AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #1 Skrevet 3. juni 2024 Hei! vikariatet mitt gikk ut i forrige uke, er og har vært sykemeldt siste 4 mnd. jeg får utbetalt feriepenger fra arbgiver den 12 juni, og nav har overtatt som ny arbeidsgiver pga endt vikariat,ifølge behandlingstiden på fortsettelse av sykepenger fra arbgiver til nav skal den være ferdig behandlet i slutten på juni, jeg får vel ikke da sykepengerpenger fra NAV i slutten på juni når jeg får feriepenger 12 juni? mulig dette er dumt spørsmål men jeg er så dårlig på slike ting 😊 takknemlig for svar Anonymkode: 9b18b...915
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #3 Skrevet 3. juni 2024 Feriepenger har ingenting med sykepengene å gjøre sånn sett - sykepengene stanser bare om du oppgir (betalt) ferie på søknad om sykepenger. Får du feriepenger uten å ta ut ferie blir det som en ekstra utbetaling. Du skal ikke oppgi det til nav. Anonymkode: 381f8...56f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #4 Skrevet 3. juni 2024 Seriøst? Så da vil jeg få feriepengene den 12 juni og sykepenger for juni mnd av NAV? Altså dobbel betaling? Er det riktig da? 🫠 Anonymkode: 9b18b...915
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #5 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Seriøst? Så da vil jeg få feriepengene den 12 juni og sykepenger for juni mnd av NAV? Altså dobbel betaling? Er det riktig da? 🫠 Anonymkode: 9b18b...915 Feriepengene er jo en pott med penger som du tjente i fjor. De har stått på en konto og bare venter på å bli utbetalt. Datoen for utbetaling er irrelevant, om du får de utbetalt i januar eller juni eller oktober, de er fra ifjor og har ingenting med 2024 å gjøre. Ingenting du gjør i år kan endre på den potten med penger, den er din. Så nei, du får ikke dobbel betaling. Du får utbetalt feriepenger fra i fjor, og sykepenger. To forskjellige ting som ikke har noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: 16228...62c 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #6 Skrevet 3. juni 2024 Ok så da vil jeg få feriepenger og sykepenger i juni? må inn med teskje dette her 😅 Anonymkode: 9b18b...915
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #7 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok så da vil jeg få feriepenger og sykepenger i juni? må inn med teskje dette her 😅 Anonymkode: 9b18b...915 Ja, og du får ikke noe hvis du avvikler ferie senere i år. Anonymkode: ca6cb...52b 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #8 Skrevet 3. juni 2024 Aha, jeg trodde ikke jeg fikk feriepenger så lenge jeg er sykemeldt å mottar sykepenger tenkte enten feriepenger el sykepenger Anonymkode: 9b18b...915
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 Du får begge. Men om du reiser på ferie i et par uker, skal du opplyse om det på sykemeldingen. Da får du ikke sykepenger den perioden (som skal dekkes av de nevnte feriepengene). Anonymkode: cdd12...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du får begge. Men om du reiser på ferie i et par uker, skal du opplyse om det på sykemeldingen. Da får du ikke sykepenger den perioden (som skal dekkes av de nevnte feriepengene). Anonymkode: cdd12...1a1 Må det gies beskjed om ferien er innenfor EØS? Anonymkode: 9b18b...915
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #11 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må det gies beskjed om ferien er innenfor EØS? Anonymkode: 9b18b...915 Formelt sett Ja. Du oppgir at du har hatt ferie, ikke at du har vært bortreist. Anonymkode: a173a...d70
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #12 Skrevet 3. juni 2024 Skal du på ferie innenfor EØS, uten å faktisk ta ut betalt ferie fra en jobb, så krysser du IKKE av for ferie. Ja, du skal gi beskjed til nav, men du skal kun oppgi lønnet ferie og opphold utenfor EØS på søknad om sykepenger. Anonymkode: 381f8...56f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #13 Skrevet 4. juni 2024 Husk å sjekke/mase på arbeidsgiver om at de må sende inn ny inntektsmelding på deg om stopp av forskuttering av sykepenger og når du sluttet i jobben, ellers risikerer du at NAV ikke utbetaler sykepengene dine når de skal. Har vært igjennom denne prosessen selv, og selv om jeg hadde gitt beskjed til NAV om endring, til og med hatt samtale med veileder som fulgt meg opp under sykefravær og sendte inn søknad der jeg krysset av for at jeg var arbeidsledig og ikke ansatt lenger, så utbetalte likevel NAV sykepengene til arbeidsgiver i 2 mnd før jeg tok kontakt og etterlyste pengene. Ingen hadde oppdaget det, verken arbeidsgiver eller NAV til tross for at jeg på ingen måte var ansatt der lenger og hadde gjort alt jeg skulle. Jeg var dum og trodde at inntektsmeldingen som arbeidsgiver hadde sendt inn 3 måneder før var nok siden månedslønnen fortsatt var det samme, men NAV må altså ha en ny innteksmelding der arbeidsgiver bekrefter at du ikke er ansatt lenger. Virker ikke som systemet overhodet er designet for folk som er sykemeldt fortsatt etter endt arbeidsforhold. Ville ha begynt å etterlyse pengene allerede etter 3-4 etter du sendte inn søknaden om du ikke har hørt noe. Ellers ville jeg ha hørt med NAV om hvordan dere skal løse det med avvikling av ferie. Oppfyller du aktivitetsplikten din med behandling? Siden du har vært sykemeldt fulltid? i 4 mnd kan jo være greit å faktisk avtale dersom du skal ha ferie og reise bort i tilfelle de vil foreslå tiltak i den perioden/møte etc. Da vil jo sykeperioden din ble forlenget tilsvaret tiden du får ferie, og det er mulig du ikke får utbetalt penger for den perioden du tar ferie i søknaden da, så vær litt obs. på det. Men det er jo mye bedre å ha ting på det rene enn å risikere at NAV stanser sykepengene dine fordi du ikke oppfyller aktivitetsplikten fordi du har reist bort og ikke sagt i fra. Anonymkode: 6ede2...7ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå