smerter, samtidig haste henvist til sykehuset på gynekologen. Der fikk jeg time 3 dager etter. Der ble det tatt ny celleprøve av livmorhalsen og av slimhinner i livmoren. Da prater de om at de vil jeg skulle prøve hormonspiral for plaggene. Noe jeg ikke har så lyst til etter sist jeg prøvde. Da fikk jeg mye smerter intens kløe inne i skjedden. Fikk brev om at prøva fra livmorslimhinnen var bra. Så ringer de fra sykehuset i dag å sier jeg må inn å ta ny celle prøver . Fikk time om 14 dager. Spurte om noe var galt siden det blir 3 celleprøve på knapt 1.5mnd. Ho ville ikke svare. Bare at jeg måtte ta og timen var satt opp. Kjenner jeg fikk skikkelig klump i magen av det Anonymkode: dbcd9...eef Kan være de har rotet med prøvene eller hvordan disse analyseres. Behøver ikke å være noe galt men for å utelukke at det ikke er noe så safer de seg ved å ta dette på nytt. Håper du har time om ikke så lenge. Skikkelig dritt å vente lenge etter en slik opplevelse som din 💞
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 Fighter83 skrev (1 minutt siden): Kan være de har rotet med prøvene eller hvordan disse analyseres. Behøver ikke å være noe galt men for å utelukke at det ikke er noe så safer de seg ved å ta dette på nytt. Håper du har time om ikke så lenge. Skikkelig dritt å vente lenge etter en slik opplevelse som din 💞 Ny time im 14 dager. Hadde ønsket fått tidligere. Men må nok bare vente Drømmen hadde vært å fått fjernet alt. Hver gang jeg tar prøver er jeg redd svaret. Redd for å få samme svar som bestemor, mor, tante,søster og barnet til søsteren min, at de har funnet kreft.Pluss hatt mye plager fra jeg fikk mensen. Er så rart da jeg fikk yngste skrev jeg under på de kunne fjerne alt ved keisersnitt. Mens nå 18år seiner, så er de så opptatt av alt negativt ved å fjerne, at det er bedre med hormonspiral som jeg har reagert på Anonymkode: dbcd9...eef 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #11 Skrevet 3. juni 2024 Det er ikke sikkert sekretæren som ringte deg har tilgang til resultatene av den første prøven og da vil det selvfølgelig ikke kunne fortelle deg hvorfor du skal settes opp på nytt time heller. Anonymkode: 2e417...729
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #12 Skrevet 3. juni 2024 Merkelig praksis å kalle pasienter inn til nye prøver uten å forteller hvorfor. Jeg har jobbet i helsesektoren lenge. Dette har jeg aldri hørt om og det er ikke god praksis. Klart at folk blir skremt når de får en slik melding uten forklaring. Jeg har opplevd å bli kalt inn til ny celleprøve fordi prøven jeg hadde tatt ikke kunne brukes. Godt mulig det er det samme med deg. Hadde det vært noe alvorlig ville de sagt det. Da jeg fikk påvist CIN3 celleforandringer som er forstadiet til kreft ringte legen og fortalte akkurat hva det gjaldt. Jeg synes du bør ringe legen og be om en forklaring på dette gjelder. Å bli oppringt på den måten du ble er IKKE noe du eller noen andre bør godta. Anonymkode: 9de3b...d1b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #13 Skrevet 3. juni 2024 Hadde det vært noe galt hadde de vel tatt en biopsi, ikke ny celleprøve. Mest sannsynlig for lite prøvemateriale eller noe lignende. Anonymkode: af118...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå