Gå til innhold

Er det håp for en skikkelig stinky oppvaskmaskin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har overtatt hus og sjekket ikke oppvaskmaskinen ved overtakelse. Den er ikke rengjort og lukter rett og slett skikkelig vondt!! Surt og er skitten i døråpningen der hengslene er. Helt sikkert skittent filter også. Jeg har ikke engang orket å prøve å vaske den enda, for jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Er det håp når det er den tilstanden? Alternativt, er det greit å få byttet en innbygd oppvaskmaskin? 😑

Anonymkode: bdfd0...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Den lukter nok vondt fordi den kanskje har stått lukket igjen over tid?

Ta ut og vask filteret, og sett den på vask på et program med høy temperatur. Etterpå kan du vaske der vaskeprogrammet ikke har kommet til, med noe med litt slipemiddel i eller klorin.

Anonymkode: 5957f...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Den lukter nok vondt fordi den kanskje har stått lukket igjen over tid?

Ta ut og vask filteret, og sett den på vask på et program med høy temperatur. Etterpå kan du vaske der vaskeprogrammet ikke har kommet til, med noe med litt slipemiddel i eller klorin.

Anonymkode: 5957f...a84

Ja, det er helt sant. Den har stått lukket i minst èn uke. Og da jeg hadde den litt åpen igår så synes jeg lukten spredde seg veldig. Skal gjøre dette og lese guide til å vaske den. Ble bare litt perpleks over hvor mye kjøkkenet luktet da jeg kom inn her idag. 

Anonymkode: bdfd0...c2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta ut filter i bunn og vask det om det er gjengrodd. Dra ut spylearmene og se om det er noe rusk inni dem. Det hender fort at det setter seg fast riskorn og lignende i dem, og da virker ikke maskinen optimalt. 

Når det er rent kjører du det varmeste programmet med Sun maskinrens, Finish maskinrens, Plumbo maskinrens eller noen andre lignende produkter. 

Om det fortsatt er grusomt etter etpar tre runder kan man vurdere å bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hell i Mudin i sluket og la virke, hell deretter i kokende vann. Vask med klorin og skrubb langs kantene der oppvaskmaskinen selv ikke vasker. Sett deretter på et langt vaskeprogram på høyeste temperatur. Etter dette bør maskinen være ren.

Jeg kjenner en av sjefene i Borsch og de anbefaler at man stort sett vasker ved høyeste temperatur nettopp for å unngå at fett, bakterier og dritt stapper seg i avløpet. Samme med vaskemaskinen, den bør jevnlig kjøres på 60 grader og en gang i mrllompå 90/95 grader. Det er hyppige vask ved lave temperaturer som gjør at disse maskinene stinker, lave temperaturer dreper bl a ikke bakterier og smelter heller ikke fett.

Anonymkode: e5164...9e8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...