Gå til innhold

Hvor mye kjøpte du inn til baby og hva kostet alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye kjøpte du inn til baby og hva kostet alt? Og kjøpte du brukt og/eller nytt?

Det man helst må ha er vel seng, bilsete, vogn, bæresele, kluter, bleier, forskjellige klær, trip trapp stol og babygym med matte? Noe mer?

Anonymkode: 27a57...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke alt det der - iallefall ikke med en gang. 

Klær, vogn + tilbehør til vogn, bilsete, Kluter, bleier, seng var det vi hadde i hus før baby kom.

Vogn og bilstol, madrass - kjøpte vi nytt - resten for det meste brukt. Samme med babygym når den tid kommer. 

Tripptrapp stol MÅ man ikke ha. Det er en overpriset stol - som ja varer lenge om man har alt utstyret, men man klarer seg helt utmerket med en billigere stol når de kan sitte. 

Bæresele/bæresjal kan være veldig greit ja, men absolutt ikke noe man må ha. 

Brukte vel totalt med alt 25.000,- 

Anonymkode: 09403...a6e

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevogn - brukt - 3000

Bilsete nytt - 5000

Bedisdecrib brukt - gratis (ny madrass 600)

Seng uten madrass - brukt gratis 

Klær - kjøpte en diger klespakke med mer plagg enn vi trenger 350kr

noen få plagg kjøpt selv fordi jeg synes det er kos va 600kr

Stellebord - brukt 200 stellematte ny 700kr

Bæresele brukt - 250

triptrapp brukt med barnesete og nyfødtsete - 450kr

vugge gratis 

 

Anonymkode: e76c8...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette i boks, og venter barn til uka:

Vogn – kjøpte brukt på Finn

Bed side crib – kjøpte brukt på Finn, men kjøpte ny madrass

Sprinkelseng – kjøpte brukt på Finn

Bilstol – fikk av kollega

Bæresjal – låner av kollega

Bæresele – arvet av kusine 

Baby call – arvet av kusine

Brystpumpe – arvet av slektning

Baby nest – fikk i gave

Baby gym – fant det gratis på en «gis bort»-greie i nabolaget

Uro – arvet av slektning

Stellematte – arvet av slektning

Vippestol –  arvet av kollega 

En del klær og ull – arvet og fått

Flaske, smokk, bleier, servietter osv – fått i babybokser fra kiwi/REMA

 

Har altså arvet/lånt/kjøpt det meste brukt. Men har kjøpt noe nytt: 

Kluter

Bodyer 

Litt div småting, som badeolje, salver, neglesaks til baby osv 

 

Tror ikke vi hadde skaffet oss alt dette før fødsel med mindre vi fikk/arvet så mye. Det viktigste er vel vogn, seng/bed side crib, noen bodyer og bleier. Og ev. bilstol hvis dere skal kjøre hjem fra sykehuset.☺️

Anonymkode: 8b41b...ddf

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har dette i boks, og venter barn til uka:

Vogn – kjøpte brukt på Finn

Bed side crib – kjøpte brukt på Finn, men kjøpte ny madrass

Sprinkelseng – kjøpte brukt på Finn

Bilstol – fikk av kollega

Bæresjal – låner av kollega

Bæresele – arvet av kusine 

Baby call – arvet av kusine

Brystpumpe – arvet av slektning

Baby nest – fikk i gave

Baby gym – fant det gratis på en «gis bort»-greie i nabolaget

Uro – arvet av slektning

Stellematte – arvet av slektning

Vippestol –  arvet av kollega 

En del klær og ull – arvet og fått

Flaske, smokk, bleier, servietter osv – fått i babybokser fra kiwi/REMA

 

Har altså arvet/lånt/kjøpt det meste brukt. Men har kjøpt noe nytt: 

Kluter

Bodyer 

Litt div småting, som badeolje, salver, neglesaks til baby osv 

 

Tror ikke vi hadde skaffet oss alt dette før fødsel med mindre vi fikk/arvet så mye. Det viktigste er vel vogn, seng/bed side crib, noen bodyer og bleier. Og ev. bilstol hvis dere skal kjøre hjem fra sykehuset.☺️

Anonymkode: 8b41b...ddf

Glemte å estimere kostnad! Men vi brukte nærmere 5000 på vogna, tipper vi har brukt rundt 10 000 sammenlagt. 

Anonymkode: 8b41b...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye kjøpte du inn til baby og hva kostet alt? Og kjøpte du brukt og/eller nytt?

Det man helst må ha er vel seng, bilsete, vogn, bæresele, kluter, bleier, forskjellige klær, trip trapp stol og babygym med matte? Noe mer?

Anonymkode: 27a57...b80

Seng 1000,- 

Babybilstol med base 5000,-

småbarnsstol 7500,- 

Vogn 8000,- (kjøpte på salg)

bæresele 500,- (kjøpte brukt)

tripp trapp stol 500,- (kjøt brukt, men den har blitt lite brukt så hadde ikke giddet å kjøpe ny til den prisen🫢). 

babygym 500,- 

vippstestol 500,- (brukt)

Stellebord og matte ca 1500,- 

vognpose 1000,- (brukt)

Babycall 1500,- (ny, men den var dårlig så kjøper ikke etter pris neste gang…)

Brystpumpe 2500,- (kjøpte på vei hjem fra føden. Ville ventet å sett an behov). 
 

Klær det første året aner jeg ikke pris på, ull er dyrt så jeg handler på salg og en del brukt. 
 

diverse apotekvarer, flasker, nan , håndklær, gulpekluter osv brukte vi også en del på. Kjøpte 2 flasker først, fant fort ut at vi måtte ha mange fler (dette ser du an behovet på. Anbefaler uansett å ha en flaske og en boks MME stående for sikkerhets skyld). 

 

 

 

Anonymkode: 68450...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper alt brukt på finn.no og selger igjen etter hvert som vi ikke har bruk for det lenger, så ikke mange kronene vi har brukt på klær og utstyr til vesla så langt. Hun er nå blitt 5 år.

Anonymkode: ca2c5...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte alt for mye- og alt nytt! 

Tørr nesten ikke tenke på hvor mye jeg har brukt, men helt ærlig har jeg plukket fra "øverste hylle" når det kommer til både vogn, seng, bilstol osv. 

Tror nok vi nærmer oss 80.000, men har også gjort mange dumme kjøp! Overgira førstegangs 😩

Hadde aldri gjort det samme på nytt! 

Anonymkode: 3dcd1...c9e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte alt. Det meste nytt, noe brukt. Landet på ca 50 000.

 

Anonymkode: 9b582...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt med vognpakke inkl base og babystol, stellebord, stellematte og klær har eg vel brukt 23000. Har bare et par "store" ting igjen som kommer på ca 5000kr.

Vognpakken var eg fast bestemt på å kjøpe nytt.. Resten trur eg eg blir å lete etter brukt. 

Anonymkode: 8037d...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte alt for mye- og alt nytt! 

Tørr nesten ikke tenke på hvor mye jeg har brukt, men helt ærlig har jeg plukket fra "øverste hylle" når det kommer til både vogn, seng, bilstol osv. 

Tror nok vi nærmer oss 80.000, men har også gjort mange dumme kjøp! Overgira førstegangs 😩

Hadde aldri gjort det samme på nytt! 

Anonymkode: 3dcd1...c9e

Det gjør jo ikke noe å bruke litt penger på utstyr dersom man har økonomien til det.☺️

Anonymkode: 8b41b...ddf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi arvet og fikk mye. Brukte penger på vogn (2500 kr brukt), reisevogn (twistshake 1500 kr), babynest (300 kr), men fikk ikke så mye bruk for den. Lånte en vugge som babyen likte bedre.

Klær arvet vi, men har kjøpt noe brukt og på salg. Og kjøpt noe nytt fordi vi syns det var fint. Så kanskje en tusenlapp på klær tilsammen frem til ett år.

Kjøpte babycall på tilbud. Husker ikke hvor mye det kosta, rett under tusen? 

Babygym fikk vi gratis på en gi bort-gruppe på Facebook. 

Tåteflasker kjøpt på tilbud, så noen hundringser.

Vi var heldige og ble trekt ut til å "prøvekjøre" en helt ny bilstol for babyer. Så den fikk vi gratis. Neste bilstol fikk vi ubrukt. Hadde vi ikke fått disse, hadde vi kjøpt ny.

