AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #1 Skrevet 3. juni 2024 Jeg må investere i noen bokser for å oppbevare div. mat (meal prep). Det blir fort dyrt når man skal kjøpe mange i forskjellige størrelser, så jeg vurderer å gå for de rimeligste variantene. Skulle helst hatt glass, men vurderer altså plast. Ikke fra typ Temu, men fra norske, fysiske butikker. Kan man anta at de er trygge, selv om de er produsert av plast? Anonymkode: dc5db...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #2 Skrevet 3. juni 2024 Sjekk at de har gaffel/kniv merket. For å kunne bruke gaffel/kniv merket så skal produktene gå igjennom grundige tester for å se hvor mye materialer som emigrer til næringsmidler, og det skal være innenfor gitte grenseverdier. Anonymkode: 0cd75...b6b 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #3 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekk at de har gaffel/kniv merket. For å kunne bruke gaffel/kniv merket så skal produktene gå igjennom grundige tester for å se hvor mye materialer som emigrer til næringsmidler, og det skal være innenfor gitte grenseverdier. Anonymkode: 0cd75...b6b Så kjekt! Takk for nyttig råd! Ts Anonymkode: dc5db...4d4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #4 Skrevet 3. juni 2024 Om du passer på å ikke varme opp maten i plastbeholderen men flytter over i tallerken så unngår du også litt Anonymkode: 293bb...615 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #5 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg må investere i noen bokser for å oppbevare div. mat (meal prep). Det blir fort dyrt når man skal kjøpe mange i forskjellige størrelser, så jeg vurderer å gå for de rimeligste variantene. Skulle helst hatt glass, men vurderer altså plast. Ikke fra typ Temu, men fra norske, fysiske butikker. Kan man anta at de er trygge, selv om de er produsert av plast? Anonymkode: dc5db...4d4 Her i huset brukte kona ofte isbokser til oppbevaring av mat, men isbokser er ikkje anbefallt til oppbevaring av mat- Anonymkode: c947f...43c
TomSawyer Skrevet 3. juni 2024 #6 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg må investere i noen bokser for å oppbevare div. mat (meal prep). Det blir fort dyrt når man skal kjøpe mange i forskjellige størrelser, så jeg vurderer å gå for de rimeligste variantene. Skulle helst hatt glass, men vurderer altså plast. Ikke fra typ Temu, men fra norske, fysiske butikker. Kan man anta at de er trygge, selv om de er produsert av plast? Anonymkode: dc5db...4d4 Nei absolutt ikke. Vi lærer mer etterhvert om hvor masse helseskadelige stoffer plast overfører til maten vi spiser og om du kjøper fra norske butikker spiller lngen rolle. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #7 Skrevet 3. juni 2024 De har rimelige i glass på IKEA. Anonymkode: 384d7...b16 4 1
TomSawyer Skrevet 3. juni 2024 #8 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Sjekk at de har gaffel/kniv merket. For å kunne bruke gaffel/kniv merket så skal produktene gå igjennom grundige tester for å se hvor mye materialer som emigrer til næringsmidler, og det skal være innenfor gitte grenseverdier. Anonymkode: 0cd75...b6b Men det finnes ikke et menneske på jorda i dag som vet om disse grenseverdiene er "trygge"..Det finnes heller ikke et menneske på jorda som vet om vi i dag har klart å identifisere alle stoffer plastemballasje overfører til mat. Og det finnes slett ikke et menneske på jorda som vet hvilke effekter på kroppen disse hundrevis av forskjellige stoffene har sammen. 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 TomSawyer skrev (58 minutter siden): Men det finnes ikke et menneske på jorda i dag som vet om disse grenseverdiene er "trygge"..Det finnes heller ikke et menneske på jorda som vet om vi i dag har klart å identifisere alle stoffer plastemballasje overfører til mat. Og det finnes slett ikke et menneske på jorda som vet hvilke effekter på kroppen disse hundrevis av forskjellige stoffene har sammen. Det er sant. Vi har hatt et storforbruk av plast ca 50 år, og først nå begynner folk, industri og myndigheter å se skadevirkningene, som mikroplast og østrogenhermere og alskens. Anonymkode: 70ba9...c0a 3
Million Skrevet 3. juni 2024 #10 Skrevet 3. juni 2024 For å slippe de bekymringene, kjøp heller i glass. De har noen fine på Clas Ohlson. Boksen er i glass, lokket er i plast med knepplås og gummifôring rundt kanten, så det blir helt tett. Som denne, finnes i flere størrelser. Jeg har flere av akkurat disse, og er veldig fornøyd med dem! Dersom du ikke knuser noen, så varer de i mange, mange år og siden de er av glass, kan du trygt varme opp maten i dem i mikrobølgeovn (bare ta av lokket). 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #11 Skrevet 3. juni 2024 5 hours ago, TomSawyer said: Men det finnes ikke et menneske på jorda i dag som vet om disse grenseverdiene er "trygge"..Det finnes heller ikke et menneske på jorda som vet om vi i dag har klart å identifisere alle stoffer plastemballasje overfører til mat. Og det finnes slett ikke et menneske på jorda som vet hvilke effekter på kroppen disse hundrevis av forskjellige stoffene har sammen. Huh? Det finnes da mennesker på jorda som har identifisert alle stoffene i plast. Det får være måte på hvor paranoid man skal være. Anonymkode: 1d325...c80
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #12 Skrevet 3. juni 2024 TomSawyer skrev (5 timer siden): Men det finnes ikke et menneske på jorda i dag som vet om disse grenseverdiene er "trygge"..Det finnes heller ikke et menneske på jorda som vet om vi i dag har klart å identifisere alle stoffer plastemballasje overfører til mat. Og det finnes slett ikke et menneske på jorda som vet hvilke effekter på kroppen disse hundrevis av forskjellige stoffene har sammen. Er visst tannkremer som er noe av det verste akkurat nå - veldig mye mikroplast. Anonymkode: 18a8a...369
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #13 Skrevet 3. juni 2024 Styr unna Temu og heller kjøp på Chlas olson, det er strengte krav til hva man får solgt i norge så tenker at de på Clas er safe Anonymkode: bedde...610 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #14 Skrevet 3. juni 2024 Europris, ikea, chlas olson osv har billige i glass Anonymkode: 121ee...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #15 Skrevet 3. juni 2024 De i glass varer mye lengre og kan også brukes som ildfast form i stekeovn. Alle plastbokser synes jeg blir ekle etter en stund, og jeg har prøvd plastbokser i mange prisklasser i løpet av mine (etterhvert mange) voksne år. Anonymkode: 2e3b0...121
Blåttvann Skrevet 3. juni 2024 #16 Skrevet 3. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Huh? Det finnes da mennesker på jorda som har identifisert alle stoffene i plast. Det får være måte på hvor paranoid man skal være. Anonymkode: 1d325...c80 Coctaileffekten er så enormt omfangsrik at nei, det er ingen som vet konsekvensene. I tillegg til de milliardene av ulike kombinasjoner som ikke er mulig å forske på separat så reagerer også kjønnene ulikt OG ulike mennesker har ulike kropper. Det er ikke paranoia, det er fakta. Jeg kjøper glass, eller beholder maten i originalpappen. Endret 3. juni 2024 av Blåttvann 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #17 Skrevet 3. juni 2024 Blåttvann skrev (8 minutter siden): Jeg kjøper glass, eller beholder maten i originalpappen. Du vet at vannet du drikker fra springen her i landet er en stor kilde til mikroplast? Sjømat er også en stor kilde, selv øl og ikke minst korn. Så at du dropper plastbeholdere har ingenting å si til eller fra, helt marginalt som kommer derfra, sammenlignet med hva du putter rett i munen. Anonymkode: 18a8a...369
Blåttvann Skrevet 3. juni 2024 #18 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du vet at vannet du drikker fra springen her i landet er en stor kilde til mikroplast? Sjømat er også en stor kilde, selv øl og ikke minst korn. Så at du dropper plastbeholdere har ingenting å si til eller fra, helt marginalt som kommer derfra, sammenlignet med hva du putter rett i munen. Anonymkode: 18a8a...369 Selvfølgelig vet jeg det, derfor gjør jeg det jeg kan. Det er så enkelt. 1
TomSawyer Skrevet 3. juni 2024 #19 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet at vannet du drikker fra springen her i landet er en stor kilde til mikroplast? Sjømat er også en stor kilde, selv øl og ikke minst korn. Så at du dropper plastbeholdere har ingenting å si til eller fra, helt marginalt som kommer derfra, sammenlignet med hva du putter rett i munen. Anonymkode: 18a8a...369 Prøv å skille på mikroplast og kjemiske substanser fra matemballasje.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #20 Skrevet 3. juni 2024 Hva er det som ikke er farlig? Til syvende og sist er det meste farlig... Anonymkode: 4c882...21c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå