Gjest j79 Skrevet 12. februar 2006 #1 Skrevet 12. februar 2006 Slutta med piller i høst, og har hatt mensen 3 (snart 4) ganger etter pilleslutt. Syklusene har vært 37 - 44 og 31 dager, og nå er jeg på dag 34 i 4. syklus etter pilleslutt. Altså fra 31 til 44 dager. Er dette normalt? Eller er det grunn til bekymring? Når kan jeg vente at ting stabiliserer seg? Husker at jeg hadde litt ustabile sykluser (25-35 dager?) og store mens-smerter før jeg begynte med piller. Det er jo snart 8 år siden, så jeg vet ikke hva som er normalt for kroppen min nå lenger.
Malama Skrevet 12. februar 2006 #2 Skrevet 12. februar 2006 Ikke unormalt det nei. Noen er tilbake i sin regelmessige 28 dagers syklus fra dag 1, for de flestetar det etter det jeg hr lest 3-6 måneder, for for noen enda lenger tid. Ettersom du ikke hadde regelmessige sykluser før du begynte med pillen heller har du ingen regelmessig syklus å "komme tilbake til" heller, så da er dette slett ikke uvanlig. Gi kroppen litt tid, så ordner det seg kanskje. 100% regelmessige sykluser er jo ikke noe som er sååå viktig heller (du kan fint leve uten, og du kan fint bli gravid uten også) men om de ikke stabiliserer seg skader det ikke å ta det opp med legen for å se om der er en underliggende grunn til det. (snart på tide jeg gjør det, 11 måneder etter pilelslutt er jeg kke i nærheten av en stabil syklus eller en eggløsning som dukker opp spesielt ofte... (2 ganger hittil...)
Gjest j79 Skrevet 12. februar 2006 #3 Skrevet 12. februar 2006 (endret) Takk for kjapt svar, malama! ... siden jeg har mensen ganske jevnlig, i hvertfall sånn bortimot en gang i måneden, skal jeg tro at jeg også har EL hver måned? Eller har jeg grunn til å være usikker på dette? Kommer EL like mange dager før mens hver gang, uavhengig av hvor lange mens-sykluser jeg har? Eller varierer også tiden fra EL til mens? Endret 12. februar 2006 av j79
Malama Skrevet 12. februar 2006 #4 Skrevet 12. februar 2006 tiden fra mens til el varierer, tiden fra el til mens er stabil. Det er ikke sikekrt du har el hver måned, men har du ingen grunn til å ikke tro det, så kan du greit forutsette at du har det (eller begynne å tempe for å sjekke, etter eget ønske) i alle fall inntil det evt har gått et år med prøving uten hell I mitt tilfelle, som er litt merkelig, er de syklusene som er relativt "normale" i lengden, rundt en måned lang, uten EL, mens de to gangene jeg HAR hatt el har syklusen vært halvannen og to måneder lang. Men je er nok ikke akkurat normal da
Gjest j79 Skrevet 13. februar 2006 #5 Skrevet 13. februar 2006 Fint Da satser jeg på at jeg er ganske normal. og så spørs det om ikke jeg burde til med temping eller noe i neste syklus, for å finne ut mer sikkert hvor mange dager før mens jeg har min EL.
Malama Skrevet 13. februar 2006 #6 Skrevet 13. februar 2006 Dersom du vil kan du gjøre det, men dersom du ikke har lyst eller tror det blir mer stress enn hjelp, så er det ikke nødvendig, bar vær aktiv i senga hele syklusen. Siden sykluslengden din varierer er det vanskelig å forutse EL uasett om du vet hvor mange dager før neste mens den kommer, siden du ikke vet når neste mens kommer... Men, for all del, har du lyst så er det meget lærerikt. Jeg begynte med LC som temping og tegner graf som prevensjon da jeg sluttet med pillene. Med to EL på 11 måneder er det ikke så stor fare for at jeg skulle bli gravid likevel da, og med så ustabile sykluser har jeg lange "potensielt fruktbare" perioder, men jeg angrer i alle fall ikke på at jeg sluttet med pillene og jeg har lært kjempemasse om min egen kropp gjennom tempingen! Og det er ikke så vanskelig. (Men som prevensjon er det viktig at du vet hva du gjør, og jeg anbefaler det ikke for noen som ikke har gjort det i lang tid å og VET hva de gjør dersom baby er krise...)
Gjest j79 Skrevet 13. februar 2006 #7 Skrevet 13. februar 2006 Temping som prevensjon er uaktuelt. Da hadde jeg heller fortsatt med piller en sund til (hadde ingen bivirkninger, og viste når mensen kom). Eventuell temping for meg er mer av nysgjerrighet. Lurer jo på når jeg egentlig har EL, og hva som skjer med kroppen min gjennom en syklus. Vi får se om jeg temper neste syklus. Virker som litt styr, og så tror jeg mannen ville vurderer meg som hysterisk og desperat. Jeg er den mest aktive prøverer av oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå