AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #1 Skrevet 3. juni 2024 Fikk «nylig» en sønn, og var tilbake i jobb fra desember. Nå er jeg gravid igjen, 8 uker, og lurer på når jeg skal si det til arbeidsgiver? Forrige gang hadde jeg en annen sjef som var mye enklere å snakke med og sa det derfor tidlig. Min nåværende sjef er ikke noe hyggelig, og føler de kommer til å bli sur over at jeg skal i permisjon igjen Anonymkode: b71f3...96c
Brunello Skrevet 3. juni 2024 #2 Skrevet 3. juni 2024 (endret) Fortell det sånn ca. uke 14. Da har det gått lang nok tid, og det er neppe lenge igjen før det synes. Endret 3. juni 2024 av Brunello 1
Gjest LanoAltforstor Skrevet 3. juni 2024 #3 Skrevet 3. juni 2024 (endret) . Endret 17. juni 2024 av LanoAltforstor
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #4 Skrevet 3. juni 2024 LanoAltforstor skrev (Akkurat nå): Er dette et tilfelle der man akkurat har begynt i en jobb, slik at man har alle fordeler ved å gå gravid? Da skjønner jeg at arbeidsgiver blir grinete, selv om de ikke har noen rettslig grunnlag for å si hverken det ene eller det andre. (det er jo kjipt å ansette noen, for å se dem forsvinne ut i nærmere 2 år). Utover det, synes jeg du bør melde det så snart det er medisinsk forsvarlig, slik at man forbereder arbeidsgiver til å utlyse vikariat så tidlig som mulig. Nei absolutt ikke, jeg har jobbet i samme bedrift i over 6 år men takket ja til en høyere stilling i bedriften før jeg kom tilbake igjen. Jeg planlagte ikke å bli gravid heller, men klarer rett og slett ikke ta abort selv om det ikke «passer» super godt med ett barn nå, så er barnet velkommen og vi gjøre det beste ut av det. Anonymkode: b71f3...96c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #5 Skrevet 3. juni 2024 Jeg begynte på jobb igjen da eldste var 8 måneder, og da var jeg ca 10 uker på vei. Fortalte det til sjefen med en gang jeg kom tilbake, rett og slett pga kontroller. Jeg hadde allerede fått en tidlig ultralyd pga tidligere komplikasjoner, og på bakgrunn av forrige svangerskap visste jeg at jeg skulle følges tett opp i neste svangerskap, så tenkte det var greit å være åpen om det. Sjefen har taushetsplikt, så for meg var det hvert fall ingen krise om det skulle gått galt etter at jeg fortalte det. Kviet meg selvsagt for å fortelle at tiden tilbake på kontoret var kortvarig, men sånn er det bare, og om sjefen innerst inne blir irritert så er det ikke noe å gjøre ved. I mitt tilfelle ble det to veldig tette perioder, men nå er jeg ferdig med det. Det er vel ingen "krav" om å fortelle det før man må varsle om permisjon, men det er jo "hyggelig" for arbeidsgiver å få vite om det før den tid. Anonymkode: d6e7d...f65
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #6 Skrevet 3. juni 2024 Han må vel bare bli sur da! Du er gravid! Gratulerer, så kjekt! Det er flott at folk i Norge får barn. Det skal du ikke beklage. Jeg kjenner igjen tankegangen fra da jeg selv var gravid, men det er jo helt sykt. Klart du ikke skal gå å føle deg skyldig fordi du er gravid. Det er en god nyhet, og det får arbeidsgiver bare takle. Jeg kan ikke forestille meg at personen blir sur fordi du skal ha barn. Da har personen ingenting i en lederstilling å gjøre, og det ville vært en utrolig flau måte å reagere. Tenk deg selv! Anonymkode: b1027...2db 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #7 Skrevet 3. juni 2024 Fortell det når du selv ønsker hvis ikke det er noen forhold på arbeidsplassen som tilsier at du MÅ fortelle det tidlig. Anonymkode: 50340...5be
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #8 Skrevet 3. juni 2024 Nei, arbeidsgivere blir ikke grinete. De er fullt klar over at dette med stor sannsynlighet skjer ved ansettelse av kvinner i fertil alder. Anonymkode: 9a340...170
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han må vel bare bli sur da! Du er gravid! Gratulerer, så kjekt! Det er flott at folk i Norge får barn. Det skal du ikke beklage. Jeg kjenner igjen tankegangen fra da jeg selv var gravid, men det er jo helt sykt. Klart du ikke skal gå å føle deg skyldig fordi du er gravid. Det er en god nyhet, og det får arbeidsgiver bare takle. Jeg kan ikke forestille meg at personen blir sur fordi du skal ha barn. Da har personen ingenting i en lederstilling å gjøre, og det ville vært en utrolig flau måte å reagere. Tenk deg selv! Anonymkode: b1027...2db Man skal ikke føle seg skyldig fordi man er gravid, men man BØR føle seg skyldig hvis man bevisst holder det skjult lengst mulig. Anonymkode: 9c485...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 Som arbeidsgiver må jeg vite det for at den ansatte skal få fri med lønn ved svangerskapskontroll. Eller, jeg får vite det når de bruker denne koden i timeregistreringen. Jeg ønsker å få vite så fort som mulig for å kunne planlegge. Dersom besøk hos lege, jordmor etc er utenfor arbeidstiden, trenger de ikke informere. Anonymkode: 4b4e1...372 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #11 Skrevet 3. juni 2024 Nå vet ikke jeg alderen din, eller om sønnen din er den første. Men de fleste arbeidsgivere som ansetter kvinner i fertil alder er fullstendig klar over hva de gjør når de ansetter. Spesielt om dette blir barn nr 2 så er de enda mer forberedt på det. Sjefen kan selvsagt bli noe sur og irritert over at de nå må få inn vikar. Men slik er livet. Anonymkode: 236e0...71b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #12 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nå vet ikke jeg alderen din, eller om sønnen din er den første. Men de fleste arbeidsgivere som ansetter kvinner i fertil alder er fullstendig klar over hva de gjør når de ansetter. Spesielt om dette blir barn nr 2 så er de enda mer forberedt på det. Sjefen kan selvsagt bli noe sur og irritert over at de nå må få inn vikar. Men slik er livet. Anonymkode: 236e0...71b Eller de kan velge å ansette ei som ikke planlegger å få barn. Da slipper man å forholde seg til folk med hemmeligheter. Anonymkode: 9c485...ef4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #13 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Eller de kan velge å ansette ei som ikke planlegger å få barn. Da slipper man å forholde seg til folk med hemmeligheter. Anonymkode: 9c485...ef4 ...eller de kan ansette kvinner og menn som er ferdige med barn, eller bare menn og betale en ekstra stor bonus for at han ikke tar sin kvote av foreldrepermisjonen. La menn være menn, og kvinner husmødre, eller? Å ikke ansette noen kun på bakgrunn av at de kan, eller ønsker, å få barn i fremtiden er ikke lov. Man kan selvsagt finne på en annen grunn til å ikke ansette dem, men ønsker vi et samfunn hvor potensielle fremtidige foreldre blir ekskludert fra arbeidslivet? Alt i alt er tiden i permisjon ganske kort målt opp mot et helt arbeidsliv, så forhåpentligvis er det ikke så mange som tenker sånn. En graviditet er ikke lett å holde hemmelig så veldig lenge, og perioden noen holder det hemmelig hadde kanskje vært kortet ned hvis man slapp å føle at ens graviditet var en byrde for arbeidsgiver og kolleger. Anonymkode: d6e7d...f65 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #14 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Eller de kan velge å ansette ei som ikke planlegger å få barn. Da slipper man å forholde seg til folk med hemmeligheter. Anonymkode: 9c485...ef4 Selvsagt kan de det, men når de først har valgt å ansette noen i fertil alder, så er arbeidsgiver veldig klar over hva de har gjort. Og det er helt normalt at folk venter til uke 12 før de informerer om graviditet, for sjansen for en spontanabort den er der, og ikke alle ønsker å dele før de føler seg trygge. Eneste er de som etv. har en jobb som av HMS grunner er nødt til å fortelle arbeidsgiver før. Anonymkode: 236e0...71b
Teardrop Skrevet 3. juni 2024 #15 Skrevet 3. juni 2024 Er i samme situasjon. ventet til uke 20. Angrer litt, var nesten flaurere å ha holdt det sjult såppas lenge... Sjefen ble faktisk ikke sur, heller glad på mine vegne.
eidukjenner Skrevet 3. juni 2024 #16 Skrevet 3. juni 2024 Er i uke 8 selv og dersom ingen plager som gir sykemelding el. som gjør at jeg må si det før, drøyer jeg lengst mulig, riktignok godt innenfor informasjonsplikt ifht. permisjon. Tipper jeg sier det en gang mellom tidlig og ordinær ultralyd, ut ifra magen :-)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #17 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eller de kan velge å ansette ei som ikke planlegger å få barn. Da slipper man å forholde seg til folk med hemmeligheter. Anonymkode: 9c485...ef4 Takk og lov for at man ikke kan stille spørsmål om familieplaner i intervju. Anonymkode: 0f6fe...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #18 Skrevet 3. juni 2024 Jeg er gravid, og har ikke tenkt til å si noe til sjefen før etter sommerferien. Da er jeg ca 20 uker på vei. Hvordan sjefen tar det, bryr jeg meg lite om.🤷♀️ Anonymkode: fe1b1...5b4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #19 Skrevet 3. juni 2024 Hvorfor bry seg hva en arbeidsgiver tenker? Tenk heller på ditt eget liv😍 Anonymkode: 3ba9c...fef
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #20 Skrevet 4. juni 2024 De fleste som ansetter kvinner i fertil alder, eller har ansatte som nettopp har fått sitt første barn sitter nok egentlig bare å venter på at du skal melde at 2 mann er på vei. På min jobb begynte de å spøke/lure på det omtrent den samme dagen som jeg kom tilbake på jobb fra perm. Du overtenker nok situasjonen litt, og det forstår jeg godt, men tipper du får en mer positiv tilbakemelding enn du frykter Anonymkode: a0c90...c90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå