Klips Skrevet 12. februar 2006 #1 Skrevet 12. februar 2006 Babyen min er straks fire måneder og fullstendig uten evne til å sovne av seg selv. Jeg skjønner jo at det er fordi vi ikke har lært ham det, men jeg har aldri noe sted fått vite når og hvordan han skulle ha lært det. Hvis jeg ikke treffer akkurat med puppen, slik at den er full, han er sulten og akkurat passe trett, da blir det skriking. Han skriker fra det øyeblikket han legges i sengen. Ikke et tiendels forsøk på å sovne, RETT i skrikemodus. HVER gang. Hater smokken. HVA GJØR JEG?????
Gjest Ego-solo Skrevet 12. februar 2006 #2 Skrevet 12. februar 2006 Du skal gi den mat til faste tider. Og du skal legge barnet til faste tider. Kjærlig, men bestemt. Det blir av og til litt hyling noen dager, men stå i mot fristelsen, for ellers ødelegger du alt det du har bygget opp. Hilsen Ego-Solo
Plonk Skrevet 12. februar 2006 #3 Skrevet 12. februar 2006 Forstår jeg deg slik at babyen rett og slett er litt sulten når du legger ham? (Du skriver at du må "treffe" slik at puppen er full). Og jeg antar at han sovner til slutt, hvordan får du ham til å sovne? Hvis du bruker puppen til sovemedisin, er det dessverre et faktum at jo før du begynner å venne ham av med det, jo bedre er det for deg - og babyen. Mange sliter med dette til barnet nærmer seg året, og gjerne lenger også. Søvn er vanskelig, og veldig sammensatt. Og alle har meninger om det, som nødvendigvis er basert på egne erfaringer, med barn som er helt ulike ditt barn. Hvis jeg var deg, ville jeg snakket med helsestasjonen og hørt om de har en søvngruppe der som du kan bli med i. Jeg har et barn på halvannet år, og i barselgruppen min er det fortsatt flere som har store problemer med søvn og bruker søvngruppen til hjelp. Det er sikkert lurt å få snakket med fagfolk før problemet sliter deg helt ut.
Kittykat Skrevet 12. februar 2006 #4 Skrevet 12. februar 2006 Du skal gi den mat til faste tider. Og du skal legge barnet til faste tider. Kjærlig, men bestemt. Det blir av og til litt hyling noen dager, men stå i mot fristelsen, for ellers ødelegger du alt det du har bygget opp. Hilsen Ego-Solo ← Faste tider? Hva med å gi mat når barnet er sulten og sier i fra? Ikke når klokken sier at nå skal du ha mat fordi det er tid for det, uansett om du er sulten eller ikke. Jeg har 3 barn og har aldri praktisert å følge klokken når det gjelder mat eller leggetid. Ikke når de var bare 4 mnd. De fikk mat når de var sulten og de la seg når de var trøtt. Vi innførte rutiner når de ble litt eldre, men når de er så små som 4 mnd så synes jeg ikke det å følge klokken "slavisk" er noe som er høyst nødvendig.
Gjest Ego-solo Skrevet 12. februar 2006 #5 Skrevet 12. februar 2006 Det er vel ganske typisk for den generasjon som kom etter meg, at de først spolerer, så avvenner og deretter skaper rytmen - slik som de kunne ha gjort fra starten Dummeste man kan gjøre, etter min mening, er å dytte en pupp i munnen på et barn hver gang det gir lyd fra seg. Men du gjør som du vil, for det er heldigvis ikke meg som skal ha maset med å lage en døgnrytme for dine barn. Hilsen Ego-Solo
Furstina Skrevet 12. februar 2006 #6 Skrevet 12. februar 2006 Hur man "ska" göra - det vet jag egentligen inte men jag kan berätta hur vi gjorde. Sonen fick bröst/pupp eller utpumpad bröstmjölk på flaska ca varannan timme och han somnade vid bröstet nästan varje kväll. Han använde inte heller napp/smokk men vi såg aldrig någon anledning att få honom att ta den hellre. När min man nattade vår son vaggade han honom i famnen eller gick ofta en tur med vagnen (inte på natten dock). Somna själv tror jag vi jobbade med vid 7 månaders ålder och nu fungerar det ganska bra (fast jag undrar hur det blir när spjälsängen byts ut mot stor säng och han själv kan springa upp).
Gjest LoisLane Skrevet 12. februar 2006 #7 Skrevet 12. februar 2006 Dummeste man kan gjøre, etter min mening, er å dytte en pupp i munnen på et barn hver gang det gir lyd fra seg. ← Jeg synes det er skikkelig lurt.
