Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er 21 år gammel og vet virkelig ikke hva jeg vil utdanne meg til og jobbe som. Har hoppet av et par utdanninger tidligere, hvor siste gikk hardt utover psyken pga mistrivsel. Nå jobber jeg til jeg finner ut av hva jeg vil bli. Tror ikke jeg begynner å studere før om et par år. Jobber i matbutikk nå og trives godt, men ønsker ikke å bli her til jeg er pensjonist.

Jeg gikk dyrefag på vgs med generell studiekompetanse. Trivdes kjempe godt, kunne gått de årene om igjen. Jeg har lenge tenkt på sykepleie eller ambulanse. Da jeg liker å jobbe praktisk og er veldig omsorgsfull og empatisk. Også tenkt tanken å ta et fagbrev i et yrkesfag. Men jeg har en skjevhet i hofter og øverst i ryggen, pluss dårlig motorikk. Så det tror jeg utelukker de mest tunge fysiske jobbene. Noen tunge løft i løpet av en arbeidsdag går dog fint. Jeg bor på kjæresten min sitt hjemsted, en liten bygd med et universitet. Så er bare et visst antall studier jeg kan studere her, ellers må jeg flytte, noe jeg ikke har lyst til.

Jeg har interesse for dyr, håndarbeid/være kreativ, foto og det å jobbe med mennesker. Elsker å prate med kunder i butikkjobben min f.eks. Jeg misliker sterkt turnus og ønsker å jobbe på dagtid/ettermiddag. Tror jeg kunne passet både til kontorjobb og en praktisk jobb.

Når det kommer til lønn er det ikke det som jeg setter høyest. Men ønsker jo å kunne leve godt selvfølgelig. Men det handler jo også om prioriteringer.

Er det noen som har noen tips eller erfaringer å dele?

takk for svar på forhånd☺️

Anonymkode: 9b1ea...425

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke helsefagarbeider? Eller service- og kontor? 

Anonymkode: f8f21...813

AnonymBruker
Skrevet

Ambulanse er veldig fysisk krevende.

Sykepleie gir mange muligheter. Sosionom, er det et alternativ?

Anonymkode: 986af...110

AnonymBruker
Skrevet

Ergoterapeut?

Anonymkode: 129dd...979

Skrevet

Du er ung, så ville bare prøvd ut forskjellige jobber på steder du tror du kunne trives. Ta noen vakter på et sykehjem, som avløser på en gård etc. før du bestemmer deg for videre utdanning.

AnonymBruker
Skrevet

Og så tenker jeg på dette med at du har avbrutt to studier (som absolutt ikke er noen krise eller uvanlig, selv om det kan føles sånn der og da). Men var det studiemiljøet, selve studiet/det faglige osv. Kjenne på om yrkesfag kan være bedre. 

Godt råd å se om du kan få en ekstrajobb på sykehjem. Det kommer du til å lære mye av uansett hva du gjør videre. 

Anonymkode: 986af...110

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ta bachelor eller master i økonomi. Mange muligheter for godt betalt jobb i bank med egen kontor og fleksitid.

Anonymkode: 8bf60...8cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleie og spesielt ambulansefag er kanskje ikke beste match for deg hvis du ikke ønsker et fysisk krevende yrke og ikke liker turnusarbeid. Enig med de over som foreslo sosionom eller ergoterapeut. Fysioterapeut er også en mulighet, men igjen mer fysisk krevende. Hva med kunst- og håndverkslærer siden du liker å være kreativ? 

Anonymkode: 639fa...d7f

Skrevet

Bare vent til du vet. Kanskje passer det ikke før du er 40. Kanskje passer det deg best å jobbe i butikk. Det er jo ikke sånn at du MÅ studere. Så lenge du klarer deg selv og trives med det du gjør er det vel ingen grunn til å gjøre noe annet? 

Jeg er snart 45 og har 2 utdannelser og en halvgått master jeg angret på, som overhodet ikke har noe annet til felles enn at jeg må være god med mennesker og holde hodet kaldt uansett situasjon. Jeg har hatt mange ulike jobber og vet fortsatt ikke helt hva jeg skal bli når jeg blir stor. Jeg har lyst til å studere mer, men jeg har også lyst til å synge, eller Ikke jobbe i det hele tatt. Eller lage kafé og servere økologisk, hjemmedyrket mat og surdeigsbrød.

Ta det litt som det kommer. Veien blir til mens man går. 

Skrevet

Hvilken bygd er det du bor i som du ikke vil flytte fra? Volda?

Lag en liste over studiene de tilbyr, så blir det litt lettere. Bruk eliminasjonsmetoden.

AnonymBruker
Skrevet

Hundelufter, jobbe på kennel, dyrebutikk, dyresykepleier, prest, lærer, barnehageassistent

Anonymkode: c9245...96f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...