Leker har vi fått i gaver, kjøpt litt brukt og på tilbud eller om det er noe spesielt vi bare likte godt.

Det vi har brukt mest penger på er nok mat :)

Anonymkode: 7e059...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid nå for første gang og har til nå kun kjøpt bilstol med base ny til 4000. Seng (uten madrass), stellebord, retro barnestol og vogn har jeg kjøpt brukt til totalt 1800. Ellers blir det vel noe som handles nytt som madrass, sengetøy, stellematte og sånt som jeg kjøper nytt. Jeg har vært veldig heldig og fått ganske mye klær av bekjente, så jeg har ikke kjøpt noe klær, i tillegg til at jeg arver vugge og kurv av familiemedlemmer.

Fikk tips av noen om å se an behovet litt og handle inn etterhvert som man ser hva man trenger. De som er mer drevne ser sikkert at lista mi er kort, men må bare finne ut underveis 🙈

Anonymkode: 23444...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt alt man både trenger og ikke trenger (men som har vært veldig greit å ha 🥰) kjøpt det aller meste brukt, noen få ting nytt (bilstol, vogn, vinterpose, noe klær/utstyr, bæresele). Vi har valgt å kjøpe ting i god stand, og faktisk betalt litt for det brukt da (sånn det varer og vi kanskje kan selge det videre en dag om vi ønsker det). Men uansett brukt enormt med penger 😆 lagt alt i et Excel-ark, fra hver smokk til gulpeklut til sengetøy og pyjamas. Hver eneste body og siklesmekke 😆

Alt som ble kjøpt inn fra jeg var gravid (så det gjelder også enkelte ting til fødsel, barsel og i slutten av graviditet) også nyfødtfotografering... frem til og med baby var omtrent 4 mnd. For oss endte totalsummen på over 100 000,- så det koster😭. Har ikke akkurat blitt billigere i senere tid med annen bilstol til to biler, bhg kostnad og alt av klær og utstyr som følger med bhg start 😆😅 i tillegg til ekstra vogn til å sove I der...

En faktor her er at vi har ingen å arve fra da. Eneste vi har arvet er et kiwi nett med ganske slitte klær 😅😅

Men som sagt- vi kjøpte alt man kunne trenge omtrent, men brukte vel alt og da 😆😅 Hadde i tillegg behov for noen mnd ulønnet for å få det til å gå opp med bhgstart, så der var vel et tap på omtrent 80 000,- i tillegg 😅🙃

Anonymkode: 8ca32...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke så mye, i alle fall ikke i starten. Sånn generelt:

Et sted babyen kan sove. Vi fikk låne/arve både bedside crib og sprinkelseng, endte dog opp med å samsove de første månedene. 

Et sted å stelle (stellematte fra IKEA oppå en benk på badet her), bleier, kluter og sånt. Salve til såre rumper, et febertermometer og baby-paracet, saltvannsspray og snørrsuger. (Veldig kjekt å allerede ha i hus øyeblikket du trenger det.)

Apropos apotekvarer, ikke glem ting til deg selv, sånn som store bind, smertestillende, purelan til såre brystknopper.

Klær til baby. Her anbefaler jeg å kjøpe inn bare litt i starten og supplere etterhvert som du ser hva du liker og hvor stor baby blir. Noen bruker str 50 i to måneder og noen sklir inn i 62 etter noen uker. Noen elsker omslagsbodyer, andre (🙋) syns det er noe herk med alle knappene, osv. Klespakker fås for en slikk og ingenting på Finn, om du ikke har noen å arve fra (så kan man heller legge penger på de nusseligste tingene selv med god samvittighet).

En plan for å komme seg rundt med baby. Feks barnevogn (selv om begge mine nekta vogn før de var 5-6 måneder, bæresjal derimot var uvurderlig). Avhengig av årstid, vognpose og/eller bærejakke. Om dere har bil trenger du en bilstol. 

En plan for å mate babyen. Selv om du kanske planlegger å amme, anbefaler jeg å ha et par kartonger ferdigblandet MME og ei tåteflaske hjemme også. (Igjen, kjekt å ha i hus om du først skulle trenge det.) En matstol (være seg tripp trapp eller noe annet) kan vente til minst 6 måneder. Ammepute var livsnødvendig her mens andre klarer seg uten. 

Babygym, leker og sånt trenger du heller ikke helt i starten, men det er såklart gøy etterhvert. Ofte får man mye sånt i gave 😊

Vi arva mye og kjøpte stort sett brukt, brukte nok et sted mellom 10 og 15 tusen totalt. 

Anonymkode: 2c3cd...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogn: 1700 brukt

Tøybleier: 700 brukt

Bleiepose: 300 (ny)

Potte: 200 (ny)

Babynest: 200 brukt

Bæresjal: 250 brukt

Babygym: 300 brukt

Brystpumpe: 400 (ny, tilbod)

Bleieveske: 50 (brukt)

Arva: Seng, dyne, pute, ymse leiker, noko klær, babyteppe, stellebord

 

Har enno eitt par månadar på å skaffe bilstol og vognpose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med første hørte jeg på de som sa "babyer trenger ikke så mye". Vel, det stemte ikke for oss. Vår baby trengte masse, blant annet masse amme- og pumpeutstyr vi ikke ante at vi kunne komme til å trenge. I tillegg trengte vi foreldre alt utstyret som gjorde livene våre lettere i en tøff periode av livet, som f.eks. adapter mellom babybilstolen og barnevognunderstellet. 

Til andre kjøpte vi "alt" på forhånd. Mesteparten brukt, men ny vogn, bilstol og madrass. (Vi hadde solgt alt etter første fordi vi skulle egentlig bare ha ett barn.) Som en annen over her skriver, hvis du kjøper brukt for du som regel solgt igjen til nesten samme pris. Det er kun første eier som tar noe særlig verditap. 

Anonymkode: 6f25f...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt sprinkelseng, vogn, bedside, stellebord, skap, masse klær, stellematte brukt. Spart masse penger og alt er i veldig god stand 😊 Har kjøpt babynest og bilstol nytt, og tenker å kjøpe nye madrasser til sengene. Er litt der at jeg ikke orker å kjøpe masse unødvendig, og butikkene er åpne etter fødsel også. Ser flere i termingruppa handler i vei på mye som man ikke vet om man får bruk for 🙈 Men vi er alle forskjellige 😊 Vi har vel brukt 15000 til nå, mangler bare apotek ting, amme bher til meg og litt annet småplukk.

Anonymkode: 58e3b...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg pengene ut fra deres økonomi i de store tingene som dere skal bruke en stund. Det er min anbefaling. 

Min erfaring er at jeg er glad for disse kjøpene som vogn, bæresele (bruker hver dag og oftere enn vogn, baby er 6 mnd), tripp trapp stol, lekematte, vognpose, dyne. 

Babygym kjøpte jeg brukt på finn til 100 kr. Den var interessant i ca 2 måneder før han begynte å rulle rundt og heller skulle ha leker rundt seg på gulvet. Klær kjøpte vi svært billig på finn (søk på klespakke). Størrelsene varer kun noen uker/knapt en måned før de er for små. Du trenger heller ikke mye klær. 3-4 skift holdt når de er nyfødte. 

Kjøpte et helt ok bilsete men investerte ikke mye i dette da vi ikke kjører ofte og det kun varer 6-9 mnd. 

Ting alle tipset om å kjøpe men vi aldri så behov for er babynest, vippestol, bedside crib (vi samsover). Kjøpte sprinkelseng på ikea, den er knapt brukt. Baby foretrakk vognbaggen som nyfødt og så i vår seng. 

Anonymkode: c3f9d...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny bilstol på tilbud, den kosta vel rundt 4k. Ellers kjøpte vi vogn brukt, samme med vognposer, klær, dyne, stellematte, bæresjal og babycrib (med hjul, så den fungerte også som babynest rundt i huset). Etter fødsel fikk han litt nye klær, babyteppe, rangler og koser av familie og venner. Babygym og leker har vi ofte hentet gratis. Hentet også en del sånne gratisbokser og der er det både ammeinnlegg, diverse kremer, bleier/bind etc. Totalt ble det vel rundt 6000. Vi har ikke dårlig råd, men da kunne vi heller starte sparing til han og samtidig unngå overforbruk og kjøpehysteri :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...