Gå til innhold

Rusbruk blant ungdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har mistanke om at tenåringen vår har begynt å ruse seg. Det har vært møter på ungdomsskolen om narkotika, de har måttet stenge toalettene på skolen fordi det er fri flyt av ecstasy, jenter som prostituerer seg på snap for å få dop osv. Hen har venner som har blitt tatt på skolen med div rusmidler.

Tenåringen har gått ned veldig i vekt, har ofte spurt om å overnatte med venner, og hen har lagt ut bilder der hen ser rusa ut (når du ser øynene). Dette har skjedd på kort tid, på under 2 mnd. Det er først nå vi har lagt sammen to og to, og vi vil kjøpe test på apoteket, uten å si noe på forhånd om våre mistanker. 

Det jeg lurer på er hva vi gjør etterpå hvis det viser seg at hen ruser seg? Det må jo ha konsekvenser, og det er naturlig å ta fra hen privilegier som penger, mobil osv. Samt at han ikke får være sammen med de "dårlige vennene" som ruser seg. Men det som er problemet er at hen ikke har andre venner, og dårlig sosial intelligens. 

Er det noen her som har lykkes med å få ungdommen til å slutte å ruse seg? Hva gjorde dere helt konkret?

Vil ikke involvere barnevernet etter å ha sett dokumentaren om instukids.

Og PPT /psykisk helseteam i kommunen vår er fullstendig i kne pga alle ungdommene som sliter. Får ikke komme inn på BUP uten PPT-vurdering der vi har stått på venteliste i flere år pga lærevansker. Ungdommen kan be om å bli henvist til BUP, men vil mest sannsynlig ikke ville ha hjelp for sin rusbruk.

Ungdommer får ruse seg så mye de bare vil bare de er under den kriminelle lavalder, og når de er over den kriminelle lavalder så blir man ikke straffet for å ha brukerdose på seg, får bare et tilbud om hjelp som de kommer til å takke nei til. Det er nesten sånn at man må stå for avrusning hjemme, låse inne ungdommen og binde hen fast i senga til abstinensene gir seg...

Er det noen her som har hatt suksess med å få ungdommer til å slutte å ruse seg?

Hilsen bekymret forelder

Anonymkode: f1ba5...836

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta gjerne en titt her og: https://sanitetskvinnene.no/veiledningssenter

Utdrag fra siden: 

Veiledningssenteret er et lavterskeltilbud. Det vil si at det trengs ingen henvisning, har kort ventetid og tilbudet er gratis. Alle ansatte har taushetsplikt, og det føres ikke journaler.

Våre ansatte har høy faglig kompetanse, og bred erfaring innen veiledning knyttet opp til pårørende av rusavhengige og psykisk sykdom.

Du eller noen du er glad i kan komme til oss for å prate i trygge og rolige omgivelser, i tillegg tilbyr vi telefon- og videosamtale for de som ønsker det. Våre tilbud gjelder både voksne, barn og unge, par og familier. Vi kan tilby gruppesamtaler og individuelle samtaler. Vi tilbyr og undervisning, mestringskurs, foredrag m.m

Skrevet

Jeg tenker istedet for å straffe, prøv å finn ut hva som ligger bak rusbruken til hen. Muligens at det kan komme av de "dårlige vennene", men kan også være noe hen sliter med, som gjør at rus har vært en form for utvei. Prøv å ta det opp med hen før du kjøper test, snakk med de og ta tak i roten på problemet framfor problemet i seg selv. Finner du roten og klarer å løse dette, vil muligens rusbruken kuttes ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Allerførst, få bekreftet mistanken, før dere tar dette opp med ungdommen. 

Anonymkode: 160c7...1f2

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du å kreve at han tar testen?

å straffe hr ingenting for seg , så det bør fu droppe

Anonymkode: c4c96...e0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke snakket med barnet deres den siste måneden etter å ha sett det gå markant ned i vekt? 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere allerede nå tenker på å kjøpe en test. Det virker som dere har blitt påvirka av politiets syn på rusbruk (som ikke funker i det hele tatt for de som bruker) i stedet for hjelpeapparatet sitt, så min anbefaling er å endre tankesett med engang. Det aller beste er om barnet deres er såpass trygt på dere at det kan snakke med dere om hva som helst. 

Mine barn vet at de kan ta kontakt med uansett hva som skjer. Jeg minner dem stadig på at ved en overdose skal man ringe ambulanse selv om venner av vedkommende ikke vil pga fare for konsekvenser fra familie og politi. For det hjelper ingen når ulykken først er ute. I stedet for å spørre dem eller beskylde dem for rusbruk har jeg fokus på en tryggere ruspolitikk. Resultatet er at de flere ganger har oppsøkt meg i forbindelse med venner som sliter og så har vi sammen prøvd å hjelpe dem. Et slikt syn hjelper hele vennegjengen. Felles for disse var forresten at rusmiddelet var alkohol. 

Korrekt informasjon fungerer også mye bedre enn skremselspropaganda for ungdommen avfeier ofte sistnevnte siden de vet det er overdrevet. Og da kan de hende at de er for naive i møte med rusmidler. For jeg er ikke her for å si at rusmidler ikke er farlige, jeg er her for å påpeke at politikken som har blitt ført i Norge ikke fungere, bare se på antall overdosedødsfall. Man må tenke hjelp, ikke straff. Jeg er selv utdannet lærer og vet av erfaring hvor mye lengre man kommer med tillit og trygghet, så anbefaler på det sterkeste at dere bare prater rolig sammen. Det hjelper absolutt ikke med noen anklagelser her.

Anonymkode: 9aafc...249

• Liker 1
Gjest Luksusbia
Skrevet

Virker som du er sikker på at han ruser seg basert på sosiale medier. Foreldre har ikke lov til å hindre bevegelsesfrihet og mitt inntrykk av hi, er at din bekymring gjør at du ikke innser at ditt barn har det vanskelig. Å straffe rusbruk er synonymt med dårlig fremtidsutsikter. Prøv heller å involver din sønn i familien og aktiviteter

Skrevet
12 hours ago, Kira123 said:

Ta gjerne en titt her og: https://sanitetskvinnene.no/veiledningssenter

Utdrag fra siden: 

Alle ansatte har taushetsplikt, og det føres ikke journaler.

Taushetsplikten i Norge er en spøk. De har meldeplikt til både politi, vegvesen og barnevern om noen bruker rusmidler. Om så det er snakk om at man har prøvd cannabis 1 gang 

AnonymBruker
Skrevet

Å straffe han ved å ta i fra han privilegier som mobil osv, er starten på å ødelegge en relasjon mellom dere. Ønsker dere å dytte han lenger og lenger bort fra dere? Fokuser heller på å skape en god relasjon, og gjør aktiviteter sammen. Jeg trodde vi hadde kommet lenger enn å bruke straff, det skal sies at det er forskjell på straff og konsekvens. 

Når man skal gi konsekvenser, så skal den alltid være relevant til det barnet har gjort. Og det skal ikke skje langt frem i tid. I dette tilfelle ville jeg ikke ha brukt konsekvens i det hele tatt, da gutten trenger støtte og omsorg.

Men for å gi et eksempel: Man skal ikke nekte et barn lørdagsgodt, fordi ungen tegnet med blåtusj på veggen. Som konsekvens ville det vært at barnet hjalp til å vaske av tusjen hvis det var mulig.

Anonymkode: 2b518...d1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jøye meg. Er det virkelig slike tillstander på en ungdomsskole?? 

Kjenner jeg blir lettere svett, om 3 år skal min på ungdomsskolen..🫨🫨

Anonymkode: 648c6...b20

Skrevet

Det høres ut som at utenforskap og sosiale vansker er årsaken til rusbruken. Som flere skrev, ikke straff.  Det skyver ungdommen fra deg. Start med en samtale og si hva du er bekymret for. 

Skrevet

Hvordan har det gått, fikk dere bekreftet mistanken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...