Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos jordmor privat for to uker siden, som målte at magen til baby lå på 5% percentil. Ble derfor henvist til sykehus for vekstkontroll. Var der før helgen, hvorpå legen målte til 25% percentil på magemålet. Jeg så at legen tok mål på en helt annen måte enn jordmor, altså et stykke utenfor omrisset til magen, mens jordmor tok akkurat i utkanten. Jeg har også blitt målt til å ha for lavt SF-mål, så føler jo jordmor sin måling stemmer bedre. Kjenner jeg sliter med å stole på legen og har tenkt på dette hele helgen. Noen tanker/erfaringer rundt dette?

Anonymkode: 3b6c7...23d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke ultralyd? SF-målet er jo kjent for å være upresist og varierende alt etter hvem som måler.

Anonymkode: fd604...20d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er vel trend over tid målt av samme person som gir mest informasjon? Folk kan jo nettopp måle litt ulikt. Mens hvis samme jordmor måler uke etter uke og ser at kurven ikke følges så er det vel grunn til å ta det opp. Men den private som du var hos var også en engangsmåling?

Anonymkode: cb846...57b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Får du ikke ultralyd? SF-målet er jo kjent for å være upresist og varierende alt etter hvem som måler.

Jo, er jo ultralyd jeg har tatt som viser 5% og 25% på babyens mage

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, er jo ultralyd jeg har tatt som viser 5% og 25% på babyens mage

Kom kanskje dårlig fram i teksten, men percentilene er babyens mage, altså målt via ultralyd 

AnonymBruker
Skrevet

Begge kan ha "feil" og begge kan ha "rett". Mye kan avhenge av fosterets leie, noen ganger må man gjøre det beste utav det. 

Men hvis jordmor fikk et veldig tydelig mål, ville jeg nok stolt mer på det ja 🙈

Anonymkode: b6550...8e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var hos jordmor privat for to uker siden, som målte at magen til baby lå på 5% percentil. Ble derfor henvist til sykehus for vekstkontroll. Var der før helgen, hvorpå legen målte til 25% percentil på magemålet. Jeg så at legen tok mål på en helt annen måte enn jordmor, altså et stykke utenfor omrisset til magen, mens jordmor tok akkurat i utkanten. Jeg har også blitt målt til å ha for lavt SF-mål, så føler jo jordmor sin måling stemmer bedre. Kjenner jeg sliter med å stole på legen og har tenkt på dette hele helgen. Noen tanker/erfaringer rundt dette?

Sykehuset som tar vekstestimering er gjerne mer trent på dette, med mindre du var på en fødestue og ikke svangerskaps poliklinikk? 

Regner med de uansett følger opp dette. Det er vanskelig å få nøyaktige mål, noen ganger bommer de mye både opp og ned på skalaen.. 

Hvor langt er du på vei? 

Anonymkode: 88690...3b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På ultralydmålinger er det nok lege på sykehus som har det beste utgangspunktet til å måle "rett". Men dette er ikke en metode som er uten feilmargin. 

Når det kommer til selve målingen så er det ikke det totale omrisset av babyen som skal måles, men mengder med individuelle mål, blant annet omkrets av mage og hode, lengde på lårbein og lignende. Det er de individuelle målene som legges sammen etter en bestemt formel for å angi vektestimatet, så du kan ikke "se" om legen har gjort det rett eller ikke. 

Anonymkode: 25ed8...922

AnonymBruker
Skrevet

Vekstestimering er som sagt et estimat. Desverre er det ikke ofte man treffer. Vet om flere som har fått målt svært store babyer og måtte igangsettes tidlig, så kom baby ut og var mindre enn mine barn på 3500 født til termin. 

Har vært borti at det slår ut andre veien også. Baby skulle være mellom 2500-2800. Kom ut og var 4800 😆

Anonymkode: 5bb06...cc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På ultralydmålinger er det nok lege på sykehus som har det beste utgangspunktet til å måle "rett". Men dette er ikke en metode som er uten feilmargin. 

Når det kommer til selve målingen så er det ikke det totale omrisset av babyen som skal måles, men mengder med individuelle mål, blant annet omkrets av mage og hode, lengde på lårbein og lignende. Det er de individuelle målene som legges sammen etter en bestemt formel for å angi vektestimatet, så du kan ikke "se" om legen har gjort det rett eller ikke. 

Jeg vet det, men her er det snakk om magemål på baby, og jeg så jo hvordan hun målte magen. Regner med man da kun måler mage som jordmor gjorde og ikke måler 1-2 cm utenfor denne igjen. Andre ting så bra ut, er kun magemålet på baby det er snakk om, og da måler man selvsagt omrisset rundt magen

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det ikke vært for at forskjellene både er såpass store og at SF-målet mitt også er lite, hadde jeg jo stolt på lege, men når jordmor måler BABY SIN MAGE (ultralyd) til 5% percentil og lege måler til 25% percentil så er det ganske stor forskjell. Jeg så jo også hvordan de tok mål, jordmor tok jo akkurat rett i utkant av magen, lege hadde en god margin mellom der hun målte og magen. + at jeg ligger ganske langt under snittet på SF-mål og har ikke vokst siden uke 22 (er uke 30 nå).

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde det ikke vært for at forskjellene både er såpass store og at SF-målet mitt også er lite, hadde jeg jo stolt på lege, men når jordmor måler BABY SIN MAGE (ultralyd) til 5% percentil og lege måler til 25% percentil så er det ganske stor forskjell. Jeg så jo også hvordan de tok mål, jordmor tok jo akkurat rett i utkant av magen, lege hadde en god margin mellom der hun målte og magen. + at jeg ligger ganske langt under snittet på SF-mål og har ikke vokst siden uke 22 (er uke 30 nå).

Og babyens magemål tilsvarte at baby var i uke 25 (for to uker siden), når jeg var uke 28+4. Kan ikke se for meg at baby nå har vokst for 5 uker på 2 uker😅

AnonymBruker
Skrevet

Det trenger det absolutt IKKE være! Jordmor har 1 års videreutdanning og krav til 450 undersøkelser før de får lov til å utføre ultralyd, mens leger har et "kræsjkurs" via legeforeningen. Hos oss kan en lis-lege komme på dag to å ta vekstkontroller! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det trenger det absolutt IKKE være! Jordmor har 1 års videreutdanning og krav til 450 undersøkelser før de får lov til å utføre ultralyd, mens leger har et "kræsjkurs" via legeforeningen. Hos oss kan en lis-lege komme på dag to å ta vekstkontroller! 

Men legen kan også være rutinert overlege innen gynekologi som har lang erfaring med å utføre ultralydkontroller i svangerskap 🤷‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men legen kan også være rutinert overlege innen gynekologi som har lang erfaring med å utføre ultralydkontroller i svangerskap 🤷‍♀️

Men det vet ikke vi noe om! Mest holdningen om at det er lege, så MÅ det være riktig. 

Og vit det - veldig mange leger får opplæring hos ultralydjordmødre for å lære seg det. 

Samtidig: Utifra det hun beskriver. Jordmor som tar mål fra "kant til kant" eller en lege som setter caliperne i "blinde". Og historikk med mage som ikke vokser på flere uker. Vet hvem jeg personlig hadde stolt på. Regner uansett med at vedkommende blir henvist til ny vurdering snart, hvis SF mål fortsetter å ikke vokse. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig tenker jeg at enkeltmål - uavhengig av om det er lege eller jordmor eller andre som tar mål - kan være veldig upresise sett alene, men at det bør ses over flere målinger og en form for gjennomsnitt etc. 

Har opplevd å føde barn som er mye større enn antatt og mye mindre enn antatt - og med mye så snakker jeg nesten 1kg feil både opp og ned.

Hva erfaring de ulike har - spiller jo også en rolle her. SF mål er kjent for å være upresise VS UL..  Men likevel bør det gjøres mer enn 1 undersøkelse av mer enn en person  

Anonymkode: 9bef3...491

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det vet ikke vi noe om! Mest holdningen om at det er lege, så MÅ det være riktig. 

Og vit det - veldig mange leger får opplæring hos ultralydjordmødre for å lære seg det. 

Samtidig: Utifra det hun beskriver. Jordmor som tar mål fra "kant til kant" eller en lege som setter caliperne i "blinde". Og historikk med mage som ikke vokser på flere uker. Vet hvem jeg personlig hadde stolt på. Regner uansett med at vedkommende blir henvist til ny vurdering snart, hvis SF mål fortsetter å ikke vokse. 

Nei, er selvsagt enig i det. Bare greit på generell basis å tenke over at legen absolutt kan være svært rutinert også (uten at det MÅ være riktig av den grunn), men TS har vel kanskje en formening om det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legen var LIS lege, jordmoren jeg var hos har mer enn 20 års erfaring vet jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke ta en telefon og få klarhet i dette, da?

Anonymkode: b8f67...274

Skrevet

Ultralyd har +- 15% nøyaktighet selv med de dyktigste operatørene, slik at sannheten antakeligvis ligger i midten. SF-målet er ekstremt uspesifikt, spesielt så tidlig som i uke 30, og må måles over tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...