Gjest Ego-solo Skrevet 12. februar 2006 #8 Skrevet 12. februar 2006 Jeg synes det er skikkelig lurt. ← Heldigvis har vi ikke barn sammen og heldigvis skal vi heller ikke ha det
Plonk Skrevet 12. februar 2006 #9 Skrevet 12. februar 2006 En litt bister tone på noen av innleggene her... Vi må jo kunne komme med råd og tips uten å bli altfor bastante? Folk er forskjellige, og det er babyer også. Gode søvnvaner bør i følge helsestasjonen jeg har gått til, innarbeides så tidlig som mulig. Dette innebærer for eksempel å unngå at barnet sovner ved puppen. Min helsesøster sa det så drastisk som at man faktisk bør vekke barnet igjen hvis det alltid sovner med puppen slik at det kan lære seg å sovne selv... Å mate barnet til faste tider høres litt vanskelig ut, og jeg ville ikke anbefalt det når barnet er så lite. Da sier de selv fra når de er sulten. Noen dager krever de mer, andre dager mindre, noen dager kan de sove mye i stedet for å spise, osv. Hvor mye melk man har i puppen varierer jo også. Rytmer er vel og bra, men det må jo komme litt etter hvert.
Gjest Maddy Skrevet 12. februar 2006 #10 Skrevet 12. februar 2006 Vi hadde samme problem med vår prinsesse som nå er 7 mnd. Her fikk vi egentlig ikke til å legge henne i våken tilstand før hun begynte med grøt. Da roet det seg. Vi tok en kveld der vi la henne våken i vogga og vi strøk henne over kinnet hver gang hun begynte å gråte. Visst var det en periode der hun ikke ville sove, men nå går det så bra. Når man ammer er det ikke alltid like lett å ha faste måltid til faste tider. Det varierer jo voldsomt på hvor mye melk man har også da.
Klips Skrevet 12. februar 2006 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2006 (endret) Tusen takk for mange svar, nå skal jeg egentlig legge meg, men sånn helt raskt først: 1 - det med faste tider er vanskelig fordi han våkner til forskjellig tid. om jeg må vekke ham 0600 hver morgen for å få faste rutiner, tror jeg heller jeg står over . Dessuten skal jeg jo av og til ut, slik at han sover i vogn/bil til litt ulike tider. Dessverre. Har forsøkt å følge klokken litt bedre, og det ble litt bedre av det, men så snur han alt på hodet igjen (bruker en time på å sovne for eksempel, slik at alt forflyttes) 2 - han illskriker. voldsomt. ikke sånn småsutring som lar seg lindre lett med en liten sang eller å bli holdt. dessverre. det spruter tårer veggimellom 3 - jeg tror dessverre han bare blir overtrøtt og overstimulert hvis jeg holder ham oppe for lenge. det virket i hvert fall som om han trives litt bedre etter at jeg begynte å legge ham tidligere på kveldene 4 - han sovner nesten alltid ved puppen (hvis han ikke er i bil eller vogn). jeg vil jo nettopp unngå det, men det er ikke så fristende å vekke ham for å innarbeide at han sovner av seg selv så lenge han ikke klarer det og bare skriker. 5 - dette gjelder ikke bare om kvelden, men hver gang han skal ha en lur i løpet av dagen også. nok en grunn til at jeg tyr til puppen, for sovner han ikke blir han bare vanskeligere og vanskeligere. 6 - tror ikke det er sult (det med full pupp var mer sånn: alt må klaffe). men vi begynner med grøt snart. Uansett, jeg skal lese over igjen i morgen, jeg tar til meg alle råd Tusen takk. Endret 13. februar 2006 av Klips
14062003 Skrevet 13. februar 2006 #12 Skrevet 13. februar 2006 Vi har samme problemet. Men det bedrer seg nå som tulla har blitt over 2 mnd. Samme rutine hver eneste kveld har hjulpet. Og å ikke la henne sove utover på ettermiddagen. Hun får en dupp i vippestolen i 16-tiden, det er det eneste etter "hovedluren" hennes midt på dagen. Ja, hun sover lite. Etter badinga blir det kjempehyling, men jeg får inn puppen på sengekanten og legger henne så i vogga. Som oftest er hun så dødssliten at hun slokner pronte. Andre ganger må vi vugge i timesvis. Dessuten ser det ut til at å ta en søsken-ferber på henne hjelper. Noen ganger er jeg alene om leggingen, og da må hun bare skrike mens storebroren legges. Det blir 3 runder à et par minutter. Når broren da er lagt, kubber hun gjerne bare hun får dytta inn smokken. Hun må ha smokken for å roe seg, men spytter den stadig ut. Det blir bedre. Storebroren var sånn han også...
Klips Skrevet 13. februar 2006 Forfatter #13 Skrevet 13. februar 2006 (endret) Ja men det skjer jo veldig ofte at han ikke sovner ved puppen. Han er for eksempel trøtt, men ikke sulten. Hadde vært veldig greit å kunne sovne av seg selv da, så jeg slapp å ha en baby som gråt helt til han ble sulten igjen. Om jeg ligger ved siden av eller holder ham eller er i rommet ser ut til å være nøyaktig ett fett for ham. Endret 13. februar 2006 av Klips
Klips Skrevet 13. februar 2006 Forfatter #14 Skrevet 13. februar 2006 Gode søvnvaner bør i følge helsestasjonen jeg har gått til, innarbeides så tidlig som mulig. Dette innebærer for eksempel å unngå at barnet sovner ved puppen. Min helsesøster sa det så drastisk som at man faktisk bør vekke barnet igjen hvis det alltid sovner med puppen slik at det kan lære seg å sovne selv... ← Ja men hvordan?
Plym Skrevet 13. februar 2006 #15 Skrevet 13. februar 2006 Vesla har alltid fått styre seg selv hun. Fått mat og sovet når hun har ønsket. Sovnet mye ved puppen da hun var så liten, så veltet vi henne over i sengen når hun hadde sovnet. Hun har styrt alle sine rutiner selv fra starten av, og vi har ikke "forstyrret" med å følge gamle skikker som å styre etter klokka Hun har justert alt fint selv, sovner selv i senga si hver kveld, det startet hun med da hun var 9-10 måneder og sover ca 12 timer uansett. Dvs. at selv om hun vanligvis sover 19-07, så tar hun det fint inn og sover til 09 om hun er oppe til 21 om kvelden før. Og tilbake igjen. Vi har nok en "snill" sovefrøken.... Har funnet ut at å gi trygghet er det viktigste. Som 4 mnd var mamma og puppen tryggheten. Som 9-10 mnd var det at mamma var på rommet en stund tryggheten. Nå er det trygt at mamma og/eller pappa sitter i sofaen og ser på TV og svarer om hun roper (hun er 2 år). Syns man heller skal se barnas behov enn å styre etter sine egne når barna er så små som ditt. Jeg hadde noen runder med Vesla da hun var på dins alder, hun kunne hyle opptil en time i strekk før hun sovnet. Og da fikk hun luft i magen som hun våknet av kort tid etter og så fortsatte hylinga. Bedre da med en pupp og en rolig baby syns jeg. Og føler meg ganske så moderne ← Denne tilnærmingen fungerer godt for mine to også. Men unger er jo forskjellige.
Klips Skrevet 13. februar 2006 Forfatter #16 Skrevet 13. februar 2006 Den fungerte fint på min første også. Men ikke på nummer to.
Klips Skrevet 13. februar 2006 Forfatter #17 Skrevet 13. februar 2006 Er det en ide å vente med maten til han skal sove? ← Men han er suuuulten før det. Diger gutt, alltid sulten
Gjest |H| Skrevet 13. februar 2006 #18 Skrevet 13. februar 2006 Dummeste man kan gjøre, etter min mening, er å dytte en pupp i munnen på et barn hver gang det gir lyd fra seg. Ego-Solo ← d synest ikke jeg, for hver gang min lille gav lyd fra seg så var hun sulten...
Ottine Skrevet 14. februar 2006 #20 Skrevet 14. februar 2006 Hallo Klips - du har fått en litt mer "krevende" nr.2 du også, skjønner jeg... Min tulle er nå 5 mnd - og gjett om vi har hatt noe av de samme problemene. Førstemann var en engel å legge, mens snuppa virkelig VRÆLTE/BRØLTE/ILLSKREK da det var leggetid -både dag og kveld! Gjett om jeg var glad for at jeg hadde erfaring med en fra før, hvis ikke hadde jeg vel hulket i sofahjørnet hver kveld... Nå har det seg slik at det gikk bra så lenge hun sovnet ved puppen - av og til - inntil hun slo opp de blå gluggene da vi kom inn på soverommet og hun ble lagt...MEN - da er hun god og mett (hadde ikke mageknip/kolikk, var bare eitrende sint...)- og supertrøtt - så hun lå i opp til tre kvarter og skrek (vi var innom ca hvert 5. minutt og trøstet/ tok henne av og til opp i tilfelle rap, osv) de to -tre første kveldene - så ble det en halvtime - så et kvarter - og i løpet av andre uka var det helt greit å legge seg. Vi startet med denne "kuren" da hun var nærmere 3 mnd. Vet mange ikke liker slike "skrikekurer", men... På dagtid går det også greit nå, men jeg følger ganske faste rutiner slik at rytmen blir nogenlunde fast. Det er helt tydelig at vesla liker det. Jeg har som sagt en fra før, og hun har måttet tilpasse seg hans rutiner, slik er det bare her. Jeg har også begynt med grøt, og fikk en mye roligere unge etter det. Min lille hissigpropp vil heller ikke ha smokk! Den spyttet hun ut og bare... Jeg må nesten le av at et så lite menneske klarer å være så utrolig sint! Vet det er vanskelig - jeg har omtrent "tørnet" selv enkelte ganger - men PRØV å ha litt galgenhumor innimellom...! Så mine tips er altså litt faste rutiner - og så kan det hende poden din må tøyes litt... Men for all del - en slik "skrikekur" kan være veldig hjerteskjærende å høre på - men det fungerte iallfall for oss!! Lykke til, Klips - det blir bedre, vet du!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå