Gå til innhold

Pms, humørsvingninger, og hormontilskudd??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heia dere. 

Jeg hadde tidligere et innlegg her hvor jeg beskrev at jeg var sliten av livet og hverdagen, men innlegget ble stoppet av adm fordi jeg beskrev tidvis suicidaletanker- kun i de aller tyngste øyeblikkene mine. 

Uansett: etter det innlegget bestille jeg legetime, og hadde time idag. Jeg ble sykemeldt fra jobb i 2 uker. Noe som er bra da dette legger det LITT for meg.. 

MEN!! I de svakeste øyeblikkene mine så er det ikke jobben jeg tenker på. Og det er ikke pga jobben jeg føler vanskelige følelser. Jeg vet ikke hva sommer årsaken til disse følelsene, og denne usikkerheten gjør det egentlig mye verre. 
Hadde jeg vist årsaken- så hadde det vært lettere å gjøre noe med det.

Jeg spurte legen om det kunne være noe hormonet. Men det mente han det ikke var. Jeg er vist ikke «gammel nok» (jeg er 42 år). 
Men et søk på nett viser at østrogen og progresteron går ned med alderen og samsvarer med syklus, og de svingningene jeg har, og som har blitt betraktelig verre det siste året. 

Jeg skal tilbake til legen om 2 uker for oppfølging, og vil ikke «krangle» med han om dette. Ja jobbsituasjonen har bært utfordrende, men jeg føler humørsvingningene dreier seg om mer og også andre ting. Så nå tenker jeg å spørre dere om hormontilskudd..? 

Er det noen som har prøvd slike tilskudd/ tabletter? Erfaringer? Virkning? Reseptfritt? 

Føler jeg stanger mot veggen, oh hater virkelig å føle på disse følelsene da jeg føler jeg er blitt en helt annen person. Jeg kjenner ikke meg selv igjen rett kg slett i de verste stundene.. :( 

Anonymkode: 03096...0ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått til gynekolog. Hvis legen tror du er for ung og avfeier det så viser det hvor lite han vet. Er selv 41, begynte på hormoner i fjor. Ikke bare gjør det livet lettere her og nå, men det er viktig for å minske risikoen for flere alvorlige sykdommer. Viktigere jo yngre man er når det begynner. Jeg ser selv nå at jeg hadde mine første symptomer fra jeg var 36, men skjønte ikke at det hadde sammenheng. 

Be ham lese om perimenopause, eller ta med deg selv hvis du finner god info. Hormonprøver vil ikke hjelpe deg da de svinger voldsomt frem til vi er ferdige med syklus. Gynekolog gir medisiner basert på symptomer, og kan også se om det minker på eggene- da er du på vei inn mot overgangsalderen. 

Anonymkode: ec013...532

Skrevet

Vis legen dette 😊

IMG_9148.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Må helt klart få en henvisning til gynekolog, de kan mest om dette,  det kan du be om uten å si hva problemet er! Og skulle legen din protestere må du bytte lege rett og slett. 
Sender ved en link, på ren genistein, den som finnes i Norge er vist ikke helt ren, den beste er fra utlandet. Dette hjelper. Jeg har faktisk blitt anbefalt denne av min gynekolog. (Da jeg ikke skal ha annet østrogen tilskudd pga sykdom) 

https://www.mcsformulas.com/en/vitamins-supplements/genistein/

Anonymkode: f8c09...527

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2024 den 12.51):

Må helt klart få en henvisning til gynekolog, de kan mest om dette,  det kan du be om uten å si hva problemet er! Og skulle legen din protestere må du bytte lege rett og slett. 
Sender ved en link, på ren genistein, den som finnes i Norge er vist ikke helt ren, den beste er fra utlandet. Dette hjelper. Jeg har faktisk blitt anbefalt denne av min gynekolog. (Da jeg ikke skal ha annet østrogen tilskudd pga sykdom) 

https://www.mcsformulas.com/en/vitamins-supplements/genistein/

Hei. Jeg har også blitt anbefalt denne ved siden av visas da jeg har endometeriose, men er sååå skeptisk. Lei av å måtte hele tiden prøve ting som ikke hjelper og kun gir meg dårlig mage. Hjelper den deg? Bivirkninger? Er du i overgangs alder og dette er kun det du tar med hormoner? Sorry alle spørsmål, men er sånn i villrede og sååå sliten med smerter og all dritt.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv helse. Womens care plus. Leser den kan hjelpe mot div plager.

Anonymkode: ad0c9...40d

AnonymBruker
Skrevet

Les om perimenopausen og be om henvisning til gynekolog. 

Anonymkode: 97282...e54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...